Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: geear på fredag 10. februar 2023, klokken 19:06
Dropper elektrikere i Norge å montere overspenningsvern basert på funksjonaliteten i Easee?

Kan bli drøy ekstrakost om man må ha 7 moduler ledig i sikringsskapet for overspenningsvern og jordfeilbryter type B, pluss at det koster 4-5-6k for materiellet fra anerkjent produsent.

Mange har jo heldigvis overspenningsvern på inntaket allerede, og det er akseptert for elbillading også.

Overspenningsvern er det krav om uansett ved nyinstallasjon idag.
Men diskusjonen er vel om hvorvidt Easee boksen tar for seg både Type A og B vern godt nok i boksen. Da de ikke krever dette montert foran boksen.

Men, er jo ikke bare Easee som har dette, leser man manualen til DEFA Solid, så har jo denne også 6 mA DC vern og 30 mA AC vern. Står ingenting i manualen om at det må monteres vern foran boksen.
Ikke har de noen knapp for å teste heller, også her er det slik at kabelen skal kobles ifra og settes inn igjen om vernet slår ut.

Installasjonsmanual
https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/EV-Charging/DEFA-Solid/Manuals/EV-Charging-Station-Installation-Manual-NO-Online.pdf

Brukermanual:
https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/EV-Charging/DEFA-Solid/Manuals/EV-Charging-Station-User-Manual-NO-Online-2.pdf

Så jeg tipper det er flere som er på tynn is om resultatet for Easee blir stående.

jlan

Et av punktene er "mekanisk kobling av releer". Jeg antar at det er det samme som vi har på moderne sikringer og jordfeilautomater, altså at hvis det oppstår feil på en faseleder, så drar sikringen mekanisk med seg kontaktorene for de andre lederene. Dette blir litt vanskelig for Easee, ettersom de bruker releene til å velge fase. Da kan ikke alle releene være inne eller ute samtidig. Det er muligens også snakk om SSR (solid state releer) som ikke har noen mekaniske bevegelser. Nå er jo heller ikke mekaniske releer feilfrie, de kan "henge" på grunn av korrosjon eller "sveising". https://www.allaboutcircuits.com/news/texas-instruments-touts-solid-state-relays-to-enable-safer-electric-vehicles/

Hvis en flerlader-installasjon for Easee Home sammenlignes med Zaptec Go, kan en se at Zaptec i motsetning til Easee anbefaler at fasene roteres for hver lader, og har separate sikringer. Da unngår de altså slike krysskoblings-releer. Men for Zaptec Pro er det samme kobling som Easee (uten rotasjon, og med flere ladere på samme kurs). Jeg antar da at det i Zaptec Pro er rotasjonsreleer + et separat mekanisk sammenkoblet kontaktorsett som fungerer som sikring og jordfeilutkobling.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 11. februar 2023, klokken 10:23
Sitat fra: geear på fredag 10. februar 2023, klokken 19:06
Dropper elektrikere i Norge å montere overspenningsvern basert på funksjonaliteten i Easee?

Kan bli drøy ekstrakost om man må ha 7 moduler ledig i sikringsskapet for overspenningsvern og jordfeilbryter type B, pluss at det koster 4-5-6k for materiellet fra anerkjent produsent.

Mange har jo heldigvis overspenningsvern på inntaket allerede, og det er akseptert for elbillading også.

Overspenningsvern er det krav om uansett ved nyinstallasjon idag.
Men diskusjonen er vel om hvorvidt Easee boksen tar for seg både Type A og B vern godt nok i boksen. Da de ikke krever dette montert foran boksen.

Men, er jo ikke bare Easee som har dette, leser man manualen til DEFA Solid, så har jo denne også 6 mA DC vern og 30 mA AC vern. Står ingenting i manualen om at det må monteres vern foran boksen.
Ikke har de noen knapp for å teste heller, også her er det slik at kabelen skal kobles ifra og settes inn igjen om vernet slår ut.

Installasjonsmanual
https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/EV-Charging/DEFA-Solid/Manuals/EV-Charging-Station-Installation-Manual-NO-Online.pdf

Brukermanual:
https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/EV-Charging/DEFA-Solid/Manuals/EV-Charging-Station-User-Manual-NO-Online-2.pdf

Så jeg tipper det er flere som er på tynn is om resultatet for Easee blir stående.
Er vel ikke krav til separat overspenningsvern ved installasjon av elbillader i et eksisterende anlegg? Kravet er bare at ladepunkter skal være beskyttet av et overspenningsvern. Antar at dette kan dekkes av innebygger overspenningsvern, derfor jeg spør om elektrikere krever separat eller har ansett det som at Easee oppfyller kravet uten..

Stig-Arne

Min elektriker måtte montere overspenningsvern hos meg når jeg byttet fra 1-fas til 3-fas på mine to Easee ladere.  Han sa det var nytt at endring i eksisterende anlegg utløste krav til overspenningsvern

Orbit

Overspenningsvernet som kreves er et grovvern, og bør stå i inntaksskapet. Det er "forbruksvare", hvor patronene som absorberer energien må byttes etter de har fått en karamell, f.eks. fra lynnedslag i området. Det bør derfor ikke være inni en ladestasjon eller annet utstyr.

Det finnes også finvern som tar korte pulser av overspenninger. Siden dette skal absorbere mye mindre energi (gitt det er et forankoblet grovvern som tar den største belastningen) er det normalt ikke noen utskiftbar del. Men jeg har ikke sett noe krav om finvern, heller ikke for ladestasjoner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Philip Marlowe

Det ser ut som at to av deltagerne i Motors ekspertpanel er skeptiske til Easee. Boksen er for liten og lett, og dokumentasjonen er for ny.  ???

https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/easee-home-vegglader-hjemmelader
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.


jlan

https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-easees-jordfeilvern/526432?key=aj4er83P

Easee sier lite om sikkerheten til selve reléene. Såvidt jeg forstår benyttes de reléene som kobler inn og ut ved hver lading også til å koble ut ved jordfeil. Det gir ikke nødvendigvis samme sikkerhet som separate mekanisk sammenkoblede reléer i en jordfeilbryter, som ikke er utsatt for feil som kan forårsakes av hyppige inn-/ut-koblinger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#38
 Her ser jeg de har lagt ut ny info på hjemmesiden.æ 22.2.23.

Veldig bra info. :+1:

Video også.

https://easee.com/no/artikler/slik-funker-jordfeilvernet-vart/


Kopi under av det avsnittet jeg synes er mest interresant, selv om hele artikkelen er svært nyttig info.

Kopi:

Godkjent, testet og utprøvd

Det integrerte jordfeilvernet må alltid beskytte deg like godt som tradisjonelle jordfeilbrytere når det oppstår en feil.

I videoen lenger oppe bruker vi samme type installasjonstestere som elektrikere bruker for å være sikre på at alt er på stell før de forlater et jobboppdrag. Jordfeilvernet vårt består – som det må – både AC- og DC-testen uten problemer.

Electric cars in Norway

#39
Nå reagerer også NAF... denne fra 10.2.23 ligger på pluss og da deler vi ikke innholdet, synes jeg da   :police:

Men det er jo slik de sier at et bilde sier mer enn tusen ord.... så se skjermbildet jeg tok av den saken før den svarte sladden la seg over den nettsiden. Så spørsmålet er om det synes "ikke det ser så lyst ut for Easee" som jo var overskriften på en annen sak om Easee, som det ble lenket til her inne tidligere.

Jeg er desverre blitt litt mer redd for at uansett hva som blir resultatet av denne saken og jeg håper Easee alt godt og at de blir godkjent i Sverige også - så kan det jo kansje også påvirke både Zaptec og Amina negativt selv om de har andre ladertyper.."for de Kari & ola nordmann" som bare leser dette om Easee og tror dermed at "alle hjemmeladere er det reneste brannfellene" og at de dermed ikke bytter inn bensin/dieselbil over til sin første elbil, slik de egentlig hadde tenkt til i løpet av 2023....
Men det kan hende jeg tar feil og jeg håper jo det....

Les også de to eldre nyhetene fra Shifter..fra i fjor nederst, og jeg må si at den saken med Amina hadde jeg ikke fått med meg før jeg så det nå i dag når jeg googlet på Easee nyheter...

Er det noen her inne som vet noe mer om den Amina saken? Ser Easee sjefen var kritisk,,, men jeg lurer på om det går bra med Amina og de "Zaptec avhoppere som overskriften heter" som begynte i Amina nå om dagen borte på vestlandet? Jeg håper da det såfremt Amina har et godt produkt... men det vet jeg jo ikke....

https://www.tu.no/artikler/naf-tviler-pa-sikkerheten-til-easee-kuttet-ladestasjonen-for-sine-medlemmer/526106

https://www.shifter.no/nyheter/easee-sjefen-advarer-mot-konkurrentens-billigladere/244545

https://www.shifter.no/nyheter/zaptec-avhoppere-skal-bygge-ny-lader-konkurrent/244150

jlan

Det er jo litt uinteressant å teste at jordfeilfunksjonen fungerer én gang. Selvsagt gjør den det. Men siden Easee bruker de vanlige driftsreléene til å ta seg av jordfeilutkobling, er det mer interessant å sjekke levetiden på reléene, og om de i visse situasjoner kan feile i lukket tilstand.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Det drar seg til for Easee nå... nå stopper også Kraftriket med dette. Og både foreningen vår og Naf har vel allerede tonet ned markedsføring av Easse produktet. Tipper Zaptec og de andre nå ler hele veien til banken.... Som det heter i finansmiljøet he he

https://www.kraftriket.no/author/kraftriket/

Electric cars in Norway

#42
Det virker jo veldig planlagt dette svenskene gjør. når de påpeker feil i Easee Home, Easee Charge og Easee Ready.

Jeg skulle gjerne ha sett hele artikklen fra i går men den ligger på pluss. Uansett teksten under gir meg et bilde om at svenskene er ute etter å ta Easee... Og ut fra hva jeg hører her inne om at tema Easee sin løsning har vært snakket om i elbransjen lenge og vært den "store elefanten i rommet" og diskutert i gangene også på "Eliaden" - så tenker jeg Easee velgte helt feil tilnærming. Easee skulle heller ha rettet opp i sin løsning uten å lage noe stor støy rundt dette og så hadde de jo gått klar av dette medietrykket. Dette som har skjedd er jo ødeleggende for Easee som selskap. Men det er jo bare min mening da....


https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/abKEGL/easee-testingen-startet-allerede-for-snart-ett-aar-siden-nytt-brev-denne-uken

Easee-testingen startet allerede for snart ett år siden – nytt brev denne uken
For en måned siden ble det offentlig kjent at Easee hadde fått et brev fra Elsäkerhetsverket i Sverige med krass kritikk. Men nå kan Aftenbladet avsløre at svenske myndigheter allerede i april i fjor tok kontakt med Easee for første gang.

Publisert:
Publisert:
2. mars

Electric cars in Norway

Og jeg synes det er fint at NELFO og nasjonal sikkerhetsmyndighet (nkom) informerer oss godt denne Easee saken... Kopi under av begge nettsidene fra midten av februar i år.

Det har vært flere medieoppslag om Easee-laderne den siste tiden og mange Nelfo-medlemmer lurer på hvordan de skal forholde seg til det svenske Elsäkerhetsverkets test av laderne.

Del denne siden:
   
Oppdatert 13. februar 2022

Elsäkerhetsverket er tilsynsmyndighet i Sverige på linje med DSB og Nkom i Norge, og har et pågående prosjekt hvor de undersøker ladebokser fra seks store aktører. Easee er en av disse. Vi er kjent med at Elsäkerhetsverket har kontrollert og funnet avvik på Easee sine ladebokser.

Dette skriver Nkom om saken på sine nettsider: Kommentar til Elsäkerhetsverkets rapport om Easee

Elsäkerhetsverket har ikke konkludert og vi avventer deres avgjørelse. Vi regner med at Elsäkerhetsverket vil bruke de neste ukene til å komme frem til en konklusjon.

Nelfo er i dialog med relevante myndigheter og vil komme tilbake med mer informasjon når saken utvikler seg.

https://www.nelfo.no/artikler/2023/februar/elsakerhetsverkets-test-av-easee-laderen/

Og under er fra NKOM

https://www.nkom.no/aktuelt/kommentar-til-elsakerhetverkets-rapport-om-easee

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ansvar for oppfølging av utstyr til elektronisk kommunikasjon på det norske markedet. Dette vil omfatte utstyr, deriblant elbilladere som kommuniserer via for eksempel WiFi, bluetooth, 4G/5G eller kabel. 

John-Eivind Velure, avdelingsdirektør i Nkom

— Det som kommer frem i rapporten fra Elsäkerhetverket ser alvorlig ut, men det er viktig å understreke at det ikke foreligger endelig konklusjon i saken. Easee har frist til 13. februar med å komme med tilbakemelding til de svenske myndighetene og Elsäkerhetsverket vil vurdere dette svaret før de konkluderer i saken. Antallet produkter som er tatt i bruk og de mulige konsekvensene som er forbundet med feil i konstruksjon eller installasjon, gjør at Nkom allerede har planlagt å gjennomføre kontroll av elbilladere på det norske markedet i 2023, sier John-Eivind Velure. Han er avdelingsdirektør for spektrumsavdelingen i Nkom. 

Felles regler
Nkom vil følge opp saken, og ta initativ til en dialog med Elsäkerhetverket. Dersom svenske tilsynsmyndigheter fatter vedtak som rammer Easee kan det få konsekvenser for selskapet, også i Norge. 

— Det er felleseuropeiske regler som gjelder. Om produktet ikke tilfredsstiller de reglene, og det er alvorlige brudd, og om et omsetningsforbud trer i kraft, må vi følge det opp på norsk side.

Produsentene ansvarlige
Nkom vil understreke at det er produsentenes og importørenes ansvar at utstyret de selger tilfredsstiller det europeiske regelverket og dermed er sikkert i bruk. Produsenten er ansvarlig for å teste utstyret etter relevante sikkerhetsstandarder og dokumentere at de er i samsvar med sikkerhetskravene. 

— Vi forutsetter at produsentene er sitt ansvar bevisst og at utstyr de selger er trygt å bruke, sier John-Eivind velure.


Electric cars in Norway

#44
Både Eldon og Garo prøver nå å informere om forskjellene...

Kopi fra nettsiden:

Risken för kontaktorsvetsning i en laddbox är stor. Det hävdar Garos tekniska chef Bo Eriksson vars nya Entitybox har ytterligare ett brytställe. Även Eldon har designat sin laddbox med elsäkerheten i fokus.


HENRIK SANNESSON

Veldig god video..  https://www.youtube.com/watch?v=AZkHVUWJ4d0

Eldon och Garo designar laddboxar med elsäkerhet i fokus

Elinstallatoren SE
961 abonnenter

Sett 2 270 ganger  9. feb. 2023

Her fant jeg den Youtube videoen:

https://www.elinstallatoren.se/2023/02/darfor-har-vi-var-stora-feta-brytare-vi-kan-isolera-med/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA