Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmeapparat sluttet å virke

Startet av Svein_H, tirsdag 23. mai 2023, klokken 10:50

« forrige - neste »

RJK

#30
Da blir jo alternativ løsning å kjøpe en ny evse som kan plugges mot din godkjente CEE-plugg. Jeg visste en som finnes mulig å kjøpe med forskjellig plugg mot veggen (schuko + div. CEE-alternativer ut fra støttet 1 eller 3-fase og 16V eller 32V).

Finnes noen dyrere saker som er genial til ferieturer, der du kan bytte den delen som går mellom vegg og evse-klumpen (designet spesifikt mot den EVSE'en), som da blir lovlig i motsetning til andre adapter-type lading.

Da er man forberedt for all type lading langs veien der man må bruke egen kabel, nesten uavhengig av hva som er tilgjengelig plugg, inkludert sær norsk blå 3-fase (de med blå plugg og 4 pinner), tilsynelatende både 16A og 32A for 230V-nett (IT/TT). Det er dog noe dyr løsning om du uansett bare bruker den hjemme, noe du vel ikke er låst til per i dag.

Denne f.eks. støtter opp til 22kW dersom uttaket klarer å levere såpass, men jeg liker ikke helt den skru-tilkoblingen (muligens er den en quick-lock type):

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal


Her er en annen variant, men kommer vel ikke medfølgende like mange adaptere:

https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas

Og så har du Besen som jeg "siklet" etter i lang tid:

https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Helge

Sitat fra: Svein_H på mandag 02. oktober 2023, klokken 17:05Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D


WOW.... 30.000 NOK for bytte av kompressor  :-1:  :o

Det virker som veldig mye siden det kan virke som kompressoren bare koster 6000 - 7000 (i England i hvert fall).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

RJK

Sitat fra: Helge på onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. oktober 2023, klokken 17:05Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D


WOW.... 30.000 NOK for bytte av kompressor  :-1:  :o

Det virker som veldig mye siden det kan virke som kompressoren bare koster 6000 - 7000 (i England i hvert fall).
Har man tid, anledning og mulighet for å dra med seg bilen på henger til Sverige, så kan man sannsynligvis spare masse. Er jo velkjent at norske forhandlere drar på med en salig DB for sin egen del, og ikke minst at de heller bytter ut hele deler, enn å reparere på de. Høy timepris i Norge, hjelper jo heller ikke på.

90/180 K service (som inkluderte bytte av registerkjede/reim) på min nå "avdøde" (kondemnerte) Mitsubishi Carisma skulle norsk verksted ha "fra 14-15 K" for, med mulighet for at det ble dyrere. I Sverige slapp jeg unna med 7,5 K inkludert at de fikset lysende motorlampe pga avgassen, uten tillegg i pris. Da var og kursen slik at jeg fikk en ca 10 % valutarabatt fra NOK med på kjøpet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Helge på onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. oktober 2023, klokken 17:05Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D


WOW.... 30.000 NOK for bytte av kompressor  :-1:  :o

Det virker som veldig mye siden det kan virke som kompressoren bare koster 6000 - 7000 (i England i hvert fall).
Har man tid, anledning og mulighet for å dra med seg bilen på henger til Sverige, så kan man sannsynligvis spare masse. Er jo velkjent at norske forhandlere drar på med en salig DB for sin egen del, og ikke minst at de heller bytter ut hele deler, enn å reparere på de. Høy timepris i Norge, hjelper jo heller ikke på.

90/180 K service (som inkluderte bytte av registerkjede/reim) på min nå "avdøde" (kondemnerte) Mitsubishi Carisma skulle norsk verksted ha "fra 14-15 K" for, med mulighet for at det ble dyrere. I Sverige slapp jeg unna med 7,5 K inkludert at de fikset lysende motorlampe pga avgassen, uten tillegg i pris. Da var og kursen slik at jeg fikk en ca 10 % valutarabatt fra NOK med på kjøpet.

Ny koster kompressoren snaut 30000, og med arbeid og deler har jeg fått pris på 37000 totalt. Har søkt litt og funnet brukte kompressorer ned til 5000,-, men da med kun 6 mnd garanti og uten noe info om hvordan den har blitt lagret eller hvor lenge donorbilen har stått. Det var Motorforum selv som anbefalte meg å se etter en brukt kompressor pga prisen, men de anbefalte sterkt å finne så "fersk" kompressor som mulig, siden det over tid vil dannes fukt og korrosjon som reduserer levetiden (deres ord, ikke mine).
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: Helge på lørdag 23. september 2023, klokken 12:14(...) Noen som vet om kompressorene på ZE40 og ZE50 er helt like eller om det er forskjellige kompressorer?

Ble informert om at det er ulike delenr, og ZE50 har type 2 mens min ZE40 har type 1, så de er ikke kompatible.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:31Da blir jo alternativ løsning å kjøpe en ny evse som kan plugges mot din godkjente CEE-plugg. Jeg visste en som finnes mulig å kjøpe med forskjellig plugg mot veggen (schuko + div. CEE-alternativer ut fra støttet 1 eller 3-fase og 16V eller 32V).

Finnes noen dyrere saker som er genial til ferieturer, der du kan bytte den delen som går mellom vegg og evse-klumpen (designet spesifikt mot den EVSE'en), som da blir lovlig i motsetning til andre adapter-type lading.

Da er man forberedt for all type lading langs veien der man må bruke egen kabel, nesten uavhengig av hva som er tilgjengelig plugg, inkludert sær norsk blå 3-fase (de med blå plugg og 4 pinner), tilsynelatende både 16A og 32A for 230V-nett (IT/TT). Det er dog noe dyr løsning om du uansett bare bruker den hjemme, noe du vel ikke er låst til per i dag.

Denne f.eks. støtter opp til 22kW dersom uttaket klarer å levere såpass, men jeg liker ikke helt den skru-tilkoblingen (muligens er den en quick-lock type):

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal

(snip)

Her er en annen variant, men kommer vel ikke medfølgende like mange adaptere:

https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas

Og så har du Besen som jeg "siklet" etter i lang tid:

https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/

(snip)


Blå CEE-rundstikk er vel ikke lovlig over 16A, det var derfor den ble valgt her. Hele poenget mitt bak dette valget var nettopp fleksibiliteten og at jeg kan ta med Zaptec'en når jeg skal på tur, og da bruke Schuko-adapteret som "nødlading" ved ulike destinasjoner. Tilsvarende alternativer med ulike adaptere er absolutt et mulig alternativ, så lenge det fungerer og er lovlig.

Legger ved noen bilder jeg tok i dag tidlig, bare for å fjerne ev. uklarheter rundt ladeløsningen min:







Er forøvrig i dalog med MotorForum angående lading av Megane med denne her, og de har sendt forespørselen min videre til Renault. Merkelig nok er svaret derfra at de ikke kjenner til denne løsningen med CEE-stikk, selv om den ble utviklet nettopp for at Zoe skulle kunne lade på IT-nett...

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Vi er helt på feil jorde når det gjelder trådtittel og opprinnelig emne nå, men siden jeg er TS anser jeg det som greit  ;) Moderator må gjerne rydde i tråden og flytte innlegg om det er ønskelig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

#37
Sitat fra: Svein_H på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:58
Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 15:31Da blir jo alternativ løsning å kjøpe en ny evse som kan plugges mot din godkjente CEE-plugg. Jeg visste en som finnes mulig å kjøpe med forskjellig plugg mot veggen (schuko + div. CEE-alternativer ut fra støttet 1 eller 3-fase og 16V eller 32V).

Finnes noen dyrere saker som er genial til ferieturer, der du kan bytte den delen som går mellom vegg og evse-klumpen (designet spesifikt mot den EVSE'en), som da blir lovlig i motsetning til andre adapter-type lading.

Da er man forberedt for all type lading langs veien der man må bruke egen kabel, nesten uavhengig av hva som er tilgjengelig plugg, inkludert sær norsk blå 3-fase (de med blå plugg og 4 pinner), tilsynelatende både 16A og 32A for 230V-nett (IT/TT). Det er dog noe dyr løsning om du uansett bare bruker den hjemme, noe du vel ikke er låst til per i dag.

Denne f.eks. støtter opp til 22kW dersom uttaket klarer å levere såpass, men jeg liker ikke helt den skru-tilkoblingen (muligens er den en quick-lock type):

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal

(snip)

Her er en annen variant, men kommer vel ikke medfølgende like mange adaptere:

https://elbilsentrum.no/product/portabel-ladestasjon-universal-22kw-32a-3-fas

Og så har du Besen som jeg "siklet" etter i lang tid:

https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/

(snip)


Blå CEE-rundstikk er vel ikke lovlig over 16A, det var derfor den ble valgt her. Hele poenget mitt bak dette valget var nettopp fleksibiliteten og at jeg kan ta med Zaptec'en når jeg skal på tur, og da bruke Schuko-adapteret som "nødlading" ved ulike destinasjoner. Tilsvarende alternativer med ulike adaptere er absolutt et mulig alternativ, så lenge det fungerer og er lovlig.

Legger ved noen bilder jeg tok i dag tidlig, bare for å fjerne ev. uklarheter rundt ladeløsningen min:

Er forøvrig i dalog med MotorForum angående lading av Megane med denne her, og de har sendt forespørselen min videre til Renault. Merkelig nok er svaret derfra at de ikke kjenner til denne løsningen med CEE-stikk, selv om den ble utviklet nettopp for at Zoe skulle kunne lade på IT-nett...
Ja, hva som er lovlig på CEE-stikk har jeg ikke sett på, jeg nevnte bare at man kan få støtte for 32A 3-fase via adapter som følger med den Spark Universal som er linket til over.

Jeg har hørt det er flere som har den 3-fase 16A-pluggen med 4 pinner, men ikke den litt større 32A-pluggen. Men om man støter på det ute på landeveien, så har man med den laderen, med seg en adapter som den takler (om man ikke legger den igjen hjemme, da). Men om bilen ikke støtter mer enn 16A, så vil den ikke trekke mer enn det.

I Sverige vil du nok finne både 16A og 32A av den røde, som går på 400V. Den er visstnok godt mer utbredt der enn her i Norge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#38
Sitat fra: Svein_H på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:58Blå CEE-rundstikk er vel ikke lovlig over 16A, det var derfor den ble valgt her. Hele poenget mitt bak dette valget var nettopp fleksibiliteten og at jeg kan ta med Zaptec'en når jeg skal på tur, og da bruke Schuko-adapteret som "nødlading" ved ulike destinasjoner. Tilsvarende alternativer med ulike adaptere er absolutt et mulig alternativ, så lenge det fungerer og er lovlig.
Zaptec ZapCharger Portable er helt ideell for å lade Zoe da den er forholdsvis lett. En tilsvarende transformator med jernkjerne veier fra 15 kg.

Men, Zaptec ZapCharger Portable er kostbar, og er ikke i produksjon lengre. Den er dermed sjelden vare, og mye verdt for eiere av Zoe. Din er ekstra skjelden forstår jeg ved at den kan levere helt opp til 16A. Typisk pris på Finn virker være 10 - 7000 kr, usikker om det er for 16A utgaven.

Er sikker på du vil få best "betalt" ved å selge denne sammen med Zoe.

Det som vil fungere (teknisk) er å kjøpe en rimelig EVSE (ladekabel) med CEE kontakt på den lade alle andre biler enn Zoe. Men, det er nevnt tidligere i tråden en slik endring krever ny godkjenning. Er ikke inne i detaljene rundt dette om det vil være krav eller ikke med ny godkjenning når eneste du gjør er å bytter EVSE ladekablen med en annen med CEE på en fra før godkjent CEE kontakt.

Et eksempel på en rimelige EVSE med CEE er denne:
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/230-v-ladekabel-til-bil/ladekabel-mode-2-type-2-16a-5-m/n6015/pn345302

Kreves det ny godkjenning - bestill elektriker for en fastmontert ladestasjon. Da kan du lade alle biler med unntak av Zoe. Type 2 kabel mellom ladestasjon og bil bruker også følge med bil. Dette er uansett den beste og mest fremtidsrettede løsningen. Trenger ikke være så kostbart.

Skal du lade via vanlig stikk kontakt andre steder benytter du ladekabel som følger med den nye bilen. Det er vanlig EVSE med schuko kontakt følger med. Ingen trafo kreves for andre biler. Schuko bruker være på 10A.

SitatEr forøvrig i dalog med MotorForum angående lading av Megane med denne her, og de har sendt forespørselen min videre til Renault. Merkelig nok er svaret derfra at de ikke kjenner til denne løsningen med CEE-stikk, selv om den ble utviklet nettopp for at Zoe skulle kunne lade på IT-nett...
Ikke noe teknisk feil med å benytte Zaptec ZapCharger Portable for å lade Megane eller en annen elbil, men det gir ingen fordeler å gjøre det.

Zaptec ZapCharger Portable ble utviklet til å lade Zoe, hvor godt forhandlernettet kjenner til de ulike ladeløsningene kan nok variere.

Som nevnt, det passer da best å la den følge med Zoe til neste eier.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

@TB, dersom han bare bytter ut sin Zapcharger Portable med en annen EVSE med CEE, så er det ikke bruksendring eller tukling med opplegget, Han trenger derfor ikke ny godkjenning for dette. Blir som om du skulle måtte få ny godkjenning på stikket, fordi du bytter ut lampa med egen kontakt.

Skal han derimot koble opp en ladeboks, så er det ikke bare bytte av "lampe" men en endring av anlegget, slik jeg tolker det. Og da krever det at det må godkjennes på nytt. Og spesielt om denne ladeboksen ikke bare kobles med CEE-stikk, men må fjerne CEE-kontakten for å montere en bakplate, slik de gjør det med f.eks. Easee-laderne.

Dersom en ladeboks kobles opp med CEE-kontakt på stikket, kan det riktignok diskuteres om det er endring av opplegget, eller bare "bytte av lampe". Men jeg tror du vil slite med å finne en elektriker som vil installere ladeboks uten at hen vil kreve at anlegget godkjennes etter dagens regler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 19:53@TB, dersom han bare bytter ut sin Zapcharger Portable med en annen EVSE med CEE, så er det ikke bruksendring eller tukling med opplegget, Han trenger derfor ikke ny godkjenning for dette. Blir som om du skulle måtte få ny godkjenning på stikket, fordi du bytter ut lampa med egen kontakt.
Absolutt min oppfatning også, men det ble nevnt tidligere i tråden det var krav om ny godkjenning, dermed dette forbehold.

Sitat fra: RJK på onsdag 04. oktober 2023, klokken 19:53Dersom en ladeboks kobles opp med CEE-kontakt på stikket, kan det riktignok diskuteres om det er endring av opplegget, eller bare "bytte av lampe". Men jeg tror du vil slite med å finne en elektriker som vil installere ladeboks uten at hen vil kreve at anlegget godkjennes etter dagens regler.
Støttes.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA