Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

frontrute oppvarming

Startet av SolEL, torsdag 19. januar 2023, klokken 20:05

« forrige - neste »

SolEL

Fungerer dette bra?? Jeg kan ikke se noen virkning. ikke speilene heller. er vel det ikonet med bilde av frontrute på skjermen.

Martin Eden jr

Første gang jeg har bil med frontrute-oppvarming. Og det er fantastisk synes jeg. Bruker det via appen om morgenen før kjøring - og på svært kort tid er frontruta fri for is. Har lite behov for å bruke funksjonen når jeg kjører - virker som om aerodynamikken holder frontruta ganske fri for snø når man kommer opp i fart.

Men jeg er også usikker på om det er denne "knappen" som også sørger for oppvarmede speil.

2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

igniztion

Speilvarme: Vri knotten for justering av speilene til symbolet som ser ut som et speil med tre bølgete streker lyser.
Frontrute: Clima -> Knapp med tre streker -> Front -> Knapp med frontrute med "hjerterytme"

Begge deler aktiveres via forvarming fra appen dersom det er under en viss temperatur.

Se forøvrig fullstending brukermanual her: https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nb_NO/welcome
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Bilskallen

Mener du ac kontrollen, eller mener du oppvarmet frontrute-funksjonen med varmefolie i glasset? Jeg har det siste. Var redd for å få synlige varmetrådstreker i ruta, men verden har heldigvis gått videre. På 5 minutter er stålis på ruta forvandlet til vann.

SolEL

da klager jeg, ingen virkning hos meg

SolEL

Ble forklart at det er forskjell på folie og varmetråder. Tråder har en helt annen effekt, som e-up har, forklarte de. Det ble målt 22 -23 grader på frontruta, en helt annen temp en siderutene, men ikke allverdens. Har dere målt høyere temp? Jeg må si att jeg hadde forventet bedre effekt. :-1:

02jan

Ikke målt, men klink islag i frontruta (1 mm tykt) smelter etter få min (ca 3) på min bil i minus 15, uten å ha startet klimatisering i kupe.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

VoltWay

Jeg har ikke målt noe som helst, men folien fungerer utmerket her. Selv uten varme på klimaanlegget så er isen smeltet på noen minutter.

Bilskallen

#8
Sitat fra: SolEL på mandag 30. januar 2023, klokken 20:26
Ble forklart at det er forskjell på folie og varmetråder. Tråder har en helt annen effekt, som e-up har, forklarte de. Det ble målt 22 -23 grader på frontruta, en helt annen temp en siderutene, men ikke allverdens. Har dere målt høyere temp? Jeg må si att jeg hadde forventet bedre effekt. :-1:
Jeg har hatt begge deler på andre biler, og oppvarmet frontrute på min Enyaq. Kan ikke si at det har vært snakk om stor forskjell på folie vs varmetråder da jeg synes begge deler har funka fint. Du trenger strengt tatt bare et titalls varmegrader for å tine frost/is på ruta - hva skal du siden du synes 22 grader er for lite? Steke speilegg?
Fordel Enyaq er at jeg kan starte dette med appen, enten bare varme i ruta eller sammen med oppvarming av hele bilen. Og som sagt så har dette fungert utmerket. Naboen har en Enyaq IV60 og han angrer på at han ikke bestilte med oppvarmet frontrute. På 80 og 80X samt Sportline var dette standard på 2022 modell. På 2023 modell må du velge MAX pakke for å få med dette, men fortsatt standard på Sportline.

Popeye

Sitat fra: Bilskallen på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:48
På 80 og 80X samt Sportline var dette standard på 2022 modell. På 2023 modell må du velge MAX pakke for å få med dette, men fortsatt standard på Sportline.

Jeg kjøpte nylig en brukt Enyaq 80X, førstegangsregistrert 24. april 2022. Jeg kjøpte på auksjon, og fikk ikke med alle papirer fra bestillingen. Hvordan kan jeg sjekke om jeg har frontruteoppvarming?

Martin Eden jr

Trykk på knappen for klima-anlegget i knapperaden, og se om du får opp et symbol med et vindu med noen sikk-sakk linjer i (tror det er nederst til venstre). Evt. skal du få det opp i appen.
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

VoltWay

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

Popeye

Yay! Det symbolet har jeg i min bil! Så da har jeg hurtigoppvarming av frontruta!  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA