Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y scorer dårlig på vinterføre i DinSide (varmer bla.a. opp tregt)

Startet av eltex, søndag 29. januar 2023, klokken 11:31

« forrige - neste »

kaistian

Sitat fra: 02jan på tirsdag 31. januar 2023, klokken 20:51
Hvor har du lest at jeg mener små esker ?

Volum i liter er en måleenhet som brukes for Bagger, sekker ,kofferter etc , slik at man kan tenke seg å få med dobbelt så mye bagasje (sekker/bagger) i et 600 L (VDA) vs 300 Liters bagasjerom.  4 store sekker på 100 liter går neppe inn i bagasje på 300 liter. Men om man må ha et 5 eller 7 banankasse bagsje sier meg lite.
Da du nevner VDA standarden, hvis du leser VDA standarden går den ut på å fylle rommet med skal måle 1 liters bokser på 20 cm x 5cm x 10cm (som er 1 liter).
Så det å bruke bananbokser som er ca 54cm × 40cm × 25cm (som er 54 liter) en like valid størrelse.
(nå er nok Bjørn sine banankasser helt like i størrelse, men det er en helt annen diskusjon)

02jan

Joda jeg gir meg, skal heretter tenke antall små bokser når jeg vurderer hvor mye bagasje en bil kan romme

Men dette er jo en avsporing fra at noen bilmerker ikke oppgir standard / måler ikke etter VDA uten å oppgi dette.

Hva som er best av små bokser vs banankasser får jeg holde for meg selv.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

SurSnasen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. januar 2023, klokken 12:25
Jeg synes Teslabjørns banankasser er ganske smarte, han tenkte nok nettopp i disse baner (bananer i lange baner, som kjent) når han kom på det. Det er forskjellige måter å måle bagasjevolum på, rommene er forskjellig utformet, men til syvende og sist så er det mest praktisk plass til feriebagasje o.l. i det største sammenhengende rommet.

Og jeg synes den testen er helt på trynet. Eller synes du plassen i Ioniq 5 er så enorm i bagasjerommet at den, som følge av at den rommer 2 bananesker mer enn Model Y, gir deg plass til 22% mer feriebagasje i bagasjerommet enn du får i bagasjerommet i Model Y? Eller at Enyaq har plass til 11% mer feriebagasje i bagasjerommet enn Model Y?
Hva med frunk i for eksempel e-tron? Rommer 60 liter, men er utformet slik at en bananeske ikke får plass. Fullt brukbart frunk, som straffes i typ bananeske-test.
Hvor ofte reiser du med bagasje som ligner bananesker?

Selv så har vi en god mix av kabinkofferter, 45-liters duffelbags, 90-liters duffelbags, vesker, sekker av ulik størrelse, handleposer, og kofferter av ulik størrelse. Bananesker gir null og nada hjelp i valg av bil hva angår størrelse på bagasjerom. Jeg tar heller en bil på lån hjem, og pakker inn den typiske reisebagasjen.

Så jeg stoler på liter-tall, målt på en fast måte, med kurant oppløsning som 1-liters-esker gir. Men mest av alt: jeg stoler på egne, praktiske, realworld-tester. Og der ramlet Ioniq 5 ut. Og Mach-e. Og EV6.

RJK

VDA med sine literspakninger og banan-esker er bare indikasjoner på størrelsen, men det er det du forventer å få med deg, som forteller hva som gir akkurat deg den plassen du trenger. Det blir en real world test mot ditt eget, spesifikke behov.

Det betyr selvsagt ikke at det da passer best for andre, så andre må jo sånn sett teste selv med sin standard bagasje, for å se hvordan det passer en selv.

Tross alt er utformingen viktig for om du får med deg noen ting  du forventer å få med. Sånn sett var jo den videoen som har vært delt her inne, der man tester de forskjellige Teslaene mot endel andre biler, og de testet mot forskjellige typer last.

Som en 1x1x1m boks, Noen lange, noen brede og noen korte men høye bokser, og også sykkel i bagasjerommet. Var ikke en eneste som var best på alt, men mange som var best på en spesiell type kolli. Var mulig å la seg overraske over hvilken som vant forskjellige deltester.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HOFFERN342

Sitat fra: elektro på tirsdag 31. januar 2023, klokken 19:58
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. januar 2023, klokken 12:51
Akkurat nå virker TMY som et bedre kjøp pga pris. Så her bør VAG følge etter.

Helt enig! Men hadde de to bilene kostet det samme - godt utstyrt, hadde jeg lett valgt ID.4. Fordi jeg stoler mer på den som vinterbil, fordi den har bedre færing/støydemping og fordi den gir meg en litt bedre kvalitetsfølelse.
Kvalitetsfølelse er nok svært individuelt. Personlig føler jeg materialbruk har mye å si, og der blir i mine øyne ID4 knust av en nyere Model Y.

Mengden hardplast i ID4 (og faktisk Q4 E-Tron) er helt forferdelig.. verre enn i Skoda for 15 år siden. Tesla har ihvertfall gått for myke materialer nesten over alt hvor du tar på dører, midtkonsoll og mer.. og til og med filt i dørlommer og størsteparten av bagasjerom etc. Ruglete metall på rullehjulene, som attpåtil er fysiske knapper er også deilig.. fremfor de grusomme touch-greiene i hardplast på ID4, eller hardplastknapper hvor hele delen beveger seg på Q4.

Baksetene i ID4 føles også som harde kirkebenker om du noen gang har sittet i en Taxi av den typen. Tesla har i mine øyne ganske gode seter bak (+for at vinkel bak kan justeres i ryggen) og foran på Model Y.. men kunne nok hatt uttrekkbar lårstøtte da det er et savn fra min tidligere BMW.. og korsryggstøtte for passasjerene (tatt vekk tidlig i 22 basert på delemangel og at statistikken viste det var lite brukt.. dårlig unnskyldning av Tesla der).

Tesla er langt unna BMW i4 eller originale E-Tron nivå.. men de er milevis foran det skvipet Volkswagen gruppen har servert oss de siste årene siden ID3 kom ut. For noen forferdelige biler ID3, ID4 og tilsvarende modeller er.. noe som er helt uforståelig når de samtidig lager ganske ok mellomklassebiler som fossilvarianten av nye Golf fortsatt.. skjønner ikke hvordan de har klart å senke materialkvaliteten i bilene sine såpass drastisk som de har gjort i elbilene.

I tillegg syns jeg Tesla med sine 2023 modeller har blitt omtrent like gode på støydempingen, og selve demperne (ihvertfall på Performance), og ting i kabinen føles bedre skrudd sammen enn i en ID4.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sandvika

Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 06. februar 2023, klokken 11:12
Tesla er langt unna BMW i4 eller originale E-Tron nivå.. men de er milevis foran det skvipet Volkswagen gruppen har servert oss de siste årene siden ID3 kom ut.
Her synes jeg du er inne på noe sentralt. Tesla tok en tidlig ledelse i segmentet, og så prøver VW å følge. Tesla kuttet all unødvendig kostnad, så har VW prøvd å følge en lignenende strategi, sånn halvveis. Skal man gå i strupen på en segmentleder så kan man ikke gjøre alt nesten like bra. VAG må finne sine styrker å spille på dem.

Jeg sto på venteliste på en e-tron, fantastisk understell og støydemping, men gikk bort for mye plass i bagasjerommet samt at jeg syntes det var smålig av en premiumbil å kreve ekstra for varme i seter og ryggekamera. Når selgeren mer eller mindre sa at jeg kunne glemme å selge bilen videre i bruktmarkedet om jeg ikke brukte 30k på ekstra fine seter så takket jeg høflig for meg.

Jeg satt meg inn i en ID4. Snudde. Var opplagt at kvalitetsfølelsen i førermiljølet lå mange hakk under Golf. Som Hoffern skriver, Tesla har akkurat like mye plastikk, men det er VW gjør INGEN forsøk på på skjule at det er billig hardplast.

Q4 - 10mil i denne, føler denne representerer det kvalitetsnivået jeg hadde forventet at VW, men man bør slippe å betale 60k ekstra.

Enyaq er en bil jeg kunne hatt. Legger seg tettere på Q4 i opplevd kvalitet. Eneste ankepunkt var at den var litt myk og understyrte litt. Personlig ble jeg litt svimmel av HUD, men det var nok en vanesak.





Kjell Salvigsen

#96
Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 06. februar 2023, klokken 11:12
Sitat fra: elektro på tirsdag 31. januar 2023, klokken 19:58
Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. januar 2023, klokken 12:51
Akkurat nå virker TMY som et bedre kjøp pga pris. Så her bør VAG følge etter.

Helt enig! Men hadde de to bilene kostet det samme - godt utstyrt, hadde jeg lett valgt ID.4. Fordi jeg stoler mer på den som vinterbil, fordi den har bedre færing/støydemping og fordi den gir meg en litt bedre kvalitetsfølelse.
Kvalitetsfølelse er nok svært individuelt. Personlig føler jeg materialbruk har mye å si, og der blir i mine øyne ID4 knust av en nyere Model Y.

Mengden hardplast i ID4 (og faktisk Q4 E-Tron) er helt forferdelig.. verre enn i Skoda for 15 år siden. Tesla har ihvertfall gått for myke materialer nesten over alt hvor du tar på dører, midtkonsoll og mer.. og til og med filt i dørlommer og størsteparten av bagasjerom etc. Ruglete metall på rullehjulene, som attpåtil er fysiske knapper er også deilig.. fremfor de grusomme touch-greiene i hardplast på ID4, eller hardplastknapper hvor hele delen beveger seg på Q4.

Baksetene i ID4 føles også som harde kirkebenker om du noen gang har sittet i en Taxi av den typen. Tesla har i mine øyne ganske gode seter bak (+for at vinkel bak kan justeres i ryggen) og foran på Model Y.. men

Tesla er langt unna BMW i4 eller originale E-Tron nivå.. men de er milevis foran det skvipet Volkswagen gruppen har servert oss de siste årene siden ID3 kom ut. For noen forferdelige biler ID3, ID4 og tilsvarende modeller er.. noe som er helt uforståelig når de samtidig lager ganske ok mellomklassebiler som fossilvarianten av nye Golf fortsatt.. skjønner ikke hvordan de har klart å senke materialkvaliteten i bilene sine såpass drastisk som de har gjort i elbilene.

I tillegg syns jeg Tesla med sine 2023 modeller har blitt omtrent like gode på støydempingen, og selve demperne (ihvertfall på Performance), og ting i kabinen føles bedre skrudd sammen enn i en ID4.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Her var det mye rart mener jeg.  Er Tesla "milevis foran" VW id bilene, "det skvipet Volkswagen gruppen har servert oss de siste årene siden ID3 kom ut. For noen forferdelige biler ID3, ID4 og tilsvarende modeller er.." ?

Tesla er best på en del, det er både jeg og biltestere enige om. Men jeg stusser på at Tesla nå har blitt så mye bedre enn VW på seter, interiør og er "bedre sammenskrudd". Seter er noe VW som regel slår Tesla på i de testene jeg har lest. Jeg har sittet mye i baksetet i min id4 og er meget godt kjent med det. Jeg har bare sittet i baksetet på teslaen en time, men jeg mener det ga meg et ganske godt inntrykk av det. Å sammenligne id4 setene med "harde kirkebenker" er meget underlig, hva er da baksetene i Teslaen? En komfortabel sofa?

Vi var 3 kamerater som i sommer kjørte id4 nærmere 5000 km nedover mot Italia, inkl fjellpass i Alpene og Dolomittene. Vi rullerte på setene så det ble mye baksete vsitting også på hver av oss (en Tesla etusiast, en VW entusiast og en Kia/Ford entusiast) Forseter er alltid best, men ingen problem med baksete komforten i id4 overhodet.. Så jeg klarer ikke helt å henge med i slike fremstillinger som gis her, det blir for unyansert og lite saklig for min del. Jeg lurer på om kommentator her har erfaring med id4 ?

De justerbare forsetene i Id4 gir utallige muligheter og blir i alle tester jeg har lest beskrevet som gode. I elbilforeningen sin duell mellom TMY og id5 skriver de "Og der er folkevogna i sitt ess. De som vil sitte lavt på lang setepute, kan gjøre det. De som vil sitte høyt med kort pute, kan det. Innstillingsmulighetene er i det hele tatt formidable", de oppsummerer testen med overskriften "Lynrask moro (TMY) og suveren komfort for familien (VW id5)...

Å kalle biler som id4 og id5 for forferdelig "skvip" med dårlige kirkebenk seter blir bare underlig og taler i mot omtrent alt av tester som er gjort av bilene i både Norge og ellers i verden. Mye hardplast i dører og andre steder, JA,  og id4/id5 er minimalistiske på en del i kupeen. Men hva med TMY, er id4 skvip og er Tesla virkelig "milevis foran" på seter og interiør? Hva er det som er bedre "skrudd sammen" i Tesla model y ?

Jeg har kjørt både Audi e tron, id3, id4 og ulike Golf modeller i flere år/titusener av km og kjenner de bilene meget godt. Sports/komfortseter i id4 er og blir gode i min bok, her leverer VW bra i id4! Jeg har bare testet Teslaen en gang (ikke 23 modell). Ved prøvekjøring kom vi rett fra id4en vår, jeg og familiemedlemmer. Forskjellen på setene og komfort generelt var betydelig og det ble ikke Tesla som endte opp som favoritt for noen av oss da vi kjører 30-40.000 km årlig og mye langtur med tenåringer og voksne i baksetet.

(Det skal sies at en barndomskamerat og en i nær familie begge har vært på elbil jakt de siste ukene. TMY var aktuelle for begge. Han ene endte opp med TMY bestilling (ikke pga bedre for/bakseter, men bedre totalpakke og pris som passer ham bedre), han andre går for en brukt id4 / eller enyaq med el seter etter å ha prøvekjørt alle. Setene og generell komfort var hovedargumentene for han som valgte bort TMY og går for id4 eller enyaq, han har 3 større barn som skal sitte i baksetene mye på langturer. Så her mener jeg man kan oppsummere med at både TMY og id4 har ulike kvaliteter, langt fra så svart hvitt som du påstår)

2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Øyvind.h

Jeg synes begge bilene er gode, men på forskjellige områder. Det tynne skai-interiøret i Y`en gir på noen måter et finere inntrykk, men min erfaring med den typen skinn er blandet. I EQC`en var det skikkelig premium skinn, og det kan på ingen måte sammenlignes med tynn skai.
Det er en veldig lang liste over grunner til at jeg kansellerte Y reservasjonen og heller gleder meg til en topputstyrt ID4 som kommer om noen måneder, men jeg forstår samtidig de som går for Y. Det blir ekstremt smalt å hevde at den ene er knall og den andre skvip. Da hopper en bukk over fryktelig mye en modell gjør bedre enn den andre, og omvendt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Her skinner det gjennom en voldsom aggresjon ovenfor Volkswagen hos enkelte ja.. :o Poenget mitt var vel egenlig bare at for å komme opp på samme utstyrsnivå som Model Y, koster ID.4 veldig mye mer.

Når Model Y i tillegg er bedre på en del målbare/objektivt vurderbare områder, blir det vanskelig å velge noe annet. Selv for oss som i utgangspunktet kunne tenke oss det.

Vinteregenskapene er nok gode nok, men verre er det å gå fra 360 kamera og parksensorer til ingenting.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Klykken

Fra 360 og p-sensorer til "ingenting" er vel feil. Har jo kamera i blinklys og ryggekamera (hvis det ikke er tildekket).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Sitat fra: elektro på tirsdag 07. februar 2023, klokken 12:20
Når Model Y i tillegg er bedre på en del målbare/objektivt vurderbare områder, blir det vanskelig å velge noe annet. Selv for oss som i utgangspunktet kunne tenke oss det.

Ja med utgangspunkt i at de områdene Y leverer bedre på, faktisk er områder som er viktige for kjøperen. Eksempelvis hyppig behov for hurtiglading, behov for mer plass enn ID4 har, ofte behov for den ekstra rekkevidden Y kan by på, ønske om en stivere bil som ligger bedre på veien ved aktiv kjøring etc. For andre vil det være viktigere med komfort og diverse utstyr Y ikke har,  men da kommer pris inn og vil for mange veie tyngre.
Akkurat nå er ID4 såpass mye dyrere ny enn Y at mange bør velge Y på tross av at de foretrekker ID4. Heldigvis har Finn er godt utvalg av godt prisede nesten nye ID4 GTX, så en blir ikke påtvnget Y om en heller vil ha ID4.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. februar 2023, klokken 12:46
Fra 360 og p-sensorer til "ingenting" er vel feil. Har jo kamera i blinklys og ryggekamera (hvis det ikke er tildekket).

Ja, det var litt upresist. Men ingenting rett foran bilen, da..

Og ikke noen «redundans», ikke noe som piper eller hugger i bremsene hvis det er noe du ikke ser. Til tross for de kameraene man faktisk har. Det er vel nok av folk som har kjørt på noe, eller noen, til tross for at det var synlig både ved å snu på hodet, se i speilene og ev. kamera.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Klykken

Neida, ser helt klart ulempen med manglende p-sensorer og jeg er usikker på hvordan jeg selv hadde reagert hvis vår hadde manglet dette. Men mener selv at jeg benytter kameraene og speila mer enn p-sensorene, spesielt nå på vinteren. Mulig innbilning, dog.   
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

I tillegg har man obstacle aware acceleration, men usikker på status på denne på bilene som mangler radar, hvis den fortsatt fungerer, så må den nå være basert på kamera, mener den var basert på radar før.

Ellers samme her, øyne gjennom frontruta forover, P-sensor siste 30 cm mot en vegg, bakover er det først og fremst kameraene jeg kjører på, P-sensorer kun som en ekstra sans.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA