Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ja her er det en som kritiserer NAF sin rolle i Easee saken i debattinnlegg fra i dag.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/5Bo3EW/hva-er-det-egentlig-naf-driver-paa-med

Kopi:

Hva er det egentlig NAF driver på med?
DEBATT: NAF bør konsentrere seg om trafikksikkerhet i stedet for å stoppe Easee-laderen. Kan dette henge sammen med at Easee-konkurrent Zaptec er laderen NAF reklamerer for?

Electric cars in Norway

#271
SitatMen som jeg har nevnt før, det er tette koblinger mellom leverandører, nasjonale godkjenningsmyndigheter og IEC. Og ingen av disse er så veldig interessert i anbefale løsninger som ikke følger standardene.

jlan  :+1: Ja, det kan hende det er for tette koplinger.....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 23. mars 2023, klokken 19:02Ja her er det en som kritiserer NAF sin rolle i Easee saken i debattinnlegg fra i dag.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/5Bo3EW/hva-er-det-egentlig-naf-driver-paa-med

Kopi:

Hva er det egentlig NAF driver på med?
DEBATT: NAF bør konsentrere seg om trafikksikkerhet i stedet for å stoppe Easee-laderen. Kan dette henge sammen med at Easee-konkurrent Zaptec er laderen NAF reklamerer for?

Var det ikke sånn at NAF var forhandler av Easee, men da de testet den så forsto de at de ikke kunne stå inne for å selge den pga snarveiene Easee hadde tatt, og skiftet til Zaptec?
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 23. mars 2023, klokken 19:25jlan  :+1: Ja, det kan hende det er for tette koplinger.....

Muligens, men det er jo bra med godt samarbeid om standarder også da. I mange tilfeller gjør jo det at man ikke blir låst til en bestemt leverandør.

Egentlig er det utrolig at elektromekaniske releer har overlevd. Heller enn å bruke dårligere releer enn det standarden angir, burde Easee satset på en helelektronisk løsning, hvis målet var å modernisere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#274
He he nå bruker de "Easee-gate" begrepet i Sverige....ja ja sier jeg...blir sikkert flere som klikker på en slik overskrift ...

Her er fra i går i Sverige:

9 svar om Easee-gate: "Åk inte ut och sätt till en extra jordfelsbrytare"

PUBLICERAD
23 MAR 2023, 07:53

Elsäkerhetsexperten Fredrik Byström Sjödin besvarar nio frågor i spåren efter försäljningsförbudet mot Easee.

https://www.elinstallatoren.se/2023/03/9-svar-om-easee-gate-ak-inte-ut-och-satt-till-en-extra-jordfelsbrytare/

Og det kjente nyteknik har en sak om dette i går så dette er nå en svært sak i broderlandet...stakkars Easee...de tror jeg snart er uten nåværende ledelse...og selskapet blir kjøpt opp på rot og så endrer de navn på selskapet....:

Jordfelsbrytare, DC-skydd, IP-klass, överspänningsprov, EMC. Elsäkerhetsverket pekar på en rad brister hos Easees laddboxar. Men vad måste egentligen åtgärdas i de 100 000 boxar som har installerats i Sverige? Och hur?

Charlotta von Schultz
REPORTER
PUBLICERAD 22 MAR 2023 KL 14.29 UPPDATERAD 23 MAR 2023 KL 10.14

https://www.nyteknik.se/elbilar/100-000-laddare-ska-atgardas-ingen-vet-hur/2016236

Ingeniøren

.. og konstant havner du i en betal mur - tidens slagstriks, skriv om Easee saken  :-1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 23. mars 2023, klokken 19:02[/b]DEBATT: NAF bør konsentrere seg om trafikksikkerhet i stedet for å stoppe Easee-laderen. Kan dette henge sammen med at Easee-konkurrent Zaptec er laderen NAF reklamerer for?

Hele saken er jo bare trasig og ikke bare for Easee, NAF har ingenting å vinne på å diskreditere Easee.

Så det her i artikkelen:
"Hittil har Easee registrert 70 millioner ladinger uten feil"

Ganske uinteressant, det er antall feil en er opptatt av og det er Easeer som har feilet. Ladere som nekter å lade med høylytt summing og noen (hvor mange?) varmgang mellom bakplata og hovedboksen. Ikke noe rart med det, finner feil i alt utstyr men det fremstilles som Easee er feilfri mens NAF og svensker er noen mørkemenn som ikke henger med i utviklingen.

NKOM/DSB skal se på saken men det blir ikke avklaring før i August og jeg tviler på at de kommer frem til noe annet enn svenskene. Uansett er det forsent for Easee som det fremstår i dag som selskap men det kan være at noen plukker opp restene og redesigner innmaten. Funksjonalitet og design på Easee er jo helt topp, den har vunnet mange tester.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

dundun

Det er et reelt problem at standarder noen ganger holder tilbake utviklingen. Ingen tvil.

Løsningen på dette er dog ikke å lyve på hvilke standarder man følger, ta lett på dokumentasjonen og så oppføre seg arrogant når noen begynner å stille spørsmål.

Det er kult å gå utenfor allfarvei, men da må man faktisk passe på at man har ekstra god dekning for det man gjør, og ikke samtidig gjøre idiotfeil som å bomme på lovpålagt merking av utstyr. Dette er ting som alle som driver med sånt vet.

For meg fremstår dette fullstendig unngåelig dersom Easee hade giddet å gjøre jobben sin skikkelig. Følg standarder der det er enkelt (merking f.eks.), vær sikker på at du faktisk følger de standardene du sier du følger (man kan ikke bruke deler som er sertifisert for lavere spenning enn det som kreves av en standard for å si å si "jammen de tålte det i test!", ærlig talt) og ta det alvorlig når noen påpeker feil.

Passer man på alt det der, så kan man stå rakrygget for de valgene man tar der man faktisk mener standarden ikke er god nok og at man har en bedre løsning.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

geear

Vet ikke om dette har blitt postet, men den midlertidige forføynigen ble tydeligvis avvist i går kveld:

Torsdag kveld ble den midlertidige forføyningen avvist av svensk rett, og i dag ble det klart at 138 ansatte permitteres.

https://www.finansavisen.no/teknologi/2023/03/24/7996431/easee-permitterer-138-ansatte

Hvis de nå ikke får "oppreisning" før myndighetene i Norge eventuelt har gjort seg ferdige over sommeren, så ser det nok veldig mørkt ut. Veldig synd at de ikke har håndtert svenskene smartere og tok utfordringene seriøst fra første brev før sommeren i fjor. Jeg føler meg ganske sikker på at det kunne hatt et helt annet utfall enn i dag dersom de hadde vist de tok dette seriøst, presentert en plan for granskning og eventuelle utbedringer, kunne kjøpt seg masse tid som de kunne brukt smart. Det går an å ha avvik mot myndigheter/forskrifter i mange år om man har en plan for håndteringen, men man må vise velvilje og iallfall late som man tar de på alvor.

jlan

Sitat fra: dundun på fredag 24. mars 2023, klokken 09:31Det er et reelt problem at standarder noen ganger holder tilbake utviklingen. Ingen tvil.
Det kan så være, men IEC 62955 er en standard som er ganske ny, og den har faktisk ført til at reléleverandørene har utviklet forbedrede og prisgunstige reléer ihht den. Slik at ladeboksprodusentene nå ihvertfall har tre ganske likeverdige alternativer når de skal velge komponenter. Mens Easee har valgt å bruke et eldre design utviklet for solcelleanlegg.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

dundun

Lurer på om de har tatt en kalkulert risiko i utgangspunktet eller om det bare er ingeniørene som har fått litt for frie tøyler.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

geear

Gjennom brevvekslingen får jeg inntrykk av at Easee, eller iallfall de som har forfattet brevene, har ment de har hatt absolutt alt på stell, vært veldig trygge på at de er innafor standarder eller har dokumentert lik eller bedre. Det fremstår ikke som at de har visst om manglene. Syns derfor det virker som mangelfull kompetanse innenfor kvalitet og etterlevelse av regelverk og standarder. Men det finnes selvfølgelig en mulighet for at "Tesla-holdning", bare gå høyt og bastant ut og satse på at noen gir seg.

Maxwell_400

Sitat fra: jlan på fredag 24. mars 2023, klokken 10:59
Sitat fra: dundun på fredag 24. mars 2023, klokken 09:31Det er et reelt problem at standarder noen ganger holder tilbake utviklingen. Ingen tvil.
Det kan så være, men IEC 62955 er en standard som er ganske ny, og den har faktisk ført til at reléleverandørene har utviklet forbedrede og prisgunstige reléer ihht den. Slik at ladeboksprodusentene nå ihvertfall har tre ganske likeverdige alternativer når de skal velge komponenter. Mens Easee har valgt å bruke et eldre design utviklet for solcelleanlegg.

Sviktende jordfeilbeskyttelse er kun et av problemene, men det er det som er mest kritisk for sikkerhet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

dundun

Det er det med svarene jeg ikke forstår.

Selv om man vurderer risikoen for et omsetningsforbud som svært liten er jo konsekvensene enorme, så da tar man det skikkelig på alvor og behandler det deretter.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

jlan

Sitat fra: geear på fredag 24. mars 2023, klokken 12:14Gjennom brevvekslingen får jeg inntrykk av at Easee, eller iallfall de som har forfattet brevene, har ment de har hatt absolutt alt på stell, vært veldig trygge på at de er innafor standarder eller har dokumentert lik eller bedre. Det fremstår ikke som at de har visst om manglene. Syns derfor det virker som mangelfull kompetanse innenfor kvalitet og etterlevelse av regelverk og standarder. Men det finnes selvfølgelig en mulighet for at "Tesla-holdning", bare gå høyt og bastant ut og satse på at noen gir seg.
Kjartan Nilsen, Chief Hardware Architect i Easee, har en rimelig god utdannelse og erfaring innenfor elektronikk, og er faktisk medlem i NEK komiteen NK 64 i følge Linkedin. Så han må jo ha visst endel om hvor de sto. Men han må nok til en viss grad forsvare beslutninger tatt før hans tid. Easee gründerene kommer fra et relativt isolert elektronikkmiljø i Stavanger, som i stor grad har bygget ferdigspesifiserte produkter for profesjonelle kunder i oljebransjen.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA