Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vintertest 2023

Startet av elektro, onsdag 01. februar 2023, klokken 15:13

« forrige - neste »

geear

100 av 450k høres kanskje lite ut, men hvis man grovt sier at halvparten av hyttene er sommerhytter ved sjøen (finnes sikkert tall på det og), så betyr det at omtrent halvparten av alle fjell/vinterhytter er over 600 moh.

Antall husstander er heller ikke det samme som innbyggere i dette landet, og 100k hytter over 600 moh betyr at ganske mange husstander reiser til hytter i høyereliggende strøk i løpet av vinteren. I tillegg er det nok mange utleiehytter, hoteller, leiligheter, osv. som besøkes av mange forskjellige i løpet av en sesong, så det kommer helt an på hvor langt ned man bryter dette.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: RJK på lørdag 11. februar 2023, klokken 22:29
Er det vanlig at man legger inn lading på en rekkeviddetest? Kan du vise til andre rekkeviddetester hvor dette gjøres? Jeg vet ikke om noen hvor dette skjer i løpet av kjøringen, selv om man som regel kjører en etterfølgende ladetest.

Teslabjørn gjør dette på sine 1000-km-tester, men det er jo ingen elbiler som går så langt uten lading om man ikke hypermile'r, men siden det er mer en tidstest der ladetid og ladehastighet er viktige ingredienser, så blir lading påkrevd. Poenget der er å se hvordan en tilsvarende tur gjort med ice-bil er målestokken.

24-timersløp er tilsvarende, man må lade for å faktisk få kjørt så lenge, så også der kan vi si det er en tid-distanse-test, ikke en ren rekkeviddetest.
Det hadde faktisk vært en artig vri. Kjør samme regler som NAF-testen har med antall pauser og lengde på pausene, men legg på to minutter pr. pause til start/stopp av lading. Kjør bilene til de viser 0% batteri. Vinneren av testen er den bilen som har kommet lengst før man må gi opp. Jeg har en følelse av at det kanskje vil bli nødvendig med sjåførbytte pga. lang kjøretid på mange av bilene da man vil kunne øke kjørelengden med mange hundre km. med de X ganger 10 minutter lading man får utført på turen. Her vil nok biler med lavt forbruk høy ladeeffekt kunne holde det gående ganske lenge.

Dette vil jo vise hvor langt man kommer med elbil uten å ta noen flere pauser enn nødvendig for at sjåføren skal klare å fullføre. Kanskje må man legge in ei pause som er lenger enn disse normerte 10 minuttene også for å sørge for at sjåførene får seg et måltid i løpet av dagen, men det vil jo igjen øke kjørelengden veldig mye da man kanskje får ladet 25-30 minutter under den kombinerte mat og dopausen?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 13. februar 2023, klokken 08:51
100 av 450k høres kanskje lite ut, men hvis man grovt sier at halvparten av hyttene er sommerhytter ved sjøen (finnes sikkert tall på det og), så betyr det at omtrent halvparten av alle fjell/vinterhytter er over 600 moh.

Antall husstander er heller ikke det samme som innbyggere i dette landet, og 100k hytter over 600 moh betyr at ganske mange husstander reiser til hytter i høyereliggende strøk i løpet av vinteren. I tillegg er det nok mange utleiehytter, hoteller, leiligheter, osv. som besøkes av mange forskjellige i løpet av en sesong, så det kommer helt an på hvor langt ned man bryter dette.

Litt grov statistikk, men veldig mange bor mindre enn 25 mil fra hytta....da er det litt dumt med en elbiltest hvor fjellet ikke er før 33 mil...
Tesla Model Y                         2021-

automat

Synd at elbilforeningen sauser det så mye til i sin kritikk av testen. At man kjører forbi 600 ladere blir en avsporing så lenge man snakker om en rekkeviddetest.

De burde fokusert kritikken på det som er det største problemet med testen: At den delen av testløypa der bilene går tomme er en berg og dalbane, som i praksis gjør at bilene kjører forskjellige testløyper. Og at ikke-sammenlignbare resultat nærmest blir fremstilt som en fasit på vinterrekkevidde.

NAF må gjerne kjøre en test som skal illustrere "kjøre til hytta på fjellet". Men for å få sammenlignbare resultat så må faktisk alle bilene komme frem til denne hytta. Så får de heller måle restrekkevidde når de har kommet frem, under mest mulig like forhold. Og den enkleste måten å gjøre det på er å kjøre rundt og rundt i en rundløype.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carboy

Hadde det ikke vært smartere å kjøre 25 mil til en hyttedestinasjon, så overnatte, kaldstarte og tilbake ned igjen uten å lade og se hvor de stopper, så kjøre litt videre sørover e18 for de som trenger mer vei...?
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

automat

Sitat fra: Carboy på mandag 13. februar 2023, klokken 16:34
Hadde det ikke vært smartere å kjøre 25 mil til en hyttedestinasjon, så overnatte, kaldstarte og tilbake ned igjen uten å lade og se hvor de stopper, så kjøre litt videre sørover e18 for de som trenger mer vei...?

Det kunne være et alternativ. Og det som er mest likt et hyttescenario. Men de kjører vel hurtigladeladetest rett i bakkant? Da ønsker man ikke å ha iskaldt batteri. Det er en logistikk som må gå opp også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

1317142119

Sitat fra: geear på mandag 13. februar 2023, klokken 08:51
100 av 450k høres kanskje lite ut, men hvis man grovt sier at halvparten av hyttene er sommerhytter ved sjøen (finnes sikkert tall på det og), så betyr det at omtrent halvparten av alle fjell/vinterhytter er over 600 moh.

Antall husstander er heller ikke det samme som innbyggere i dette landet, og 100k hytter over 600 moh betyr at ganske mange husstander reiser til hytter i høyereliggende strøk i løpet av vinteren. I tillegg er det nok mange utleiehytter, hoteller, leiligheter, osv. som besøkes av mange forskjellige i løpet av en sesong, så det kommer helt an på hvor langt ned man bryter dette.
Det er statistikk fra SSB, så ganske nøyaktige tall (+/- for avrunding til rundere tall). Ca 100000 av dem ligger i strandsonen. Strandsonen er da 100 meter fra sjøen, så det vil jo være mange hytter "langs sjøen" på øyer og langs vannet som ligger litt mer enn et steinsprett fra sjøen. Så du har 100000 i strandsonen og 100000 på fjellet (over 600 høydemeter). Det vil si ca 250000 som ligger langs vannet men ikke i strandsonen (f.eks. svært populære Hvaler i Østfold) og i lavlandet.

Gitt at det er snakk om fritidsboliger over hele landet, er det naturlig (men ren spekulasjon) å anta at majoriteten av hyttene på fjellet tilhører den delen av befolkningen som er omringet av fjell på fastlandet (vestlandet, trøndelag og nordover). Hvis ikke de som bor der har for vane å kjøre enda lenger for å komme over fjellene og til lavlandet på øst- og sørlandet hver fredag ...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på mandag 13. februar 2023, klokken 16:51
Sitat fra: Carboy på mandag 13. februar 2023, klokken 16:34
Hadde det ikke vært smartere å kjøre 25 mil til en hyttedestinasjon, så overnatte, kaldstarte og tilbake ned igjen uten å lade og se hvor de stopper, så kjøre litt videre sørover e18 for de som trenger mer vei...?

Det kunne være et alternativ. Og det som er mest likt et hyttescenario. Men de kjører vel hurtigladeladetest rett i bakkant? Da ønsker man ikke å ha iskaldt batteri. Det er en logistikk som må gå opp også.

Bilene er ikke med varme batterier når de ankommer ladestasjonene. De kjører bilene til de står i sju steiner, og så må de vente på tauebil, og kjørt på lasteplan til lader.

Synes det hørtes ut som en fin idé Carboy hadde. Hvis det er vanskelig logistisk kunne et litt dårligere alternativ vært å kjørt tilbake etter grillpølser ved hyttetunet i et par timer.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

#114
Nå har jeg ikke sjekket om de skrev noe om ladetesten i årets test, men det var ikke slik de testet når jeg var med. Vil heller ikke tro de har endret det ettersom det vil endre forutsetningene for å sammenligne med tidligere tester totalt.

Dag 1 var det rekkeviddetest. Dag 2 ble bilene kjørt i godt driv fra Vinstra til Ionity Dal, som da er et godt stykke med 110-sone for å få temperatur i batteriene. Dette legger relativt godt til rette for gode laderesultater.

Sitat fra 2022-testen:
SitatSlik gjennomfører vi ladetesten
Sjåfører kjører bilene tomme og varme på motorveien i forkant av ladetesten. Bilene kjøres i minst 2 timer og lading starter når batteriprosenten er under 9%. Bilene som har forvarming av batteriet før hurtiglading benytter dette. Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Men ladetesten nå i 2023 ble trukket da Ionity var i lastbalanserings-modus og leverte ikke effekten den skulle, så de kommer tilbake med ny ladetest.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. februar 2023, klokken 19:19
Nå har jeg ikke sjekket om de skrev noe om ladetesten i årets test, men det var ikke slik de testet når jeg var med. Vil heller ikke tro de har endret det ettersom det vil endre forutsetningene for å sammenligne med tidligere tester totalt.

Dag 1 var det rekkeviddetest. Dag 2 ble bilene kjørt i godt driv fra Vinstra til Ionity Dal, som da er et godt stykke med 110-sone for å få temperatur i batteriene. Dette legger relativt godt til rette for gode laderesultater.

Sitat fra 2022-testen:
SitatSlik gjennomfører vi ladetesten
Sjåfører kjører bilene tomme og varme på motorveien i forkant av ladetesten. Bilene kjøres i minst 2 timer og lading starter når batteriprosenten er under 9%. Bilene som har forvarming av batteriet før hurtiglading benytter dette. Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Men ladetesten nå i 2023 ble trukket da Ionity var i lastbalanserings-modus og leverte ikke effekten den skulle, så de kommer tilbake med ny ladetest.

De burde heller ladet alle bilene på v3 Tesla Supercharger....så har de plass til mange....siden de nå har åpnet mange ladestasjoner til alle merker, og Tesla fort har 20-45 ladestolper på en stasjon.
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. februar 2023, klokken 19:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. februar 2023, klokken 19:19
Nå har jeg ikke sjekket om de skrev noe om ladetesten i årets test, men det var ikke slik de testet når jeg var med. Vil heller ikke tro de har endret det ettersom det vil endre forutsetningene for å sammenligne med tidligere tester totalt.

Dag 1 var det rekkeviddetest. Dag 2 ble bilene kjørt i godt driv fra Vinstra til Ionity Dal, som da er et godt stykke med 110-sone for å få temperatur i batteriene. Dette legger relativt godt til rette for gode laderesultater.

Sitat fra 2022-testen:
SitatSlik gjennomfører vi ladetesten
Sjåfører kjører bilene tomme og varme på motorveien i forkant av ladetesten. Bilene kjøres i minst 2 timer og lading starter når batteriprosenten er under 9%. Bilene som har forvarming av batteriet før hurtiglading benytter dette. Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Men ladetesten nå i 2023 ble trukket da Ionity var i lastbalanserings-modus og leverte ikke effekten den skulle, så de kommer tilbake med ny ladetest.

De burde heller ladet alle bilene på v3 Tesla Supercharger....så har de plass til mange....siden de nå har åpnet mange ladestasjoner til alle merker, og Tesla fort har 20-45 ladestolper på en stasjon.

Blir da urettferdig på de få 800 volt bilene evt finne et ladestop som har både ionity og tesla ladere.
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Ser at innvendingen min om hurtigladetest i bakkant ikke er relevant. Og da er hyttetur-testen et godt forslag. Som gir en mye mer reportasjevennelig avslutning enn å «kjøre i sirkler».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: arthur på mandag 13. februar 2023, klokken 08:53
Men kanskje noen (også) lurer på rekkevidde med høyere hastighet, eksempelvis ved besøk i våre naboland?

https://www.autobild.de/artikel/e-auto-autobahn-reichweite-test-tempo-130-20977681.html?fbclid=IwAR0420Iu1n-j2ygq93upT659ei9weIVUOM7qt1ZNcVE8v8BwQCdiV32E_O8
Absolutt, og derfor veldig greit at vi har mange scenarier som testes. Men en Autobahn-test er vel f.eks. lite aktuell for 80-90 % av elbileierne i Norge. Er vel bare de dyreste elbilene som evner å kjøre noe særlig over 160 km/t, så da spørs det hvilken grense som vil være der man legger seg. Og her vil jo i enda større grad sedanene ha en sterk fordel mot SUVene.

Sitat fra: THE på mandag 13. februar 2023, klokken 09:33
Sitat fra: RJK på lørdag 11. februar 2023, klokken 22:29
Er det vanlig at man legger inn lading på en rekkeviddetest? Kan du vise til andre rekkeviddetester hvor dette gjøres? Jeg vet ikke om noen hvor dette skjer i løpet av kjøringen, selv om man som regel kjører en etterfølgende ladetest.

Teslabjørn gjør dette på sine 1000-km-tester, men det er jo ingen elbiler som går så langt uten lading om man ikke hypermile'r, men siden det er mer en tidstest der ladetid og ladehastighet er viktige ingredienser, så blir lading påkrevd. Poenget der er å se hvordan en tilsvarende tur gjort med ice-bil er målestokken.

24-timersløp er tilsvarende, man må lade for å faktisk få kjørt så lenge, så også der kan vi si det er en tid-distanse-test, ikke en ren rekkeviddetest.
Det hadde faktisk vært en artig vri. Kjør samme regler som NAF-testen har med antall pauser og lengde på pausene, men legg på to minutter pr. pause til start/stopp av lading. Kjør bilene til de viser 0% batteri. Vinneren av testen er den bilen som har kommet lengst før man må gi opp. Jeg har en følelse av at det kanskje vil bli nødvendig med sjåførbytte pga. lang kjøretid på mange av bilene da man vil kunne øke kjørelengden med mange hundre km. med de X ganger 10 minutter lading man får utført på turen. Her vil nok biler med lavt forbruk høy ladeeffekt kunne holde det gående ganske lenge.

Dette vil jo vise hvor langt man kommer med elbil uten å ta noen flere pauser enn nødvendig for at sjåføren skal klare å fullføre. Kanskje må man legge in ei pause som er lenger enn disse normerte 10 minuttene også for å sørge for at sjåførene får seg et måltid i løpet av dagen, men det vil jo igjen øke kjørelengden veldig mye da man kanskje får ladet 25-30 minutter under den kombinerte mat og dopausen?
Jeg tror den testen hadde tatt skrekkelig lang tid, spesielt om det er skikkelige lynladere med 800 V tilgjengelig, om man ikke begrenser til AC-ladere. Men da blir jo uansett ombordladeren begrensningen kanskje før batterikapasitet og forbruk.


Sitat fra: Carboy på mandag 13. februar 2023, klokken 16:34
Hadde det ikke vært smartere å kjøre 25 mil til en hyttedestinasjon, så overnatte, kaldstarte og tilbake ned igjen uten å lade og se hvor de stopper, så kjøre litt videre sørover e18 for de som trenger mer vei...?
En annen test, og sikkert veldig relevant for mange. Jeg synes gjerne det kan være både og istedet for enten eller. Men det skal jo litt ressurser til for å gjennomføre dette. Så ser ikke at NAF vil stå bak begge, så det må jo eventuelt andre kunne gjøre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carboy

Sitat fra: arthur på mandag 13. februar 2023, klokken 08:53
Men kanskje noen (også) lurer på rekkevidde med høyere hastighet, eksempelvis ved besøk i våre naboland?

https://www.autobild.de/artikel/e-auto-autobahn-reichweite-test-tempo-130-20977681.html?fbclid=IwAR0420Iu1n-j2ygq93upT659ei9weIVUOM7qt1ZNcVE8v8BwQCdiV32E_O8

Mange kjører ofte i 120-130 på motorvei, så den testen synes jeg er relevant.
Interessant at BMW i7 klarte 388km vs iX50 med 434km og iX60 med 430km. Men mulig det er ulike temperatur og føreforhold.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA