Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Observerte endelig en ID. 5 på veien

Startet av Frk.Frank, søndag 29. januar 2023, klokken 06:43

« forrige - neste »

Frk.Frank

Ny på forumet. Har bestilt en ID. 5 (bakhjulsdrift), i juni 2022. Nå er vel ikke 8 måneders venting noe å skryte av her, men gleder meg til å rykke frem i køen. I går så jeg for første gang en ID. 5 på veien. Jeg ser stadig hauger av ID. 4, men aldri før 5. Det ga meg et bittelite håp om at de begynner å produseres og leveres ut. Den var råfin, så var stas å se!

Håpet er at bilen kommer i år, men har jo ingen garantier. Jeg har gjort det vanskeligere for meg selv ved å bestille flere utstyrspakker med lang leveringstid. Vil heller vente noen ekstra måneder, enn å ikke få drømmebilen. Har bestilt designpakke +, komfortpakke +, infortainment + førerassistentpakke + og style +.

Spørsmålet er; har noen bestilt en ID. 5 med noe tilsvarende pakker og faktisk fått den? Når bestilte i så fall dere? Ser en har fått en GTX, men vet ikke om det er forskjell på levering av AWD og RWD?

Venter gjerne jeg, men skulle ønske det var mer sikkerhet rundt tidsperspektivet. Kjører i dag en helt analog 8 år gammel VW UP med 60 hester og manuelt gir. Som er greit, men får meg til å glede meg desto mer til ny bil.

Korter ned ventetiden med å se tester av bilen, diverse tips&triks, samt leser brukermanualen.

Har for øvrig fått månedlige hilsener fra Gumpen Auto, så de er flinke til å trygge på at de ikke har glemt meg, men uten at de har mulighet til å komme med mer informasjon.

Gøy å se et forum for andre som liker ID. 5!

turfsurf

Det er registrert ca 2500 ID.5 så langt, så noen er det da rundt om kring. Er vel en god stund siden levering startet.

Godt valg av bil, synes ID.5 er mye finere enn ID.4, uten at det går veldig mye ut over det praktiske.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Frk.Frank

Godt å høre at det finnes en del av dem, selv om jeg ikke ser dem  :D

Ja, synes ID. 5 er nydelig! Er nok litt i største laget for meg, men ID.3 kommer ikke med tilhengerfeste. Har smugkikket en smule på Škoda Enyaq Coupé i det siste, men det er sikkert mest fordi jeg er redd for at teknologien på ID. 5 rekker å bli utdatert før jeg får den.

jan-c

Når bilen endelig har kommet, er det forunderlig hvor lett det er å falle av lasset for å holde følge med produksjonen av ID.5. Hittil i år er det registrert 22 ID.5, 69 ID.3 og 172 ID.4. 
Jeg ser stadig ID.5 på veier og parkeringer  :) .

Jeg ventet 300 dager, og fikk jevnlig oppfølging fra forhandler. Jeg møtte også opp i forretningen og fikk se med egne øyne den informasjonen forhandler satt med. Den verste tiden var de 8 første månedene, da ikke noe konkret var å spore. Etter hvert fikk bilen status som låst til produksjon. Da ble det morsomt.
Jeg har kjørt 2 e-Golfer i nesten 8 år, og størrelsen var bekvem. Kikket på ID.4 da den ble lansert, men syntes den var for stor, ID.3 hadde ikke det utstyret jeg trengte. Utseendet på begge var kun tiltalende forfra - med mine øyne. Så kom ID.5, og da var jeg solgt.

Jeg mener +pakkene er vel verdt å vente litt ekstra for. Jeg har de samme som du har, unntatt style+. Jeg har heller ikke krok, det var kanskje litt korttenkt. Jeg er en klovn til å kjøre med henger, men mulighet for bagasjeplass på kroken hadde kanskje vært smart.

Jeg er superfornøyd med bilen. Jeg opplever den som veldig bekvem, varm og god å kjøre. De «utfordringene» jeg så for meg med større bil, har jeg testet ut. Det var for min del bare forhåndsbekymringer. Bilen fungerer godt på motorvei og filskift, parkerer sjøl, og den fryktede garasjeporten var bred nok. Det er en bil som passer litt på meg, og den følelsen trenger jeg :p

Det eneste minuset i prosessen var vinterdekkene den ble levert med. Yokohama Ice Guard G075. Det ble, i mine hender, en veldig «nervøs» bil. Etter 12 dager ringte jeg forhandler og fortalte «at bilen var ødelagt» med de dekkene. Jeg utdypet litt, og fikk øyeblikkelig bekreftet bytte til Continental Viking Contact 7. Da først kom drømmebilen til syne.

Jeg ønsker deg lykke til i ventetiden, og oppfordrer deg til å besøke forhandleren din. Kanskje du får kikke litt på skjermen, du også :)


2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

Frk.Frank

Tusen takk for innlegget ditt. Jeg setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive det!

Kan jeg spørre hvor du finner produksjons-/registeringstallene?

Jeg har også mest erfaring med Golf, før jeg var nødt til å kjøpe ventebilen UP. For meg var Golf nærmest den ideelle bil. Så det er veldig godt å høre at det ble en fin overgang til ID. 5 for deg. En bil som «passer litt på meg» høres strålende ut! Gledes meg til min blir sporbar i prosessen.

Takk for tips om dekk, er usikker på hva min blir levert med, men skal nå være bevisst på det.

Har besøkt forhandler for å sitte i bilen, minne meg selv på hvorfor jeg valgte den, men kanskje jeg bør gjøre som du sier og be om å få se på litt tall på skjermen jeg også  :)

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA