Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybil: Er det egentlig noe bedre valg enn Tesla Y per i dag?

Startet av OleBrum2, torsdag 02. februar 2023, klokken 23:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:56
Det er vel mer unaturlig at Model Y tidligere kostet det samme som konkurrentene.

Bilen er enklere satt sammen og et enklere produkt. At det koster mindre er helt naturlig.

Så, er de andre vanskeligere satt sammen? Er enig i det siden Tesla bruker mer av avanserte roboter til å bygge bilen. Ikke så mye håndlaget som Jaguar XJ f.eks. Det var da voldsomme prisforskjeller. Jeg har ikke kjørt i noen av de andre, så jeg kan ikke sammenligne, men har en Model Y som for meg virker veldig bra. Får ikke noen Opel Kaddett 1982-følelse (prosent dyrere enn Model Y SR helt til høyre).
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:26
Sitat fra: Marzo på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:56
Det er vel mer unaturlig at Model Y tidligere kostet det samme som konkurrentene.

Bilen er enklere satt sammen og et enklere produkt. At det koster mindre er helt naturlig.

Så, er de andre vanskeligere satt sammen? Er enig i det siden Tesla bruker mer av avanserte roboter til å bygge bilen. Ikke så mye håndlaget som Jaguar XJ f.eks. Det var da voldsomme prisforskjeller. Jeg har ikke kjørt i noen av de andre, så jeg kan ikke sammenligne, men har en Model Y som for meg virker veldig bra. Får ikke noen Opel Kaddett 1982-følelse (prosent dyrere enn Model Y SR helt til høyre).

Det er noen områder man ser forskjellene bedre enn andre.
Ta dørtrekk som et eksempel.
At tyskerne lager høyere kvalitet på disse er opplagt, men om det forsvarer prisforskjellen blir opp til kunden å avgjøre.
Men da er det også naturlig at Model Y koster mindre...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:26
Sitat fra: Marzo på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:56
Det er vel mer unaturlig at Model Y tidligere kostet det samme som konkurrentene.

Bilen er enklere satt sammen og et enklere produkt. At det koster mindre er helt naturlig.

Så, er de andre vanskeligere satt sammen? Er enig i det siden Tesla bruker mer av avanserte roboter til å bygge bilen. Ikke så mye håndlaget som Jaguar XJ f.eks. Det var da voldsomme prisforskjeller. Jeg har ikke kjørt i noen av de andre, så jeg kan ikke sammenligne, men har en Model Y som for meg virker veldig bra. Får ikke noen Opel Kaddett 1982-følelse (prosent dyrere enn Model Y SR helt til høyre).

Det er noen områder man ser forskjellene bedre enn andre.
Ta dørtrekk som et eksempel.
At tyskerne lager høyere kvalitet på disse er opplagt, men om det forsvarer prisforskjellen blir opp til kunden å avgjøre.
Men da er det også naturlig at Model Y koster mindre...

Må innrømme at jeg ikke klarer å huske hvordan dørtrekkene på Model Y er, utenom at de nok er svarte  :D
Men sånn som fjæring har nok Tesla spart på en del. I tillegg har f.eks. Audi e-tron (nå Q8) noen hundre kilo mer lyddemping enn Model Y, men som og går litt utover rekkevidden. Koster jo en del det og. Regner med det er litt mer i f.eks. ID4 og. Setene på en e-tron er jo og bedre, men ser at e-tron nå er ganske dyr.
Tesla Model Y                         2021-

elektro

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. februar 2023, klokken 13:32
Sitat fra: Marzo på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:26
Sitat fra: Marzo på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:56
Det er vel mer unaturlig at Model Y tidligere kostet det samme som konkurrentene.

Bilen er enklere satt sammen og et enklere produkt. At det koster mindre er helt naturlig.

Så, er de andre vanskeligere satt sammen? Er enig i det siden Tesla bruker mer av avanserte roboter til å bygge bilen. Ikke så mye håndlaget som Jaguar XJ f.eks. Det var da voldsomme prisforskjeller. Jeg har ikke kjørt i noen av de andre, så jeg kan ikke sammenligne, men har en Model Y som for meg virker veldig bra. Får ikke noen Opel Kaddett 1982-følelse (prosent dyrere enn Model Y SR helt til høyre).

Det er noen områder man ser forskjellene bedre enn andre.
Ta dørtrekk som et eksempel.
At tyskerne lager høyere kvalitet på disse er opplagt, men om det forsvarer prisforskjellen blir opp til kunden å avgjøre.
Men da er det også naturlig at Model Y koster mindre...

Må innrømme at jeg ikke klarer å huske hvordan dørtrekkene på Model Y er, utenom at de nok er svarte  :D
Men sånn som fjæring har nok Tesla spart på en del. I tillegg har f.eks. Audi e-tron (nå Q8) noen hundre kilo mer lyddemping enn Model Y, men som og går litt utover rekkevidden. Koster jo en del det og. Regner med det er litt mer i f.eks. ID4 og. Setene på en e-tron er jo og bedre, men ser at e-tron nå er ganske dyr.

Man får rundt regnet to Model Y for en e-tron Q8.. Om sistnevnte så er dobbelt så bra på enkelte områder, hjelper det lite når den er utenfor budsjettet til de aller fleste. En del kunne før kunne strekke seg til e-tron, bla. fordi det manglet alternativer. Men det har skjedd veldig mye på de fire årene..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#19
SitatMan får rundt regnet to Model Y for en e-tron Q8..

Ja, det regnestykket er det ikke lett å regne hjem nå om dagen med stigende rente. Tipper MB, Audi og de andre «ikke Kina» bilmerkene setter ned prisene snart, tenker jeg. Ting stopper opp når rentene økes ytterligere fremover... Ford satte jo ned prisene nå nylig...

turfsurf

Sitat fra: Marzo på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:54
Det er noen områder man ser forskjellene bedre enn andre.
Ta dørtrekk som et eksempel.
At tyskerne lager høyere kvalitet på disse er opplagt, men om det forsvarer prisforskjellen blir opp til kunden å avgjøre.
Men da er det også naturlig at Model Y koster mindre...
Tja, det er ting som oppleves billigere i MEB familien også. F.eks mye hardplast. Skjermene virker og billige, samt dårligere ytelse på hardware i infotainment.

Men prisforskjellen kommen nok hovedsaklig av konstruksjonen til Y, som  med megacasting har veldig få deler, i tillegg til at det har redusert mengden med kabling og rør veldig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektro12

Sitat fra: elektro på onsdag 08. februar 2023, klokken 11:01
Sitat fra: edyrli på onsdag 08. februar 2023, klokken 10:17
Enyaq wow, jeg har problemer med å se at en Enyaq er verdt nesten 700.000!!

Enig, det er en helt horribel pris! Synes også den litt folkevognaktige sjarmen til ID.4 forsvinner når prisen er såpass høy. I alle fall når du får en tysk Model Y med nesten alt utstyr som MEB bilene kan by på, til 500.000. Det er vanskelig å argumentere for at MEB bilene rent teknologisk er bedre, og de har dårligere ytelser og lademuligheter..

Alt er relativt.

En Plug-in Toyota Rav4 koster fra ca 650 + vinterdekk i lav utstyrsgrad. Toppmodellen begynner på 761 tusen. Jeg lurer på hvem som kjøper RAV4 til 760 tusen. Da synes jeg f.eks. en Enyaq el. ID.4 GTX til rett over 500 lapper er meget gunstig i 2023. Også når man tenker at RAV4 AWD koster 500 tusen på vei i 2016.

vinterdekk

#22
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. februar 2023, klokken 06:33
Sitat fra: Marzo på onsdag 08. februar 2023, klokken 12:54
Det er noen områder man ser forskjellene bedre enn andre.
Ta dørtrekk som et eksempel.
At tyskerne lager høyere kvalitet på disse er opplagt, men om det forsvarer prisforskjellen blir opp til kunden å avgjøre.
Men da er det også naturlig at Model Y koster mindre...
Tja, det er ting som oppleves billigere i MEB familien også. F.eks mye hardplast. Skjermene virker og billige, samt dårligere ytelse på hardware i infotainment.

Men prisforskjellen kommen nok hovedsaklig av konstruksjonen til Y, som  med megacasting har veldig få deler, i tillegg til at det har redusert mengden med kabling og rør veldig.

Virker som at VAG begynner å få litt orden på i-bil programvaren, kan trekke ned opplevelsen på noen områder, men det slo meg ikke at infotainment var tregt ved prøvekjøring.

MEB plattformen er på sin side veldig modulær, VAG introduserer nye modeller ofte og produserer alle slags varianter på samme samlebånd. De har sikkert mange ideer om forbedringer til MEB+ (neste generasjon). VW har også lokale modeller: ID.3/6/5/Buzz er vel tilgjengelig i begrenset med markeder mens ID.4/7 er tilgjengelig globalt etter hva jeg forstår.

Kan effektiviteten til Tesla skyldes at bilene er mindre modulære og kanskje har mer spesialiserte produksjonslinjer?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

#23
Ser denne fra i går på bransje stedet... men ligger bak mur... tipper Tesla setter nye krav ift verksted... det begynner «å skru seg til nå» som de sier inne på verkstedgulvet he he :D

https://bilbransje24.no/nyheter/740826


Og bilbransjen de sliter også i andre land. Les denne Tyskland i går.

https://www.bilnorge.no/tyskland-synker-elbiler-synker-mest/4039762

Marzo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. februar 2023, klokken 06:33
Men prisforskjellen kommen nok hovedsaklig av konstruksjonen til Y, som  med megacasting har veldig få deler

Veldig godt poeng.
Tyskerne kunne sikkert bygd MEB på samme måte som Model Y, og spart produksjonskostnader.
Men det ville gjerne gått på bekostning av passform og kvalitet, noe de nok har vurdert det til at kundene ikke ønsker.


SurSnasen

Jeg kan jo gi min egen vurdering.

Selv synes jeg det er vanskelig å velge Model Y. Artig bil å kjøre. Bedre på aksellerasjon. Bedre på batteriforvarming på vinteren. Har frunk med god plass. Har bedre app-funksjonalitet. Har bedre rekkevidde. Har innebygd dashcam-mulighet. Bruk av mobil som nøkkel.

Men.
Jeg synes den er altfor spartansk utstyrt. Nå har jeg gått over til en Enyaq. Med den får jeg:
- HUD. Jeg synes det er befriende å ha nødvendig informasjon foran meg. Slipper å ta blikket av veien for å sjekke navigering eller fart.
- Kan ha stoff eller alcantara-seter i stedet for klamt kunstskinn
- Takrails for takstativ i stedet for en miserabelt dårlig løsning som Tesla har valgt for innfesting
- Skikkelige dørhåndtak
- Slipper å være avhengig av fungerende vindusheising på vinteren for å åpne og lukke dører
- Ambilight i dørene, som lyser rødt ved åpen dør slik at andre bilister enklere legger merke til åpen dør i mørket
- Paraplyholder i fører- og passasjerdør foran
- Lastesikringsmuligheter
- Kan sette opp gardin mellom bakseter og forseter når man har nedfelte seter og ønsker å frakte ting
- Innsvingbart hengerfeste
- Sparkesensor på bakluka. Kommer til nytte flere ganger hver uke her i familien.
- Matrix-lys. Tesla sin fjernlysautomatikk er på steinaldernivå i forhold
- 360-kamera. Har blitt avhengig av kamera spesielt foran grunnet overfylt garasje, samt andre steder.
- Spyling av ryggekamera.
- Blindsonevarsling i sidespeilene. Tesla har riktignok valgt kameraløsning, men utrolig klønete å måtte ta blikket bort fra veien, og inn på skjermen i senter for så å tolke et videobilde, når man skal sjekke blindsone.
- Sømløs selvstyring (Travel Assist). Slipper den stadige plingingen. Slipper brå utkoblinger. Jeg synes personlig at travel assist til VAG er langt mer behagelig i bruk enn autopiloten til Tesla.
- Automatisk regenerering.
- ISOFIX-fester hvor man slipper å brette til side skinnfliker for å komme til.
- Fysiske knapper, så man slipper å være avhengig av å følge med på skjerm for å endre innstillinger. Talekommandoer kan fungere til nøds, men det brukes i praksis bare når man er alene i bilen, og jeg foretrekker da heller knapper.
- Slipper vindusviskere som automatisk aktiveres ved innkobling av selvstyring
- Apple Carplay
- Håndtak i taket over dørene for enklere inn- og utstigning for de som ikke er blant de aller mykeste.
- Justerbare dempere

Koker ellers ned til personlige preferanser. Og for eget vedkommende skulle jeg ønske at Tesla kunne tilby mye mer funksjonalitet og praktiske løsninger.

Håvar

Med de fordelene du ser i Enyaq fremfor Y koster Enyaq'en 160.000,- mer enn Model Y, eller 31% mer (80X vs Y LR). Med bakhjulstrekk blir det enda verre (633.000,- eller 47% mer), dog med omvendt rekkeviddeforhold selv om Y SR og iV80 kom like langt i NAF sin test nylig.

Gitt trådstarter sitt fokus på pris synes jeg det er vanskelig å forsvare at Enyaq er konkurransedyktig med Y hvis en skal se hele det potensielle kjøpergrunnlaget i ett.

For ordens skyld; ja, jeg har bestilt Y LR. Jeg har aldri kjørt den, så det kan være at jeg returnerer bilen når jeg omsider får den. Enyaq og ID.3/4 har jeg flere tusen km i, både leiebil og på jobb.

2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Balaklava

Om du kan gå ned på plasskravet, og rekkevidden, og kravet om nybil så har enkelte forhandlere kampanje nå på brukte I-Pace med utvidet garanti. Da går en opp på opplevd kvalitet og diverse, og sparer en slant i samme slengen. Og en har ikke samme bil som naboen til naboen til naboen osv.

Om en går enda mer ned på rekkeviddekravet så er vel noen e-tron 50 i samme prissegmentet som en 2+ish år gammel I-pace?

Men begge er vel dyre biler å drifte både mtp forbruk og servicekostnader i forhold til en Y? Men de har hatt et forferdelig verdifall så kanskje de holder verdien litt bedre fremover enn Y når det er en zillion brukte Y i markedet?

SurSnasen

Sitat fra: Håvar på torsdag 09. februar 2023, klokken 11:29
Med de fordelene du ser i Enyaq fremfor Y koster Enyaq'en 160.000,- mer enn Model Y, eller 31% mer (80X vs Y LR). Med bakhjulstrekk blir det enda verre (633.000,- eller 47% mer), dog med omvendt rekkeviddeforhold selv om Y SR og iV80 kom like langt i NAF sin test nylig.

Sant nok. Men pris er ikke alt. Skal man bare vurdere priser, så ramler man jo plutselig på en Hyundai Kona. Eller noe annet i lavere prisklasse om man ikke behøver mer plass. Eller en kineser. Eller man dytter inn litt ekstra for en BMW iX. Eller kanskje en Model S. Igjen, egne preferanser og behov blir det som styrer.

Jeg har prøvd to ganger nå å gå for Model Y. Begge gangene har jeg irritert meg over alle manglene, og havnet tilbake på VAG. Ikke perfekte biler, men gjør alt som behøves. Er komfortable. Mer enn nok plass. Praktiske løsninger som langt overgår Model Y. Og utstyr som det vil føle som et stort tilbakesteg å mangle. Ja, verditapet blir nok litt høyere når det regnskapet skal gjøres opp en dag. Men vi lever her og nå. Penger står det ikke på. Og jeg gidder ikke kjøre rundt i en bil med plenty mangler bare fordi den var billigere.

1317142119

Hvis man utelukkende ser på pris, så er det vel åpenbart at Tesla er et godt valg. Det er nesten ikke diskusjon engang. Men nå er det en gang slik at folk velger bil på flere premisser enn bare pris. Ellers ville det ikke vært behov for mer enn ett bilmerke i hele verden (det som til enhver tid er billigst).

Personlig kommer jeg aldri til å kjøpe amerikanske biler. Punktum. Handler ikke om Tesla, men om den generelt (manglende) opplevde kvaliteten på biler derfra. Merk at det er en vesentlig forskjell på opplevd kvalitet og faktisk objektiv kvalitet. Jeg fikk det demonstrert i en Tesla senest for noen år siden, da en kollega skulle kjøre meg i sin Model S til en bilforhandler hvor jeg skulle plukke opp en lånebil. Lånebilen var en ca år gammel Peugeot 108 til den nette nybilpris av ca 150 000,-. Den skranglet mindre enn luksusflaket fra USA over Oslos trikkeskinner og hadde ca like stor mengde hardplast ...

Jeg kan kanskje strekke meg til asiatiske bilmerker, dersom de er prøvekjørt og stappet til taket av utstyr.

Men generelt sett er livet for kort til å eie biler med hardplast, så jeg foretrekker europeiske bilmerker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA