Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y scorer dårlig på vinterføre i DinSide (varmer bla.a. opp tregt)

Startet av eltex, søndag 29. januar 2023, klokken 11:31

« forrige - neste »

Silkefot

Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

ToWalkOrDrive

Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:22
Vil gå så langt som å si at dette er brudd på god presseskikk, og burde meldes inn til PFU.

Årsaker:
- Saken presenteres som en sak for 2023, med nye biler.
- Bilene som faktisk er testet er avbildet i tidlig 2022.
- Bilene som faktisk er testet er av forskjellige årstall (gammel Model Y fra 2021) - og Tesla gjør stadig endringer på bilene sine. Kjente endringer er mye rundt software på vinterføre, endring rundt dempere for kjøreegenskaper, ny kraftigere prosessor for raskere prosessering og mye mer.
- Oppvarmingstiden er helt på bærtur fra nyere biler.. en Model Y bruker ifølge min egne tester 8-11 minutter i minus 10 grader, for å oppnå komfortable 20 grader. Her har de gjort noe rart med testene.. med mindre Tesla har gjort noen større endringer også her siden 2021.

Uavhengig om ID4 fortsatt vinner på noen punkter, så er artikkelen så feil på mange måter.. og burde nok aldri vært publisert as is.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, da foreslår jeg at du faktisk gjør det - klager til PFU...er ikke noe vanskelig - til og med Harald Eie gjorde det (som hevn mot TV2?). Her er link til å klage:
https://presse.no/pfu/slik-klager-du-til-pfu/klageskjema/
Tesla Model Y                         2021-

geear

Har ikke lest hele tråden, men hadde 2021 LR fra de kom, og har 2022 P nå, og opplever ikke noe forskjell i oppvarmingstiden. Er det ikke frost eller snø på ruta, så starter jeg klima 1-2 minutter før jeg er i bilen, og da er det allerede god lunk. Herlig å også kunne starte setevarme og/eller rattvarme, så oppleves det varmt med en gang. Hadde Teslaen brukt en halvtime på å varme opp kupéen hadde jeg savna fossilbil, nå er det motsatt, jeg kvier meg for å gå tilbake til fossilbil nettopp fordi jeg er så bortskjemt med den umiddelbare varmen...

RJK

Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:29
Veldig bra N1klas!

Sitat fra: RJK på mandag 30. januar 2023, klokken 15:00

Ja der tok du meg på en blings! Var vist OlaM som skrev det...


Det var jo ikke bare noe jeg påsto ut fra løse luften, men jeg linket til kilden (Tesla selv) og klippet ut et sitat for å hjelpe lesere å finne fram...

Sitat fra: OlaM på mandag 30. januar 2023, klokken 12:43
Model Y, 854 liter: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-E47C4A6D-528E-419C-8C57-FD3864644C34.html "Behind second row, seats not folded", så det inkluderer sub trunk, men ikke 117 liter frunk.

"Behind second row" er nøkkelbegrepet her, man ser at behind second row seats folded + frunk = max total. Da er det rimelig å anta at rommet under gulvet er med i totalen og at frunk ikke teller med på "behind second row, seats not folded".



Ikke at noen nødvendigvis var uenig i akkurat det, men da er i alle fall teskje-porsjonen servert hvis noen fremdeles er sultne på info.
Jeg så hva du skrev, og skjønte du hadde det fra kilden. Diskusjonen blusset opp da den ellers dyktige Salvesen overså dette, og skrev at frunk var med. Det var det jeg reagerte på, som da avstedkom en lang diskusjon etter dette. Helt greit at du "rekapitulerer" der dette presiseres.


Så, til det med hva annet som inngår i Tesla sine tall. Det er vanlig i målinger at når man snakker om alle seter bak førersetet lagt ned, så tar man rommet fra gulv og helt opp til taket med i totaltallet.

Men når man har passasjerer bak seg, dvs, seteryggene er oppe i andre seterad eller og tredje seterad om bilen har det, så er det vanlig og bare ta med opp til øvre kant på baksetet eller under "rullegardin"/plate, og ikke høyere enn vinduer bake, om de går lavere.

Her er Tesla "utydelige" (sier ingenting) om de og har tatt med mål opp til taket, så det er her det kan ligge mange liter som ikke skulle vært tatt med.

Dette kunne vært ryddet bort som usikkerhet, om man gikk sammen om en felles norm for måling. Og da og krav til literspakkene som benyttes, så man har identiske pakker. Vi kjenner alle til forskjellen på juiceboksene med skrukork (høy, men mindre i bredde og dybde, og de med brettet kant der man river av deler av toppen som på de gamle melkekartongene.

Men når de ikke klarer å enes om kun en ladestandard, kun en standard for jordet og ujordet kontakt, kun en standard for rekkevidde/forbruksmåling, og heller ikke blir enige om overgang til metriske mål, så skjønner man at dette ikke er helt lett.

Selv Apple må jo tvinges til å implementere USB-C for standard grensesnitt for data/ladekabel...

Ja, da skal det tydeligvis ikke være enkelt. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Jeg synes Teslabjørns banankasser er ganske smarte, han tenkte nok nettopp i disse baner (bananer i lange baner, som kjent) når han kom på det. Det er forskjellige måter å måle bagasjevolum på, rommene er forskjellig utformet, men til syvende og sist så er det mest praktisk plass til feriebagasje o.l. i det største sammenhengende rommet. Du straffes i banankasse-testen hvis volumet utgjøres av mye kriker og kroker. Om det ikke blir en lovregulert standard akkurat, så er det definitivt noe motorjournalistikken bør være obs på.
'21 3LR

Kjell Salvigsen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. januar 2023, klokken 12:25
Jeg synes Teslabjørns banankasser er ganske smarte, han tenkte nok nettopp i disse baner (bananer i lange baner, som kjent) når han kom på det. Det er forskjellige måter å måle bagasjevolum på, rommene er forskjellig utformet, men til syvende og sist så er det mest praktisk plass til feriebagasje o.l. i det største sammenhengende rommet. Du straffes i banankasse-testen hvis volumet utgjøres av mye kriker og kroker. Om det ikke blir en lovregulert standard akkurat, så er det definitivt noe motorjournalistikken bør være obs på.

Helt enig, fin måte å måle på som blir lik for alle produsenter. Elbilforeningen sin koffert test med ulike kofferter er også fin pga mer fleksibilitet, der totalt antall liter teller.

Jeg mener mange av oss pakker i kofferter/litt større kolli når man drar på langtur. Da gir kasser og kofferter et bedre bilde enn liter i alle slags smårom og kroker.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Handyman

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 12:41
Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. januar 2023, klokken 12:25
Jeg synes Teslabjørns banankasser er ganske smarte, han tenkte nok nettopp i disse baner (bananer i lange baner, som kjent) når han kom på det. Det er forskjellige måter å måle bagasjevolum på, rommene er forskjellig utformet, men til syvende og sist så er det mest praktisk plass til feriebagasje o.l. i det største sammenhengende rommet. Du straffes i banankasse-testen hvis volumet utgjøres av mye kriker og kroker. Om det ikke blir en lovregulert standard akkurat, så er det definitivt noe motorjournalistikken bør være obs på.

Helt enig, fin måte å måle på som blir lik for alle produsenter. Elbilforeningen sin koffert test med ulike kofferter er også fin pga mer fleksibilitet, der totalt antall liter teller.

Jeg mener mange av oss pakker i kofferter/litt større kolli når man drar på langtur. Da gir kasser og kofferter et bedre bilde enn liter i alle slags smårom og kroker.
I vår familie bruker vi kun kofferter når vi skal ut å fly. På grunn av bagasjekostnader er det derfor ikke plassproblem i bilen ;-) I samtlige andre tilfeller pakker vi i bagger og diverse småkolli, og det er da lett å fylle alle smårom for oss.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Hvis jeg var Tesla-Bjørn hadde jeg kjøpt 900 1-liters esker, ala europeisk standard for bagasjeromsmåling, og virkelig testet bagasjeromsplassen på Model Y....once and for all...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Banan-eskene har han vel plukket opp gratis. Dessuten, en banan-eske er tilnærmet sett som en carry-on i størrelse, 2 stykk er som en grei koffert. Og dessuten foretrukket emballasje for mange når det kommer til flytting og lagring. Dermed har folk flest et forhold til banan-esker. Vi har vel alle brukt dem en eller flere ganger i løpet av livet.

Jeg vet ikke om en eneste en som bruker melkekartonger og juice-kartonger for å frakte ting i. Skjært opp fungerer de fint til å dyrke spirer og skudd i, men ikke vanlig å frakte rundt slikt.

Det blir derfor noe unaturlig over det, siden man da tar med alle slags mulige kriker og kroker og hulrom som vanligvis blir stående ubrukt, om man ikke får stappet noe småtterier som en jakke, bukse eller skjorte der.

Men greit nok, det forteller jo bedre hvor mange liter lagringsplass man faktisk har tilgjengelig, og ikke alltid man bare frakter standard-enheter som banan-kasser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 12:41

Jeg mener mange av oss pakker i kofferter/litt større kolli når man drar på langtur. Da gir kasser og kofferter et bedre bilde enn liter i alle slags smårom og kroker.
Her tror jeg du ekstrapolerer dine preferanser på andre.

De fleste som jeg ser pakker til langtur pakker i bagger og løsøre.

Kofferter pakker vi kun i hvis vi skal videre på kollektivt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Det finnes allerede en standard for måling av bagasje volum (har eksistert flere 10 år). VDA , som er en tysk industristandard. De fleste kjente bilprodusenter har fulgt denne standard måte å oppgi antall liter både med oppslått og nedfelt bakseterygg.

Leser man tester fra bl.a Teknikens Varld, så oppgir de volum med VDA. Hvorfor noen produsenter oppgir volum her i Europa på sine biler uten å opplyse hvilken standard de følger er for meg oppskrift på misforståelser.

I gamledager , kunne noen luringer oppgi hestekrefter i SAE , som på papiret gå høyere tall, men de som var flink pike og fulgte angitt standard DIN oppga lavere antall hestekrefter.  Dette ble det selvfølgelig slutt på , da det måtte anses som lurendrier etter dagens norm/lovverk.

Banankasser, hvem kjører rundt med det ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

elektro

Sitat fra: DagfinnN på mandag 30. januar 2023, klokken 12:51
Akkurat nå virker TMY som et bedre kjøp pga pris. Så her bør VAG følge etter.

Helt enig! Men hadde de to bilene kostet det samme - godt utstyrt, hadde jeg lett valgt ID.4. Fordi jeg stoler mer på den som vinterbil, fordi den har bedre færing/støydemping og fordi den gir meg en litt bedre kvalitetsfølelse.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kaistian

Sitat fra: 02jan på tirsdag 31. januar 2023, klokken 19:47
Det finnes allerede en standard for måling av bagasje volum (har eksistert flere 10 år). VDA , som er en tysk industristandard.

<snip />

Banankasser, hvem kjører rundt med det ?
Og hver kjører rundt med 1 liters terninger på 20cm*5cm*10cm?

02jan

Hvor har du lest at jeg mener små esker ?

Volum i liter er en måleenhet som brukes for Bagger, sekker ,kofferter etc , slik at man kan tenke seg å få med dobbelt så mye bagasje (sekker/bagger) i et 600 L (VDA) vs 300 Liters bagasjerom.  4 store sekker på 100 liter går neppe inn i bagasje på 300 liter. Men om man må ha et 5 eller 7 banankasse bagsje sier meg lite.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

RJK

Sitat fra: 02jan på tirsdag 31. januar 2023, klokken 20:51
Hvor har du lest at jeg mener små esker ?

Volum i liter er en måleenhet som brukes for Bagger, sekker ,kofferter etc , slik at man kan tenke seg å få med dobbelt så mye bagasje (sekker/bagger) i et 600 L (VDA) vs 300 Liters bagasjerom.  4 store sekker på 100 liter går neppe inn i bagasje på 300 liter. Men om man må ha et 5 eller 7 banankasse bagsje sier meg lite.


Fordi standardiserte litersbokser er måten man måler volumet på etter VDA:


VDA Method
This is the method used by the Verband der Automobilindutrie in Germany. A VDA figure is determined by filling the load space with 'litre' blocks, each measuring 200x100x50xmm. The blocks are then counted and the numerical result is converted in to cubic metres. VDA is usually a more realistic view than SAE.

https://www.ford.co.uk/support/how-tos/owner-resources/vehicle-specifications/how-is-cargo-volume-measured

Og som jeg har skrevet over, bananbokser er nært kofferter i form og størrelse, samt at de er svært vanlig å bruke når man flytter. Det er derfor langt mer relevant enn disse standard litersboksene. Og bagger er ubrukelig i sammenligningsøyemed, dadekan klemmes og skvises. på plass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA