Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevide: sykler på taket

Startet av bjornart, tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:09

« forrige - neste »

bjornart

Noen som har testet reduksjon av rekkevidde med 2 sykler på taket? Bruker Thule Outride 561 (gaffelmontert).

Hvis jeg skulle tippe, så vil dette medføre 10-20% reduksjon i rekkevidde.


RJK

Sitat fra: bjornart på tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:09
Noen som har testet reduksjon av rekkevidde med 2 sykler på taket? Bruker Thule Outride 561 (gaffelmontert).

Hvis jeg skulle tippe, så vil dette medføre 10-20% reduksjon i rekkevidde.
Tipper du tipper feil her... ;-)

Kjører selv med skiboks på taket på min, og den er langt mer aerodynamisk, og der er vel tapet 10-15 %. Du skal nok over 20% tror jeg, med 2 sykler på taket. Denne artikkelen antyder et merforbruk på 33%, riktignok estet i 120 km/t:

https://www.elbil24.no/nyheter/henger-eller-taklast-sa-mye-rekkevidde-taper-du/76931117

Har du krok, så kjøp heller et sykkelstativ til dette, og gjerne en kule du kan montere på ev. tilhenger, for så å feste stativet der når du også må ha med henger uten å kunne feste syklene inni eller oppå tilhengeren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tore_tang

Her betyr farten utrolig mye- på motorvei (110kmt) blir det mye rekkeviddetap- tipper minst 30%- i 60-70 så kanskje 10-15%. Sykler på hengerfeste er mye stillere men det krever også endel ekstra strøm da de står på tvers av kjøreretningen. Vi har kjørt mye med terrengsykler på tvers bak Model X og typisk forbruk på langkjøring var 270w/h pr km- mot kanskje 220-230 uten.
Tesla YP 2023
Tesla Model 3 2021
Tesla X100D 2019
Hyundai Kona 2019
Tesla Model X 2017
Tesla Model S 2015
Tesla Model S 2013

ToWalkOrDrive

Har kjørt mye med sykler på tak og på krok (på Model S og 3), og føler det har vært mye mer hørbart, og muligens større forbruk med syklene på taket. Når de er på hengerfestet ligger jo mye i dragsuget av bilen (selv om en får større flate mot vinden). Mye lyd og styr når de er på taket, og lydløst bak (siden du kjører vekk fra lyden). Med Model Y har jeg ikke vært på langtur med sykler ennå, men synes og her at sykler på hengerfeste er å foretrekke, men det føles sikkert mye bedre når en tar fremhjulet av, siden de ikke står og svaier på samme måte på en bøyd takbøyle. Kan muligens og gi litt mindre luftmotstand når fremhjulet er av. Fordelen med Model Y i dag vs Model S 85 for noen år siden er at Y går lenger, og lader raskere, samt at det er mange flere Tesla-ladere, sånn at jeg ikke ville tenkt på det ekstra forbruket (på tipper 10-20%) er noe stort problem. En må bare tenke på det når en beregner ladestopp - du kan ikke stille inn det inni bilen på estimert rekkevidde i navigasjonen. Er mange som har testet forskjellige ting, men mye rare tester og, som ikke er gyldige:

https://www.google.com/search?q=bicycle+on+roof+model+y+power+consumption&sxsrf=AJOqlzVUtp28HwbNRZAkowl9lhXzdH1zKA%3A1674032892960&source=hp&ei=_LbHY9SMNtaIxc8P6PengAE&iflsig=AK50M_UAAAAAY8fFDPwbuPJqWV3NP7Z61qxjaQz_vrZv&oq=bicycle+on+roof+model+y+power+con&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMYADIFCCEQoAEyBQghEKABMgUIIRCgAToECCMQJzoRCC4QgAQQsQMQgwEQxwEQ0QM6CAgAELEDEIMBOgUIABCABDoLCAAQgAQQsQMQgwE6BQguEIAEOg4ILhCABBCxAxDHARDRAzoLCC4QgAQQxwEQrwE6CAguELEDEIAEOgsILhCABBCxAxDUAjoICAAQgAQQsQM6CAgAEIAEEMsBOgYIABAWEB46CAgAEBYQHhAPOggIABAWEB4QCjoICCEQFhAeEB06BwghEKABEAo6BAghEBVQAFjZjwFgkp4BaANwAHgAgAF_iAHoHJIBBTE1LjIxmAEAoAEB&sclient=gws-wiz#imgrc=KwLhh1XCGymFbM 
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Odinpodin på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:20
Hvis du har dem på kula bak, så slipper du å bekymre deg for at du skal glemme det når du skal inn i garasjen også ;)

Ja. Husker et par ganger jeg nesten kjørte inn der det var for lavt på parkeringshus, men kom på det i siste liten (heldigvis ikke mitt bilde).
Tesla Model Y                         2021-

olavxxx

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:34
Sitat fra: Odinpodin på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:20
Hvis du har dem på kula bak, så slipper du å bekymre deg for at du skal glemme det når du skal inn i garasjen også ;)

Ja. Husker et par ganger jeg nesten kjørte inn der det var for lavt på parkeringshus, men kom på det i siste liten (heldigvis ikke mitt bilde).
En av grunnene til jeg byttet 3P ut med YP var at å ha en tung kenevo turbo på taket er stress. Ungen ble større og sykler mer. Samt trenger henger til hagen. Liker model 3 kupeen bedre enn Y, men sedan og ingen henger på P er litt skuff. Håper de refresher Y eller lager model 2 performance med stor bakluke og henger. Liker egentlig ikke suv

ToWalkOrDrive

Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:34
Sitat fra: Odinpodin på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:20
Hvis du har dem på kula bak, så slipper du å bekymre deg for at du skal glemme det når du skal inn i garasjen også ;)

Ja. Husker et par ganger jeg nesten kjørte inn der det var for lavt på parkeringshus, men kom på det i siste liten (heldigvis ikke mitt bilde).
En av grunnene til jeg byttet 3P ut med YP var at å ha en tung kenevo turbo på taket er stress. Ungen ble større og sykler mer. Samt trenger henger til hagen. Liker model 3 kupeen bedre enn Y, men sedan og ingen henger på P er litt skuff. Håper de refresher Y eller lager model 2 performance med stor bakluke og henger. Liker egentlig ikke suv

Ja, en har vel sånn ca 3 alternativer, hvor ingen gjør det skikkelig:

1 - Montere på "sykkelhengerfeste" på Performance Model 3. Dette gjorde jeg da jeg hadde 3P. Men savnet å ikke kunne kjøre henger....en av grunnene til at jeg gikk over til Y...men fungerte strålende til mange sykler bak.

2 - Kjøpe Base Performance fra 2019 med hengerfeste, som vel er rask, men mangler litt for å være en "skikkelig" Performance. Her får en og kjørt hageavfall

3 - Kjøpe Model Y Performance med hengerfeste og få installert fanzy dempere for 30.000 hvor en kan justere høyden, og få den til å føles som en Model 3 :-)
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA