Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader type2 låser ikke (eGolf 2015)

Startet av als77, fredag 27. januar 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

als77

Opplevde i dag at laderen (type2) på min 2015 eGolf ikke ville låse. Hørte tydelig klikkelyden flere ganger, men til slutt gikk den bare over på rødt lys. Prøvde å koble fra og koble til flere ganger, men samme opplegg - klikk, klikk, klikk, rødt lys.

På et tidspunkt så trodde jeg at den skulle klare det da ladestolpen skiftet farge til grønn, men nope.
Hadde samme problem forrige gang jeg ladet, men fikk det da til til slutt. I dag måtte jeg derimot gi opp.

Så en post her inne om at det kanskje var et tannhjul for selve låsepinnen som kunne være utslitt? Har noen tanker på hvordan jeg kan gå frem i så fall? (for feilsøking hos Mekonomen el.l)

Jeg har ikke rukket å prøve og se om hurtiglading fungerer (ei heller Schuko), men jeg hadde de beryktede isolasjonsproblemene i 2019 (hvor jeg til slutt ikke fikk ladet på noen typer, men jeg husker ikke om jeg fortsatt fikk klikkelyden) så antar/håper at det ikke er det problemet igjen - eller har folk opplevd at det problemet har kommet tilbake? Hvis så - kan jeg kreve at utbedringen av det skal vare i 5 år?

als77

En liten oppdatering:

Så i dag tidlig så prøvde jeg - flere ganger - på en type2-lader på jobb (har ladet på disse i halvannet år uten problem, bortsett fra sist gang + for et par uker siden hvor problemet var at bilen nektet å gi slipp).

Etter å ha gitt opp den, så prøvde jeg naboladere (samme type, og samme kabel), men måtte gi opp etter gjentatte forsøk.

Kjørte nå til CircleK for å teste hurtiglading og det gikk på første forsøk.
Kjørte så videre til en Rechargestasjon og hurtiglading gikk på første forsøk der også.
For moro skyld så prøvde jeg Type2-kabelen min på den stasjonen, og da ladet den på første forsøk (samme kabel som feilet tidligere i dag altså).

Kjørte så tilbake på jobb og prøvde en tredje lader (men samme kabel som alltid) og da fikk jeg ladet på første forsøk. Det er samme type ladeboks på alle disse tre, de står samlet, og ble satt opp samtidig (halvannet år siden). En kollega av meg endte opp med å lade på den første boksen jeg prøvde i dag, og hadde ikke noe problem med å lade sin bil (dog ikke eGolf).

Da jeg "kun" hadde 20% av batteriet igjen (og for tiden ikke har mulighet til hjemmelading) så turte jeg ikke å koble fra laderen på jobb og teste mer.

Noen som har noen tanker rundt disse merksnodighetene? (redd for at det blir en føljetong ved lading neste uke eller senere)

Orbit

#2
Det er samme låsepinne for AC og DC-lading. Mitt gjett ville være at denne mekanismen nå er ustabil, eller at du har hatt litt snø/is inne i kontakten på bilen som gjorde at du ikke fikk satt type-2 støpselet helt inn (forhåpentligvis det siste).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

als77

Sitat fra: Orbit på fredag 27. januar 2023, klokken 10:59
Det er samme låsepinne for AC og DC-lading. Mitt gjett ville være at denne mekanismen nå er ustabil, eller at du har hatt litt snø/is inne i kontakten på bilen som gjorde at du ikke fikk statt type-2 støpselet helt inn (forhåpentligvis det siste).

Takk for tilbakemelding. Jeg prøvde å trykke kabelen hardt inn (samt holde den inne) og la ikke merke til at det var noe motstand/at den stakk noe ut, men det mest logiske er kanskje om det var noe rusk der som så falt ut da jeg kjørte videre.

Hvis den er ustabil så står jeg vel igjen med to hovedteorier?
1) At isolasjonsutfordringene (er det UX4 det kalles) som ble utbedret i 2019 har kommet tilbake. Noen som har opplevd dette?
2) At tannhjulet er slitt og må byttes

als77

Bilen ville ikke ta lading denne uka heller. Frem med hårføner og q-tip i dag, men fortsatt ingen lading (ladepinnene var ganske skitne, men fikk fjernet det med q-tipene - så dog ingen antydning til is el.l).

Er kanskje utslipp tannhjul som er problemet? Får prøve og få den inn på verksted til uka :(

sema2022

Hadde noen år tilbake tilsvarende problem på en 2016 eGolf med samme symptomer som deg. I starten var det sporadisk, men til slutt ble det nesten umulig å få ladingen til å slå inn.

Hos meg var det sperrepinne «akturatoren» til ladekontakten. Som du er inne på ville ikke tannhjulet skyve pinnen tilstrekkelig inn/bilen fikk ikke signalet som bekreftet at ladepluggen var låst. Man kan rengjøre og smøre akturatoren, men det er en del plukk å komme til. Det er like greit å bytte den når ladeinngangen er demontert. Akturatoren er på lavvolt siden (12v), men en må uansett løse ut sikkerhetsbryteren for høyvolt og vite hva man gjør inngrep i ved bytte.

als77

Interessant. Jeg leverte bilen inn på verksted i dag og forklarte at det kunne ha noe med denne pinnen/tannhjulet til denne å gjøre (men ikke at det kunne være aktuatoren). Får se hva de sier

PS. Ikke hos Møller for de hadde allerede 25 biler i nødkø

Fanten

Sikkert like greit det for Møller vil sikkert bytte hele ux4 linjen med en pris på nord siden av 20k

als77

UX4 har de allerede byttet, så dersom det er det som er problemet så er det vel strengt tatt en reklamasjonssak
(dette var riktignok i 2019, men dersom noe er ment å vare vesentlig mer enn to år - lading på elbil vil jeg tro faller inn under det - så har man fem års reklamasjonsfrist)

als77

Bilxtra endte dessverre opp med å bytte hele ladeboksen, selv om jeg tipset de om de to mulige enkle problemene det kunne være. Var vel enklest for de (og Møller), men ikke videre hyggelig pris (rett under 10k)

Fanten

Fant de riktig feil er 10k som forventet.
Disse bilene koster stadig 10,15,20,25,30k å holde på veien...alt ettersom. :'(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA