Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer å kjøpe TMX Plaid

Startet av yuskie, tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:02

« forrige - neste »

yuskie

Et spørsmål til dere som har kjøpt og nå kjører TMX plaid. Vurderer selv å kjøpe en og vil gjerne høre deres tanker.
Hvordan oppleves rekkeviden, ladingen osv nå på vinteren? Og ikke minst hvordan er komforten, oppleves bilen bedre enn tidligere versjoner?

Har tidligere hatt LR Raven X og var i utgangspunktet fornøyd.

Hodetelefoner

Ikke prøvekjør. Du sparer 1.2 mill
Kan ikke sammenligne bilene. 
Nye X er desverre veldig stygg innvendig kontra den gamle. Men that's it. Alt annet enn utseende er forbedret.
(FOB/ Bluetooth er en del dårligere etc. (Likt som 3 og Y)

el-sprell

Eventuelt at gamle X er mye styggere inni enn den nye :)
Om jeg var trådstarter hadde jeg tatt en prøvetur :+1:
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

geear

Mulig innlegget til Hodetelefoner var ironi?


FOB/bluetooth dårligere faller på sin egen urimelighet, mobilen som nøkkel er helt prima, og om man ikke vil det så kan man få den gamle foben for 1800 spenn, og har da ikke mistet noe i forhold til de gamle.

MEN ironi eller ei, dashbordet var penere på den gamle, med helintegrert førerorientert skjerm, og rundt ratt, i stedet for 3/Y-løsningen med en skjerm midt i fleisen, men mobilløsningen fra 3/Y og horisontal skjerm er kjempefordel på den nye, iallfall slik alt har blitt kodet de siste årene, og for eksempel for Netflix.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:01
Mulig innlegget til Hodetelefoner var ironi?


FOB/bluetooth dårligere faller på sin egen urimelighet, mobilen som nøkkel er helt prima, og om man ikke vil det så kan man få den gamle foben for 1800 spenn, og har da ikke mistet noe i forhold til de gamle.

MEN ironi eller ei, dashbordet var penere på den gamle, med helintegrert førerorientert skjerm, og rundt ratt, i stedet for 3/Y-løsningen med en skjerm midt i fleisen, men mobilløsningen fra 3/Y og horisontal skjerm er kjempefordel på den nye, iallfall slik alt har blitt kodet de siste årene, og for eksempel for Netflix.

Jeg liker bedre Landscape-skjermen på Y enn Portrait-skjermen som var på Model S, men jeg er en "function before beauty"-fyr...skulle gjerne sett at skjermen var enda nærmere meg (uttrekkbar), og at farten var skjult fra co-piloten....
Tesla Model Y                         2021-

geear

Som sagt, "horisontal skjerm er kjempefordel på den nye". Det er kun det visuelle som var mye penere på det gamle dashbordet. Men når det gjelder å få den nærmere, så kan du tilte skjermen mot føreren (og passasjeren) i S og X, i motsetning på 3 og Y.

jig

Jeg synes den nye er bedre på alt, med unntak av rattet. Det blir jeg ikke helt fortrolig med. Blinke ut av rundkjøring er f.eks litt vrien øvelse.

StealthX100D

Elsker rattet, eneste minus er blinklys ut av rundkjøring.
Noe som irriterer meg er derimot at førerdøren ikke åpner seg helt når jeg nærmer meg bilen, noe min gamle X gjorde.. Erfaringer? I følge Tesla er ikke nøkkel å få tak i på ny X, skulle gjerne hatt tilbake den.. Bra skyv i bilen er det i hvert fall😄

Leoncito

 :+1: Vesentlig forbedring fra min tidligere 2016 P90DL (med alle oppgraderinger, inkl. MCU2 og CCS) og bilen er bedre på absolutt alt. Jeg foretrekker det nye interiøret med god oppbevaringsplass + kopppholdere i midtkonsollen. Barna er veldig happy med skjermen bak. 

Yoke-rattet krever tilvenning med blinking osv, men utrolig digg når du først blir vant til det. Ville ikke valgt rundt ratt som nå er ett alternativ da det vil sperre utsikten (samme knapper for blinklys etc).   

Eneste minus så langt er at SW henger litt etter Y - bla scrollhjulene på rattet har ikke samme funksjonalitet (som sikkert er en bug i SW).

Lykke til med prøvekjøring - og ny bil :-)
 

yuskie

Takk for innspill :)

Kommer nok til å kjøpe en utover året. Har en Taycan som må kvittes med først, er rimelig dødt marked såvidt jeg vet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: yuskie på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:00
Takk for innspill :)

Kommer nok til å kjøpe en utover året. Har en Taycan som må kvittes med først, er rimelig dødt marked såvidt jeg vet.

Angående rekkevidde på Model X om vinteren så må vel den anses som Fantastisk. Ser den kom på 2. plass på NAF's vintertest i går. Været var vel 5-6 m/s motvind den første halvdelen og -2 til -8 eller noe sånt. I tillegg var det jo en del stigning....
Men du bør jo absolutt prøvekjøre for å se om du liker bilen, om du ikke har gjort det.
https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590
Tesla Model Y                         2021-

drumfrodo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:51
Angående rekkevidde på Model X om vinteren så må vel den anses som Fantastisk. Ser den kom på 2. plass på NAF's vintertest i går. Været var vel 5-6 m/s motvind den første halvdelen og -2 til -8 eller noe sånt. I tillegg var det jo en del stigning....
Men du bør jo absolutt prøvekjøre for å se om du liker bilen, om du ikke har gjort det.
https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590

Veldig bra resultat på rekkevidden ja, den slo jo alle biler som hadde oppgitt WLTP lenger enn seg - med unntak av Model S Long Range, som vant. Og det attpåtil i en test som i all hovedsak gikk i konstant oppoverbakke, med til sammen over 1000 høydemeter stigning...! Kaldeste område var visstnok helt nede i -19 grader. Men avstanden opp til Model S på førsteplass ble godt hjulpet av at den var eneste bil som akkurat klarte å komme seg over toppen av fjellet, og kunne dermed rulle mange mil "gratis" nedover igjen - så differansen fra de andre bilene og opp til den blir veldig misvisende. Spør du meg et ganske håpløst valg av testløype av NAF da forskjellene blir ekstra store siden man måtte kjøre ca 46 mil for å komme over toppen av fjellet - noe da kun Model S klarte. Men uansett veldig bra prestert av X Plaid!

overskyet

Sitat fra: drumfrodo på torsdag 02. februar 2023, klokken 10:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:51
Angående rekkevidde på Model X om vinteren så må vel den anses som Fantastisk. Ser den kom på 2. plass på NAF's vintertest i går. Været var vel 5-6 m/s motvind den første halvdelen og -2 til -8 eller noe sånt. I tillegg var det jo en del stigning....
Men du bør jo absolutt prøvekjøre for å se om du liker bilen, om du ikke har gjort det.
https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590

Veldig bra resultat på rekkevidden ja, den slo jo alle biler som hadde oppgitt WLTP lenger enn seg - med unntak av Model S Long Range, som vant. Og det attpåtil i en test som i all hovedsak gikk i konstant oppoverbakke, med til sammen over 1000 høydemeter stigning...! Kaldeste område var visstnok helt nede i -19 grader. Men avstanden opp til Model S på førsteplass ble godt hjulpet av at den var eneste bil som akkurat klarte å komme seg over toppen av fjellet, og kunne dermed rulle mange mil "gratis" nedover igjen - så differansen fra de andre bilene og opp til den blir veldig misvisende. Spør du meg et ganske håpløst valg av testløype av NAF da forskjellene blir ekstra store siden man måtte kjøre ca 46 mil for å komme over toppen av fjellet - noe da kun Model S klarte. Men uansett veldig bra prestert av X Plaid!

Akkurat det du påpeker der er en ting som er veldig dårlig med disse testene. Jeg har reagert på det samme i andre  tester de har gjort også. Man skulle tro de var proffe, men testene deres er jo dårligere enn omtrent alt som ligger på youtube. Hvor vanskelig er det å sette på cruise controll og kjøre mellom Gardermoen og Brummundal feks? Eventuelt opp og ned i indre østfold hvis de vil ha landeveiskjøring?

syklisten

Sitat fra: overskyet på mandag 06. februar 2023, klokken 23:15

Akkurat det du påpeker der er en ting som er veldig dårlig med disse testene. Jeg har reagert på det samme i andre  tester de har gjort også. Man skulle tro de var proffe, men testene deres er jo dårligere enn omtrent alt som ligger på youtube. Hvor vanskelig er det å sette på cruise controll og kjøre mellom Gardermoen og Brummundal feks? Eventuelt opp og ned i indre østfold hvis de vil ha landeveiskjøring?

Leder for testen kommenterte jo dette flere ganger i spørsmål-og-svar runden underveis i testen. Hun skrev bl.a. dette:
Som vi har svart på mange ganger tidligere i dag er dette den gylne middelvei blant mange behov. Fra ladeinfrastruktur, hvor vi kan kjøre tomme, overnatting for 90 personer, fotobehov, en rute og hastighet som er representativ for flere deler av landet. Da er det denne ruta vi har endt på. Og - la oss ikke glemme - nesten uansett hvor i Norge du kjører støter du på et fjell. Da er det greit å vite om du kommer opp det. Ingen rute er perfekt. Hadde vi valgt noe annet, hadde trolig også det vært feil :)

overskyet

Sitat fra: syklisten på tirsdag 07. februar 2023, klokken 07:48
Sitat fra: overskyet på mandag 06. februar 2023, klokken 23:15

Akkurat det du påpeker der er en ting som er veldig dårlig med disse testene. Jeg har reagert på det samme i andre  tester de har gjort også. Man skulle tro de var proffe, men testene deres er jo dårligere enn omtrent alt som ligger på youtube. Hvor vanskelig er det å sette på cruise controll og kjøre mellom Gardermoen og Brummundal feks? Eventuelt opp og ned i indre østfold hvis de vil ha landeveiskjøring?

Leder for testen kommenterte jo dette flere ganger i spørsmål-og-svar runden underveis i testen. Hun skrev bl.a. dette:
Som vi har svart på mange ganger tidligere i dag er dette den gylne middelvei blant mange behov. Fra ladeinfrastruktur, hvor vi kan kjøre tomme, overnatting for 90 personer, fotobehov, en rute og hastighet som er representativ for flere deler av landet. Da er det denne ruta vi har endt på. Og - la oss ikke glemme - nesten uansett hvor i Norge du kjører støter du på et fjell. Da er det greit å vite om du kommer opp det. Ingen rute er perfekt. Hadde vi valgt noe annet, hadde trolig også det vært feil :)

Greit at hun sier det, men det gjør jo testen svært upresis. Man kan nesten si at resultatene bare er vås. Når hauger av youtubere klarer å gjøre dette på en bedre måte er det vanskelig å tenke annet enn at NAF er inkompetente, som vanlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA