Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk til TMS

Startet av zanzibar, søndag 05. februar 2023, klokken 19:20

« forrige - neste »

zanzibar

Det er sikkert mange emner rundt nye dekk og hva som anbefales.
Michelin bra, slites fort. Winrun, kinesisk overrasker, men er den til å stole på?Støynivå, rekkevidde vs veigrep o.l.

Er det noen som har en god anbefaling i størrelse 245 45 19?
Jeg vil gjerne gå for premium men er åpen for alle forslag.




Motorwatt

Tips: Jeg kjøpte 4 originale TMY-dekk på finn.no (245 55 19 som er innenfor det tillatte på TMS) som var kjørt fra Lillestrøm til Østfold for kr. 4.000.-. Han ville ha "lite-gummi-dekk". Merke Bridgestone, og er helt OK til mitt bruk. Minst like bra som Michelin-dekkene som var på bilen originalt. Det var flere tilsvarende annonser på finn.no da jeg kjøpte sist sommer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

zanzibar


RobertS

Ref. tidligere diskusjoner om Winrun dekk.  Importøren Megahjul roser jo disse, og Teslabjørn gav de god omtale. Jeg har faktisk vurdert å kjøpe et sett med lette felger og Winrun-dekk, men har fått kalde føtter etter denne siste testen (https://www.elbil24.no/tester/stor-test-de-beste-og-darligste-sommerdekkene/78722458 ) :
SitatDekket du må styre unna
Helt på bunnen finner vi det kinesiske billig-dekket Winrun. Det er klart dårligere enn de andre dekkene både når det gjelder vannplaning og bremsing på våt og tørr asfalt. Det får terningkast 2.

Winrun har ikke nok grep på våt vei - ikke en gang i nærheten av de andre dekkene. Det gir bilen lange bremsestrekninger og dårlig sidegrep. I tillegg starter vannplaningen tidlig. På tørr asfalt har dekket de lengste bremsestrekningene i testen. Den gode tingen er at oppførselen i kritiske situasjoner er ganske bra. Winrun støyer mest av alle. Rullemotstanden er blant de høyeste.

OlaR

#4
Er det noen som har erfaring med Pirelli P-Zero PZ4?
De reklamerer både med lav rullemotstand og lavt støynivå i tillegg til bra styrerespons, noe jeg legger stor vekt på.

OlaR

Etter å ha lest litt mer, ser jeg at Pirelli P-Zero er et gammelt dekk som ikke kom spesielt godt ut i Motors test 2023.  I den testen er det Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 som kommer best ut.  Noen som har erfaring med dette dekket på TMS?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA