Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

G9

Startet av Daniel_0007, fredag 19. november 2021, klokken 08:59

« forrige - neste »

daktari

Nyland slipper stadig nye tester nå. Geilo-test får mye kritikk for dårlig autopilot og pling plong. Bilen coldgater, som de fleste andre, men når han for opp varmen lader den bra. Ok forbruk sånn midt i. Litt mer bagasje enn etron, men ikke mye.

https://youtu.be/9XqP-4wg9QA
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torerik

Synes det er litt skuffende at den kun klarer 100kW på 400V lader. Mange ladere er fremdeles av denne typen... Heller ingen støtte for V3 og V4 Tesla. Ingen krise, men blir litt begrensende.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

daktari

Sitat fra: torerik på lørdag 04. november 2023, klokken 16:11Synes det er litt skuffende at den kun klarer 100kW på 400V lader. Mange ladere er fremdeles av denne typen... Heller ingen støtte for V3 og V4 Tesla. Ingen krise, men blir litt begrensende.
Det er jo elendig. 2018-nivå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 04. november 2023, klokken 19:41
Sitat fra: torerik på lørdag 04. november 2023, klokken 16:11Synes det er litt skuffende at den kun klarer 100kW på 400V lader. Mange ladere er fremdeles av denne typen... Heller ingen støtte for V3 og V4 Tesla. Ingen krise, men blir litt begrensende.
Det er jo elendig. 2018-nivå.

Over 300 Kw hadde den jo en periode.
Synes det var heftig ladehastighet som ble vis i del 2

Vaduz

Ja men det var vel på 800V lader som er relativt sjeldne? På de fleste ladere er blir det ca 100kW max, noe som ikke er krise om den holder farten til 80%, men det er ikke kjempebra.
Mer bekymret for dårlig software, pling og autopilot.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på lørdag 04. november 2023, klokken 20:20Ja men det var vel på 800V lader som er relativt sjeldne? På de fleste ladere er blir det ca 100kW max, noe som ikke er krise om den holder farten til 80%, men det er ikke kjempebra.
Mer bekymret for dårlig software, pling og autopilot.

Er det de på 350kW som er 800v? Eller finnes det 400v som og kan gi den effekten? Liker godt Chargefinder hvor en kan filtrere på effekt.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

350 kW på 400V er vel ca 875 A, det er vel ingen ladere som kan takle det. Så 350 kW tilhører 800V ladere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torerik

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 19. oktober 2023, klokken 07:30https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EH15437

G9 registrert nå i september.
2435 kg ble til 2480 kg når Teslabjørn veide bilen med vinterhjul, altså felger med lavere vekt grunnet mindre dimensjoner. Jeg vet ikke hva Teslabjørn veier, men tipper jeg er litt tyngre enn ham. La oss si 10 kg (mulig det er vel optimistisk i min favør, men hey...). Vet ikke hvor mye mer sommerhjulene vil veie, men tipper 30 kg i alle fall?

Da har jeg 280 kg igjen til passasjerer og bagasje. Synes det er litt knapt.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

Daniel_0007

Sitat fra: torerik på søndag 05. november 2023, klokken 14:45
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 19. oktober 2023, klokken 07:30https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EH15437

G9 registrert nå i september.
2435 kg ble til 2480 kg når Teslabjørn veide bilen med vinterhjul, altså felger med lavere vekt grunnet mindre dimensjoner. Jeg vet ikke hva Teslabjørn veier, men tipper jeg er litt tyngre enn ham. La oss si 10 kg (mulig det er vel optimistisk i min favør, men hey...). Vet ikke hvor mye mer sommerhjulene vil veie, men tipper 30 kg i alle fall?

Da har jeg 280 kg igjen til passasjerer og bagasje. Synes det er litt knapt.


Jepp lite vits med stor bil når man ikke får brukt størrelsen til det.
Denne bilen er for de som har en petite kone som veier rundt 60kg og har små barn.
Model 3 2019 LR Rwd

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

10 timer på 1000 km test i -2 og tørr vei er innafor.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Sitat fra: daktari på mandag 06. november 2023, klokken 13:5610 timer på 1000 km test i -2 og tørr vei er innafor.

For den med lette familiemedlemmer og som ikke bruker voodoo magi når en kjører er den vel nesten perfekt. 285 W per km(?, Finner det ikke i Excel arket), 200-210 kW i snitt 10-80%, stille som en EQS  selv med vinterdekk. Mangler egentlig bare takluke og HUD, om det er viktig. (Og 100 kg nyttelast til)


edyrli

Sitat fra: Vaduz på lørdag 04. november 2023, klokken 20:20Ja men det var vel på 800V lader som er relativt sjeldne? På de fleste ladere er blir det ca 100kW max, noe som ikke er krise om den holder farten til 80%, men det er ikke kjempebra.
Mer bekymret for dårlig software, pling og autopilot.
Det finnes mange 150kW ladere som gir 800v også. Jeg ladet på CircleK 150kW i høstferien og den gav 700v som Tang trenger for å lade full effekt. Problemet er at det ikke er noen måte å vite dette på forhånd.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Daniel_0007

Xpeng svarer med svada ang nyttelast https://www.motor.no/aktuelt/g9-har-nyttelast-pa-bare-365-kg-slik-svarer-xpeng/259967


SitatNAF mener nyttelasten på en familiebil bør være minst 480 kilo, basert på et regnestykke med to voksne og to barn?
– Vi respekterer NAFs synspunkt, og erkjenner at ulike organisasjoner kan ha ulike standarder for kjøretøyspesifikasjoner. Xpeng G9s nyttelast er satt i henhold til EUs regelverk og tar hensyn til en balanse av ulike faktorer, inkludert sikkerhet og ytelse. Vi er sikre på at for mange familier vil G9 gi en svært tilfredsstillende og trygg kjøreopplevelse, sier Marcussen.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA