Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW’s elbiler og sw problemer.

Startet av ENTO, søndag 29. januar 2023, klokken 00:27

« forrige - neste »

ENTO

Jeg blir så forb....t av å lese alle disse innleggene om sw problemer på VW's elbiler. Oppdateringer, problemer her og problemer der. Det er ikke dette vi har betalt for. Hvorfor skal vi som kunder og eiere av disse produktene bruke tid og ressurser på å spekulere i om ditt og datt når dette er en jobb for VW ? Jeg begynner å bli lei av dette !! Nå er det på tide at VW stiller opp og gjør jobben sin og leverer det vi har betalt for !!

Dieselgubben

Har vi samme bil?

Har 3.2 og hatt tidligere versjoner. Kjenner meg ikke igjen. Noen snags som melding som måtte trykkes bort ved oppstart, men ellers merker jeg ikke noe i det daglige. 3.2 har jeg ingenting å klage på.

Men enig i at ting kunne gått mye raskere når det gjelder å få oppdatert sw. Her har man ikke levert da man har underestimert hvor lang tid en slik oppdatering faktisk tar.


daktari

#2
Forstår frustrasjonen. De har oversolgt dette med OTA.

Trøsten får være at de nå faktisk har hatt en 3.0-bølge, og selv om noen få biler brickes kan de ikke være langt unna en bred utrulling.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Så lenge det ikke er større driftskritiske feil som rammer bredt, så får man leve med at software har bugs. Dette på samme vis som feil på resten av bilen.

Alt som vi mennesker lager kan ha feil og mangler, eller det er gjort dårlige avveininger. Det fine med software er at produksjonskostnaden for utbedring er relativt liten, så mange kan få utbedringer uten at det blir for dyrt.

Å tro at man kommer til å få nye biler med perfekt software er bare noe man kan drømme om. Da hadde utviklingen gått mye senere, og bilene blitt dyrere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ENTO

Jeg har 3.0 kan jeg forvente å få høyere oppdatering ?

daktari

Sitat fra: ENTO på søndag 29. januar 2023, klokken 12:01
Jeg har 3.0 kan jeg forvente å få høyere oppdatering ?
Ja, det forventer hvertfall jeg. Tipper de forsøker å få alle på 3.0 først.
De med 3.1 fra fabrikk har allerede fått 3.2.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SveinJ

Har kjørt 94000 km og hatt lite med bugs. Mitt største «problem» er skjev dekkslitasje som jeg enda ikke har fått noen erstatning for.

Hvis mn er misfornøyd med SW og løsninger, er det vel bare å bytte til et annet bilmerke?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

MinID

ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

Sitat fra: MinID på tirsdag 31. januar 2023, klokken 14:30
Sitat fra: daktari på søndag 29. januar 2023, klokken 14:25
[
De med 3.1 fra fabrikk har allerede fått 3.2.

Det stemmer nok ikke.
Javel? Det ble rapportert på ID drivers club fr alunder og av ID-folkene selv at de nå kjører dette i parallell.
Men du har kanskje andre opplysninger?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hav4rd

Jeg har 3.1 fra fabrikk og har i hvert fall ikke fått 3.2.
ID.4 GTX (2022)

TerjeElVW

2023 leveres med 3.2. Fersk eier, ingen problemer med app.. so far

Olemann


Er på min 2. ID4, og min 9 elbil siden fossil ble parkert for 10 år siden.

De første årene var jeg inne på dette Forum minst et par ganger om dagen, leste og skrev, det siste året har jeg kun vært inne ukentlig, og "bare" brukt bilen. Som egentlig er grunnen til at jeg kjøpte den.

Dette har ført til at jeg vet mindre, er mindre bekymret og har en bil som fungerer utmerket, vet knapt nok hvilke versjon SW den har (fikk den siste med bytte av batteri hos forhandler.)

Kanskje ikke den mest saklige respons på denne tråden, men i alle fall mine erfaringer :-)


Jambo

Min GTX "bare funker" og jeg har derfor ikke savnet noen software oppdatering. Mangel på infotainmentfunksjoner veies opp av Android Auto, som gir Google Assistant, Google Maps og det man ønsker av musikkapper rett i bilens skjerm, til og med Easypark-appen, og alt kobles trådløst til noen sekunder etter jeg har satt meg inn i bilen. Noe mer har jeg ikke bruk for. Har hørt at 3.0 skal gi rekkeviddeforbedring på vinteren, så det blir kjekt, men det kommer når det kommer, er på den såkalte 2.4 så langt.

hav4rd

Fornuftig og jordnær tilnærming av de siste talere.

Jeg leser trådstarters rant, og noterer meg tidspunktet for når det er skrevet. :)

Bilen min fungerer også godt. Det eneste problemet jeg har hatt er noen innstillinger som tilbakestilles av seg selv med jevne mellomrom. Men den siste måneden virker det som dette har "løst seg".

For øvrig fulgte jeg interessert med på bilens facebook-grupper den første tiden. Den gangen det stort sett var entusiaster som eide bilene, og da det var mulig å lære noe nyttig. Nåtidens uforstandige innlegg om gjettometeret, eller folk som ikke gidder å lese instruksjonsbok er lavmål. Dette var et lite sukk fra meg, men fortsatt setter jeg stor pris på dette forumet.
ID.4 GTX (2022)

MinID

#14
Sitat fra: daktari på tirsdag 31. januar 2023, klokken 16:36
Sitat fra: MinID på tirsdag 31. januar 2023, klokken 14:30
Sitat fra: daktari på søndag 29. januar 2023, klokken 14:25
[
De med 3.1 fra fabrikk har allerede fått 3.2.

Det stemmer nok ikke.
Javel? Det ble rapportert på ID drivers club fr alunder og av ID-folkene selv at de nå kjører dette i parallell.
Men du har kanskje andre opplysninger?

Som mange andre her har jeg 3.1, og ikke fått noen oppgradering til 3.2. Ingen på noen grupper i Norge har meldt om dette.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA