Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruket mitt skyter i været nå på høsten

Startet av RuneW, mandag 29. oktober 2012, klokken 10:33

« forrige - neste »

Ogi

Tror mange har kjøpte elbil for å bli kvitte med diesel. -)

jagarock

#16
har også merka at batteriet er i underkant av hva man burde kunne forvente nå når det er kaldt :/

jeg kjører ganske ofte mellom majorstua og lambertseter, en distanse på nøyaktig 11.5km ifølge google maps.
tok en vanlig tur/retur i drive nå. tok halve batteriet. og det er ikke mer enn 23 km tur/retur.
jepp, halve batteriet.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Sverre_E

Sitat fra: jagarock på tirsdag 20. november 2012, klokken 12:26
har også merka at batteriet er i underkant av hva man burde kunne forvente nå når det er kaldt :/

jeg kjører ganske ofte mellom majorstua og lambertseter, en distanse på nøyaktig 11.5km ifølge google maps.
tok en vanlig tur/retur i drive nå. tok halve batteriet. og det er ikke mer enn 23 km tur/retur.
jepp, halve batteriet.

Er det køkjøring i rushtrafikk da?
Jeg kjører til vanlig tur/retur Majorstuen-Holmlia. En distanse på 32km Nå bruker jeg omlag 6KWh.
I begynnelsen av september brukte jeg 0,5Wh mindre. Kjører kun med "D".
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Ogi

#18
Sitat fra: jagarock på tirsdag 20. november 2012, klokken 12:26
har også merka at batteriet er i underkant av hva man burde kunne forvente nå når det er kaldt :/

jeg kjører ganske ofte mellom majorstua og lambertseter, en distanse på nøyaktig 11.5km ifølge google maps.
tok en vanlig tur/retur i drive nå. tok halve batteriet. og det er ikke mer enn 23 km tur/retur.
jepp, halve batteriet.
Vinterdekk/Piggdekk?  Jeg merker høyerer forbruk etter montering av vinterdekk på bilen.

jagarock

ikke noe rushtrafikk idag nei.

og ja, det er piggdekkene jeg fikk med når jeg kjøpte den. virker som de dekkene også har endel å si på forbruket gitt.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Thomas Parsli

Vinterdekk har normalt høyere rullemostand (friksjon) enn sommerdekk (mykere gummiblanding), mens piggdekk normalt har mindre rullemotstand enn piggfrie.

Disse dagene er det først og fremst våt veibane som spiser rekkevidde, selv om temperaturen gjør sitt.
Vi mister ca 1% rekkevidde per grad under 20C, så vi har allerede ca 20% mindre rekkevidde pga. temperaturen.
Legg på ~10% for alt vannet (de dagene det plasker ned) og ~10% for varmeapparatet (pga. dugg)...

Thomas
(Dagene det er tørt ligger forbruket mitt på ca 0,18 -selv om det er rundt 0 grader)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

marton

Vind har også mye å si.. 20km/t motvind og det tilsvarer at du kjører 20km/t fortere med tanke på batteriforbruket..
Tesla Model S P85+, 25 000km/år
Nissan Leaf, Nov 2012 - Mars 2015, 16 000km/år
Kjøp din tesla her:  http://ts.la/frodemarton7393
Bømlo, Hordaland

Griffel

#22
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 20. november 2012, klokken 13:53
Vi mister ca 1% rekkevidde per grad under 20C, så vi har allerede ca 20% mindre rekkevidde pga. temperaturen.

Jeg er enig i det med vinterdekk og våt veibane, så spiser jo varmeapparat og varmetråder litt, Ulike batterityper påvirkes jo også forskjellig av temperatur.

Jeg tror du har tatt i litt ekstra på direktevirkningen av temperatur.

Nå er luftmotstanden større i kald og tørt luft enn varm og fuktig. Ved - 5°C er tettheten av luft 9-13% større enn ved 20°C (fuktig luft gir lavere tetthet). Luftmotstanden er proposjonal med dette. Siden energitapet på grunn av luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten har dette større betydning på landevei enn i byen, men antar en at luftmotstanden står for ca en tredel av energiforbruket tilsvarer dette alene ca. 0,1-0,2% per grad C og er ikke noe en kan gjøre noe med annet enn og akseptere.

(Med fuktig luft mener jeg absolutt og ikke relativ fuktighet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kryten

Jeg bruker samme nå (uten varmluft) som på sommeren. Mellom 0,12 og 0,14 avhengig av graden av klumpfot :P
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Thomas Parsli

Sitat fra: Griffel link=topic=6341.msg68699#msg68699 Jeg tror du har tatt i litt ekstra på direktevirkningen av temperatur.
/quote]

Jeg forholder meg til "Nissan LEAF Range Chart" som er basert på både teori og ekstensiv testing av gærninger på mynissanleaf.com -den er forbausende korrekt.
Jeg synes også umiddelbart 1%/C er mye, men hvis man tar utgangspunkt i 150km ved 20C blir ikke 120km ved 0C så galt.
Og jeg hadde nok under 100km rekkevidde i februar når det var -20.

Hva er din erfaring?
(Vi snakker i praksis om om kombinasjonen batteritemperatur og lufttetthet)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 20. november 2012, klokken 20:13
Sitat fra: Griffel link=topic=6341.msg68699#msg68699 Jeg tror du har tatt i litt ekstra på direktevirkningen av temperatur.
/quote]

Jeg forholder meg til "Nissan LEAF Range Chart" som er basert på både teori og ekstensiv testing av gærninger på mynissanleaf.com -den er forbausende korrekt.
Jeg synes også umiddelbart 1%/C er mye, men hvis man tar utgangspunkt i 150km ved 20C blir ikke 120km ved 0C så galt.
Og jeg hadde nok under 100km rekkevidde i februar når det var -20.

Hva er din erfaring?
(Vi snakker i praksis om om kombinasjonen batteritemperatur og lufttetthet)

Thomas
Nå har jeg jo ingen Leaf, og det kan hende at batteriene her er mer temperaturfølsomme. På min gamle PSA kom jeg fram og tilbake til jobb med ca 20% reserve normalt, og det var bare et par ganger med spesielle føreforhold kulde vinterdekk og sne at jeg kom nesten hjem. Slik at min erfaring var ca. 20% under verst tenklige forhold totalt (NiCa). 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond Arve

Jeg har både P106 og Leaf. Min erfaring er at P106 har vesentlig mindre reduksjon  i rekkevidde på vinteren enn Leafen (men også mye større variasjon hele året, sannsynligvis avhengig av topplading...). Gjetter forskjellen skyldes en kombinasjon av:
o Varmeapparat (men selv uten varme på Leafen er det stor forskjell)
o NiCd tåler kulda bedre
o Tyngde - den tyngre Leafen påvirkes i større grad av rullemotstand, luftmotstand osv(?)
o Fart - ettersom jeg gjerne kjører raskere med Leafen påvirkes energi i større grad av rullemotstand, luftmotstand osv(?)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Tyngden skal ikke spille inn på luftmotstanden, og hvis den gjorde det skulle tyngda være til Leaf'en sin fordel; mer kinetisk energi som lufta må jobbe mot. Ser for meg eksperimentet med hammeren og fjæra på månen. :)

Fart og diverse motstander tror jeg har mye å si; er det ikke snakk om "øker med kvadratet av...." tru?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA