Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kraftig viftelyd ved avslått bil

Startet av Svein_H, lørdag 21. januar 2023, klokken 14:54

« forrige - neste »

Svein_H

Den siste tiden har jeg gjentatte ganger opplevd en kraftig viftelyd fra bilen når den har vært avslått, omtrent som om varmeapparatet går for fullt.

F.eks i dag skulle jeg en liten tur på butikken, det var ca -10, bilen sto med ca 28-29% SOC fra da jeg kom hjem fra jobb i går ettermiddag og var verken forvarmet eller koblet til lader. Med en gang jeg låste opp bilen begynte vifta å gå for fullt, den roet seg litt da jeg startet bilen, men fortsatte å gå da jeg låste bilen ved butikken etter ca 1 km kjøring (ja, jeg vet jeg er lat!) og gikk fortsatt da jeg kom ut igjen etter ca 5 minutter. Kjørte videre til neste butikk litt lenger unna, var der i ca 10 minutter (tenkte ikke over om vifta gikk mens jeg var der), og kjørte så hjem igjen, totalt ca 3 km kjøring.

Da jeg parkerte bilen i garasjen gikk vifta for fullt, SOC 26-27%. Plugget i laderen, låste bilen og gikk inn, og regnet med at det ville gi seg etter hvert. Imidlertid gikk vifta fortsatt for fullt en time senere, det hørtes tydelig utenfor garasjen selv med porten igjen, og da begynte jeg å stusse.

Det er ikke programmert noen forvarming, og ladingen er programmert til å begynne 2215 hver kveld, så hvorfor insisterer vifta på å holde på slik midt på dagen, og hva slags vifte er det snakk om? Noen som kjenner til dette og vet hva det handler om?

Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg kan også nevne at her om ettermiddagen da jeg kom hjem fra jobb og parkerte bilen hørtes lyden ut omtrent som ei vifte som prøver å starte men ikke helt klarer å det til. Vanskelig å forklare, men det var den vanlige elektriske "brumminga" samt en slags litt gnagende lyd som økte i frekvens med jevne mellomrom.

Var ut en tur nå nettopp mens jeg skriver dette, og vifta går fortsatt for fullt, over 2 timer etter at jeg parkerte bilen. SOC har også gått ned til 24% selv om bilen er låst og tilkoblet lader. Bilen har straks gått 110', kan det være noe som er i ferd med å ryke, og i så fall hva?

Edit: Sjekket på nytt etter enda 2 timer til, og da var bilen stille. Låste opp bilen, og umiddelbart begynte vifta å gå for fullt igjen. SOC fortsatt på 24%.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Is the fan noise coming from the front or from the back, under the boot?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Den kommer fra høyre bakkant av motorrommet, høyt oppe, måtte ut og sjekke nå. Bilen var stille da jeg kom ut i garasjen, men vifta satte i gang for fullt samme øyeblikk som jeg låste opp bilen, og fortsatte selv om jeg koblet fra ladekabelen. Kjørte en liten tur før jeg parkerte i garasjen og koblet den til igjen, og vifta bare fortsatte å gå etter at jeg hadde låst bilen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Does not sound very normal... Take it to the garage for a check :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

I dag fikk jeg omsider feilsøkt problemet, og det viser seg at det er en programvarefeil ved kjølevifta. Den innbiller seg at det er fuktighet i motoren og vil prøve å tørke opp, hvilket da resulterer i at den kjører kontinuerlig og tapper batteriet for strøm mens den holder på.

Jo lenger jeg venter med å bytte vifta dess mer vil ladehastigheten reduseres. Normalt en klar garantisak, men siden garantien er 5 år / 100000 km (og min bil har gått 110000 km) må jeg betale for moroa selv, og en ny kjølevifte koster drøyt 12000 kroner.

Selve jobben skal visstnok være veldig enkel, kun 4 skruer og en el-kontakt som må kobles fra, så MF anbefalte faktisk at jeg skaffet en brukt enhet og skiftet vifta selv. Så nå er jeg på leting etter en brukt kjølevifte til ZE40.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på torsdag 09. februar 2023, klokken 16:49
I dag fikk jeg omsider feilsøkt problemet, og det viser seg at det er en programvarefeil ved kjølevifta. Den innbiller seg at det er fuktighet i motoren og vil prøve å tørke opp, hvilket da resulterer i at den kjører kontinuerlig og tapper batteriet for strøm mens den holder på.

Jo lenger jeg venter med å bytte vifta dess mer vil ladehastigheten reduseres. Normalt en klar garantisak, men siden garantien er 5 år / 100000 km (og min bil har gått 110000 km) må jeg betale for moroa selv, og en ny kjølevifte koster drøyt 12000 kroner.

Selve jobben skal visstnok være veldig enkel, kun 4 skruer og en el-kontakt som må kobles fra, så MF anbefalte faktisk at jeg skaffet en brukt enhet og skiftet vifta selv. Så nå er jeg på leting etter en brukt kjølevifte til ZE40.
Husk at du har reklamasjonsrett... Den er ikke nødvendigvis begrenset på km eller på samme nivået.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Ja, jeg vet det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett, men når bilen uansett ganske snart er 5 år gammel vet jeg ikke om det er noe å hente. Litt irriterende at slike dyre ting skal ryke rett etter garantiutløp, nå er det ikke mer enn et par måneder siden jeg måtte bytte vannpumpa, og det kom på nesten 10000 siden bilen hadde gått 400km for langt...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Det er absolutt noe å hente under Forbrukerkjøpslovens (reklamasjon) betingelser når det er mindre enn fem år siden kjøpet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Joda, jeg ser den, kan jo melde det inn som en reklamasjon. Vannpumpa kan jeg nok glemme å få noe igjen for så lenge etterpå, men kjølevifta kan jeg sikkert krangle litt med dem om. Da må jeg vel uansett ta det med forhandler som solgte meg bilen, men ved tidligere saker har de sagt seg enige i at MF kan ordne det praktiske siden de er mye nærmere.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Ser ingen grunn til at man IKKE kan reklamere på en vannpumpe så lenge man er innenfor lovens frister? Selv reklamerer jeg nå på en varmtvannsbereder som er fire år og ti måneder, ikke noe problem det! (uten sammenligning forøvrig)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Nei, det koster jo ingenting å prøve, jeg får se hva jeg gjør.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Det er IKKE å prøve seg, men å benytte seg av sine rettigheter etter loven og som profesjonelle forhandlere tar høyde for. Eller rettere sagt de sender regningen til importør.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svk

bil under 5år, kjørt litt over? kjør på, dette har du krav å få dekket på reklamasjon

Svein_H

Ja, jeg kommer til å melde inn en samlet reklamasjon på både vannpumpe og kjølevifte. Det er snakk om to relativt kostbare komponenter som begge har røket innenfor garantitiden, selv om kjørelengden er litt overskredet.

Det var jo dumt at jeg ikke tenkte på reklamasjonsretten da vannpumpa måtte byttes, den kostnaden måtte jeg ta på egen kappe siden jeg hadde overskredet kjørelengden, men det er kanskje mulig å få det refundert. Utfordringen her er at jeg ikke har meldt fra til selger, men kontaktet MF som var nærmere og enklere å forholde seg til. Det kan de bruke mot meg, jeg har jo selv et ansvar for å melde fra innen rimelig tid.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Det ble blankt og kategorisk avslag - i to runder. Begge gangene kom svaret så fort at jeg tviler på om de i det hele tatt rakk (gadd?) å lese gjennom det jeg hadde skrevet, og de blander begrepene garanti og reklamasjon om hverandre i den grad at det virker direkte useriøst og provoserende. Vurderer om jeg skal ta saken videre til Forliksrådet, men samtidig har jeg funnet en passende brukt erstatningsvifte til under 1500 kroner, så da er spørsmålet om jeg gidder å kaste bort mer tid på dette. Håpløs kundeservice og elendig reklame for dem der altså, men det er deres problem og ikke mitt.

På den andre siden: Kudos til MF Lillestrøm som ikke bare kommer med alternative og rimelige forslag til løsninger, men som også bidrar til at jeg finner passende deler! :+1:
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA