Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading og kontoer

Startet av hottentott33, onsdag 25. januar 2023, klokken 17:42

« forrige - neste »

hottentott33

Først vil jeg beklage hvis det er tatt opp mye før, men jeg føler dette er en jungel som er blitt vanskelig å navigere i. Jeg hadde for noen år siden en VW e-Golf (jeg får bare feilmeldinger ved endring av signatur, kanskje noe som henger sammen med noen års inaktivitet, men skal få fikset det etterhvert), men da var det i hovedsak Fortum og Grønn kontakt som gjaldt, som da ble brukt med en ladebrikke jeg mener ble registrert hos elbilforeningen. Men nå som jeg har skal hente en -22 Polestar 2, så innser jeg at jeg sliter litt med å finne ut hva som lønner seg mht lading utenfor hjemmet, og ikke minst hvilke leverandører man bør velge. Jeg synes f.eks. det er interessant å se Kris Rifa sine filmer, men han klasker alltid på Audi-kortet sitt og nevner aldri noe om priser eller hva som vil lønne seg.

Kort fortalt, jeg vil ha behov for 2 til 4 ladinger utenfor hjemmet hver måned. Hva vil lønne seg for min del? Er det den appen Plugsurfing, som etter hva jeg har skjønt er spesielt for Polestar, eller er det andre løsninger jeg bør gå for? For jeg må jo innrømme at når jeg sjekker priser på drop-in, så ligger jo dette ofte på 8-9 kroner, og da begynner jeg å lure hva jeg har gjort siden jeg har gjort avtale om kjøp av nesten ny Polestar...
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

RJK

Forskjellige produsenter har forskjellige avtaler mht lading. For Polestar følger en avtale med Plugsurfing (eies av gamle Fortum, nå Recharge), som skal gi deg bedre priser enn drop-in-priser, ihvertfall for ladenettverk som de har avtale med.

VW har noe som heter WeCharge gjennom et selskap som kalles Elli Charging Services, men det er visstnok mulig for eiere av andre elbiler å få avtale med de. De har bl.a. langt finere priser ved lading på Ionity med rette abonnementet, altså at du betaler en månedlig sum for å få billigere lading.

Så mye som du tenker lade, vil dette fort kunne lønne seg, selv er jeg i realiteten av å tjene inn månedsavgiften jeg har via ChargeMyHyundai sin egne Ionity-avtale, ved første lading. Jeg får faktis lavere kWh-pris enn jeg får i eget borettslag, men ikke nødvendigvis billigere enn hjemmelading med strømstøtte.

Ellers ville jeg og sjekket ut Elton, og se om dette vil lønne seg. Ionity hadde forresten en løsning med det de kalte Ionity Passport, men den legges om og er dermed gjort utilgjengelig for nye avtaler.

Regn gjerne ut hvor mange kWh du regner med å måtte hurtig/lynlade på en normal måned, og ta gjerne med destinasjonslading siden dette er begynt å bli veldig dyrt det og.

Og så regner du på hva det vil koste deg med de forskjellige avtalene, for å finne ut det som gjerne lønner seg best. Sjekk da og ut lading via Tesla sine SuC-stasjoner, siden de har åpnet opp for dette.

Og i ditt tilfelle kan du godt se på hva det koster med abonnementet de tilbyr, som gir deg samme kWh-kostnaden som det Tesla-eiere blir belastet når de lader sine Teslaer. Da får du fort priser som konkurrerer godt med mye av de andre avtalene du kan få gjort.

Og med antallet ladere per sted og antall steder, er det fort veldig attraktivt, spesielt om du ikke bor der Ionity-stasjoner vil være i "ditt nabolag" (LES: innen de avstrander hvor du ville stoppet for å lade), da det fort er der man kan få best kWh-pris via alle de andre løsningene. Bonus, Polestarbiene har ladeporten på rette stedet for SuC-laderne, nemlig bake på venstre side.

Tilleggstips! Med visse kredittkort, deriblant NAF og DNB sine kredittkort, vil du få 15 % på regningen fra kvalifiserte operatører, dvs. at de har rett kode for å identifisere seg som ladetibyder. Så det lønner seg fort å legge et slikt kort som der man faktureres for ladingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA