Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opp et fjell på jakt etter «sannheten»

Startet av elektro, tirsdag 31. januar 2023, klokken 20:04

« forrige - neste »

elektro

Veldig treffende artikkel om NAF sin Vintertest, eller snarere bruken av denne, og Motor sin mediemakt. Signert kommunikasjonssjefen i Møller.

https://www.motor.no/aktuelt/debatt-opp-et-fjell-pa-jakt-etter-sannheten/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Med utgangspunkt i at artikkelen får noe oppmerksomhet, kunne han med fordel gitt noen eksempler på hvorfor testen kan være svært misvisende. Dvs årsaken til de store forskjellene som media senere fokuserer på.

Som tidligere sjåfør i testen har jeg luftet utfordringene med NAF, og det har vært takhøyde for det. Dvs jeg har fått invitasjon til senere tester, og noen av innspillene er tatt til etterretning.
Men resultatene slik de presenteres og derretter gjenbrukes i diverse nyhetssaker gir et misvisende bilde. Av den grunn burde NAF lagt om hele testen slik at resultatene ble mer sammenlignbare, for å unngå det som skjer i etterkant av hver test. De har ressurser og mulighet til å kjøre alle bilene på nytt. En bedre test ville også medført mindre logistikkutfordringer i bergningsfasen.

Men det blir forhåpentligvis hensyntatt kommende år. Når en er klar for å sette en stek over det som er produsert så langt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Liker at testen er motsatsen til WLTP som jeg har mindre og mindre tro på, spesielt etter Subaru/Toyota testene der bilene hadde alt for optimistiske WLTP tall. Naf sin test er ett bra supplement til WLTP dataene. Det blir litt mer show og konkurranse også, ikke bare en klinisk sammenligning av rekkevidde. Men det er klart at vanskelighetsgraden vil variere igjennom løypen og NAF kunne laget en gjennomsnittlig vanskelighetsscore på den del av løypen hver bil har klart f.eks. En bil med snitt som er lavere har fått mer regenerering, og en bil med snitt som er høyere har fått mer motbakke.

Det som er forfriskende er at de nye merkene (kineserene) stiller med rubbel og bit av biler, det er ikke tiden for de etablerte merkene å reservere seg.  :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Litt rart de ikke tar med Tesla Model Y LR denne gangen og, bare for å ha et referansepunkt for å se hvordan været er i forhold til i fjor og kunne sammenligne med andre modeller som ble testet i fjor...og fordi det virker som at ALLE skal bestille Model Y LR....men blir jo spennende å se hvordan Model Y SR gjør det, men som har mindre batteri.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ser at BMW i7 og Hongqi virker veldig tørste på første fjelltopp....
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ikke perfekte vindforhold (5-6 m/s motvind), selv om asfalten nok er grei....
Tesla Model Y                         2021-

RJK

#6
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. februar 2023, klokken 10:06
Litt rart de ikke tar med Tesla Model Y LR denne gangen og, bare for å ha et referansepunkt for å se hvordan været er i forhold til i fjor og kunne sammenligne med andre modeller som ble testet i fjor...og fordi det virker som at ALLE skal bestille Model Y LR....men blir jo spennende å se hvordan Model Y SR gjør det, men som har mindre batteri.
Synes ikke det er så rart egentlig. De har allerede 2 andre Teslaer med, og Tesla er gjennomgående den mest testa bilen, men alle de 3 som er med nå, er på en måte nye, og derved interessante å ta med.

Det jeg imidlertid savner, er en referansebil. Altså en bil som er med hvert år, så man ser hvordan den gjør det i forhold til tidligere tester, da både vind, føre og temperaturer kan gi til tider store utslag. Og da bør det være en bil med relativt OK rekkevidde, slik at den ihvertfall klarer en runde opp til øverste topp.

Fra første til andre vintertest, brukte de en Kona 2019 modell, og man kunne se god froskjell på første og andre test, siden den første testen var "mild vinter" mens neste vintertest var "varm høst". Året etter var det, om jeg husker rett, en god norsk, kald vinter, men da manglet referansebilen.

Selvsagt var det litt ekstra interessant for meg siden det er samme bilen jeg har, men det er mindre viktig. Det som er/var viktig, er at den har god rekkevidde og reltaivt lite avvik fra både WLTP og de fleste andre biler, så den var utpreget velkvalifisert som referansebil.

Nå begynner forresten rekkevidden å bli god på de fleste nye biler som kommer, og med noen få unntak, er det snart vanskelig å finne en som ikke ligger rett under eller over 400 km WLTP. Dermed er det flere av bilene som får kommet til fjellområdene, der de fleste presses med ekstra høyt forbruk i forhold til lavereliggende områder med bare svak stigning.

I testen er det bare Maxus Euniq6 med 354 km, MG Marvel 4 med 370 km og MG5 med 380 km som er under 400 km rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: RJK på onsdag 01. februar 2023, klokken 16:23
Synes ikke det er så rart egentlig. De har allerede 2 andre Teslaer med, og Tesla er gjennomgående den mest testa bilen, men alle de 2 som er med nå, er på en måte nye, og derved interessante å ta med.

3 Teslaer, faktisk. Model Y RWD, Model S Standard, og Model X Plaid.

RJK

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:54
Sitat fra: RJK på onsdag 01. februar 2023, klokken 16:23
Synes ikke det er så rart egentlig. De har allerede 2 andre Teslaer med, og Tesla er gjennomgående den mest testa bilen, men alle de 2 som er med nå, er på en måte nye, og derved interessante å ta med.

3 Teslaer, faktisk. Model Y RWD, Model S Standard, og Model X Plaid.
Skriveleif i siste setning. De har 2 andre Teslaer med, i tillegg til TMY RWD. Skulle selvsagt stå "...alle de 3 som er med nå"

Korrigeres, så takk for å gjøre meg oppmerksom på den skriveleifen. :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Først og fremst er det ingenting som heter Tesla Model S Standard. Den heter Long Range. Det selges to typer Model S og det er Long Range og Plaid.

Ellers, de har ikke med biler som allerede er testet, derfor er ikke Model Y LR med, men RWD er med da den er ny for landet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

vinterdekk

Ioniq 5 har vært testet i to vintertester etter hverandre nå (22-23), men det var vel fordi forvarming av batteri er nytt av dagen mener jeg å ha lest ett sted.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/hyundai-ioniq-5
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: Klykken på torsdag 02. februar 2023, klokken 14:07
Ellers, de har ikke med biler som allerede er testet, derfor er ikke Model Y LR med, men RWD er med da den er ny for landet.
Siden de testet Y har denfått nytt batteri og forbedret rekkevidde. WLTP har økt med 6 mil med 19".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Leste testen på motor.no. Dårlig språk og rotete oversikt.

Sikkert noen som bryr seg om hvor mange % den viser feil . men  poenget er 1. hvor langt bilen går og 2. hva koster den?

RJK

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 02. februar 2023, klokken 14:12
Ioniq 5 har vært testet i to vintertester etter hverandre nå (22-23), men det var vel fordi forvarming av batteri er nytt av dagen mener jeg å ha lest ett sted.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/hyundai-ioniq-5
Ioniq 5 har fått oppgradert batteri til samme størrelse som KIa EV6, som forøvrig var med med EV6 GT i denne testen, selv om standard EV6 var med i fjor. GT med pga ny versjon med mer krefter og muligens litt annet motoroppsett (kraftigere motorer) eller bare tunet annerledes.

Så det er større batteri som rettferdiggjør at den også testes i år. Forvarming av batteri har et poeng ved ladetesten, men er kontradiktivt for rekkevidden, da det gir mer forbruk av strøm som igjen fører til kortere rekkevidde. I en rekkeviddetest vil bruk av forvarming være helt feil.

Foran en ladetest derimot, vil det ha et veldig godt poeng. Man får batteriet varmt, og lavere rest på batteriet, som begge vil føre til at man raskere når raskeste ladefart som bilen kan ta imot, om laderen klarer å gi riktig verdier på volt og ampere som batteriet ønsker, og sånn sett den høyeste ladeeffekten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. februar 2023, klokken 10:06
Litt rart de ikke tar med Tesla Model Y LR denne gangen og, bare for å ha et referansepunkt for å se hvordan været er i forhold til i fjor og kunne sammenligne med andre modeller som ble testet i fjor...og fordi det virker som at ALLE skal bestille Model Y LR....men blir jo spennende å se hvordan Model Y SR gjør det, men som har mindre batteri.
Det som var uheldig i fjor var at de testet en 2021-modell på tross av at den nye utgaven med større batteripakke og økt WLTP da var kommet, så ja, helt enig i at de burde tatt med oppdatert utgave av Y LR (som tross alt er et år gammel nå og fortsatt presenteres med gammel rekkevidde hos Motor).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA