Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee lader og zoe

Startet av Elsykkelogelbil, torsdag 05. januar 2023, klokken 17:07

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

Hei

Jeg fikk installert en easee lader hjemme i fjor.

Har 400 v anlegg og 32 amp til easee laderen

Vi har to kabler, 1 fase til vår gamle Nissan leaf og 3 fas til Ioniq 5.

Så har min bror kjøpt seg Renault zoe 40 2019 og inntil han får egen lader...

Kan han lade hos meg med en av kablene? Virker som zoe er litt sær på lademuligheter?

Erik Ola Ulvestad

400V TN nett er det ZOE likar best :-) 3fase kabelen din bør bli knall.
ZOE er sær i den forstand at den ikkje likar 230V IT elnett, altså 1 eller 3 fas pluss jord, men uten nøytralleder. Og sidan dette er veldig utbredt i Norge, så ja ...er det mange som har funne løysingar med skilletransformator, "ladebøtta", eller dyr elektronisk omformer.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Elsykkelogelbil

Tusen takk for svar 🙏

Står både 400 v og 230 v i skapet, men står 400v på bryteren med 1 på.

Og elektrikerne som installerte easee-laderen virka litt overrasket over at jeg hadde det jeg mente de kalte 400v system

Elsykkelogelbil

Sorry, oppfølgingsspørsmål: jeg kan lite om det her som dere merker, men noen skrev noe om noen sinnsykt høye priser om man ladet på 22kw? Er det så høyt at det bør unngås?

turfsurf

Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 05. januar 2023, klokken 18:28
Sorry, oppfølgingsspørsmål: jeg kan lite om det her som dere merker, men noen skrev noe om noen sinnsykt høye priser om man ladet på 22kw? Er det så høyt at det bør unngås?
Litt avhengig av nettselskap øker nettleien med flere hundrelapper for hvert 5kW trinn. Du risikerer fort en nettleie på 500-1000kr mere enn nødvendig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Antar du faktisk ladar 3 fase med Ioniq'n?
Om du ser i sikringskapet så skal ein 400V TN type 3-fase sikringsautomat ha 4 delar. 3 for fasar L1 L2 L3 og 1 for N. Om det kun er 230V 3-fas så har sikringsautomaten kun 3 deler, og ingen N del. (Med mindre installatøren har brukt en 4-polt automat og ikkje kopla til den siste)

Ang. kostnad for 22kW effekt så avheng dette av kva nettselskap du har. Om du har Elvia så er fastleddet pr mnd for max 5kW effekt kr 200. For max 25kW er det kr 700. Dette er faste satser som ikkje avheng av forbruket ellers, så det blir kr 500 ekstra pr mnd og ferdig med det. Om dette er dyrt eller ikkje må du vurdere opp mot komforten med å lade 4-5 ganger raskare. Om du kan styre ladinga til perioder på natta når strøm er dritbillig så kanskje du kan spare inn kr 500 der? Om natta er nettleiga også 6-7øre/kWh billegare. Avhenging av kva du brukar ellers i huset så kan du kanskje presse deg under 5kW i maks uttak (snitt av 3 høgaste timane i ein månad OG spredt på 3 ulike dagar). Med 3-4 kW til bilen fyller du likevel nok over natta om du ikkje køyrer ekstremt langt kvar dag. Mest sannsynlig er 10kW grensa du kan sikte på. Det kostar kr 325, og då er det berre kr 375 opp til 25kW grensa. Så pr i dag er effekt fortsatt prisa billig, IMHO,  men det kan jo endre seg, så då er det bra at du har ladeboks som kan justerast evt i framtida.

Har du "blåst" effektgrensa di tidlig i ein månad, er det berre å peise på resten av månaden....



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Elsykkelogelbil

#6
Tusen takk for svar, dere!

Den ladet fint her. Gikk relativt fort, cirka 20% i timen. Batteriet er vel 40 kWh. Så makset vel ikke ombordlader, men ganske greit likevel.

Men broren min hadde kjøpt en ladekabel for å lade hjemme hos seg selv (se bilde) og det funket dessverre ikke for hans zoe.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Så nå lader han i mellomtiden på ladestasjoner som ikke er hurtigladere.

Tips til hva han må gjøre for å lade hjemme? Må han ha transformator eller noe sånt? Jeg har ikke så god greie på dette som dere sikkert skjønner 😂🙈

Han skal montere ordentlig ladestasjon, men ønsker et midlertidig alternativ til det er på plass...

Svein_H

Det fulgte ikke lader med bilen da han kjøpte den (bøttelader/Zaptec)? Zoe har jo stort sett alltid blitt solgt med lader for IT-nett inkludert som ny, så hvis den ikke fulgte med da han kjøpte den brukt er jo det veldig kjipt, og muligens en mangel..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Elsykkelogelbil

Takk for svar, Svein!

Det fulgte bare med en ladekabel type 2 for lading på semi -hurtigladere 😔

Svein_H

OK, da ville jeg nok sjekket med selger om hvorfor denne ikke følger med. Var det nevnt noe om dette i annonsen? Når ble bilen kjøpt? Privat eller forhandler? Det kan jo selvfølgelig hende at personen som kjøpte bilen ny hadde TN-nett og ikke bruk for noen tredjepartsløsning, men det er uansett verdt å sjekke opp tenker jeg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på lørdag 07. januar 2023, klokken 14:40
Det fulgte ikke lader med bilen da han kjøpte den (bøttelader/Zaptec)? Zoe har jo stort sett alltid blitt solgt med lader for IT-nett inkludert som ny, så hvis den ikke fulgte med da han kjøpte den brukt er jo det veldig kjipt, og muligens en mangel..?
Det ble slutt med at disse kablene for lading på IT-nett fulgte med automatisk. Mange med TN-nett og ønsket Zoe har hatt mindre vilje til å betale for "ladebøtta", så Renault startet med å gi mulighet til å velge den bort mot tilsvarende pris i rabatt", mens det i senere tid måtte velges aktivt, ellers så fikk du den ikke med.

Tror faktisk at det den siste tiden heller ikke har vært gitt muligheten til å kjøpe fra Renault, men måtte kjøpe fra 3djepartsforhandlere. Dette basert på tekst som jeg har lest på Renault sine sider.

Jeg har ikke tatt kopi av disse, da jeg ikke eier en selv, men er sikkert mulig å avkrefte/bekrefte via waybackmachine.com for den som vil drive "grave-journalistikk"...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

OK, jeg har ikke fulgt med så nøye, mulig det ble slutt på det etter at jeg kjøpte min ny i 2018, fram til da hadde jeg inntrykk av at det var mer eller mindre standard på alle bilene jeg sjekket opp. Jeg har IT-nett og fikk med en NoFuel ladebøtte, men den var det så mye kluss med at forhandler til slutt resignerte og bytta den mot en Zaptec "støvsuger" som jeg har vært kjempefornøyd med.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Søsteren min fikk med den No-Fuel ladebøtta når hun byttet ut sin forrige Zoe med en nyere, rett før bruktprisene tok en dupp. Jeg ba henne akseptere gjenkjøpsverdien hun fikk fra forhandler, fordi jeg synes den virket god. Tror hun hadde tapt om hun hadde solgt selv, for det var bare snakk om svært få måneder før den dumpa. Tror faktisk forhandler endte opp med å selge den med tap.

Hun skjønte ikke hva den var for, før hun første gang prøvde å lade ved sykehjemmet/omsorgsboligen der moren vår bodde på den tid, så måtte forklare at hun skulle fått med en sånn lader. Ved neste tur var denne med, og hun fikk ladet. Og hjemme hadde hun selvsagt fremdeles ladeboksen hun "fikk med på kjøpet" med den første bilen, så beste av 2 verdener for henne.

Det er en av grunnene til at jeg har fulgt litt ekstra med på Zoe, i tillegg til at det er bilen "alle" hadde råd til og som fremdeles kunne fungere greit for liten familie. TN-nett-"kravet" var på slutten det eneste negative, siden den ladet raskt på AC-lader, men det hjalp selvsagt veldig på at den hun skaffet seg ved bytte, nå kunne hurtiglade i tillegg. Det gjorde den enda mer fleksibel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA