Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen slår seg over i parkering når man ruller

Startet av Pass, tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:49

« forrige - neste »

Pass

Er det noen måte å unngå at bilen, M3, går over i parkering når man ruller mot innkjøring til f.eks en rundkjøring? Den gjorde ikke det før...

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

OlaM

Har du på hold? Du kan kanskje heller velge "rull" (dårlig oversettelse), du finner det på  Kontroller > Pedaler og styring

Hvis ikke tror jeg du må gi litt flere detaljer om hvordan dette oppstår. Jeg har kjørt i mange rundkjøringer og aldri vært ute av drive. Men jeg kjører stort sett på "hold" og da dukker bremsesymbolet opp på skjermen hele tiden.
'21 3LR

Kim-

Du har sikkert på hold ja. For at den ikke skal gå i «parkering» gir du litt gass
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Pass

Jeg har forsøkt begge deler, hold og rulle. Beltet er på, men plutselig parkerer bilen og gir melding; dette er for å hindre bortrulling....

Pass

Jeg antar det er dette;

Kjøretøy parkert automatisk for å hindre bortrulling
Fest setebeltet og lukk døren for å forbli i giret
Dette betyr denne alarmen:
Bilen har satt giret automatisk i Park (P) fordi det registrerte at føreren var på vei ut av bilen eller ikke lenger var til stede. Dette er forventet atferd under diverse omstendigheter.
Bilen setter giret automatisk i Park hvis alle følgende forhold foreligger:
Autoparkering er ikke aktiv.
Bilen kjører saktere enn 2,25 km/t (1,4 mph) i Drive eller Reverse.
Siste føreraktivitet ble registrert for mer enn 2 sekunder siden. Føreraktivitet omfatter følgende:
trykk på bremse- og/eller gasspedalen
manuell styring av bilen
og minst to av følgende forhold foreligger:
Førerens setebelte registreres som ikke festet.
Føreren registreres som ikke til stede.
Førerdøren registreres som åpen.

Jeg har registrer at når jeg forlater bilen så kan lysene stå på, så det er nok noe med førerdøren.

OlaM

Sannsynligvis feil på en av sensorene da. Jeg ville opprettet servicesak på det.
'21 3LR

Hjortefot

Sitat fra: OlaM på torsdag 19. januar 2023, klokken 09:20
Sannsynligvis feil på en av sensorene da. Jeg ville opprettet servicesak på det.
Om vi skal vedde: To kroner på sensoren som registrerer at det sitter noen i førersetet. Da vil jo bilen tenke at: Her har jeg stoppet, sånn omtrent. Shit, det er jo ingen i førersetet. Sikkert en luring som har klikket i setebeltet bak ryggen og nå har han gått for å kjøpe sigg. Best å sette meg i Park for sikkerhets skyld. Folk, altså!  8)
Model 3 LR - 2019

goggo

Sitat fra: Hjortefot på fredag 20. januar 2023, klokken 09:33
Sitat fra: OlaM på torsdag 19. januar 2023, klokken 09:20
Sannsynligvis feil på en av sensorene da. Jeg ville opprettet servicesak på det.
Om vi skal vedde: To kroner på sensoren som registrerer at det sitter noen i førersetet. Da vil jo bilen tenke at: Her har jeg stoppet, sånn omtrent. Shit, det er jo ingen i førersetet. Sikkert en luring som har klikket i setebeltet bak ryggen og nå har han gått for å kjøpe sigg. Best å sette meg i Park for sikkerhets skyld. Folk, altså!  8)

HeHe, det fikk meg til å tenke på at vår kjære (når vi ikke hater han, da... )  Elon har en finger eller ti med i både Tesla og OpenAI/ChatGPT så jeg tenkte at kanskje han har koplet de to sammen uten å fortelle oss  :o

Så jeg spurte ChatGPT hva som burde skje her, og må si at jeg ble veldig beroliget av svaret  :)


mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jlan

Men hva "tenker" bilen når den registrerer at føreren har gått ut i en bratt og glatt bakke:
"Hm. sjefen har satt meg i "hold" så alle hjulene er låst, og nå har han forlatt meg. Jeg tror jeg slipper bremsene på forhjulene, så han får seg en liten støkk".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Pass på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:08
...Bilen har satt giret automatisk i Park (P)....
...Bilen setter giret automatisk i Park hvis alle følgende forhold foreligger...
Det er ingen låsing av (reduksjons)giret i Tesla når den er i P. Det er kun bremser som låser bakhjulene.
Andre bilmerker har derimot også fysisk låsing av giret som ekstra sikring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

"Noen andre bilmerker.." ville jeg vel heller sagt.

F.eks. iX ser ut for å ha akkurat samme løsning som Tesla:

https://elbilforum.no/index.php?topic=59037.msg1087378#msg1087378

jlan

#12
Sitat fra: geear på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:02
"Noen andre bilmerker.." ville jeg vel heller sagt.
Det er bare noen som har det ja. Men måten å teste det på er ikke å jekke opp begge forhjul slik denne iX eieren gjorde. Siden låsen sitter i girkassen vil jo da hjulene rotere hver sin vei pga. diffen. Så det holder å jekke opp ett hjul.  En slik "locking-pawl" øker forøvrig kompleksiteten i girkassen betydelig, så det er forståelig at mange dropper det. Her en grundig tysk løsning på e-tron 2019:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10155750-9999.pdf#page=42
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:02
"Noen andre bilmerker.." ville jeg vel heller sagt.

F.eks. iX ser ut for å ha akkurat samme løsning som Tesla:

https://elbilforum.no/index.php?topic=59037.msg1087378#msg1087378
Grei presisering. Ordet "andre" i denne sammenhengen betyr jo heller ikke "alle". Jeg er veldig klar over at ikke alle andre har dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Sitat fra: geear på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:02
"Noen andre bilmerker.." ville jeg vel heller sagt.

F.eks. iX ser ut for å ha akkurat samme løsning som Tesla:

https://elbilforum.no/index.php?topic=59037.msg1087378#msg1087378

Hvem andre enn iX har dette og da?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA