Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y scorer dårlig på vinterføre i DinSide (varmer bla.a. opp tregt)

Startet av eltex, søndag 29. januar 2023, klokken 11:31

« forrige - neste »

elektro

Enig ang. lysene. Gode Matrix lys er å foretrekke, men dersom Model Y per i dag har kraftigere lys, og kanskje bedre lyskjegle (?) er det heller ikke å forakte. Dessuten er de vel Matrix-klare..

At Model Y har lavere forbruk kan kanskje i stor grad forklares ved at den er mer gjerrig på varmeapparatet. Dette tror jeg har vært litt oversett opp gjennom årene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Siste punktet om kjøring på vinterveier, ville mest sannsynlig være ett eller 2 punkt opp for Tesla med de siste oppdateringene, og sannsynligvis ett punkt opp pga bedre nyttelast. I så tilfelle snur det fullstendig på konklusjonen, og gir Tesla seieren.

Så kan man heller peke på der GTX'en var bedre enn Teslaen. Så selv om han har korrigert faktafelen i opplisting av spesifikasjonene og fjernet noe tekst, så endres ikke resultatet, selv om det kanskje ville veltet hele grunnlaget for artikkelen, og den burde  egentlig vært skrevet om.

Det er gjerne det at man ikke kan se bort fra de gode sidene ved en Tesla, men når det virker som det gis ikke-grunnlagte ekstrapoeng til VW og/eller Toyota eller Tesla i dette tilfellet får minus den ikke skulle hatt, så er det ikke rart man lurer på om dette kun er gjort for å vippe resultatet, og det hele fremstår som suspekt.

F.eks. hvorfor får ikke Toyota med "edder og galle" for at de fortsatt reklamerer hybridene sine som "selvladende", uten å nevne at man brenner av mere drivstoff for å lade batteriet? Ja, jeg vet de og får strøm pga regenerering, men ihvertfall i noen modus så fører dette til høyere forbruk, noe som ikke er positivt.

Men det virker som det ikke bare er norske biltestere som av og til svikter på relativt banale ting, gjerne fordi de stoler så på seg selv, og dermed fremstår klønete når opplagte feil presenteres.

Så f.eks. en video fra svenske motor og sport tror jeg det var, med en VW e-Up eller var det en Seat-Mii. Testeren slet med å feste mobilen forsvarlig, fikk bl.a. ikke satt den inn ved å dytte telefonen fra oversiden og ned, fordi han ikke justerte den armen som skal klemme mobilen på plass og holde den sikkert.

Han verken åpnet mer for å få dyttet telefonen på plass skikkelig, eller dyttet den ned for å "låse" telefonen til stativet. Det så temmelig talentløst ut, og fyren som ikke akkurat ga det beste inntrykket i starten, mistet jeg nå all mulig tillit til om han var egnet som biltester/reporter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 10:38

Men å påstå at biltestene vinnes av de merkene som spytter mest penger inn i kassa, det er en farlig øvelse mener jeg.

Helt enig, og selv mener jeg absolutt ikke det. Klikk og engasjement går bare inn i den store algoritme-mølla som gjør at de kan ta seg bedre betalt for reklamer som er målrettet mot de som er interessert i elbil. Så finner de bare noe billig, halvtygd innhold som kan tjene som klikk-objekt, hvem som vinner testen er egentlig uvesentlig - med mindre den ene vinkelen kan fange mer klikk enn den andre.
'21 3LR

OlaM

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 11:06

Jeg stusser også på måten de fremstiller bagasjeplass på: "Bagasjerom liter:   854 (TMY)   / 543 (id4)"
Er det korrekt at TMY har over 300 liter mer bagasjeplass enn id4? Teslabjørns tester viser at TMY og id4 tar like mange kasser i bagasjerommet, det samme viser elbilforeningens kofferttester.


Frunk + sub trunk? Går ikke banankasse i noen av de tror jeg.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på mandag 30. januar 2023, klokken 12:16
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 11:06

Jeg stusser også på måten de fremstiller bagasjeplass på: "Bagasjerom liter:   854 (TMY)   / 543 (id4)"
Er det korrekt at TMY har over 300 liter mer bagasjeplass enn id4? Teslabjørns tester viser at TMY og id4 tar like mange kasser i bagasjerommet, det samme viser elbilforeningens kofferttester.


Frunk + sub trunk? Går ikke banankasse i noen av de tror jeg.
TB får ihvertfall en bananabox i frunken på TMY, se 0:55 i denne:

https://www.youtube.com/watch?v=UWJ7TpwLPjs
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 12:12
Enig ang. lysene. Gode Matrix lys er å foretrekke, men dersom Model Y per i dag har kraftigere lys, og kanskje bedre lyskjegle (?) er det heller ikke å forakte. Dessuten er de vel Matrix-klare..
Njæ. Kjører både Y og ID4, og må si min opplevelse er at basis nærlys på ID4 er bedre. I tillegg kommer matrix, corner-light som lyser godt til sidene i skarpe svinger, velfungerende lysautomatikk mm. Men kanskje Y vinner litt på at lysene ofte er justert litt for høyt/feil slik at de lyser opp mer (på bekostning av at de da lettere blender møtende biler?).
I tillegg har de jo ikke tatt med forhold som vinduer/dører som ikke fryser fast (trenger ingen "tin bil" eller døråpner-knapp i appen, for dørene lar seg alltid åpne uten problemer), dørhåndtak som ikke fryser fast og diverse andre løsninger som rett og slett fungerer langt bedre i ID4 på vinteren enn Model Y.
Som vinterbil er jeg ikke i tvil om hvem av dem jeg foretrekker, og når testen fokuserer på vinterbruk er det veldig mye av den daglige opplevelsen som ikke er tatt med.

Mtp sw-oppdatering er det jo også kommet nye oppdateringer til ID4 som blant annet øker ladehastighet, demper batterivarmer på småturer/reduserer forbrukstall og det jobbes visstnok med forvarming før hurtiglading. Uten at jeg kommer til å forfølge journalisten for å korrigere alt stort og smått som avviker fra min opplevelse.

Angående bagasjeplass har vel alltid Tesla målt "rubbel og bit" istedenfor opp til hattehylle slik andre gjør? Basert på tallene kan jeg ikke forstå det annerledes enn at VW vurderer last opp til hattehylle, mens Tesla tar med mer av plassen i sine tall. Hva VW gjør med rommet under det nederste gulvet vet jeg ikke, men en får uansett ikke en banankasse ned i det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oroar

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 11:06

Begge bilene kjører omtrent med samme avvik fra WLTP rekkevidden, Tesla er noen få prosent bedre enn id4 der. 


Jeg mener Model y også har økt nettokapasitet på batteriet fra 70 til 72 etter testen ble utført. Altså kan også det punktet kalles faktafeil med følgefeil - som det aller meste i denne testen.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

OlaM

Sitat fra: RJK på mandag 30. januar 2023, klokken 12:21
Sitat fra: OlaM på mandag 30. januar 2023, klokken 12:16
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 11:06

Jeg stusser også på måten de fremstiller bagasjeplass på: "Bagasjerom liter:   854 (TMY)   / 543 (id4)"
Er det korrekt at TMY har over 300 liter mer bagasjeplass enn id4? Teslabjørns tester viser at TMY og id4 tar like mange kasser i bagasjerommet, det samme viser elbilforeningens kofferttester.


Frunk + sub trunk? Går ikke banankasse i noen av de tror jeg.
TB får ihvertfall en bananabox i frunken på TMY, se 0:55 i denne:

https://www.youtube.com/watch?v=UWJ7TpwLPjs

Ah ok.

Det stemmer uansett med produsentenes egne tall.

VW, 543 liter: https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id4.html (klikk tekniske data)

Model Y, 854 liter: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-E47C4A6D-528E-419C-8C57-FD3864644C34.html "Behind second row, seats not folded", så det inkluderer sub trunk, men ikke 117 liter frunk.

'21 3LR

DagfinnN

Det er interessant å se argumentasjon fra begge leire her. Mye er bra, noe mindre  og ser ut som de fleste gjør mye for å framheve det merket man eier selv - mer eller mindre subtilt. Lavest nivå er det på de som tyr til uttykket: "Tesla-fan". Slike uttrykk brukes som regel når man har lite eller intet annet å fare med.

Jeg liker min TMY, men liker faktisk enda bedre utseende på ID3. Ikke så glad i det ytre på ID4 og 5. Jeg vurderte ID3 en stund, men det var så mange barnesykdommer i den perioden at jeg valgte TM3 SR+ i stedet etter at jeg hadde solgt vår Opel Ampera E med kun 20k i tap etter 2 års bruk.

Det vi kan være enige om her er at journalisten har et svært lavt kunnskapsnivå eller kanskje andre grunner for å skrive/publisere en så slett test. At det kritiseres at testen om handler en 2 år gammel TMY er helt på sin plass.

Hvilken bil man ønsker å kjøpe, er opp til hver enkelt. Noen liker dattera, andre mora og noen liker begge deler.
Jeg kjenner faktisk til en mann som forlot sin kone og flyttet inn hos svigermora. Lurer litt på hvordan juleselskapene er i den familien :D ???

Akkurat nå virker TMY som et bedre kjøp pga pris. Så her bør VAG følge etter.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Som med alle tester - ta det med en bolle og prøvekjør isteden selv.

Og når det kommer til Tesla er det kanskje like greit å kjøpe nesten ny som du kan prøvekjøre og se over - kjøper du splitter ny der vet du ikke helt hva du får.  Selvfølgelig kan du da angre ved nybilkjøp om noe er feil i forhold til det du trodde du skulle få - men mye styr og enklere å se på bilen man funderer på å handle i tilfelle Tesla.

VW sitt største problem når du handler nytt er at du ikke vet når du vil få den........og har du først fått den er det ikke sikkert de får til å oppdatere OTA på din bil. 

Kjell Salvigsen

#55
Sitat fra: OlaM på mandag 30. januar 2023, klokken 12:43
Sitat fra: RJK på mandag 30. januar 2023, klokken 12:21
Sitat fra: OlaM på mandag 30. januar 2023, klokken 12:16
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 11:06

Jeg stusser også på måten de fremstiller bagasjeplass på: "Bagasjerom liter:   854 (TMY)   / 543 (id4)"
Er det korrekt at TMY har over 300 liter mer bagasjeplass enn id4? Teslabjørns tester viser at TMY og id4 tar like mange kasser i bagasjerommet, det samme viser elbilforeningens kofferttester.


Frunk + sub trunk? Går ikke banankasse i noen av de tror jeg.
TB får ihvertfall en bananabox i frunken på TMY, se 0:55 i denne:

https://www.youtube.com/watch?v=UWJ7TpwLPjs

Ah ok.

Det stemmer uansett med produsentenes egne tall.

VW, 543 liter: https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id4.html (klikk tekniske data)

Model Y, 854 liter: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-E47C4A6D-528E-419C-8C57-FD3864644C34.html "Behind second row, seats not folded", så det inkluderer sub trunk, men ikke 117 liter frunk.

ja, tar man med Frunk, så rommer TMY en banankasse mer enn id4. Men forskjell er uansett ikke over 300 liter slik som det fremstilles her. Produsentene har ulike måter å måle på, der skiller Tesla seg ut med overdrevne tall sammenlignet med Vw som gir mer realistiske tall. Jeg mener praktisk anvendbar baggasjeplass er det man må regne her når man oppgir antall liter. Der er bagasjerommene omtrent identiske , det er frunken som gjør at TMY kan sies å ha omtrent 100 liter mer. Frunk er genialt, skulle gjerne sett at VW hadde utnyttet plassen foran bedre slik Tesla forbilledlig har gjort) Hvis det ikke er en standard metode for å måle antall liter til bagasje, så burde det har vært det. Dette er et godt eksempel som viser behovet mener jeg.

Elbilforeningen ble svært overrasket da id5 ble testet mot TMY. De oppdaget at id5 slukte flere kofferter enn TMy, selv om Tmy på papiret har langt flere liters bagasjeromsplass.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

DagfinnN

Sitat fra: oroar på mandag 30. januar 2023, klokken 12:41
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 11:06

Begge bilene kjører omtrent med samme avvik fra WLTP rekkevidden, Tesla er noen få prosent bedre enn id4 der. 


Jeg mener Model y også har økt nettokapasitet på batteriet fra 70 til 72 etter testen ble utført. Altså kan også det punktet kalles faktafeil med følgefeil - som det aller meste i denne testen.
Det stemmer. Mye som tyder på at det var årsaken til at nyttelasten ble økt. En viss prosent (50?) av nyttelasten skal være i bilen når WLTP testes. Med litt større batteri gikk TMY over den magiske 500 km grensen selv med nyttelast på over 500 kg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RJK

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 12:53
Sitat fra: OlaM på mandag 30. januar 2023, klokken 12:43
Sitat fra: RJK på mandag 30. januar 2023, klokken 12:21
Sitat fra: OlaM på mandag 30. januar 2023, klokken 12:16
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 11:06

Jeg stusser også på måten de fremstiller bagasjeplass på: "Bagasjerom liter:   854 (TMY)   / 543 (id4)"
Er det korrekt at TMY har over 300 liter mer bagasjeplass enn id4? Teslabjørns tester viser at TMY og id4 tar like mange kasser i bagasjerommet, det samme viser elbilforeningens kofferttester.


Frunk + sub trunk? Går ikke banankasse i noen av de tror jeg.
TB får ihvertfall en bananabox i frunken på TMY, se 0:55 i denne:

https://www.youtube.com/watch?v=UWJ7TpwLPjs

Ah ok.

Det stemmer uansett med produsentenes egne tall.

VW, 543 liter: https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id4.html (klikk tekniske data)

Model Y, 854 liter: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-E47C4A6D-528E-419C-8C57-FD3864644C34.html "Behind second row, seats not folded", så det inkluderer sub trunk, men ikke 117 liter frunk.

ja, tar man med Frunk, så rommer TMY en banankasse mer enn id4. Men forskjell er uansett ikke over 300 liter slik som det fremstilles her. Produsentene har ulike måter å måle på, der skiller Tesla seg ut med overdrevne tall sammenlignet med Vw som gir mer realistiske tall. Jeg mener praktisk anvendbar baggasjeplass er det man må regne her når man oppgir antall liter. Der er bagasjerommene omtrent identiske , det er frunken som gjør at TMY kan sies å ha omtrent 100 liter mer. Frunk er genialt, skulle gjerne sett at VW hadde utnyttet plassen foran bedre slik Tesla forbilledlig har gjort) Hvis det ikke er en standard metode for å måle antall liter til bagasje, så burde det har vært det. Dette er et godt eksempel som viser behovet mener jeg.

Elbilforeningen ble svært overrasket da id5 ble testet mot TMY. De oppdaget at id5 slukte flere kofferter enn TMy, selv om Tmy på papiret har langt flere liters bagasjeromsplass.
Siste svaret før ditt, forteller at frunk IKKE er med i det tallet, så her leste du dårlig. Trunk derimot, er med. Og jeg vil definitivt kalle det utnyttbar plass. Ja, Trunk er ltså det rommet under plata, som nesten klarer 2 carry-ons om de plasseres rett.

Jeg har ikke rukket å lese det som står i linken, men her tror jeg du burde gjort det før du kom med kritikken. Da hadde du eventuelt hatt mer grunnlag for kritikken, eventuelt funnet ut at tallet er nogenlunde reelt. Jeg venter med å si noe faktisk om det, til jeg har fått sjekket hva de tar med.

Men, kommentator DagfinnN har altså sagt at frunken kommer i tillegg. Det antaer jeg at jeg får bekreftet at stemmer...


EDIT: Trunk er i realiteten et annet ord for boot, så engelsmenn kaller frunken for froot - front boot. Over tok jeg altså DagfinnN sin "definisjon" som er rommet under gulvet.

Linken sa dessverre ikke noe om hvordan det er mål, men kan se ut som de tar med plassen over seteryggen også, som da blir noe misvisende. Får finne noen mål for høyde opp til topp av seterygg, for å regne plassen uten det under-rommet som sikkert er rundt 120 liter alene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 12:12
At Model Y har lavere forbruk kan kanskje i stor grad forklares ved at den er mer gjerrig på varmeapparatet. Dette tror jeg har vært litt oversett opp gjennom årene.

Ikke bare det. Verdt å merke seg også at TMY har aerodynamikk som er bedre, samt også at den har langt lavere vekt. Så det er ikke bare teknologi som gir lavere forbruk.

OlaM

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 12:53

ja, tar man med Frunk, så rommer TMY en banankasse mer enn id4. Men forskjell er uansett ikke over 300 liter slik som det fremstilles her. Produsentene har ulike måter å måle på, der skiller Tesla seg ut med overdrevne tall sammenlignet med Vw som gir mer realistiske tall. Jeg mener praktisk anvendbar baggasjeplass er det man må regne her når man oppgir antall liter. Der er bagasjerommene omtrent identiske , det er frunken som gjør at TMY kan sies å ha omtrent 100 liter mer. Frunk er genialt, skulle gjerne sett at VW hadde utnyttet plassen foran bedre slik Tesla forbilledlig har gjort) Hvis det ikke er en standard metode for å måle antall liter til bagasje, så burde det har vært det. Dette er et godt eksempel som viser behovet mener jeg.

Elbilforeningen ble svært overrasket da id5 ble testet mot TMY. De oppdaget at id5 slukte flere kofferter enn TMy, selv om Tmy på papiret har langt flere liters bagasjeromsplass.

Ja det stemmer nok at Tesla er for raus med sine egne målinger. NAF har lagt ut dimensjoner:

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-av-bagasjerom-pa-elbiler/test-av-bagasjerom-volkswagen-id-4

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-av-bagasjerom-pa-elbiler/test-av-bagasjerom-pa-tesla-model-y

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-av-bagasjerom-pa-elbiler/test-av-bagasjerom-volkswagen-id-4

Ganger du sammen de dimensjonene så har Model Y 482 liter og ID4 591. Det antar seterygghøyde hele veien bak, det stemmer ikke nødvendigvis. Men det kan jo ikke stemme at Model Yen skal finne nesten 400 liter til i sub trunk og på sidene.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA