Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med Equalizer? Syns min er elendig

Startet av floopaloo, fredag 20. januar 2023, klokken 19:19

« forrige - neste »

floopaloo

Hei!

Fikk eesee-boks på mandag og kjøpte Equalizer på onsdag. Fornøyd med førstnevnte, ikke sistnevnte. Den virker utrolig «treg» i algoritmene, er alt for langt unna å utnytte maksimal kapasitet, står alt for lenge i «kø» og gir derfor treg lading. Opplever ofte at den ligger på rundt 66% av maks over tid. Til og med betydelig lavere. Kan også bli satt i «kø», og vente ganske lenge på 25% belastning før jeg «slipper ut» av køen. Tror ikke det er noe feil på min - men at equalizer er programmert dårlig. Erfaringer?

Tellus

Har Equalizer på hytta og har aldri observert noe lignende, men har vel sjeldent kapasitetsproblem der. Bilene våre lader også kun på en fase. Dvs to av fasene er alltid uberørt av lading. Tipper du lader trefase og at problemene du observerer er relatert til det.

floopaloo

Hei!

Har 1-fas, 40 ampere hovedsikring og 32 ampere sikring på ladekursen.

Odinpodin

Dette er jo vanskelig å svare på uten å se belastningen du har ellers i huset....

vegardg

Mulig den fungerer fint mtp. å balansere mot husets hovedsikring, men for å hindre at man havner på feil effekttrinn for nettleie er det dårlige greier. Opplevelsen er at det er mye kapasitet som ikke blir benyttet. Har du termostater som kobler inn og ut i korte perioder vil ladingen aldri justeres opp.

Dette kan løses ved å sette grensen for belastning høyere enn kapasitetstrinnet du ønsker å holde deg innenfor, men da har du ingen garanti for at du ikke treffer en perfekt storm og havner over.

elektrolux

#5
Rart dette fungerer dårlig i 2023. Myenergi har regulert totalforbruket i snart et tiår. Skjermbildene viser Eddi i aksjon på vår VVB. ( Har ikke satt opp Zappi i det huset enda ) Effekten på den 2 kW varmekolben på VVB reguleres konstant mot husets øvrige forbrukere.

Har stillt inn ønsket maks forbruk til 4,6 kW og det er det vi har.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jlan

Jeg bruker Tibber pulse (beta versjon?) og den regulerer fint innenfor 5 KWh/h, men bare når Easee står i enfase. Easee har lagt inn en begrensning på 3-fase IT, som gjør at den kan hoppe mellom enfase og trefase når effekten varierer. TM3 takler jo både enfase og trefase IT, men det ser ut til å bli litt kluss når det endres mens lading pågår.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Odinpodin

#7
Trådstarter sier han har koblet opp lader på en fase og at lastbalansering stepper ned lading for ofte/stepper opp for tregt... Jeg vil tro at noe koblet på samme fase  lager trøbbel, sannsynligvis noe med termostat.. mulig å koble ut noe? Ta en sikring for å sjekke? trikkeren kan bytte fase på lader

Eventuelt lage en ticket til Easee og høre om de kan se på det

jlan

Sitat fra: Odinpodin på søndag 22. januar 2023, klokken 11:13
Trådstarter sier han har koblet opp lader på en fase...
For å utnytte mulighetene med Equalizer bør vel laderen være koblet for trefase inn (selv om den skal gi enfase ut). Da skal fase velges automatisk.  Men mulighet for nøyaktig tilpasning til effektrinn i et trefaseanlegg ser ikke ut til å være på plass for Equalizer.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Wisd0m

Sitat fra: jlan på mandag 23. januar 2023, klokken 10:09
Sitat fra: Odinpodin på søndag 22. januar 2023, klokken 11:13
Trådstarter sier han har koblet opp lader på en fase...
For å utnytte mulighetene med Equalizer bør vel laderen være koblet for trefase inn (selv om den skal gi enfase ut). Da skal fase velges automatisk.  Men mulighet for nøyaktig tilpasning til effektrinn i et trefaseanlegg ser ikke ut til å være på plass for Equalizer.
Ikke på plass og jobbes heller ikke med.

floopaloo

Sitat fra: Odinpodin på søndag 22. januar 2023, klokken 11:13
Trådstarter sier han har koblet opp lader på en fase og at lastbalansering stepper ned lading for ofte/stepper opp for tregt... Jeg vil tro at noe koblet på samme fase  lager trøbbel, sannsynligvis noe med termostat.. mulig å koble ut noe? Ta en sikring for å sjekke? trikkeren kan bytte fase på lader

Eventuelt lage en ticket til Easee og høre om de kan se på det

Hei!

Det skal jeg sjekke nærmere. Første mistenkte ut er termostaten på varmekabler i gangen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA