Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: T1nT1n på søndag 26. februar 2023, klokken 21:25
Ja sannsynligvis ikke.  Det samme som når en parkeringssensor ikke kan fange opp en tynn jernstang som står rett.  Dette blir virkelig interessant.

Det som Handyman sa for et par sider siden om å lære seg lengden er jo et bra tips. Men 360 kamera funker også. Du ser ikke presist, men du ser nok til at du skjønner når du er passelig nært nok.
'21 3LR

T1nT1n

Vi kan bare håpe!  Vi får se, jeg tror jeg kommer til å savne sensorene på M3 litt.  Men jeg har også kjørt en gammel Land Rover Defender og elsket den.  Den eneste sensoren på det var drivstoffsensoren som var korrekt omtrent 50% av tiden.  :laugh:

Handyman

Sitat fra: OlaM på søndag 26. februar 2023, klokken 19:38
Fulgte ikke helt med på sensoren her, så det ble litt vel nært snøkanten, men det hadde sikkert ikke gjort noe. Men jeg lurer på hvor bra Tesla Vision klarer å måle avstanden til en buet snøkant, med samme farge som bakken, i flatt lys.

Ser ut til at det stod en før deg som kjørte til det stoppet ;-) Ser vel avtrykket fra skilt og ledbar?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Stemmer! Ikke knallhard isete skare ennå, så det hadde nok ikke gjort noe å komme borti.
'21 3LR

siljan

Var veldig frem og tilbake på dette selv.

Så blir det for mye fokus på mangler.

Jeg som bor på vidda og sjelden har en bil parkert ved siden av meg, så er jo dette problemet ikke så stort i seg selv, parkerer du daglig i trange parkeringsplasser kan jeg forstå det.

Har også kommet til konklusjonen at hvis det kommer noe som blir så mye mer amazing så har jeg jo fortsatt valg om å selge bilen.

Sandvika

Sitat fra: OlaM på søndag 26. februar 2023, klokken 19:38
Fulgte ikke helt med på sensoren her, så det ble litt vel nært snøkanten, men det hadde sikkert ikke gjort noe. Men jeg lurer på hvor bra Tesla Vision klarer å måle avstanden til en buet snøkant, med samme farge som bakken, i flatt lys.

Kjørte på en snødekt helle med en Model 3 for noen uker siden. Denne var under høyden til USS, men for høy til å gå under støtfangeren så heller ikke USS tar alt.

ToWalkOrDrive

Kjørte snuten mot fortauskant nå. Har sensorer (2021-mod). Sensorene så ikke fortauskanten, men den var heller ikke så høy at den ville berørt bilen. Var uansett ingen sensorer som hjalp noen ting som helst i dette tilfellet.
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. februar 2023, klokken 16:13
Kjørte snuten mot fortauskant nå. Har sensorer (2021-mod). Sensorene så ikke fortauskanten, men den var heller ikke så høy at den ville berørt bilen. Var uansett ingen sensorer som hjalp noen ting som helst i dette tilfellet.

Ordentlig 360 kamera hjelper, du ser fortauskanten godt og hvis du er usikker på om den er for høy så stopper du bare først.
'21 3LR

k1

Her var det litt nytt rundt HW4:
https://www.youtube.com/watch?v=tbLIQDILbxA

Dersom du ikke forstår tysk, kan du trykke på settings/tannhjulet og velge auto translate (til det språket du foretrekker), så får du med deg det viktigste. Mange av bildene/tweets som vises er også på engelsk så man kan pause og lese i ro og mak.

daktari

Sitat fra: OlaM på mandag 27. februar 2023, klokken 17:26

Ordentlig 360 kamera hjelper, du ser fortauskanten godt og hvis du er usikker på om den er for høy så stopper du bare først.
Så kan jeg legge til at f.eks. etron har sensorer på sidene slik at fortauskanter varsles også.
Tesla burde vært aller best  av alle på slik tech.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Sitat fra: daktari på mandag 27. februar 2023, klokken 18:28
Sitat fra: OlaM på mandag 27. februar 2023, klokken 17:26

Så kan jeg legge til at f.eks. etron har sensorer på sidene slik at fortauskanter varsles også.
Tesla burde vært aller best  av alle på slik tech.

Den typen tech er jo ikke der Tesla bruker innsatsen sin dessverre. De vil erstatte mennesket, ikke gi dem bedre beslutningsgrunnlag. Kanskje kunne Apple med sin UX-kompetanse funnet den gyldne middelvei her?
'21 3LR

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

heiho

Sitat fra: Contango på onsdag 01. mars 2023, klokken 19:06
Fra 1 feb produksjon kommer Kina Y med bedre dempere.

Kilde? De kom med oppgraderte dempere fom. okt '22 ifølge Musk.

k1

Sitat fra: heiho på onsdag 01. mars 2023, klokken 20:19
Sitat fra: Contango på onsdag 01. mars 2023, klokken 19:06
Fra 1 feb produksjon kommer Kina Y med bedre dempere.

Kilde? De kom med oppgraderte dempere fom. okt '22 ifølge Musk.

Eeeh, det stod jo i din egen artikkel du linket til over:
"In one example, Tesla announced on Wednesday it had made changes in the suspension system on the Model Y made in China since January to make the ride smoother, an update Tesla fans applauded on social media."

Derigjen hevdes det noen steder fra januar, og andre februar.
https://youtu.be/kcdQkOogBig

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA