Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor blir det av de billige "innbytteelbilene"?

Startet av Rs2-GTi, onsdag 25. januar 2023, klokken 23:44

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Kort og godt: Jeg har jobbet som bilselger (for mange år siden), og har kjøpt og solgt mye bil. Det har jo alltid vært vanlig at forhandler tok innbytte på en bil til 100.000 de hadde tenkt til å selge for 150.000, og la på prispåslaget pga garantiansvar, fikse noe småpirk og driftsutgifter. Da ville ofte kunden prøve å selge bilen privat for 125.000, og da finner man jo ofte en kjøper som kan tenke seg en litt billigere bil uten garanti, og kan leve med et par små parkeringsskader.

Men må elbiler så ser jeg egentlig aldri de bilene annonsert - hvorfor? Og svært ofte så er de billigste bilene fra forhandler på de ulike modellene. Noen som har en følelse på hva som er årsaken? Er elbilfolket litt mer bemidlet, og ikke orker å bry seg med de 25.000 kronene de potensielt kan få ekstra? Eller har forhandlere et vanvittig lavt påslag fordi det er mye mindre garantisaker på elbiler?

Før var det jo mulig å gjøre seg gode kjøp der, men det ser ikke ut til å være tilfelle på elbilene.

vinterdekk

Bare noen lenestoltanker fra en som ikke har peiling.
Usikker leveringstid på nybil holder prisene oppe på «flippebiler» og innbyttebiler. Mange som har kunne byttet til ny bil uten tap.
Generell høy etterspørsel etter elbil og bruktmarked som ligger etter.
Men bruktmarkedboblen synes å ha implodert litt i det siste da det er trangere tider og tilgangen på f.eks. andrehånds Tesla Model 3 er stor.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Syklist

Jeg vil tro at de bilene som blir lagt ut privat på Finn til riktig pris blir solgt fort. (Det er i hvertfall min personlige erfaring.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Legg til at elbiler har vært svært billig i drift, noe som gjør at betalingsvilligheten har gått opp. Hvorfor selge billig når du kan selge dyrt?

Og så har man hatt ettpar ting til. Batteripakken er attraktiv i seg selv, ikke like mye med en sliten ice-motor som har gått langt og blitt herjet med. Bl.a. kan batteriene gjenbrukes som energilagring til hytta/boligen.

Og pga krigen i Ukraina, har det vært etterspørsel etter billige elbiler som man kan lade fra stikkontakt og/eller solcellepaneler, i en tid hvor "dino-juice" har blitt veldig dyrt og dessuten vanskelig å få tak i.

For endel har det vel og vært en fordel at disse er svært stillegående, og derfor ikke tiltrekker seg like mye uønsket oppmerksomhet fra fi. Har ihvertfall sett videoer av hvordan man ruker elsykler for raskt å komme seg innpå fi, utføre overraskelsesangrep, og så komme seg raskt og stillegående unna farlig område. Skal ikke se bort fra at noen elbiler er brukt på samme måte.

Dermed er denne etterspørselen med på å presse opp priser på de eldste bruktbilene som egentlig burde bli kastet etter en...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rs2-GTi

Vel og fine disse innspillere, men det besvarer jo ikke spørsmålet om hvorfor privatpersoner ikke selger billigere elbiler. Det er veldig ofte de billigste bilene på markedet selges av firmaer. Firma må ha fortjeneste, og likevel selger de billigst. Rart at eierne av de bilene med billig innbytte ikke vil selge de selv.

Daniel_0007

Sitat fra: Rs2-GTi på mandag 30. januar 2023, klokken 08:52
Vel og fine disse innspillere, men det besvarer jo ikke spørsmålet om hvorfor privatpersoner ikke selger billigere elbiler. Det er veldig ofte de billigste bilene på markedet selges av firmaer. Firma må ha fortjeneste, og likevel selger de billigst. Rart at eierne av de bilene med billig innbytte ikke vil selge de selv.

Mange som selger billig til innbytte for å slippe hasle med at kjøper ringer etter noen måneder og klager på diverse ting, finnes mye rare folk som forventer mye for en billig bil.
Model 3 2019 LR Rwd

Marzo

Sannsynligvis av samme grunn som at e-Up har kostet det samme på bruktmarkedet de siste 5 årene.

Elbil fordelene hargjort at slike biler betalt seg selv da det har vært mulig å spare inn hele kjøpesummen på noen få år. Hvorfor la en oppkjøper få bilene til under markedspris når bilene har solgt seg selv etter gjerne bare noen timer på finn.

Electric cars in Norway

SitatMange som selger billig til innbytte for å slippe hasle med at kjøper ringer etter noen måneder og klager på diverse ting, finnes mye rare folk som forventer mye for en billig bil.

Ja det skal være sikkert og visst. Jeg hadde ikke opplevd de tselv men hørt om flere med slike opplevelser  da med dieselbil og det har gjerne vært slitedeler som etter en stund har blitt oppdaget gjerne ifm EU-kontroll. Men siden de jeg har hørt om hadde alt i kontrakt så gikk det bra. Men det var ikke noe gøy, forstod jeg.

Leser også på NAF sine web sider, Motor.no historier om folk som regelrett har blitt lurt av selger og det er jo noe helt annet.

Men jeg forstår godt at mange velger innbytte i stedenfor å selge selv.

Ingeniøren

#8
Husk at ved kjøp og salg mellom private er det 2 års reklamasjonsrett..så der er lov å klage om man mener selger ikke har opplyst om ting han burde vite...

Forøvrig har jeg solgt 4 brukte og hørte aldri noe mer fra kjøper så man skal ikke skremmes av dette om man er ryddig i prosessen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA