Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#375

Denne videoen er god.


https://youtu.be/k_RtG_tf7kg




Orbit

I videoen listes hvilke stasjoner som er testet av ESV:
  • Garo GLB
  • CTEK Connected 2
  • Wallbox Pulsar Plus
  • Zaptec Go
  • Charge Amps Halo
  • Easee Home

Dvs at f.eks. TWC ikke har blitt sjekket av dem.

(Og så er det noen småfeil i videoen med f.eks. sammenblanding av DC- og overspenningsvern, men det får gå.....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

Sitat fra: Orbit på søndag 02. april 2023, klokken 09:53Dvs at f.eks. TWC ikke har blitt sjekket av dem.

(Og så er det noen småfeil i videoen med f.eks. sammenblanding av DC- og overspenningsvern, men det får gå.....)

Takk for den oppdateringen med TWC, den hadde jeg helt glemt jeg....

De småfeilene du nevner kan man jo fint leve med.... fin video hvertfall.

Electric cars in Norway

#378
Jeg orker ikke mer av det svenske Elsäkerhetsverket....Her er hva jeg skal bruke søndagen til. Dette kommer jeg til spare myyyyye penger på....hører naboene kjøper ferdig hjemmeladere fra Zaptec, Easee og de andre merkene inkludert montering for over 18 tusen!

Dette blir gøy.

Se videoen dere også og tjen dere rike  ;D  :laugh:


https://www.youtube.com/watch?v=z1IGixt2cwY

Så bygger du din egen laddbox – spara tusenlappar.

Allt om Elbil
2,15k abonnenter

Abonner

128

Del

Sett 6 020 ganger 

1. apr. 2023

Jag har byggt min egen laddbox, från gammalt skräp jag hade liggandes hemma. Sparar massor av pengar – och fungerar fint...

Radial

TWC er jo svært rimelig, og har samme "spec" som Easee, så den kan jo bli interessant om når gjennom nåløyet.

Blir sikkert sjekka av NKOM, siden Tesla er såpass store i Norge er det sikkert en del TWC'er rundt omkring.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Det ville ikke forundret meg om de finner ting der også. Ikke noe god gammaldags mekanisk bryter der heller. Og heller ikke testknapp. Tesla sier at jfb type B ikke er påkrevd, men henviser til lokale krav for valg av jordfeilbryter, så man må anta at de blir installert med jfb i motsetning til Easee. Samtidig hevder de også kun samsvar med IEC 61851-1 CB (og CE), her hadde vel Easee en litt lenger liste.

TWC3 har lignende oppbygging som Easee, og bruker et Song Chuan 118-2AH-F-C relé på kun L1 og L2.

jlan

Sitat fra: Radial på søndag 02. april 2023, klokken 10:45TWC er jo svært rimelig, og har samme "spec" som Easee, så den kan jo bli interessant om når gjennom nåløyet.

Blir sikkert sjekka av NKOM, siden Tesla er såpass store i Norge er det sikkert en del TWC'er rundt omkring.
Det blir svært interessant ja. Den spesifikasjonen ser jo ikke så imponerende ut:

SitatFrakoblingsmidler Ekstern jordfeilbryter
Lekkasjestrøm-/Jordfeilovervåkning Integrert (Type A + DC 6 mA)
Wi-Fi 2,4 GHz, 802.11b/g/n
Sertifiseringer CE, IEC 61851-1 CB

Tesla angir altså at det skal være ekstern jordfeilbryter for frakobling, men uten å angi detaljer. Så angis det at det er type A og DC 6mA jordfeilvern, men uten å henvise til standardene for disse. Jeg mener at de må minimum angi IEC 62955 for at elektriker lovlig skal kunne koble boksen til en type A jordfeilbryter eller jordfeilautomat (hvis det ikke foreligger dokumentasjon eller sertifisering for alternativt design). 

Jeg har ikke funnet noe bilde av innmaten av europeeisk TWC, men jeg ser at den amerikanske versjonen som geear sier bruker to SONG CHUAN 118-2AH-F-C U01 12VDC. Det er altså for amerikansk 48A enfase versjon, så det er naturlig at det er bare L1 og L2 der. Men hvert relé ser ut til å være dobbelt, så det er mulig at 2 stk kan håndtere 4 stk 32A ledere i 3-fase versjonen. Da har de i tilfelle ikke oppfylt kravet om mekanisk sammenkobling.  Jeg finner ikke spec. på releet.

https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/main-front-jpg.645428/
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/relay-closeup-jpg.646138/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/gen3-hpwc-disassembly-with-overheating-issues-explained.223104/



2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#382
Når kan vi lese om at "det er blitt opprettet en gruppe her i Norge", som har begynt å planlegge for å stå bak et gruppesøksmål mot Easee eller i det minste ha et krav mot selskapet i tilfelle konkurs?  Eller er det bare i USA de er så gærne at de holder på med slikt.......for der er jo dette med gruppesøksmål et eget juss-fag  ;D - men de er jo litt kokko der da når det er snakk om gruppesøksmål og pengekrav og de har jo krav om fantasibeløp.....

Electric cars in Norway

#383
Sitat fra: jlan på søndag 02. april 2023, klokken 13:06
Sitat fra: Radial på søndag 02. april 2023, klokken 10:45TWC er jo svært rimelig, og har samme "spec" som Easee, så den kan jo bli interessant om når gjennom nåløyet.

Blir sikkert sjekka av NKOM, siden Tesla er såpass store i Norge er det sikkert en del TWC'er rundt omkring.

jlan  :+1:  Det hadde jo vært interessant om noen fant den TWC installasjonsveiledningen og sjekket om det feks også TWC sin installasjonsveiledning om det stod det samme som hos Easee fra installasjonsveiledningen:

"Du trenger ikke en ekstern jordfeilbryter hvis du bruker en dedikert kurs og en ledning av klasse II (dobbeltisolert) for å forsyne Laderoboten(e) med strøm."


https://www.trainor.no/forum/forskrifter-og-normer-dsb/elbillader

Under er kopi fra den trainor lenken ovenfor:

Vedlagt ligger lenke til nyeste reviderte installasjonsmanual for Easee Home/Charge.

https://easee.com/wp-content/uploads/2021/02/NO_Easee_HomeCharge_Guide.pdf

Under Avsnitt -Planlegge installsjonen - Jordfeilbryter (RCD)

Den integrerte jordfeilbryteren har ingen innflytelse på funksjonen til eksterne beskyttelsesenheter. Du trenger ikke en ekstern jordfeilbryter hvis du bruker en dedikert kurs og en ledning av klasse II (dobbeltisolert) for å forsyne Laderoboten(e) med strøm. Ved andre installasjonsoppsett kan det være at lokale regler for elektriske installasjoner må konsulteres og følges.

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 03. april 2023, klokken 08:54Når kan vi lese om at "det er blitt opprettet en gruppe her i Norge", som har begynt å planlegge for å stå bak et gruppesøksmål mot Easee eller i det minste ha et krav mot selskapet i tilfelle konkurs?  Eller er det bare i USA de er så gærne at de holder på med slikt.......for der er jo dette med gruppesøksmål et eget juss-fag  ;D - men de er jo litt kokko der da når det er snakk om gruppesøksmål og pengekrav og de har jo krav om fantasibeløp.....

Er det så urimelig da. Om Easee går konkurs - slipper de da unna å rette opp skaden slik at andre må gjøre det, som de som har ladere de ikke får bruke lenger om det blir bruksforbud.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 03. april 2023, klokken 08:59...
Electric cars in Norway - fint om du kan legge inn en "quote slutt" til, slik at ikke ditt siste innlegg fremstår som et sitat fra meg

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 03. april 2023, klokken 08:59jlan  :+1:  Det hadde jo vært interessant om noen fant den TWC installasjonsveiledningen og sjekket om det feks også TWC sin installasjonsveiledning om det stod det samme som hos Easee fra installasjonsveiledningen:

"Du trenger ikke en ekstern jordfeilbryter hvis du bruker en dedikert kurs og en ledning av klasse II (dobbeltisolert) for å forsyne Laderoboten(e) med strøm."
Tesla skriver ganske tydelig at det skal være ekstern jordfeilbryter. Det må sannsynligvis Easee inn med også (hvis de får godkjent RDC-DD vernet sitt):
Sitat fra: https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439...Bruk verneutstyr. Kursbeskyttelsesenheten som er valgt, må inkludere en passende jordfeilbryter (RCD) og overbelastningsvern
 i forhold til strømbelastningen/effekten som er valgt...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF


geear

Sitat fra: jlan på mandag 03. april 2023, klokken 09:39Tesla skriver ganske tydelig at det skal være ekstern jordfeilbryter. Det må sannsynligvis Easee inn med også (hvis de får godkjent RDC-DD vernet sitt):
Sitat fra: https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439...Bruk verneutstyr. Kursbeskyttelsesenheten som er valgt, må inkludere en passende jordfeilbryter (RCD) og overbelastningsvern
 i forhold til strømbelastningen/effekten som er valgt...
Det er den gamle TWCen. Her er manualen til den nye:

https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf

jlan

Sitat fra: geear på mandag 03. april 2023, klokken 12:44Det er den gamle TWCen. Her er manualen til den nye:

https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf
Takk for korreksjon - ja de har endret det punktet. Det de nå skriver er:

"For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring.". Det vil si at til forskjell fra Easee så sier de at overlastvern og kortslutningsvern må være eksternt for hver boks. Det er ihvertfall det som vanligvis oppfattes med sikring. Men "sikring" er jo ikke en juridisk bestemt betegnelse. Siden de ikke henviser til standarder, kan det jo leses som jordfeilsikring også.

Så skriver de også:
"Wall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger."

Det er ganske smarte formuleringer, hvor de ikke skriver at det skal være ekstern Type A Jordfeilbryter, men heller ikke skriver at det ikke er nødvendig. Tesla har nok bedre advokater en Easee.!
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Ja, v3 som er gjeldende nå er ganske forskjellig fra den første (v2 var første i Europa). Den første krevde jordfeilbryter type B og all konfig foregikk via dipswitch/vribryter innvendig. Men i tillegg til det du viste over så står det også "Frakoblingsmidler Ekstern jordfeilbryter" i produktspesifikasjonen helt i starten. Og kravet om dedikert kurs er de også krystallklare på, i motsetning til Easee som tillater en haug med ladebokser på samme kurs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA