Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Myyye dugg i bilen.

Startet av Sirup, torsdag 26. januar 2023, klokken 06:56

« forrige - neste »

Sirup

Sliter med veldig mye dugg i bilen. Bilen står for tiden utendørs, og duggproblemene er blitt så omfattende at bilen ikke blir duggfri selv etter en times kjøretur med vifte på fullt.

Er dette et kjent problem på Model X? Noen som vet som er vanlige lekkasjepunkter?
VW e-Golf
Tesla Model X75

sjokomelk

Antageligvis drar du med deg mye fuktighet fra skoene dine inn i bilen og i gulvmattene nå på vinteren. Helt vanlig problem i alle biler på vinterstid. Eneste løsningen er å få tørket ut gulvmattene skikkelig, og det tar nok lenger enn en time med vanlig kjøring.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ruslebiff

Bruk av AC funksjonen hjelper til å tørke ut bilen, lurt å skru på den manuelt. Hvis du setter på klima med AC og lar bilen stå et par timer kan du se om du får tørket det ut.

Sirup

Takk for svar.

Prøver alltid å være nøye med å ikke dra med meg fuktighet inn i bilen. Det virker som om dugg-problemet er størst når det har regnet og bilen står ute, så jeg mistenker at det lekker vann inn i bilen.

Kjører alltid med AC på, elkers blir luften i bilen veldig dårlig.
VW e-Golf
Tesla Model X75

THE

Hvis du har HEPA-filter så dugger det mye når filteret begynner å bli tett. Hvis det er lenge siden HEPA-filteret og/eller kupé-filteret er byttet så kan det hjelpe mye mtp. duggproblemer å skifte filter også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Sirup

#5
Kupèfilteret ble byttet i høst, så det er nok helt ok. Hepa-filter er det ikke i bilen, det bestilte jeg ikke.

Mistenker at det kommer vann inn på en eller annen måte, at det er en lekkasje et eller annet sted. Av og til kan jeg høre "skvulping" i bilen i starten av turen.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Lynet

Vær obs på at resirk har tre valg, av - på - auto. Auto er vanskelig å se, men har litt annen ramme enn av.
I auto kan det plutselig komme dugging er min erfaring.
Auto går gjerne på etter parkeringsvarming.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RJK

Sitat fra: Sirup på torsdag 26. januar 2023, klokken 08:57
Kupèfilteret ble byttet i høst, så det er nok helt ok. Hepa-filter er det ikke i bilen, det bestilte jeg ikke.

Mistenker at det kommer vann inn på en eller annen måte, at det er en lekkasje et eller annet sted. Av og til kan jeg høre "skvulping" i bilen i starten av turen.
Har du skvulping, har du nok en lekkasje ett eller annet sted. Prøv å sjekk rundt antenna, rundt lykter og på en TMX, gjerne og rundt falconwing-dørene. En utett pakning, f.eks. uheldig plassert ending av pakninger, kan fort føre til vann inn istedet for vann ut.

Og om du får vanndam. så blir ikke akkurat problemet borte, men kan gjøre ting temmelig mye værre fort. Så book time hos SC og få de til å sjekke over bilen. Bor du i nærheten av SC, så ta gjerne drop-in en dag det regner/har regnet og du mener å høre skvulping. Da er det størst sjanse for at de kan finne hvor vannet er, og hvor det kommer inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Skvulping er vann i dører. Du hadde merket det hvis det stod vann 15cm over gulvet i kupéen. 😂
Sjekk dreneringshullene i bunn av dørbladene. Prøv gjerne å rette ut en binders og stak opp hullene og se om det kommer ut vann.

Er ingen fysisk antenne som går gjennom metall på Model X. Det er en antenne i venstre speil, en i høyre speil og bakruta er en antenne. GPS ligger også gjemt vekk øverst i bakruta.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kim-

Hadde samme greiene med vann i dørene på min når den stod parkert på tunet. Når jeg åpnet døren kunne det renne ut kanskje en halv liter vann innimellom. Normalt sa Tesla
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

THE

Sitat fra: Kim- på tirsdag 31. januar 2023, klokken 18:09
Hadde samme greiene med vann i dørene på min når den stod parkert på tunet. Når jeg åpnet døren kunne det renne ut kanskje en halv liter vann innimellom. Normalt sa Tesla
Hvis det er normalt så hadde vel Tesla laget alle elektriske komponenter i døra med IP68 klassifisering slik at vi hadde sluppet at motorer og ledningsnett koroderer slik at dører fyker opp av full kraft, vindusheiser svikter og dørhåndtak og motorer slutter å fungere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA