Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y cables

Startet av T1nT1n, fredag 03. februar 2023, klokken 14:18

« forrige - neste »

T1nT1n

Jeg får en ny Model Y, men jeg kan ikke finne informasjon om hvilke standard ladekabler som følger med. Er det noen som har beskrivelser av hva som følger med? Jeg måtte kjøpe en ekstra kabel da jeg fikk min Model 3 som jeg trodde skulle ha vært i bilen. Tror fortsatt jeg ble skrudd der, men uansett. Jeg ønsker å selge Model 3 og vil sende de riktige kablene med bilen. Hvis jeg trenger å kjøpe ekstra kabler til Y vil jeg gjerne gjøre det tidlig denne gangen.

Svk


T1nT1n

Jeg kjøpte denne - var ikke i Model 3 - Mobillader. Så beholder jeg denne når jeg bytter inn Model 3?




Svk

dette er jo ikke en ladekabel, men en komplett lader. følger vel ikke med særlig mange biler idag, så denne bør du beholde. la kun kabel følge med ved innbytte

T1nT1n

Ja, jeg trodde det skulle gi 32a med og beholde den jeg kjøpte. Takk skal du ha!


Kim-

Det følger med type2 - type2 32A 3-fas og i tillegg stikkontakt(schuko) lader
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Svk på fredag 03. februar 2023, klokken 15:28
dette er jo ikke en ladekabel, men en komplett lader. følger vel ikke med særlig mange biler idag, så denne bør du beholde. la kun kabel følge med ved innbytte
Det er en Mode 2 ladekabel (Schuko til type 2), og ikke en lader. Laderene sitter i bilen.
Du tenker nok på en Type 2 ladekabel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svk

#8
Ladekladd blir vel mest riktig. er jo en kabel med en styringsbox. vanlig støpsel og 10-16A( er denne jeg mener sjelden følger med idag)

Vanlige er vel at en får en ren mode 3 kabel og må klare seg selv om en ikke Box på veggen. vi kaller vel denne boksen for hjemmelader. men er som du sier ikke laderen. den sitter jo i bilen? Tja..


edit: støpsel

Handyman

Sitat fra: Svk på torsdag 09. februar 2023, klokken 09:03
Ladekladd blir vel mest riktig. er jo en kabel med en styringsbox. vanlig stikkkontakt og 10-16A( er denne jeg mener sjelden følger med idag)

Vanlige er vel at en får en ren mode 3 kabel og må klare seg selv om en ikke Box på veggen. vi kaller vel denne boksen for hjemmelader. men er som du sier ikke laderen. den sitter jo i bilen? Tja..
Ladekladd er et kallenavn. Det er en Mode 2 ladekabel pr. definisjon, uansett hva man velger å kalle den. Kabelen har heller ikke stikkontakt men støpsel (eller "plugg" som noen kaller det). Stikkontakter er skrudd fast i veggen ;-) Tesla kaller den for Universal Mobile Connector.
Ladeboks eller ladeuttak er et bedre uttrykk en hjemmelader. Det er en grunn til at Tesla kaller det Wall CONNECTOR og ikke Wall Charger.
Hvis man bruker de rette uttrykkene så slipper man å bli misforstått, slik du ble.
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-elbil
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svk

her er det jeg som blander.

takk for link :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA