Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kraftig viftelyd ved avslått bil

Startet av Svein_H, lørdag 21. januar 2023, klokken 14:54

« forrige - neste »

arthur

Hva var deres argument mor å akseptere en reklamasjon på en bil som er under fem år?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

De forholder seg ikke til begrepet reklamasjon i det hele tatt, men snakker kun om garanti i år eller km - det som kommer først, og så lenge bilen har passert 100000km er det "(...) krystallklart at delene som måtte skiftes var utenfor dekning av kostnader via forhandler eller importør. (...)". Jeg prøvde å forklare dem at de blander begreper her, og at jeg har 5 års reklamasjonsrett iht Forbrukerkjøpsloven, men det går tydeligvis ikke inn, og de anser saken som avsluttet for deres del.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svk

Stå på videre.ring en annen forhandler og spørr.
Det er en norsk bil under 5år?

Svein_H

#18
Jada, det er norsk merkeforhandler, og bilen ble kjøpt ny hos dem i mars 2018.

Edit: Litt av problemet er at reklamasjoner må rettes til forhandler hvor bilen ble kjøpt, og da spiller det veldig liten rolle hva andre forhandlere måtte mene. Andre garantisaker har jeg fått fikset hos MF uten problemer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svk

Mulig de kan hjelpe for det. Spørrs hvordan forhandlernettverket er bygd opp

Svein_H

Det er to ulike kjeder så vidt jeg vet, aner ikke hvordan nettverket funker. Jeg har kun positive tilbakemeldinger om MF i både denne og tidligere saker, men jeg skjønner jo at de verken kan overprøve garantiordningen til Renault eller overstyre beslutningen til forhandleren jeg kjøpte bilen hos.

Edit: Men nå er kanskje denne tråden på vei til å spore litt av.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svk


RJK

Ta kontakt med NAF om du er medlem der, eller annen organisasjon som KNA, som fokuserer på biler og bilister, og få en av advokatene til å spørre. Advokaten bør vel kunne ha noe større gjennomslagskraft, slik at de får tenkt seg bedre om før de kategorisk avviser igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Jeg er helt enig i at de godt kunne fått seg en smekk ja, men jeg har dessverre ingen slike medlemskap eller advokatbistand jeg kan benytte meg av. Uansett tror jeg ikke at jeg gidder å kaste bort mer tid på de folka der, nå skal jeg bare få fikset bilen min, og så får jeg stole på at karma gjør jobben sin.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Sjekk med ditt forsikringsselskap om ikke bilforsikringen dekker slike utgifter. Trolig et beløp som egenandel samt en andel av overskytende ( i mitt selskap 5.000 pluss 20% av overskytende), men dette kan du kreve dekket av bilforhandler.

Hvis vi ikke står opp for slik åpenbar urett så vil de bare fortsette å bryte norsk lov!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svk

ta kontakt med den norske importøren,denne saken vinner du. de du har vært i kontakt med kan ikke jobben sin.

Svein_H

Sitat fra: arthur på tirsdag 14. februar 2023, klokken 08:30
Sjekk med ditt forsikringsselskap om ikke bilforsikringen dekker slike utgifter. Trolig et beløp som egenandel samt en andel av overskytende ( i mitt selskap 5.000 pluss 20% av overskytende), men dette kan du kreve dekket av bilforhandler.

Hvis vi ikke står opp for slik åpenbar urett så vil de bare fortsette å bryte norsk lov!

Jeg ser den, men av og til må man velge sine kamper med litt omhu, ellers vil det bare koste mer enn det smaker. Nå har jeg fått nyss om flere brukte erstatningsdeler til en lav pris (lavere enn en ev. egenandel på ny vifte vil komme på), og å tro at forhandler vil gå med å å dekke noe som helst etter denne runden er nok i overkant naivt. Det er rett og slett ikke verdt bryet.

Sitat fra: Svk på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:08
ta kontakt med den norske importøren,denne saken vinner du. de du har vært i kontakt med kan ikke jobben sin.
Se svaret mitt til Arthur over her. Tenker vi bare kan legge denne ballen død nå, men takk for støtten!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svk

du må ikke gi deg nå. jeg har jobbet med garanti i 11-12år innen bilbransjen. du må ikke gi deg før du vinner. å det gjør du

Svein_H

Saken er nå meldt videre til forbrukertilsynet, så får vi se hva de svarer. Ulempen er 3-5 mnd behandlingstid...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Svein fint du står på og ikke gir deg  :+1:

Når det gjelder klagesaken så håper jeg du vinner frem.

Tenkte jeg skulle nevne for deg at jeg ser jo at dette er et felles problem hos flere. Se i facebook  "Renault ZOE Problemer" gruppen og skriv inn "kjølevifte" i søkefeltet og se de innleggene der. Håper dette kan hjelpe deg såfremt jeg ikke har tatt feil her...

En annen ting som jeg har funnet ut bla ift med en e-Golf der det var problemer som Møller Norge ikke ville dekke gratis selv om nybil garantien hadde gått ut så viste deg seg at i andre land hadde det vært såkalte "tilbakekallinger" på samme feil. Men selv når Møller ble forespurt om hvorfor de ikke dekket dette når VW i andre land dekket dette, så stod Møller på sitt. Det er hårreistende at en merkeselger og importør ikke tar sitt ansvar.

Svein, har du spurt inne på både det Facebook forumet jeg nevner overfor og inne hovedforumet R Z Norge, om det er flere enn deg som har opplevd det du har opplevd overfor forhandler?

Ser også at en skriver at han hadde fått tak inn brukt kjølevifte for 1500 på Skedsmo biloppretting og jeg tenker den enheten er ganske enkel å bytte selv eller så anbefaler jeg El bil verkstedet på Lierskogen rett mellom Asker og Drammen - de er veldig gode på å alle elbil merker, det har hvertfall jeg blitt fortalt av andre. Har ikke brukt de selv.

Lykke til Svein og stå på

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA