Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Midlertidig lading fra garasje med 32A blå industriplugg

Startet av LiamPope, fredag 03. februar 2023, klokken 12:45

« forrige - neste »

LiamPope

Jeg kjøpte nylig en brukt Tesla M3 i stedet for å vente på at en ny bestilling skal leveres. Derfor har jeg ennå ikke fått installert en skikkelig ladestasjon. Jeg er klar over kravene til ny ladestasjon og vil få Tesla Wall Connector installert av en elektriker så fort som mulig, selv om det kan ta noen uker/måneder fordi det krever mye riving i huset for å installere røret!

Jeg bruker midlertidig et vanlig schuko-uttak i garasjen med Tesla UMC. Min garasje har også en 32A blå industriplugg på en 20A kurs. Garasje kurs har en vanlig (type A) jordfeilautomat. Er det OK å bruke denne i stedet hvis jeg kjøper Blå Adapter - 32A til UMC fra Tesla? Dette vil være raskere lading om nødvendig, og kanskje uten tvil sikrere, til jeg får Wall Connector installert.

Takk

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

LiamPope

Takk. Når jeg får TWC som permanent ladeløsning vil den ha type B vern, og alt annet som kreves. Men jeg vil gjerne at denne midlertidige situasjonen skal være så trygg og fleksibel som mulig, og den Blå Adapteren koster kun 485 kr, så jeg tenker hvorfor ikke bruke denne industrikontakten i stedet for schuko?

chiller

Bare å kjøre på med industristikket, men ikke la det gjøre deg lat så du ikke får montert den permanente løsningen så fort som mulig..

THE

Er industrikontakten på en egen kurs? Hvis ja så kan du vel installere ladestasjoen på denne kursen, og det er i følge NEK400 OK å montere ladestasjon i tillegg til industrikontakten hvis kontakten er i umiddelbar nærhet av ladestasjonen. TWC har innebygd beskyttelse mot DC-feilstrømmer og installasjonen vil vel da være OK.

På denne måten slipper du masse rivearbeid og ekstra kostnader med å legge opp nye rør, kabler og automat i sikringsskapet. Det er vel anbefalt å stille ladestasjonene inn på 16A selv om kursen er 20A, men det er kanskje nok effekt til lading?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

LiamPope

Det er en en-fase 32A kurs med jordfeilautomat fra bolig til frittstående garasje. I garasjen er det et mini-sikringsskap med 6A kurs for lys, en 16A kurs for vanlig stikkontakter og en 20A kurs med denne blå industrikontakt.

Den blå industrikontakt er en-fase tre-pins (jeg vet ikke hva den ble brukt til av forrige eier). Planen er når jeg får TWC at elektrikeren skal installere ny trefase kurs (jeg er på 230V IT-nett) med TWC på huset, så jeg kan ha hele 11kw og skal ikke bruke denne garasjekursen lenger. Dette vil utløse behov for overspenningsvern og samtidig skal vi bygge om det gamle sikringsskapet med ny jordfeilautomat for alle kursene. Det skal bli godt å få oppgradert alt dette.

Foreløpig tror jeg at jeg skal bruke industrikonakt og kanskje begrense til 16A med mindre høyere er nødvendig.

Tusen takk!

Kim-

Det ble åpnet opp for å koble på ladestasjon på eksisterende kurser hvor det er annet utstyr på til garasjer. Hadde lett fått installert ladeboks på den eksisterende industrikontrakten. Som du sier så gjenstår det en del før du kan etablere ladeboks. Ladeboksene er lik om du kobler den først til 1-fas og så 3-fas på et senere tidspunkt.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jlan

Sitat fra: Kim- på fredag 03. februar 2023, klokken 17:26
Det ble åpnet opp for å koble på ladestasjon på eksisterende kurser hvor det er annet utstyr på til garasjer. Hadde lett fått installert ladeboks på den eksisterende industrikontrakten.
Det vil kanskje utløse krav om overspenningsvern. Men her ser det ut til å være et underfordelingsskap, da kan gjerne overspenningsvernet stå der.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA