Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problem med lading

Startet av Popeye, lørdag 28. januar 2023, klokken 11:09

« forrige - neste »

Popeye

I dag koblet jeg ladekabelen fra Easee-laderen til bilen, og så skjer det ikke noe...  :-[

I følge MySkoda så er ikke kabelen koblet til bilen, mens i Easee-appen sies det at laderen venter på bilen. Kabelen er en under 1 mnd gammel 3-fas 32A Mennekes-kabel på 7,5m og den har fungert helt fint fram til i dag.

Jeg har testet å restarte laderen via web-interfacet, samt å ta sikringen til laderen. Ikke noe funker.

Fra bilens side er det ikke så mye annet å gjøre enn å prøve å plugge kabelen ut/inn, og se om det hjelper. Bilen har programvareversjon 3.0.

Er det noen som har tips til hvordan jeg bør gå frem for å feilsøke dette problemet videre?

Erik Ola Ulvestad

Prøve ein annan kabel.

Prøve kabelen på ein annan ladeboks (feks ladestolpe på ladestasjon eller gateparkering)

Prøv ein annan bil på din kabel og ladeboks.

Sjå nøye i støpsel og kontakt etter defekt. Sjå om du ser merking CP og PP for dei minste pinnane i kontakta og om desse ser gode ut.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Øyvind.h

Du har ikke satt opp smart styring av bil eller lader via strømleverandør slik at den bare lader når strømmen er billig?
Eller bruker Pulse måler eller tilsvarende for å holde strømforbruk under innslagspunkt for effekt-trinn?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wilhelm70

Vi opplever samme. Ikke noe forskjell før og etter 3.0.
Skjer det ved off. lader, så må jeg flytte meg, så kommer bilen bak å logger rett på, ergo er det ett Enyaq problem og ikke ladestasjonen.
Har dokumentert dette godt, men når ikke igjennom hos VW.

Egil S

Det er to ting å tenke på.
Kabel må gå i lås på Easee laderen.
Kabel må gå i lås i bilen.

Pass på at det ikke er strekk i kabelen noe sted.

Jeg bytta kabel i Easee laderen min når jeg fikk Skodaen og la BMW kabelen i I3'n siden den skulle selges.
Da opplevde jeg at bilen ikke ladet, viste seg fordi jeg ikke hadde satt kabel til "alltid låst" i Easee appen og den hadde seget ut 0,5cm.

Har også opplevd at kabel ikke går i lås i bilen hvis den er for stram eller det henger vekt i kabelen.

Hvis ikke den går i lås begge steder lader den ikke, har opplevd det før men ikke på Enyaq'en, man har bare hatt den 1,5 måned.

Så er spørsmålet om du står ute, var det kaldt osv. kan jo være at bilen ikke får låsepinnen på plass.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bilskallen

Jeg opplevde dette en gang. Det var fordi Easee-equalizeren min forhindret lading fordi jeg hadde høyt forbruk i øyeblikket. Viste seg at jeg hadde feil på en varmtvannsbereder så forbuket var skyhøyt. Koblet fra varmtvannsbereder og da ladet bilen som normalt igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA