Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Originalt vs pirat takstativ

Startet av Grenadier, mandag 19. september 2022, klokken 22:09

« forrige - neste »

bjheggset

Sitat fra: Grenadier på torsdag 19. januar 2023, klokken 21:55
Er det forresten slik at Thule ekstrautstyr passer rett inn på original Tesla? Vurderer skistativ (sånne som klemmer skiene på plass).

Mener å ha lest at det også finnes nedfellbare skistativ. Som man kan vippe ned når de ikke er i bruk. Noen som vet hvilke det er, og evt har erfaringer?

Jeg har disse: https://takboks.no/produkt/skiholdere/kuat-switch-4-skiholder-1.
Helt greie, kan vippes ned. Eneste som er litt irriterende er at de bør helst festes midt på takstativet, da takstativet krummer noe. Da kan det være knotete å nå tak i skiene om man er litt kort.

Men har takboks nå, så de ligger bare i garasjen. Men av skiholdere man kan felle ned, synes jeg disse er ok, slet litt med plystring > 60km/t, men det forsvant etterhvert

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Grenadier på torsdag 19. januar 2023, klokken 21:55
Er det forresten slik at Thule ekstrautstyr passer rett inn på original Tesla? Vurderer skistativ (sånne som klemmer skiene på plass).

Mener å ha lest at det også finnes nedfellbare skistativ. Som man kan vippe ned når de ikke er i bruk. Noen som vet hvilke det er, og evt har erfaringer?

Ja, T-sporene er i utgangspunktet like. Jeg har brukt Thule sykkelstativ med T-spor. Eneste problemet er at på Tesla-bøylene så er det en slags gummi som du må få firkant-bolten over (men under spor-toppen), og hvis du er litt uheldig så begynner du å dytte gummien innover i begynnelsen, sånn at helle gummiremsen blir dyttet innover, og da kommer du ikke mer enn 4 cm. Så for min del ble løsningen silikon-spray oppi gummien, og holde gummien med en smal tang, mens jeg skjøv firkantbolten over gummien i den bøyde tesla-bøylen. Er heller ikke veldig lett å ta av igjen stativene hvis de har stått der lenge, sånn at gummien har parkert seg godt rundt firkantbolten.

Så for å konkludere:
- Det går men er litt krøkkete
- Ikke ta av hele sulamitten med takbøyler og skiholdere oppå - da sliter du i hvert fall med å få driten av.
- Ser for meg at nedfellbare stativ har ganske stor luftmotstand?
- Veldig mye lettere å ha takboks, f.eks. Thule, for der griper klørne rundt takbøylene, og du slipper å forholde deg til gummien, samt mindre lyd og kanskje mindre luftmotstand.
Tesla Model Y                         2021-

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA