Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

geear

Blir nesten for dumt å spørre om, men burde han ikke da vite bedre enn å tro at de kan hevde samsvar med en rekke standarder/normer, for deretter å kun "cherrypicke" hvilke deler man vil være i henhold til? En samsvarserklæring for en boliginstallasjon må spesifisere hvilken norm/regelverk installasjonen er planlagt og bygget etter...

jlan

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 24. mars 2023, klokken 12:51Sviktende jordfeilbeskyttelse er kun et av problemene, men det er det som er mest kritisk for sikkerhet.
Ja, de har kombinert mange funksjoner som skal utføres av de samme reléene. Spesielt i versjonen for større ladeanlegg er det tydelig. Der vil man gjerne unngå separate sikringer/jordfeilbrytere utenfor boksen.  Zaptec Pro har for eksempel noe som minner om vanlige sikringer under et lokk. Det kan selvsagt virke gammeldags, men garanterer ihverfall at ikke strømmen kan bli satt på igjen uten en bevisst aktiv handling.

Hele sikringsskapet i boliger kunne jo egentlig vært en svart boks med betjening kun fra app. Vi kommer vel dit en gang, men vi må gi det litt tid. Vi ser jo at det begynner å komme i biler. Hvis man overbelaster 12V uttaket i en Tesla, så kommer spenningen på igjen etter reset, uten at man behøver å lete etter sikringen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mroek

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 24. mars 2023, klokken 12:51
Sitat fra: jlan på fredag 24. mars 2023, klokken 10:59
Sitat fra: dundun på fredag 24. mars 2023, klokken 09:31Det er et reelt problem at standarder noen ganger holder tilbake utviklingen. Ingen tvil.
Det kan så være, men IEC 62955 er en standard som er ganske ny, og den har faktisk ført til at reléleverandørene har utviklet forbedrede og prisgunstige reléer ihht den. Slik at ladeboksprodusentene nå ihvertfall har tre ganske likeverdige alternativer når de skal velge komponenter. Mens Easee har valgt å bruke et eldre design utviklet for solcelleanlegg.

Sviktende jordfeilbeskyttelse er kun et av problemene, men det er det som er mest kritisk for sikkerhet.


Mulig jeg har misset på det, men har ESV dokumentert at de kan lage jordfeil som ladeboksen skulle reagert på, men ikke gjorde? Hvis du mener det, så siter gjerne kilden din.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

pberg

Det finnes forøvrig allerede softwarestyret sikringsskap:

https://www.span.io/

Spørs om svenskene ville godkjent det..

:police:
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Electric cars in Norway

SitatJeg føler meg ganske sikker på at det kunne hatt et helt annet utfall enn i dag dersom de hadde vist de tok dette seriøst, presentert en plan for granskning og eventuelle utbedringer, kunne kjøpt seg masse tid som de kunne brukt smart. Det går an å ha avvik mot myndigheter/forskrifter i mange år om man har en plan for håndteringen, men man må vise velvilje og iallfall late som man tar de på alvor.

geear. Nettopp. Det er hele poenget det de sier. Det ville blitt et helt annet utfall. Det som skjer nå er bare tragisk for selskapet. Må si jeg føler veldig med alle de ansatte. Når det gjelder grunderen og øvrig ledelse... not so much.

Maxwell_400

Sitat fra: mroekMulig jeg har misset på det, men har ESV dokumentert at de kan lage jordfeil som ladeboksen skulle reagert på, men ikke gjorde? Hvis du mener det, så siter gjerne kilden din.


Hva ESV mener med dette må du nesten ta opp med ESV.

Fra ESV:
Resultatet av provningen finner ni i den bifogade provrapporten. Elsäkerhetsverket
väljer att lyfta fram följande brister ur provningsrapporten:
• Bruksanvisningen säger att produkten har en RCD inbyggd. Produkten är inte
utrustad med en RCD (30mA AC/6mA DC), som nämns i bruksanvisningen.
Instruktionerna nämner inte att produkten skall föregås av en jordfelsbrytare
när den ska installeras mot det fasta nätet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 24. mars 2023, klokken 20:41
Sitat fra: mroekMulig jeg har misset på det, men har ESV dokumentert at de kan lage jordfeil som ladeboksen skulle reagert på, men ikke gjorde? Hvis du mener det, så siter gjerne kilden din.


Hva ESV mener med dette må du nesten ta opp med ESV.

Fra ESV:
Resultatet av provningen finner ni i den bifogade provrapporten. Elsäkerhetsverket
väljer att lyfta fram följande brister ur provningsrapporten:
• Bruksanvisningen säger att produkten har en RCD inbyggd. Produkten är inte
utrustad med en RCD (30mA AC/6mA DC), som nämns i bruksanvisningen.
Instruktionerna nämner inte att produkten skall föregås av en jordfelsbrytare
när den ska installeras mot det fasta nätet.

Fleire YouTube videoar viser test av fungerende RCD i Easee boks. Så korleis har dei gjort dette uten å ha RCD også for AC?
Mulig at det ikkje er iht standard men " ej utrustad" verkar rart.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

mroek

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 24. mars 2023, klokken 20:41
Sitat fra: mroekMulig jeg har misset på det, men har ESV dokumentert at de kan lage jordfeil som ladeboksen skulle reagert på, men ikke gjorde? Hvis du mener det, så siter gjerne kilden din.


Hva ESV mener med dette må du nesten ta opp med ESV.

Fra ESV:
Resultatet av provningen finner ni i den bifogade provrapporten. Elsäkerhetsverket
väljer att lyfta fram följande brister ur provningsrapporten:
• Bruksanvisningen säger att produkten har en RCD inbyggd. Produkten är inte
utrustad med en RCD (30mA AC/6mA DC), som nämns i bruksanvisningen.
Instruktionerna nämner inte att produkten skall föregås av en jordfelsbrytare
när den ska installeras mot det fasta nätet.


Du kunne jo valgt å sitere det mer utfyllende avsnittet som står litt før det du siterte:

Sitat fra: ESVBruksanvisningen anger att utrustningen har en RCD (Residual current
device, jordfelsbrytare) inbyggd som uppfyller kraven i EN 61008-1 samt IEC
62955. Utrustningen är dock inte utrustad med en RCD (30mA AC/6mA DC)
enligt EN 61008-1 samt IEC 62955, som nämns i bruksanvisningen.
Installationsguiden innehåller inga anvisningar om huruvida utrustningen ska
föregås av en jordfelsbrytare vid anslutning mot det fasta elnätet.

Det de hevder er altså ikke at den ikke har RCD, men at RCDen ikke er ihht de standardene Easee har hevdet den er (og det er jo en grov feil av Easee).

Det er altså 100% feil å hevde at det ikke finnes jordfeilbeskyttelse i Easee-boksen, som du av en eller annen grunn finner det opportunt å hevde at ESV påstår. Hadde det vært slik, så hadde det ikke blitt bare salgsforbud, men også bruksforbud.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Maxwell_400

Forstår egentlig ikke hvor du vil hen, jeg har aldri påstått at Easee ikke har en form for beskyttelse. Tvert i mot, siden den har innebygd 6mA  DC så bør det holde med A vern på kursen. Men det som er klart er at boksen ikke samsvarer med de standarder de hevder den gjør. Hvis du mener ESV og standardiseringskomiteene tar feil så må du ta det opp med de.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

mroek

Sitat fra: Maxwell_400 på lørdag 25. mars 2023, klokken 08:12Forstår egentlig ikke hvor du vil hen, jeg har aldri påstått at Easee ikke har en form for beskyttelse. Tvert i mot, siden den har innebygd 6mA  DC så bør det holde med A vern på kursen. Men det som er klart er at boksen ikke samsvarer med de standarder de hevder den gjør. Hvis du mener ESV og standardiseringskomiteene tar feil så må du ta det opp med de.

Poenget var at du skrev på en måte som var egnet til å lese det som at du mente at ESV hadde sagt at det ikke finnes fungerende jordfeilbeskyttelse i Easee-boksen (ditt innlegg #283, hvor du uten forbehold skrev "sviktende jordfeilbeskyttelse"). Det er misinformasjon, uten at jeg vet hvorfor du fremstilte det slik.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jlan

På Finn er nå selgere av Easee bokser nede på 4000 kr, mens kjøpere er oppe på 3000 kr. Så det nærmer seg omsetning. 

Easee ser ut til å legge til rette for offline bruk, og det sikrer jo en restverdi. Bluetooth er vel ikke ideelt for en enhet som kan stå et stykke unna smarthub, men det lar seg nok løse. Tibber selger Homey Bridge, som har bluetooth støtte..

https://www.elektro247.no/snart-kan-du-styre-easee-appen-via-bluetooth.6592343-567787.html

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#296
Dette er strategisk riktig... men er det første steg ifm teorien om at Easee er i ferd med å bli kjøpt opp? Zaptec?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XbajG7/naa-frigjoeres-easee-laderne-fra-skyen

Kopi fra den nyheten:

«Veldig mange lurer på hva som blir veien videre for laderen sin. Nå varsler Easee at de jobber med å gjøre lokal styring av laderne mulig.

Dermed frigjøres laderne fra skytjenesten og kan styres direkte fra mobiltelefonen. Det er viktig i tilfelle både selskapet og skytjenesten bak laderen ikke overlever turbulensen de er inne i nå.»

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. mars 2023, klokken 16:20Dette er strategisk riktig... men er det første steg ifm teorien om at Easee er i ferd med å bli kjøpt opp? Zaptec?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XbajG7/naa-frigjoeres-easee-laderne-fra-skyen

Kopi fra den nyheten:

«Veldig mange lurer på hva som blir veien videre for laderen sin. Nå varsler Easee at de jobber med å gjøre lokal styring av laderne mulig.

Dermed frigjøres laderne fra skytjenesten og kan styres direkte fra mobiltelefonen. Det er viktig i tilfelle både selskapet og skytjenesten bak laderen ikke overlever turbulensen de er inne i nå.»

Kan ikke forstå noen vil kjøpe Easee nå, først må de frifinnes slik at ikke flere hundre millioner i utbedringer må utføres.

Må si det er litt skremmende at man ikke kan ha ladere i serie, særlig for charge som har opptil 100 i serie (!).
Må jo gjøre om hele anlegget, DET er dyre greier 😵�💫
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Maxwell_400

Sitat fra: mroek på lørdag 25. mars 2023, klokken 10:45Poenget var at du skrev på en måte som var egnet til å lese det som at du mente at ESV hadde sagt at det ikke finnes fungerende jordfeilbeskyttelse i Easee-boksen (ditt innlegg #283, hvor du uten forbehold skrev "sviktende jordfeilbeskyttelse"). Det er misinformasjon, uten at jeg vet hvorfor du fremstilte det slik.
Beklager hvis det ble oppfattet sånn, jeg har en viss egeninteresse av at Easee slipper unna med å droppe 62955 og si at de samsvarer med 61851, men spørs om de kan gjøre det og om det er nok. For min del så får jeg vente og se hva NKOM/DSB kommer frem til.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på søndag 26. mars 2023, klokken 20:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. mars 2023, klokken 16:20Dette er strategisk riktig... men er det første steg ifm teorien om at Easee er i ferd med å bli kjøpt opp? Zaptec?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XbajG7/naa-frigjoeres-easee-laderne-fra-skyen

Kopi fra den nyheten:

«Veldig mange lurer på hva som blir veien videre for laderen sin. Nå varsler Easee at de jobber med å gjøre lokal styring av laderne mulig.

Dermed frigjøres laderne fra skytjenesten og kan styres direkte fra mobiltelefonen. Det er viktig i tilfelle både selskapet og skytjenesten bak laderen ikke overlever turbulensen de er inne i nå.»

Kan ikke forstå noen vil kjøpe Easee nå, først må de frifinnes slik at ikke flere hundre millioner i utbedringer må utføres.

Må si det er litt skremmende at man ikke kan ha ladere i serie, særlig for charge som har opptil 100 i serie (!).
Må jo gjøre om hele anlegget, DET er dyre greier 😵�💫

Litt spekulasjoner (alternativer):

Alt. 1
Easee fant kanskje opp Easee-laderne mens de jobbet i Zaptec, gikk ut av selskapet for å bli rike. Dessverre hadde de ikke involvert noen med kunnskaper om reglementer.

Alt. 2
Easee fant kanskje opp Easee-laderne mens de jobbet i Zaptec, gikk til sjefene sine med idèen, og fikk svar: "vi kan ikke risikere å lage det der - det er helt på kanten med reglementet", hvorpå de brøt ut av Zaptec og heller tok med idéene sine til sitt nye selskap.

Uansett hvilket alternativ så er de gjerne litt skeptiske til å kjøpe nå...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA