Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf 2012- hjelp til småting

Startet av Elsykkelogelbil, tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:03

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

Hei!

Vår høyt elskede leaf fra 2012 har passert 85000 km og er for oss verdt mye mer enn veiledende bruktpris

Men, min frue insisterte på å bruke noe annet enn merkeverksted ved forrige service.

Resultat? Nå lader den ikke automatisk når vi plugger i ladekabelen hjemme.

Noen som har noe tips? I tillegg når vi skrur på varmen fra app selv om den er tilkoblet hjemmelader virker det som den varmer opp bilen fra 12 v batteriet? Kan det stemme? Det er i så fall også nytt mener jeg...

Sjalabais

Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:03
Nå lader den ikke automatisk når vi plugger i ladekabelen hjemme.

Sjekk om "charge timer" er på i bilens meny. Da venter bilen på det innstilte klokkeslettet med å lade.

Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:03
...selv om den er tilkoblet hjemmelader virker det som den varmer opp bilen fra 12 v batteriet? Kan det stemme?

Nei, det kan ikke stemme, da 12V batteriet ikke har kapasitet til å varme opp bilen overhodet. Om du mener 400V batteriet (altså Batteriet med stor B), så vil jo varmeapparatet trekke 4500W - avhengig av ytelsen på hjemmeladeren, så er det muligens mer enn den strømmen du kan trekke. Jeg har min på 8A kontakt, så over halvparten av varmeenergien går fra Batteriet om jeg varmer med EVSEn i.

Et lite ekteskapsråd får du gratis: Ikke skyld på kona for eventuelle tabber gjort av et verksted.  :-*
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Varme i sete og ratt går på 12V.
Hva er grunn til å mistenke at det kommer varme fra 12V?
PTC-varmeren kan ta effekt fra høyspentbatteriet, fra hurtiglader, eller fra AC, eller fra en kombinasjon.

Bruker du 4,5kw varme, mens du står på en vanlig 16A kurs som gir ca 3kw, så tapper du batteriet 1,5kw. Derfor kan det være lurt å sette på prioritering av lading foran varme, for å unngå det.

Har du andre utveier for å starte lading?

Hvis bilen oppfører seg rart på noen måte, så kan du prøve å resette den ved å kopla av og på 12V-batteriet, når bilen er slått av og den står uten blåblink, for å forsikre det at DC/DC ikke er på.

Du kan også prøve ulike EVSER, om det skulle være feil på den som hindrer lading.

Hvis det er kluss med kroken på J1772, så kan det komme piping og blinking når man prøver å sette på lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA