Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: geear på mandag 03. april 2023, klokken 14:04Men i tillegg til det du viste over så står det også "Frakoblingsmidler Ekstern jordfeilbryter" i produktspesifikasjonen helt i starten.
Ja, og det er litt inkonsekvent, ettersom de senere sier krav om "sikring", som også er et "frakoblingsmiddel". På engelsk sier de hhv. "External branch circuit breaker", og  "breaker". På tysk  "Leitungsschutzschalter" begge steder.

De burde også henvist til standarder. Jeg tenker NKOM finner endel å kikke på, men jeg tror de slipper gjennom. Bra de er kvitt han informasjonssjefen som svarte "ingen kommentar" til alle.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Hva har de erstattet ham med, egentlig? Ingenting? Blir i så fall ingen forskjell. 😂

Lurer på hva Bertel O. Steen så i ham og "Ingen kommentar"-kommentarene hans.

Standhaftighet? 😂🫣

Electric cars in Norway

SitatDe burde også henvist til standarder. Jeg tenker NKOM finner endel å kikke på, men jeg tror de slipper gjennom.

Håper du har rett :+1:

Selv er jeg mer usikker... men følger vi danskene så skal det gå bra.

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR


Ingeniøren

Det var positive nyheter. TUV fanget opp avviket og de diskuterte lenge og Easee burde skjønt at dokumentasjon måtte være bra om det skulle holde i et tilsyn. Nå har de vel lært  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

Sitat fra: Radial på mandag 03. april 2023, klokken 23:46Interessant.
De har altså godkjent 4kV test med 2,3mm relè.
Det er ikke sikkert, den testen viser til en generell standard IEC 60664-1, som omhandler isolasjon generelt, inntil 2000m over havet. Den har også forskjellige verdier utfra forurensningsgrad i luften mm. Det er ikke det samme som at TÜV sertifiserer produktet under alle værforhold og høyder ihht IEC 62955.  Det er nå flere reléleverandører, inkludert Zettler som Easee bruker, som leverer reléer hvor de henviser til IEC 62955 i spesifikasjonene. Ingen av de jeg har funnet med henvisning til IEC 62955 har mindre enn 3 mm kontaktgap.

https://www.hongfa.com/topic/ChargingRelays
https://industry.panasonic.eu/products/components/relays/power-relays/he-r-power-relay
https://www.findernet.com/en/worldwide/news/new-68-series-power-relays/
https://www.azettler.com/pdfs/azev200.pdf
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#397
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:00Det var positive nyheter. TUV fanget opp avviket og de diskuterte lenge og Easee burde skjønt at dokumentasjon måtte være bra om det skulle holde i et tilsyn. Nå har de vel lært  :+1:

Ingeniøren enig  :+1:  dette er jo ikke mitt fagfelt, og dette kan du bedre enn meg. Men kan jeg spørre deg om du har som meg - har noen vurderinger på hvorfor startet Easee i 2018 å jobbe mot TUV og ikke feks tilsvarende myndighet i Norge, Sverige eller Danmark? Jeg får det ikke til å stemme.

Og hvorfor kom ikke prosessene på plass når de begynte i 2018? Tar slike prosesser vanligvis så lang tid? Grunderen skriver det var diskusjoner.....over lang tid da..?

Jeg håper Easee klarer seg og jeg antar at de blør cash om dagen. De har vel heller ikke fått en investor på kroken...? 

Radial

Sitat fra: jlan på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:47
Sitat fra: Radial på mandag 03. april 2023, klokken 23:46Interessant.
De har altså godkjent 4kV test med 2,3mm relè.
Det er ikke sikkert, den testen viser til en generell standard IEC 60664-1, som omhandler isolasjon generelt, inntil 2000m over havet. Den har også forskjellige verdier utfra forurensningsgrad i luften mm. Det er ikke det samme som at TÜV sertifiserer produktet under alle værforhold og høyder ihht IEC 62955.  Det er nå flere reléleverandører, inkludert Zettler som Easee bruker, som leverer reléer hvor de henviser til IEC 62955 i spesifikasjonene. Ingen av de jeg har funnet med henvisning til IEC 62955 har mindre enn 3 mm kontaktgap.

https://www.hongfa.com/topic/ChargingRelays
https://industry.panasonic.eu/products/components/relays/power-relays/he-r-power-relay
https://www.findernet.com/en/worldwide/news/new-68-series-power-relays/
https://www.azettler.com/pdfs/azev200.pdf


Joda, men i 2018 fantes ikke disse relèene, da var 2,3mm eneste alternativ som de fikk testa mot en annen standard for å være "tilsvarende".

Syns det er helt innafor når produktet ikke finnes, men jeg er ikke myndighetene 😝

Men å vise "compliance" med 3mm standarden blir jo en overdrivelse, men "similar to" er mer riktig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:59
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:00Det var positive nyheter. TUV fanget opp avviket og de diskuterte lenge og Easee burde skjønt at dokumentasjon måtte være bra om det skulle holde i et tilsyn. Nå har de vel lært  :+1:

Ingeniøren enig  :+1:  dette er jo ikke mitt fagfelt, og dette kan du bedre enn meg. Men kan jeg spørre deg om du har som meg - har noen vurderinger på hvorfor startet Easee i 2018 å jobbe mot TUV og ikke feks tilsvarende myndighet i Norge, Sverige eller Danmark? Jeg får det ikke til å stemme.

Og hvorfor kom ikke prosessene på plass når de begynte i 2018? Tar slike prosesser vanligvis så lang tid? Grunderen skriver det var diskusjoner.....over lang tid da..?

Jeg håper Easee klarer seg og jeg antar at de blør cash om dagen. De har vel heller ikke fått en investor på kroken...? 

Dette blir litt gjetting  :).

TUV er det man kaller et kontrollorgan og test institutt og det de gjør skal gjelde alle steder der CE merket brukes. Mao kan et produkt som er testa og produsert i Tyskland/Italia med CE merke brukes i Norge. Mulig TUV var billigere enn f.eks Nemko eller mer anerkjent i EU. Mulig Nemko ikke kan gjøre slike tester som etterspurt. Slik jeg forstår el-bransjen trenger man ikke gå veien om en type test og godkjenning hos f.eks TUV, du kan godkjenne deg selv.

Men, her hadde Easee et produkt som var litt på siden av gjeldende standarder. Trolig sa vel TUV at dette kan ikke vi godkjenne og så var diskusjonen i gang - neves et halvt år. Selve testen trenger ikke lang tid vil jeg tro. Det som normalt tar lengst tid er dokumentasjonen og kvalitetssystemet som  produsenten må ha på plass.  Enden på visa var kanskje at de ble enige om å teste og holdt det kravene tross 2.3 mm fikk det være opp til Easee om de satte CE merket på produktet.

Om TUV godkjente dette, kan nasjonal myndighet overprøve dette, men da har de en bedre sak enn om TUV ikke har godkjent det og bare leverte en test rapport. Hvor positivt dette er avhenger veldig av om TUV har konkludert og i fall hva de har konkludert. Uansett er en skikkelig rapportert test bedre enn et draft om man i 2018 valgte å stoppe før rapportering for å spare noen kroner. Det er ganske vanlig om man ikke får det man hadde håpet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

Sitat fra: Radial på tirsdag 04. april 2023, klokken 14:34Joda, men i 2018 fantes ikke disse relèene, da var 2,3mm eneste alternativ som de fikk testa mot en annen standard for å være "tilsvarende".
Selfølgelig fantes det releer i 2018 med både 3mm og 4mm kontaktåpning. Men de var ikke så små og billige. Gamle ladebokser bruker typisk store kontaktorer. Jeg har en på hytta, der hører vi et kraftig "dunk" når den kobler inn og ut.

Men uansett, poenget var først og fremst ingen av reléfabrikantene har forsøkt å få godkjent reléer til denne bruken med 2.3mm, de har alle gått for å følge standarden. Det gjør antagelig at Easee ikke kan fortsette å levere boksen sin med dette utdaterte releet.  Jeg tror ingen forhandler vil ta den inn lenger. Konkurrentene er blitt veldig ivrige på å fortelle hvor store "contact gap" de har, og hvilke standarder de følger. 2018 er lenge siden. Produkter må fornyes, man kan ikke bare melke en suksess.

Zaptec Pro  bruker for eksempel nå ut fra dette bildet Panasonic AHER4191.
https://www.mnemonic.io/globalassets/images/blog/zaptec/Inside_Zaptec.jpg




2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: jlan på tirsdag 04. april 2023, klokken 23:51
Sitat fra: Radial på tirsdag 04. april 2023, klokken 14:34Joda, men i 2018 fantes ikke disse relèene, da var 2,3mm eneste alternativ som de fikk testa mot en annen standard for å være "tilsvarende".
Selfølgelig fantes det releer i 2018 med både 3mm og 4mm kontaktåpning. Men de var ikke så små og billige. Gamle ladebokser bruker typisk store kontaktorer. Jeg har en på hytta, der hører vi et kraftig "dunk" når den kobler inn og ut.

Men uansett, poenget var først og fremst ingen av reléfabrikantene har forsøkt å få godkjent reléer til denne bruken med 2.3mm, de har alle gått for å følge standarden. Det gjør antagelig at Easee ikke kan fortsette å levere boksen sin med dette utdaterte releet.  Jeg tror ingen forhandler vil ta den inn lenger. Konkurrentene er blitt veldig ivrige på å fortelle hvor store "contact gap" de har, og hvilke standarder de følger. 2018 er lenge siden. Produkter må fornyes, man kan ikke bare melke en suksess.

Zaptec Pro  bruker for eksempel nå ut fra dette bildet Panasonic AHER4191.
https://www.mnemonic.io/globalassets/images/blog/zaptec/Inside_Zaptec.jpg






nå skal jo ikke disse relèene bare legge inn og ut, de skal også bidra til fasebytte, noe som meg bekjent er unikt Easee sin løsning.

Man melker jo den kua man har så lenge man kan, og den er relevant... funksjonsmessig er jo Easee home langt bedre enn konkurrentene, selv 5år etter lanseringen.

Produktet i seg selv er vel så relevant i dag som i går, meeeen man må nok ordlegge seg annerledes mot standarder.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Sitat fra: Radial på onsdag 05. april 2023, klokken 00:11nå skal jo ikke disse relèene bare legge inn og ut, de skal også bidra til fasebytte, noe som meg bekjent er unikt Easee sin løsning.
Zaptec Pro og Home har fasevalg, men de har droppet det i Go. Det som er unikt for Easee er at de bruker de samme releene til alt. Det gir en billigere løsning, men ikke nødvendigvis like sikker.

Når det gjelder kyr, så slutter de å melke etter ca. et år hvis man ikke foretar seg noe.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. april 2023, klokken 15:18TUV er det man kaller et kontrollorgan og test institutt og det de gjør skal gjelde alle steder der CE merket brukes. Mao kan et produkt som er testa og produsert i Tyskland/Italia med CE merke brukes i Norge. Mulig TUV var billigere enn f.eks Nemko eller mer anerkjent i EU. Mulig Nemko ikke kan gjøre slike tester som etterspurt. Slik jeg forstår el-bransjen trenger man ikke gå veien om en type test og godkjenning hos f.eks TUV, du kan godkjenne deg selv.
Det er ikke lenger slik at TÜV, Nemko m.fl. godkjenner produkter. Men de kan sertifisere produkter. Det betyr at de til en viss grad går god for produktkvaliteten og etterlevelse av de standarder som oppgis.

Det som kan skape uklarhet er at TÜV også utfører tester av komponenter. Men en vellykket test av en komponent i en labsituasjon betyr ikke uten videre at de sertifiserer alle produkter hvor komponenten inngår. Sertifisering innebærer mer enn testing, blant annet oppfølging av produksjon.

https://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ingeniøren

Sitat fra: jlan på onsdag 05. april 2023, klokken 07:46
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. april 2023, klokken 15:18TUV er det man kaller et kontrollorgan og test institutt og det de gjør skal gjelde alle steder der CE merket brukes. Mao kan et produkt som er testa og produsert i Tyskland/Italia med CE merke brukes i Norge. Mulig TUV var billigere enn f.eks Nemko eller mer anerkjent i EU. Mulig Nemko ikke kan gjøre slike tester som etterspurt. Slik jeg forstår el-bransjen trenger man ikke gå veien om en type test og godkjenning hos f.eks TUV, du kan godkjenne deg selv.
Det er ikke lenger slik at TÜV, Nemko m.fl. godkjenner produkter. Men de kan sertifisere produkter. Det betyr at de til en viss grad går god for produktkvaliteten og etterlevelse av de standarder som oppgis.

Det som kan skape uklarhet er at TÜV også utfører tester av komponenter. Men en vellykket test av en komponent i en labsituasjon betyr ikke uten videre at de sertifiserer alle produkter hvor komponenten inngår. Sertifisering innebærer mer enn testing, blant annet oppfølging av produksjon.

https://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge

Kall det godkjenning eller sertifisering - samme greia. Du skal gjøre en typetest av produktet og du skal sjekke om produsenten har ting på plass i hht krav i standarden (kvalitetssystem). Om du trenger oppfølging senere eller om du overlater dette til produsenten står angitt i den harmoniserte delen av standarden.  Varierer seff fra standard til standard.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA