Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kraftig viftelyd ved avslått bil  (Lest 211 ganger)

Svein_H

• Hero Member
    • Vis profil
Kraftig viftelyd ved avslått bil
« på: Lørdag 21. Januar 2023, klokken 14:54 »
Den siste tiden har jeg gjentatte ganger opplevd en kraftig viftelyd fra bilen når den har vært avslått, omtrent som om varmeapparatet går for fullt.

F.eks i dag skulle jeg en liten tur på butikken, det var ca -10, bilen sto med ca 28-29% SOC fra da jeg kom hjem fra jobb i går ettermiddag og var verken forvarmet eller koblet til lader. Med en gang jeg låste opp bilen begynte vifta å gå for fullt, den roet seg litt da jeg startet bilen, men fortsatte å gå da jeg låste bilen ved butikken etter ca 1 km kjøring (ja, jeg vet jeg er lat!) og gikk fortsatt da jeg kom ut igjen etter ca 5 minutter. Kjørte videre til neste butikk litt lenger unna, var der i ca 10 minutter (tenkte ikke over om vifta gikk mens jeg var der), og kjørte så hjem igjen, totalt ca 3 km kjøring.

Da jeg parkerte bilen i garasjen gikk vifta for fullt, SOC 26-27%. Plugget i laderen, låste bilen og gikk inn, og regnet med at det ville gi seg etter hvert. Imidlertid gikk vifta fortsatt for fullt en time senere, det hørtes tydelig utenfor garasjen selv med porten igjen, og da begynte jeg å stusse.

Det er ikke programmert noen forvarming, og ladingen er programmert til å begynne 2215 hver kveld, så hvorfor insisterer vifta på å holde på slik midt på dagen, og hva slags vifte er det snakk om? Noen som kjenner til dette og vet hva det handler om?

Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg kan også nevne at her om ettermiddagen da jeg kom hjem fra jobb og parkerte bilen hørtes lyden ut omtrent som ei vifte som prøver å starte men ikke helt klarer å det til. Vanskelig å forklare, men det var den vanlige elektriske "brumminga" samt en slags litt gnagende lyd som økte i frekvens med jevne mellomrom.

Var ut en tur nå nettopp mens jeg skriver dette, og vifta går fortsatt for fullt, over 2 timer etter at jeg parkerte bilen. SOC har også gått ned til 24% selv om bilen er låst og tilkoblet lader. Bilen har straks gått 110', kan det være noe som er i ferd med å ryke, og i så fall hva?

Edit: Sjekket på nytt etter enda 2 timer til, og da var bilen stille. Låste opp bilen, og umiddelbart begynte vifta å gå for fullt igjen. SOC fortsatt på 24%.
« Siste redigering: Lørdag 21. Januar 2023, klokken 16:36 av Svein_H »
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD

minibiti

• Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Hero Member
  • Welcome to the future
    • Vis profil
Sv: Kraftig viftelyd ved avslått bil
« Svar #1 på: Lørdag 21. Januar 2023, klokken 23:17 »
Is the fan noise coming from the front or from the back, under the boot?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Søndag 22. Januar 2023, klokken 12:00 »
Den kommer fra høyre bakkant av motorrommet, høyt oppe, måtte ut og sjekke nå. Bilen var stille da jeg kom ut i garasjen, men vifta satte i gang for fullt samme øyeblikk som jeg låste opp bilen, og fortsatte selv om jeg koblet fra ladekabelen. Kjørte en liten tur før jeg parkerte i garasjen og koblet den til igjen, og vifta bare fortsatte å gå etter at jeg hadde låst bilen.
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD

minibiti

• Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Hero Member
  • Welcome to the future
    • Vis profil
« Svar #3 på: Søndag 22. Januar 2023, klokken 17:34 »
Does not sound very normal... Take it to the garage for a check :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)