Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinduer beveger seg når jeg trykker inn bremsen

Startet av ndrsone, mandag 23. januar 2023, klokken 12:01

« forrige - neste »

ndrsone

Hei,

som beskrevet i tittelen så høres det ut som alle vinduer beveger seg når jeg trykker inn bremsepedalen før jeg skal sette den i drive og kjøre avgårde. Alle vinduer er helt igjen både før og etter dette skjer.
Er dette normalt?
Er ikke noe stort problem, men når det har vært regn og det har fryst på over natta så er det ikke optimalt.


Kim-

Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ndrsone

Sitat fra: Kim- på mandag 23. januar 2023, klokken 12:09
Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.

Det høres ut som en lite ønskelig funksjon om vinteren...

RJK

Sitat fra: ndrsone på mandag 23. januar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: Kim- på mandag 23. januar 2023, klokken 12:09
Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.

Det høres ut som en lite ønskelig funksjon om vinteren...
Om alternativet er at ruta fryser fast i øvre posisjon så du risikerer å ødelegge glasset om du prøver å røske døra løs, så vil jeg si dette er det bedre alternativet.

I nedre posisjon kan man f.eks. få inn et plastkort a la ladekortet eller nøkkelkortet, for å løsne vinduet mot pakningen i døra, slik at den er lettere å få opp når døra er ulåst, men fortsatt fastfrosset.

Hint: Dette er årsaken til at det er satt opp slik, siden ramma ikke sitter fast i døra, men i selve bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 23. januar 2023, klokken 13:13
Sitat fra: ndrsone på mandag 23. januar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: Kim- på mandag 23. januar 2023, klokken 12:09
Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.

Det høres ut som en lite ønskelig funksjon om vinteren...
Om alternativet er at ruta fryser fast i øvre posisjon så du risikerer å ødelegge glasset om du prøver å røske døra løs, så vil jeg si dette er det bedre alternativet.

I nedre posisjon kan man f.eks. få inn et plastkort a la ladekortet eller nøkkelkortet, for å løsne vinduet mot pakningen i døra, slik at den er lettere å få opp når døra er ulåst, men fortsatt fastfrosset.

Hint: Dette er årsaken til at det er satt opp slik, siden ramma ikke sitter fast i døra, men i selve bilen.
Poenget med at bilen senker vinduene er at glasset skal gå klar av lista over glasset når du lukker døra. Det er null problem å åpne døra selv om glasset ikke senker seg. Glasset skades heller ikke av dette. Det når døra skal lukkes at lista vil skades og glasset kan skades. Det lista i bunnen av glasset som fryser fast ikke gummilista i døråpningen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:38
Sitat fra: RJK på mandag 23. januar 2023, klokken 13:13
Sitat fra: ndrsone på mandag 23. januar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: Kim- på mandag 23. januar 2023, klokken 12:09
Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.

Det høres ut som en lite ønskelig funksjon om vinteren...
Om alternativet er at ruta fryser fast i øvre posisjon så du risikerer å ødelegge glasset om du prøver å røske døra løs, så vil jeg si dette er det bedre alternativet.

I nedre posisjon kan man f.eks. få inn et plastkort a la ladekortet eller nøkkelkortet, for å løsne vinduet mot pakningen i døra, slik at den er lettere å få opp når døra er ulåst, men fortsatt fastfrosset.

Hint: Dette er årsaken til at det er satt opp slik, siden ramma ikke sitter fast i døra, men i selve bilen.
Poenget med at bilen senker vinduene er at glasset skal gå klar av lista over glasset når du lukker døra. Det er null problem å åpne døra selv om glasset ikke senker seg. Glasset skades heller ikke av dette. Det når døra skal lukkes at lista vil skades og glasset kan skades. Det lista i bunnen av glasset som fryser fast ikke gummilista i døråpningen.
Ofte går det bra, men ikke alltid, og det har vært episoder der folk har fått ødelagt vinduet når de har prøvd å tvinge døra åpen. Erfaring fra vinter og frosne dører, så er det ofte pakningene i døra som blir fuktig, og så fryser. Derfor anbefales at man behandler pakninger og lister med silikon i form av stift eller spray Universalt problem, ikke bareTeslaer).

Og det ser ut som Electrec ikke er helt enig med deg:


"However, as you can see in the video above, the door handle is not the only failure point of the door when it is extremely cold. Since Tesla uses a frameless window design in its doors, the window also needs to come down a little to get past the trim before opening the door. It is supposed to happen automatically when using the door handles, but it can also be frozen.

While the app may unlatch the door, you'd need to force it past the trim if the window is frozen."

https://electrek.co/2022/10/17/tesla-releases-app-update-frozen-door-handles/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:38
Sitat fra: RJK på mandag 23. januar 2023, klokken 13:13
Sitat fra: ndrsone på mandag 23. januar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: Kim- på mandag 23. januar 2023, klokken 12:09
Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.

Det høres ut som en lite ønskelig funksjon om vinteren...
Om alternativet er at ruta fryser fast i øvre posisjon så du risikerer å ødelegge glasset om du prøver å røske døra løs, så vil jeg si dette er det bedre alternativet.

I nedre posisjon kan man f.eks. få inn et plastkort a la ladekortet eller nøkkelkortet, for å løsne vinduet mot pakningen i døra, slik at den er lettere å få opp når døra er ulåst, men fortsatt fastfrosset.

Hint: Dette er årsaken til at det er satt opp slik, siden ramma ikke sitter fast i døra, men i selve bilen.
Poenget med at bilen senker vinduene er at glasset skal gå klar av lista over glasset når du lukker døra. Det er null problem å åpne døra selv om glasset ikke senker seg. Glasset skades heller ikke av dette. Det når døra skal lukkes at lista vil skades og glasset kan skades. Det lista i bunnen av glasset som fryser fast ikke gummilista i døråpningen.
Ofte går det bra, men ikke alltid, og det har vært episoder der folk har fått ødelagt vinduet når de har prøvd å tvinge døra åpen. Erfaring fra vinter og frosne dører, så er det ofte pakningene i døra som blir fuktig, og så fryser. Derfor anbefales at man behandler pakninger og lister med silikon i form av stift eller spray Universalt problem, ikke bareTeslaer).

Og det ser ut som Electrec ikke er helt enig med deg:


"However, as you can see in the video above, the door handle is not the only failure point of the door when it is extremely cold. Since Tesla uses a frameless window design in its doors, the window also needs to come down a little to get past the trim before opening the door. It is supposed to happen automatically when using the door handles, but it can also be frozen.

While the app may unlatch the door, you'd need to force it past the trim if the window is frozen."

https://electrek.co/2022/10/17/tesla-releases-app-update-frozen-door-handles/
Videoen viser jo at glasset er fryst i bunn og ikke i gummilistene i døråpningen slik jeg beskrev. De klønete fingrene til Fred får det bare til å se stusselig ut. Det er faktisk veldig enkelt å åpne døra dersom glasset er fryst i fast i lista bunnen av glasset. det bøyer seg relativt mykt innover og smatter under pyntelista. Problemet er å lukke døra når glasset er på topp. Da er det først og fremst pyntelista som får noen merker, men det skal svært mye til før glasset skades.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:59
Sitat fra: RJK på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:38
Sitat fra: RJK på mandag 23. januar 2023, klokken 13:13
Sitat fra: ndrsone på mandag 23. januar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: Kim- på mandag 23. januar 2023, klokken 12:09
Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.

Det høres ut som en lite ønskelig funksjon om vinteren...
Om alternativet er at ruta fryser fast i øvre posisjon så du risikerer å ødelegge glasset om du prøver å røske døra løs, så vil jeg si dette er det bedre alternativet.

I nedre posisjon kan man f.eks. få inn et plastkort a la ladekortet eller nøkkelkortet, for å løsne vinduet mot pakningen i døra, slik at den er lettere å få opp når døra er ulåst, men fortsatt fastfrosset.

Hint: Dette er årsaken til at det er satt opp slik, siden ramma ikke sitter fast i døra, men i selve bilen.
Poenget med at bilen senker vinduene er at glasset skal gå klar av lista over glasset når du lukker døra. Det er null problem å åpne døra selv om glasset ikke senker seg. Glasset skades heller ikke av dette. Det når døra skal lukkes at lista vil skades og glasset kan skades. Det lista i bunnen av glasset som fryser fast ikke gummilista i døråpningen.
Ofte går det bra, men ikke alltid, og det har vært episoder der folk har fått ødelagt vinduet når de har prøvd å tvinge døra åpen. Erfaring fra vinter og frosne dører, så er det ofte pakningene i døra som blir fuktig, og så fryser. Derfor anbefales at man behandler pakninger og lister med silikon i form av stift eller spray Universalt problem, ikke bareTeslaer).

Og det ser ut som Electrec ikke er helt enig med deg:


"However, as you can see in the video above, the door handle is not the only failure point of the door when it is extremely cold. Since Tesla uses a frameless window design in its doors, the window also needs to come down a little to get past the trim before opening the door. It is supposed to happen automatically when using the door handles, but it can also be frozen.

While the app may unlatch the door, you'd need to force it past the trim if the window is frozen."

https://electrek.co/2022/10/17/tesla-releases-app-update-frozen-door-handles/
Videoen viser jo at glasset er fryst i bunn og ikke i gummilistene i døråpningen slik jeg beskrev. De klønete fingrene til Fred får det bare til å se stusselig ut. Det er faktisk veldig enkelt å åpne døra dersom glasset er fryst i fast i lista bunnen av glasset. det bøyer seg relativt mykt innover og smatter under pyntelista. Problemet er å lukke døra når glasset er på topp. Da er det først og fremst pyntelista som får noen merker, men det skal svært mye til før glasset skades.
Les teksten jeg siterte fra artikkelen. Videoen viser ikke akkurat det scenariet som de beskriver i den delen av artikkelen, og som jeg skrev om, så da blir det feil å bruke den som "bevis".

Og ja, selvsagt valgte jeg bevisst "worst case" scenariet, nettopp for å få frem at det var en svært god grunn til at Tesla har laget funksjonen med å senke ned vinduene, og spesielt når det er veldig kaldt, for å unngå at scenariet jeg beskrev, faktisk skal skje.

Så at det nå er enkelt å åpne dørene uten å måtte risikere knust glass, er et resultat av at Tesla har agert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Autowinder

Videoen har krom dørhåndtak så er ganske sikkert en eldre modell. Nå er jo dørhåndtakene (de på senere årsmodeller med sorte slike) blitt redesignet, de ligger i et plasthylster inne i slissen for å minske risikoen for fastfrysing. Helt ulik den tidligere løsningen jeg hadde på TM3. I tillegg er gummilistene på døra fått ny design med grovere dimensjon og en annen type plast/gummi. Den er litt «hårete» mot dør og vindu, så vi som kjører TMY merker og ser forskjellene fra tidligere. Vasket bilen fler ganger i børsteløs maskin i -8 grader, tørker av vinduskanten øverst på begge sider og over nedre list på alle sidedører. Har ikke hatt noen fastfysingsproblemer siste året. På TM3 måtte jeg spraye alle vinduer med silikonspray nederst mellom glass og gummilist for å holde det i sjakk. Så konstruksjonen er bedret ganske betraktelig.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:09
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:59
Sitat fra: RJK på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:38
Sitat fra: RJK på mandag 23. januar 2023, klokken 13:13
Sitat fra: ndrsone på mandag 23. januar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: Kim- på mandag 23. januar 2023, klokken 12:09
Fordel å lese manualen. Helt normalt. Vinduene senkes når du parkerer og det er kaldt ute, og dermed heves igjen når du begynner å kjøre.

Det høres ut som en lite ønskelig funksjon om vinteren...
Om alternativet er at ruta fryser fast i øvre posisjon så du risikerer å ødelegge glasset om du prøver å røske døra løs, så vil jeg si dette er det bedre alternativet.

I nedre posisjon kan man f.eks. få inn et plastkort a la ladekortet eller nøkkelkortet, for å løsne vinduet mot pakningen i døra, slik at den er lettere å få opp når døra er ulåst, men fortsatt fastfrosset.

Hint: Dette er årsaken til at det er satt opp slik, siden ramma ikke sitter fast i døra, men i selve bilen.
Poenget med at bilen senker vinduene er at glasset skal gå klar av lista over glasset når du lukker døra. Det er null problem å åpne døra selv om glasset ikke senker seg. Glasset skades heller ikke av dette. Det når døra skal lukkes at lista vil skades og glasset kan skades. Det lista i bunnen av glasset som fryser fast ikke gummilista i døråpningen.
Ofte går det bra, men ikke alltid, og det har vært episoder der folk har fått ødelagt vinduet når de har prøvd å tvinge døra åpen. Erfaring fra vinter og frosne dører, så er det ofte pakningene i døra som blir fuktig, og så fryser. Derfor anbefales at man behandler pakninger og lister med silikon i form av stift eller spray Universalt problem, ikke bareTeslaer).

Og det ser ut som Electrec ikke er helt enig med deg:


"However, as you can see in the video above, the door handle is not the only failure point of the door when it is extremely cold. Since Tesla uses a frameless window design in its doors, the window also needs to come down a little to get past the trim before opening the door. It is supposed to happen automatically when using the door handles, but it can also be frozen.

While the app may unlatch the door, you'd need to force it past the trim if the window is frozen."

https://electrek.co/2022/10/17/tesla-releases-app-update-frozen-door-handles/
Videoen viser jo at glasset er fryst i bunn og ikke i gummilistene i døråpningen slik jeg beskrev. De klønete fingrene til Fred får det bare til å se stusselig ut. Det er faktisk veldig enkelt å åpne døra dersom glasset er fryst i fast i lista bunnen av glasset. det bøyer seg relativt mykt innover og smatter under pyntelista. Problemet er å lukke døra når glasset er på topp. Da er det først og fremst pyntelista som får noen merker, men det skal svært mye til før glasset skades.
Les teksten jeg siterte fra artikkelen. Videoen viser ikke akkurat det scenariet som de beskriver i den delen av artikkelen, og som jeg skrev om, så da blir det feil å bruke den som "bevis".

Og ja, selvsagt valgte jeg bevisst "worst case" scenariet, nettopp for å få frem at det var en svært god grunn til at Tesla har laget funksjonen med å senke ned vinduene, og spesielt når det er veldig kaldt, for å unngå at scenariet jeg beskrev, faktisk skal skje.

Så at det nå er enkelt å åpne dørene uten å måtte risikere knust glass, er et resultat av at Tesla har agert.
Tror du misforstår meg. Jeg mener funksjonen Tesla har lagt inn er bra. Jeg poengterte bare hva som er problemet om vinduet ikke går ned. Nok om det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA