Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Model Y

Startet av Nimrad, tirsdag 24. januar 2023, klokken 07:57

« forrige - neste »

Nimrad

Har nettopp bestilt Model Y, og får levering i sommer så jeg la ikke inn vinterdekk. Burde jeg bestilt med vinterdekk eller kan jeg finne rimeligere eller bedre dekk/felger til samme pris?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

TRM

Sitat fra: Nimrad på tirsdag 24. januar 2023, klokken 07:57
Har nettopp bestilt Model Y, og får levering i sommer så jeg la ikke inn vinterdekk. Burde jeg bestilt med vinterdekk eller kan jeg finne rimeligere eller bedre dekk/felger til samme pris?
Har aldri bestilt med vinterdekk.
Dekkene Tesla har levert har fram til nå vært langt unna det beste dekket. Mulig siste generasjon piggfrie dekk fra Nokian er bedre?
Hadde Nokian R første vintersesongen med Model S, men bytta til Continental før sesongen var over. Etter det har det vært Continental, med unntak av X'en (kjøpt brukt).

Har nå 235/55/18 Continental CV7 på en Y Performance. Kosta 22000, inkludert felg og sensor, så kostnadsmessig er det bedre å kjøpe hjul selv.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Lucifer-

Sitat fra: TRM på tirsdag 24. januar 2023, klokken 09:02
Dekkene Tesla har levert har fram til nå vært langt unna det beste dekket. Mulig siste generasjon piggfrie dekk fra Nokian er bedre?
Nokian R3 er muligens ikke de beste på støy, men det er da ingenting å utsette på veigrep. Og de er helt klart regnet som premiumdekk. Nå som Tesla leveres med R5 isteden er det iallefall ingenting å klage på.

Men klart, når vi nå allikevel er over MVA-grensa for vinterdekk kan det være noen kroner å spare på å kjøpe hos 3.-part.

Haggish

Sitat fra: Nimrad på tirsdag 24. januar 2023, klokken 07:57
Har nettopp bestilt Model Y, og får levering i sommer så jeg la ikke inn vinterdekk. Burde jeg bestilt med vinterdekk eller kan jeg finne rimeligere eller bedre dekk/felger til samme pris?

Hadde nokian R3 på 21 TM3 de støyet en del. Fikk nå min nye TMYP med 19" Nokian R5 og er meget fornøyd med de.  :+1: 8)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

RuneW

Kanskje jeg er dårlig til å lete, men jeg fant ikke så mye billigere vinterhjulsett enn det jeg fikk fra Tesla, så jeg gikk for originale.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

lars667

Jeg har originale felger og dekk på min 21 TMY. Har ikke noe problem med støy eller veigrep. Det finnes muligens bedre dekk, men Nokian er da rimelig trygt uansett. Så galt kan det ikke være. Dekkene skal skiftes etterhvert, vil heller ha originale felger enn jallafelger for å spare noen tusenlapper. Sjekk i alle fall at du ikke får dårligere felger om du går for en annen løsning enn original...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

jokr10ae

Hei,

Hvilken spec bestilte du ? Jeg bestilte 12.01 og har enda ikke fått leveringstidspunkt.

Stjerneglis

Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 24. januar 2023, klokken 09:16
Nokian R3 er muligens ikke de beste på støy, men det er da ingenting å utsette på veigrep. Og de er helt klart regnet som premiumdekk. Nå som Tesla leveres med R5 isteden er det iallefall ingenting å klage på.

R3 uler en del rundt 40-50 km/t, men i landeveishastigheter forsvinner dette. Veigrepet på snø og is er topp.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

heiho

Så alle nye teslaer nå blir levert med Nokian R5?

Otkristo



Nimrad

Sitat fra: jokr10ae på tirsdag 24. januar 2023, klokken 09:46
Hei,

Hvilken spec bestilte du ? Jeg bestilte 12.01 og har enda ikke fått leveringstidspunkt.
Har ikke fått noe tidspunkt, men rødfargen er forventet jun-aug
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

snakkesalig

Ha i bakhodet at mange bruktbilkjøpere er skeptiske til tredjeparts-hjul også, så mulig det gir lavere pris på bruktmarkedet når/om du en dag skal selge.

heiho

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:27
Ha i bakhodet at mange bruktbilkjøpere er skeptiske til tredjeparts-hjul også, så mulig det gir lavere pris på bruktmarkedet når/om du en dag skal selge.

Ikke bare bruktbilkjøpere, men Tesla selv når du klager på en ulyd i hjulopphenget... :)

olavxxx

Jeg synes R5 i 21" på YP er veldig bra, både mtp grep og støy.
Nokian er ofte ganske effektive på rulling/forbruk også.

Jeg har da en 2023 VIN YP fra Berlin, men den er ganske stille på 21" vinterhjul.
Til den prisen er det umulig å slå hjulsettet, men jeg synes det kanskje er litt "kjedelige" hjul.

Men skal man ha kulere hjul, må man nok opp i 50-60K på tredjepartsmarkedet tenker jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA