Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Barn på vei - hvilken elbil?

Startet av Nypåelbil, tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:40

« forrige - neste »

Nypåelbil

Heisann.
Jeg og min samboer venter vårt første barn i april, og trenger derfor tips til en trygg og sikker bil.
Vi er åpne for å både kjøpe og lease bil og vil derfor ha innspill og råd til hvilken bil man burde velge, og om dere hadde valgt å kjøpe bil eller lease bil.
Krav til bilen ved kjøp: elbil, rundt 150k, plass til barnesete, plass til barnevogn og eventuelt litt utstyr hvis man skal på tur, medium/lang rekkevidde.
Krav til bilen ved leasing: elbil, lite eller helst ikke noe innskudd, plass til barnesete, plass til barnevogn og eventuelt litt utstyr hvis man skal på tur, medium/lang rekkevidde.

Hvilken bil anbefaler dere og hvorfor? Og er det noe i forbindelse med barn og bilkjøp vi ikke har tenkt på? :) alt av tips mottas med takk.

suverin

#1
For 150k så er vel utvalget ganske begrenset.

Klarer du deg med begrenset rekkevidde så ville jeg tatt en kikk på Hyundai Ioniq eller Kia Soul Ev. Sistnevnte fikk litt større batteri i 2018. Kia har syv års garanti, så fortsatt garanti på 18 modeller. Hyundaien er litt mer aero, og kommer litt lenger per lading :)

Jeg har tidligere hatt en Soul Ev som toer bil (tre barn), overraskende god plass til barneseter, men ikke stor plass til bagasje.
Men den kan ha takboks. Jeg kjørte den med Thule Motion XT XL på 500 liter på taket, da får du med deg det du trenger.

Edit: Nissan Leaf får du og til den prisen,og kan nok være et godt alternativ.

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

HouseGlover

Med det budsjettet ville jeg gått for Hyundai IONIQ electric. Bare pass på at den ikke er bruktimportert og at den har skinnseter. Har den skinnseter så er den nok topputstyrt med unntak av takluke kanskje.

vinterdekk

VW e-Golf er en mulighet, ser at de nyeste du finner i under 150K er fra 2017.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Svk

2 barn og tvillingvogn går fint i egolf

edyrli

Som nevnt er nok rekkevidde og samtidig nok plass litt utfordrende til den prisen. Du må ta stilling til hvor mye rekkevidde du trenger. e-golf fra 2017 eller Ionic fra 2018 begynner hjelpe på. Får du en 2016 egolf er rekkevidden under 100km på vinteren og praktisk rekkevidde enda lavere avhengig av hvor langt ned du har mage til å kjøre den.
Jeg har prøvd meg på leasing en gang, men gikk konstant og var stresset for påkosten ved tilbakelevering. Med unger ut og inn, sykler i garasjen osv er det umulig å ikke få noen riper. Heldigvis endte påkost på kun 3000.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

suverin

Sitat fra: edyrli på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:38
Får du en 2016 egolf er rekkevidden under 100km på vinteren og praktisk rekkevidde enda lavere avhengig av hvor langt ned du har mage til å kjøre den.

Har en kollega som pendler med 2015 egolf  (Drøye 6 mil hver vei), på de aller kaldeste dagene tør han ikke kjøre golfen selv om han har lademuligheter på jobb :) Min gamle 2017 Soul med 27kWh taklet vinter veldig bra, 10-12 mil var dog det jeg kom på de kaldeste dagene (-20 ish), bør klare noen mil ekstra med 2018 modell (30kWh). Ioniq er vel i praksis veldig lik (konsernssøsken) så bør også fungere bra vinterstid!
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

OleBrum2

Sitat fra: Nypåelbil på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:40
Heisann.
Jeg og min samboer venter vårt første barn i april, og trenger derfor tips til en trygg og sikker bil.
Vi er åpne for å både kjøpe og lease bil og vil derfor ha innspill og råd til hvilken bil man burde velge, og om dere hadde valgt å kjøpe bil eller lease bil.
Krav til bilen ved kjøp: elbil, rundt 150k, plass til barnesete, plass til barnevogn og eventuelt litt utstyr hvis man skal på tur, medium/lang rekkevidde.
Krav til bilen ved leasing: elbil, lite eller helst ikke noe innskudd, plass til barnesete, plass til barnevogn og eventuelt litt utstyr hvis man skal på tur, medium/lang rekkevidde.

Hvilken bil anbefaler dere og hvorfor? Og er det noe i forbindelse med barn og bilkjøp vi ikke har tenkt på? :) alt av tips mottas med takk.


Jeg ville plukket opp en Nissan Leaf til under 150k. Gjerne 2017. Ville gått for 30kwh med alle eller 11/12 streker. 24kwh kan kjennes for snaut.


Hvorfor? Best plass i klassen, bedre enn e-golf. Bagasjerom hatchback funker fint med barnevogn. Driftsikker, og 5/5 stjerner NCAP. Hatt to barn i den som funker bra, spesielt Tekna der du får skinnseter som er lettere å rengjøre. Hadde ikke solgt om det ikke var for at langkjøring blir aktuelt nå fremover, ellers kjempefin familiebil som er enkel og billig i drift.

HouseGlover

E-Golf og Nissan Leaf er jo ikke i nærheten det Hyundai IONIQ electric leverer til den prisen.

eisa01

Ville vurdert bilabonnement, spesielt hvis det er vanskelig å finne passende bruktbil med en gang

Fleks er markedsleder, men er og flere tilbydere: https://elbilforum.no/index.php?topic=54773.0

eisa01


vinterdekk

Sitat fra: eisa01 på onsdag 25. januar 2023, klokken 21:47
Brukt eGolf utenfor garanti er risikosport: https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0
Godt poeng. Man kan f.eks. se etter e-Golf til 135K og ha 15K på en konto, og sette inn 500kr i måneden til framtidige bilutgifter.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

OleBrum2

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. januar 2023, klokken 23:42
Sitat fra: eisa01 på onsdag 25. januar 2023, klokken 21:47
Brukt eGolf utenfor garanti er risikosport: https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0
Godt poeng. Man kan f.eks. se etter e-Golf til 135K og ha 15K på en konto, og sette inn 500kr i måneden til framtidige bilutgifter.


Eller en mer driftsikker og praktisk Nissan leaf. E-golf er på alle måter en dårlige bil med tanke på plass, kvalitet og rekkevidde

automat

Leaf bruker Chademo, den døende hurtigladerstandarden. Allerede i dag er ladetilbudet dårligere enn for CCS, og utviklingen går bare en vei. Verdt å ta med i vurderingen hvis man har ambisjon om å bruke bilen til annet enn lokalkjøring. En skjebne den deler med Kia Soul , som også har vært nevnt her. (Den nyere e-Soul har CCS.)

Leaf kommer også dårlig ut når det gjelder temperaturstyring av batteriet. Særlig 30kWh-utgaven, der Nissan tillater svært høy temperatur ved hurtiglading, har en risikofaktor knyttet til batteri-levetid. Senere utgaver struper ladehastigheten istedet.

Hyundai Ioniq (t.o.m. 2019) er klasseledende på forbruk og hurtiglading. Noe som gjør bilen akseptabel på langtur. Selv om den moderate rekkevidden gir hyppige ladestopp (noe den deler med alle elbiler i 30-40kWh-segmentet), så blir ladestoppene korte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OleBrum2


Absolutt, Ioniq er valget om en ser for seg lengre turer der en må hurtiglade på veien. Dersom man imidlertid ikke kjører mer enn ca 150 km i det daglige, og kan lade hjemme hver kveld, ville jeg gått for Leaf. Dette da den har bedre plass, er bra skrudd sammen, og man prismessig kommer bra ut når en ikke trenger hurtiglading. Fin familiebil, hatt en i 3 år som jeg faktisk aldri har hurtigladet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA