Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF Vintertest 2023

Startet av elektro, onsdag 01. februar 2023, klokken 15:13

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: THE på onsdag 15. februar 2023, klokken 12:48
Sitat fra: RJK på onsdag 15. februar 2023, klokken 12:36
Solcellepaneler på taket, som kan felles ut til f.eks. trippelt areal når du står stille, hadde kanskje vært en idé. Så lenge de ikke bygger for høyt slik at de fører til for stort merforbruk pga luftmotstand i fart, så kan man kanskje få et stort nok areal til at det monner litt. Spesielt om man tar et noe lengre stopp.

Men det er vel mer aktuelt på en stasjonsvogn og større, der det allerede er bra areal fra før, og som er mer ment for å kunne så en stund når man først stopper.

Noe slik du tenker på da? https://insideevs.com/news/436743/tesla-cybertruck-concept-solar-powered/
En mulig løsning.

Her er en annen (kan tilpasses til å virke på store biltak):



Her et annet alternativ for bobiler:

https://www.pv-magazine.com/2021/10/26/retractable-pv-awning-for-recreational-vehicles/



Og her et alternativ mer i DIY-ånden ;)

https://www.youtube.com/watch?v=3nKCH-whO2A
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carboy

#136
Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 09:43
Det handler nok om hvordan man er innstilt til bruken av en elbil også. Vil du lage problem av planleggingen og tidsbruken på lading, så blir det problem, vil du gjøre det problemfritt med å argumentere med at man uansett må ha pauser og aldri før har vært så opplagt på langturer som når man har kjørt elbil (utrolig hvor mange som bruker dette argumentet), så blir oppfatningen at det er problemfritt.

«Problemet» begynner dersom man må planlegge eller innrette seg med ny innstilling. Med en bensinbil trenger man ikke tenke eller planlegge noe som helst, så lenge man har penger til bensin.
Om man ser bort fra det faktum at jeg heller kjører en Panamera turbo enn en Taycan om jeg skal kose meg på vestlandsveier med tilfeldig utfall av hvor man skal - altså bestemme veien og booke hotell underveis. Derimot ville jeg gjerne også kjøre taycan til hverdagsbruk. Som bilentusiast liker jeg begge deler. De utfyller hverandres bruksområder og har helt forskjellige karakterer.

Så lenge jeg bruker elbil til ren hverdagsbil klarer jeg meg f eks like greit med iX40 som en iX50. Hva skal jeg med rekkevidden når den aldri skal benyttes til turer over 25 mil likevel?
Og hva skal man med en bensinslukende V12 til transportkjøring til og fra Oslo-sørlandet på en 100-110 sone E18 der man ikke har glede av annet enn økonomisk drift, støydemping og bra musikkanlegg siden man likevel daffer av gårde på cruise control i ren transport/komfort.
Der er elbilen genial. Kjedelig transportkjøring - og hverdagskjøring med småturer etc, der er elbilen like grei eller bedre (og billigere). Mens skal jeg på entusiastisk biltur i følge med venner i sine biler så stiller man ikke opp med elbil  ;)

Men det er også det som er litt merkelig med elbil-innføringen, at man absolutt skal forby nysalg av bensinbiler fra 2035 i EU (er trolig noen smutthull likevel, mem da blir miljøvernerne fornøyde).
Hvilken forskjell på miljø har det om bilentusiaster kjører seg en langtur i ny og ne med bensinbiler? Så lenge man kjører elbiler til hverdags og i bytrafikk? Sannsynligvis mikroskopisk.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:10
Hvilken forskjell på miljø har det om bilentusiaster kjører seg en langtur i ny og ne med bensinbiler? Så lenge man kjører elbiler til hverdags og i bytrafikk? Sannsynligvis mikroskopisk.
Problemet er signaleffekten. Hvorfor skal noen få kunne forurense det de vil? Men da bør selvsagt dette prinsippet brukes overalt. F.eks privatfly, fallskjermhopping, fritidsbåter osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: THE på onsdag 15. februar 2023, klokken 12:48
Sitat fra: RJK på onsdag 15. februar 2023, klokken 12:36
Solcellepaneler på taket, som kan felles ut til f.eks. trippelt areal når du står stille, hadde kanskje vært en idé. Så lenge de ikke bygger for høyt slik at de fører til for stort merforbruk pga luftmotstand i fart, så kan man kanskje få et stort nok areal til at det monner litt. Spesielt om man tar et noe lengre stopp.

Men det er vel mer aktuelt på en stasjonsvogn og større, der det allerede er bra areal fra før, og som er mer ment for å kunne så en stund når man først stopper.

Noe slik du tenker på da? https://insideevs.com/news/436743/tesla-cybertruck-concept-solar-powered/
Dere glemmer den beste av alle. Ser en slik i fremtiden min:

https://aptera.us/vehicle/
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:34
Sitat fra: THE på onsdag 15. februar 2023, klokken 12:48
Sitat fra: RJK på onsdag 15. februar 2023, klokken 12:36
Solcellepaneler på taket, som kan felles ut til f.eks. trippelt areal når du står stille, hadde kanskje vært en idé. Så lenge de ikke bygger for høyt slik at de fører til for stort merforbruk pga luftmotstand i fart, så kan man kanskje få et stort nok areal til at det monner litt. Spesielt om man tar et noe lengre stopp.

Men det er vel mer aktuelt på en stasjonsvogn og større, der det allerede er bra areal fra før, og som er mer ment for å kunne så en stund når man først stopper.

Noe slik du tenker på da? https://insideevs.com/news/436743/tesla-cybertruck-concept-solar-powered/
Dere glemmer den beste av alle. Ser en slik i fremtiden min:

https://aptera.us/vehicle/
Det er en bil for 2 personer med begrenset bagasje. Altså får man ikke med "kjerring,  ungan og bikkja", eller flyttelasset.

Enig i at den er genial for en som er enslig og ikke trenger mer, er til og med mulig å telte i selve bilen.

Men den faller i gjennom som er "familiens allrounder".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carboy

#140
Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:31
Sitat fra: Carboy på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:10
Hvilken forskjell på miljø har det om bilentusiaster kjører seg en langtur i ny og ne med bensinbiler? Så lenge man kjører elbiler til hverdags og i bytrafikk? Sannsynligvis mikroskopisk.
Problemet er signaleffekten. Hvorfor skal noen få kunne forurense det de vil? Men da bør selvsagt dette prinsippet brukes overalt. F.eks privatfly, fallskjermhopping, fritidsbåter osv.

Joda, det argumentet har jeg hørt av andre. Men pga signaleffekt skal noen bestemme over alle andre. Det vil alltid være folk som kjører det de ønsker å kjøre av biler uavhengig av avgifter og kostnader. Men de er jo i såpass mindretall at er det egentlig noe å bry seg om? Er det god signaleffekt å «ødelegge» et bilmiljø og interesse for bensinmotorer og grombiler? Slike biler som sjelden brukes mye i det daglige.

Dersom elbilene er så gode som elbilforfektere mener (og jeg personlig mener de er) klarer de seg vel fint selv uten forbud av bensinbiler. Dersom 10-20 % av bilparken er interesserte bensinbilmennesker vil det ha omtrent null effekt på miljøet, kun en drepende effekt på noens (bil)interesser.
Jeg er mer for gulrot enn pisk - gulrot har jo fungert svært godt for elbilsalget i Norge.

Hva er poenget med forbud mot nysalg av bensinbiler i Norge når de (i følge bilsalget 2-3%) personene som kjøper dette betaler mye høyere avgifter til felleskassen enn de som kjører «miljøvennlig».

Poenget er at elbilene er langt på vei gode nok for de som ønsker å bruke elbil. Rekkviddetestene beviser jo det godt på vei.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:32


Enig i at den er genial for en som er enslig og ikke trenger mer, er til og med mulig å telte i selve bilen.

Men den faller i gjennom som er "familiens allrounder".
To personer skal jeg gi deg, men 900l bagasje er ikke «begrenset»
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2023, klokken 18:35
Sitat fra: RJK på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:32


Enig i at den er genial for en som er enslig og ikke trenger mer, er til og med mulig å telte i selve bilen.

Men den faller i gjennom som er "familiens allrounder".
To personer skal jeg gi deg, men 900l bagasje er ikke «begrenset»
Glemte av det bagasjerommet, så OK, gir meg på den... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2023, klokken 12:18
Sitat fra: daktari på onsdag 15. februar 2023, klokken 09:25
Jeg vil hevde at ikke bilen er problemet, men manglende ladeinfrastruktur, selv om etron bruker endel strøm.

Man har gjennom ca 100 år bygget enormt mange bensinstasjoner.

Jeg vil si det er en kombinasjon. Jeg vil gjerne stoppe der jeg vil, ikke bare der jeg kan lade. Langs motorveier og transportetapper med høy fart er det greit å måtte lade ett par ganger i løpet av dagen.

Men jeg skulle gjerne kunne kjørt hele dagen langs norske landeveier uten å måtte stoppe en plass og lade. Finere å stoppe på fjellet og gå seg en tur innover f.eks.

Destinasjonslading med reservasjonsmuligheter er dog en stor mangel.

Drømmen er jo å kunne kjøre hele dagen uten å tenkte på lading, og alltid bare kunne plugge i når man kommer frem dit man skal.

Jeg synes ladestoppene alltid er velkomne, det betyr som regel kaffe, is, mat eller toalettbesøk. Det er også en viss tilfredsstillelse i å kunne lade mens man gjør andre ting som å handle mat. Så kan man i tillegg stoppe og gå en skitur eller slenge ut fiskesnøret uten å lade. Gjør man ikke alt dette uansett drivstoff, da?

Jeg ser egentlig ikke helt forskjellen.. Bortsett fra at gleden ved å dra på biltur er enda større når man kan kjøre nesten gratis og utslippsfritt de første 30-40 milene, med biler som generelt er raskere, mer komfortable og moderne enn i alle fall det jeg hadde muligheten eie tidligere.

At jeg synes det er morsomt å planlegge ladestoppene og regne på forbruk, er kanskje bare nerden i meg. Som hadde glede av å lese kart og studere NAF-boka helt fra barndommen. Jeg husker også hvordan faren min noterte km. og antall liter fylt i den lille boka fra Texaco som lå i hanskerommet. #nostalgi (En utmerket måte å regne forbruket på forresten. Brutto forbruk inkl. alle tap, forvarming av batteri og kupé i stedet for å stole på bilens forbruksmåler.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Ladestoppene er for de fleste fordi man MÅ, ikke fordi man vil. Stoppet du like mye da du kjørte fossil, fordi stoppene "var velkomne"?

Svært sjelden hadde jeg stoppet frivillig de stedene jeg har vært nødt til å stoppe med elbil, jeg foretrekker medbrakt niste over drittmat langs veien, og foretrekker å stoppe helt andre steder enn ved bensinstasjoner og kjøpesentere, der hurtigladerne typisk er. Ikke er vi interessert i å gjøre langturene unødvendig lange heller. Heldigvis øker tilbudet kontinuerlig, men det er fortsatt mye å gå på før det er "irritasjonsfritt".

Carboy

Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:13
Ladestoppene er for de fleste fordi man MÅ, ikke fordi man vil. Stoppet du like mye da du kjørte fossil, fordi stoppene "var velkomne"?

Svært sjelden hadde jeg stoppet frivillig de stedene jeg har vært nødt til å stoppe med elbil, jeg foretrekker medbrakt niste over drittmat langs veien, og foretrekker å stoppe helt andre steder enn ved bensinstasjoner og kjøpesentere, der hurtigladerne typisk er. Ikke er vi interessert i å gjøre langturene unødvendig lange heller. Heldigvis øker tilbudet kontinuerlig, men det er fortsatt mye å gå på før det er "irritasjonsfritt".


Enig. Der er elbilens største ulempe. Man må stoppe et av de stedene der bilen kan lade med god hastighet og ikke omvendt. Hadde man kunnet stoppe nærsagt hvor som helst og ladet på en tilfeldig vei mens bilen stod stille hadde dette ikke vært en utfordring. Alternativet er betydelig økt rekkevidde da selvsagt.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

daktari

Alle har glemt biler med 40 liters tank og skiltet "siste bensinstasjon før fjellet"?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

suverin

Er dette virkelig fortsatt et reelt problem med dagens biler? Hvor ofte kjører man egentlig mer enn 30+ mil på en dag?

<flåsemodus>
Eller forsåvidt så er det jo fryktelig mange her til lands som liker fjell og har valgt å bosette seg midt i usentrale Oslo, da kan jeg skjønne milene baller på seg. Men det er da ikke elbilene og hurtigladingen sin feil at folk bosetter seg et sted de vil rømme fra hver gang de har fri :)
< / flåsemodus >

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Carboy på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:47
Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:13
Ladestoppene er for de fleste fordi man MÅ, ikke fordi man vil. Stoppet du like mye da du kjørte fossil, fordi stoppene "var velkomne"?

Svært sjelden hadde jeg stoppet frivillig de stedene jeg har vært nødt til å stoppe med elbil, jeg foretrekker medbrakt niste over drittmat langs veien, og foretrekker å stoppe helt andre steder enn ved bensinstasjoner og kjøpesentere, der hurtigladerne typisk er. Ikke er vi interessert i å gjøre langturene unødvendig lange heller. Heldigvis øker tilbudet kontinuerlig, men det er fortsatt mye å gå på før det er "irritasjonsfritt".


Enig. Der er elbilens største ulempe. Man må stoppe et av de stedene der bilen kan lade med god hastighet og ikke omvendt. Hadde man kunnet stoppe nærsagt hvor som helst og ladet på en tilfeldig vei mens bilen stod stille hadde dette ikke vært en utfordring. Alternativet er betydelig økt rekkevidde da selvsagt.

Da jeg hadde 2014 Model S 85 så var det litt vanskelig med elbil på langtur. Gikk greit, men endte en del ganger med treg lading.
Nå, med Model Y, mange flere Tesla Superchargers, og auto-varming av batteri før lading, så synes jeg lading går veldig bra. I motsetning til Ionity har jo Tesla og begynt med ladere i byene. Men det går jo så fort at en ikke får tid til å spise middag uten å flytte bilen.
Nå har jo Model Y LR veldig bra rekkevidde (ville kommet på ca 2. plass i årets vintertest basert på fjorårets resultat).
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Carboy på onsdag 15. februar 2023, klokken 17:32
Joda, det argumentet har jeg hørt av andre. Men pga signaleffekt skal noen bestemme over alle andre. Det vil alltid være folk som kjører det de ønsker å kjøre av biler uavhengig av avgifter og kostnader. Men de er jo i såpass mindretall at er det egentlig noe å bry seg om? Er det god signaleffekt å «ødelegge» et bilmiljø og interesse for bensinmotorer og grombiler? Slike biler som sjelden brukes mye i det daglige.

Dersom elbilene er så gode som elbilforfektere mener (og jeg personlig mener de er) klarer de seg vel fint selv uten forbud av bensinbiler. Dersom 10-20 % av bilparken er interesserte bensinbilmennesker vil det ha omtrent null effekt på miljøet, kun en drepende effekt på noens (bil)interesser.
Jeg er mer for gulrot enn pisk - gulrot har jo fungert svært godt for elbilsalget i Norge.

Hva er poenget med forbud mot nysalg av bensinbiler i Norge når de (i følge bilsalget 2-3%) personene som kjøper dette betaler mye høyere avgifter til felleskassen enn de som kjører «miljøvennlig».

Poenget er at elbilene er langt på vei gode nok for de som ønsker å bruke elbil. Rekkviddetestene beviser jo det godt på vei.
Jeg er prinsipielt mye enig i deg ang gulrot i stedet for pisk her, men klima og miljø er såpass viktig at jeg ser ingen god grunn til at man skal fortsette å selge fossilbiler.

Så får man heller klare seg med de bilene som allerede er produsert, så vil denne interessen dø ut sakte over tid.

At bilfabrikantene fremdeles skal ha insentiver til å fortsatt produsere fossilbiler er feil bruk av ressurser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA