Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SR+ med LFP batteri: kulde og degenerering

Startet av OleBrum2, onsdag 18. januar 2023, klokken 07:43

« forrige - neste »

OleBrum2


Lurte på om noen her kunne gi sine vurderinger av rekkeviddetap ved -5/10 grader for dem med LFP batteri. Tidligere kjøpere av SR+: har dere reelt merket at batteriet ikke degraderer så fort som andre?

JPM

Eksponentielt ved -7-10 og nedover. F.eks nå, ved +1 - -2, er tapet minimalt. Kun anekdotiske bevis dette :-)

Degradering er alt for tidlig å mene noe om. Selv mine eldre leafer brukte flere år på å tape reell rekkevidde pga nedgradering.   

OlaM

Andre kjemier mister jo gjerne en god slump de første par tusen km før det flater ut igjen, er det ikke noe sånt på LFP?
'21 3LR

Stig-Arne

#3
Handlet Model 3 SR+ november 2021.
Etter hva SMT ( Scan My Tesla) viste da, så hadde bilen 54 kWh nominell tilgjengelig
I september 2022 sjekket jeg på nytt, da var bilen trillet ca 17 000 km, da viser SMT 52,4 kWh tilgjengelig.
Altså en reduksjon på 1,6 kWh eller 2,96%

I begynnelsen var bilen konsekvent ladet til 100 %. Men det siste halve året har jeg heller ladet den opp til 90 i det daglige, og heller 100 % en gang i uken.

Har aldri kjørt bilen fra 100 - 0 % for å sjekke hva jeg faktisk får ut av pakken, så forholder meg til tallene som SMT viser.

Angående kulde, så er jo LFP batteriene litt mer sårbare her. Merker lett at det skal ikke være veldig kaldt før batteriet ikke tar i mot mye strøm ved regenerering eller lignende.
Ellers så er det jo forbruket som er drepen på rekkevidden om vinteren. For bilen varmer fint batteriet opp til sommertemperaturer, og da bør man få like mange kWh ut av batteriet som om sommeren. Men forbruker er jo desto høyere, og derfor får man ikke like mane km ut på vinteren som om sommeren.

Edit:

Legger inn en liten Edit her. Pr. idag, med 19 000 km, så viser SMT en nominell batterikapasitet på 52 kWh, så da er vi på 2 kWh tapt, altså 3,7 %

Hideyowife

Vår SR+ 2021 september levert har gått fra 419km ved 100% til 409km. Kjørt 33.000km hittil. Det er de første årene det er størst tap i batteriene.

Veldig lite interessant tema lenger  :) . Bilene går 40 mil. Det var verre når den nye e-Golfen klarte 16 mil på sommern og 8 på vinteren. Når slik rekkevidde krymper pga batteritap blir det jo veldig lav rekkevidde.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

OleBrum2


Takk for gode råd, da ble det kjøp av model Y med LFP batteri her. Kjekt å lade til 100% og ikke tenke så meget på degenerasjon. Ser 3 år gammel LR Y godt kan ha tapt 13%.

Stig-Arne

Sitat fra: OleBrum2 på fredag 20. januar 2023, klokken 20:07

Takk for gode råd, da ble det kjøp av model Y med LFP batteri her. Kjekt å lade til 100% og ikke tenke så meget på degenerasjon. Ser 3 år gammel LR Y godt kan ha tapt 13%.
3år gammel Y med 13% degradering? Høres egentlig svært tvilsomt ut, evt at bilen har 300 000 km på hjulene.

Husk at også LFP degraderes mer ved høy SOC enn ved lav. Men tåler det bedre.
Så vi lader vår til 100% en gang i uken. Men normal lading er på 90%,  spesielt om bilen blir stående noen dager.

OleBrum2

Kjørt en del, og blir litt anekdotisk, men mener Tesla Bjørn også har testet en del lithium ion batterier m lignende. Model a batteri synes dog å holde seg bedre det jeg husker. Her er nå den med 13% tap, -20 model.

https://www.torquenews.com/14335/tesla-model-y-and-model-3-lfp-battery-after-43000-miles/amp

Stig-Arne

Sitat fra: OleBrum2 på mandag 23. januar 2023, klokken 23:45
Kjørt en del, og blir litt anekdotisk, men mener Tesla Bjørn også har testet en del lithium ion batterier m lignende. Model a batteri synes dog å holde seg bedre det jeg husker. Her er nå den med 13% tap, -20 model.

https://www.torquenews.com/14335/tesla-model-y-and-model-3-lfp-battery-after-43000-miles/amp

Måling av degradering er jo vanskelig. Men, ser jo når Teslabjørn testet Model Y, så var kapasiteten målt til 70 kWh tilgjengelig.
Mens bilen i artikkelen du nevner har kapasitet på 77,3 kWh.
Nå kom det jo ett nytt og litt større batteri til Model Y, men det kom vel ikke så tidlig som i 2020?

Så degraderingen kan jo bli unormalt stor, om man kalkulerer med for høyt nettotall ved nytt batteri.
Så om man ikke får testet samme bil ved ny og etter kjørt en del 1000 km, så føler iallefall jeg at slike degraderingstester blir missvisende.

Min Model Y LR som jeg hentet ut i Oktober har en nominell kapasitet på 77,4 kWh når det var nytt.

Men er veldig spent på LFP batteriet hvordan det holder ut. Som sagt, jeg lader min opp til 100% en gang i uken, og ellers holder jeg det rundt 90%.

Burger

Sitat fra: Hideyowife link=topic=63180.msg108733
Veldig lite interessant tema lenger  :) . Bilene går 40 mil.
/quote]
Har samme bil levert omtrent på samme tid og samme følelse. Når folk spør meg om kjørelengde så stusser jeg, fordi bilen går lengre enn hva jeg føler er komfortabelt i ett strekk og lader raskere enn jeg klarer å ta pause.

Får grøss når jeg tenker på 2015 Leaf-en min med 80km på vinterstid mot slutten og kjørte 78km tur/retur jobb....

Har omtrent 5% degradering ifølge S3XY buttons + app, men ikke tenkt noe mye på det siden det gikk fort i begynnelsen og så slaket ut. Litt som forventet dersom man er litt under snittet heldig med Tesla av det jeg har sett på grafer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA