Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har skjedd med bruktbilprisen på under et halvt år

Startet av Vroomvroom, onsdag 18. januar 2023, klokken 16:49

« forrige - neste »

Vroomvroom

Ble mildt sagt sjokkert når jeg gikk inn på finn å sjekket prisen for en 2018 modell X med lav KM og sendt registrert så de faktisk har 10-11mnd igjen på garantien

Bilene er nedi 400.000. Og jeg er bombesikker på at jeg kunne prutet det ned til 370k om ikke mer.

Når jeg sjekket sist i September 2022, så var tilsvarende biler med lik km på 580-650k
Hva i huleste har skjedd??

Nyhetene om at Tesla Y dropper prisene skjedde jo nå nylig, men hvorfor skal det gå utover X også?  Er jo som å sammenligne epler og pærer.
Vi forstår jo at det vil ha en eller annen effekt.

Men 200.000 på under et halvt år?   Yikes.

geear

Y og X er ikke å sammenligne epler og pærer, de er definitivt konkurrenter. Vi er familie på fem, som hadde syv-seter og gikk til Y. Har inntrykk av at det er mange som har gjort dette byttet. Y-en gjør det meste X gjorde, pluss litt til. X bedre på noe, men ikke nok. Og en del av det X er bedre på kommer også med ulemper.

Har autosøk med push på X 100 kWh+ 6/7-seter fra 2018 og nyere, så de popper stadig opp, og det er bare noen timer siden jeg reagerte på en bil som var lavt priset, har inntrykk av at det største prisfallet har skjedd nå de siste dagene.

Man får nå en ny Y LR med fem års garanti, samme ytelser, lav feilrate, all den siste techen, varmepumpe, lavere forbruk, kjekkere kjøreegenskaper, samme rekkevidde og mye raskere lading, for rundt 500k. Å da ta ut en fem år gammel potensiell kostbombe for mer enn det vil nok sitte langt inne hos en del. Da skal man sette falkevingedører, 6/7-seter, ekstra hengervekt, og/eller litt mer plass, ganske høyt...

Thalgar

Synest synd på folk som skal selga x med fem seter for tida. Seks og sju-setarar har i det minste noko unikt å tilby.
Model Y LR Quicksilver, 2023

arthur

Var innom en bruktbilhandler i dag for å se etter en liten elbil, men der var hallen full av Teslaer. Han var ikke så veldig fornøyd med livet for å si det sånn!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Nei, kunne nok tenkt seg at han bare kunne fortsette å hamstre inn nye og brukte Teslaer og selge de med 30-40k fortjeneste med et par timers jobb, slik situasjonen har vært i et års tid. Så har de blitt grådigere og grådigere og kjøpt flere og flere biler, og så kom smellen. Er man med på leken...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA