Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vurderer å selge min MYP

Startet av Andreas84, tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46

« forrige - neste »

k1

Og når du står der på SuC med 75 % på batteriet og den kun lader 50kW og lavere... da kjenner jeg at jeg ikke gidder å stå der mer i hvert fall. Ikke minst, hva er 75 % i km på dette batteriet?
Alle må jo se an sitt behov, og den kan være topp for mange avhengig av bruksmønster. Men har du noen litt lengre turer her og der kan det bli plagsomt i lengden - til gjengjeld kan man jo da sitte og smile over pengene man sparte på denne.

Electroelectro

Personlig ville jeg ikke solgt min P.
Hva er greia at alle plutselig skal kjøpe Bakhjul og mener det er så fantastisk bil?Hvorfor valgte en P i utgangspunkt ?
En Model 3 standard utgave er ikke noe juble over så tviler på det er annerledes på en Y.
Så om en ser på at prisen på en P er nesten samme som før prisjustering skjønner jeg ikke helt greia.
Er det lånet på bilen som er for høyt eller hvorfor kaste bort pengene på den måten?

Andreas84

Takk for mange gode inspill for og imot salg.

Jeg mener (selvfølgelig) at P er best. Det er gøy med hestekrefter og AWD, men om det rettferdigjorde ca 180k var spørsmålet i utgangspunktet. Da jeg kjøpte bilen var det 100k forskjell på de to, og da var spørsmålet enkelt for meg. Det virker nå, utifra hva jeg kan regne med å få solgt min P brukt, som at ca 150k er mer realistisk prisforskjell.

Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment og rekkevidde*

* Hvis det er riktig slik jeg har hørt at den nye batteri teknologien tar mindre skade av å lades til 100% kan jeg jo oftere lade til 100%. Det er sant nok at man sjelden trenger fullt batteri til hverdags-kjøring, men jeg liker å ha full tank/max rekkevidde om noe uforutsett skulle skje. Hvis man kan se bort fra 20-80% regelen kan man også ankomme målet med under 20% og stå over natten, uten at en må stresse med å sette bilen til lading en sen kveld ved ankomst. Nå har vel Tesla sagt 90% men jevnt over anbefales 20-80 for batteriets levetid.

Jeg kommer nok til å beholde min P, men jeg er bekymret hva som kommer. Tesla driver hele tiden å trekker fra/legger til deler på bilene. Kanskje helst fjerner deler, som sensorer. Hvis de ikke ordner camera-recognition slik de lovet da de fjernet sensorene blir jeg alvorlig skuffet. Det er irriterende at en "premium" bil som Tesla ikke klarer å ha 360 view som biler til halve prisen har. Hvis jeg har forstått det rett så skal de fjerne noen kameraer og legge til noen bedre. Da lurer jeg på om kameraene min MYP er utstyrt med vil bli gode nok til en eventuell oppdatering med kamera basert ryggesensor.

gsm2k

SitatDet virker nå, utifra hva jeg kan regne med å få solgt min P brukt, som at ca 150k er mer realistisk prisforskjell.

Har priset min ned til 40k under nypris nå og det er null respons. Eneste "seriøse" budet er på 550k som selvsagt er 100% uaktuelt.. Jeg gidder ikke å bli med på et kappløp mot bunnen for å bytte den mot en litt rimeligere bil når besparelsen krymper like raskt som jeg setter ned prisen.. Eneste må være om jeg kan få en 2023 LR til godt under 500k.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Trond.m

Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Det er irriterende at en "premium" bil som Tesla ikke klarer å ha 360 view som biler til halve prisen har.
Godt at du skriver «premium». Det er en romslig bil, men kommer man fra en premium bil som Mercedes, BMW eller Audi så framstår det som en billigbil. Imitert treverk, klamme skaiseter og ingen instrumenter eller HUD. Nei takk 😉

heiho

Enig, skaisetene er noe av det dårligste jeg har sittet i noen gang. Null støtte alle veier og forferdelig klamme.

olavxxx

Å selge en bil så snart etter kjøp, er et stort tapsprosjekt.
Klart du kan jo høre med Tesla på innbytte også da, hvis du "bytter nedover" til en SR.

Men husk at litt av grunnen til at YP gikk mindre ned i pris, er at den er dyrere og derfor fremdeles får litt moms. Det er ikke hele forklaringen da.

Men jeg tenker jo at du har jo bilen du bestilte og du betalte summen du skulle betale.
Så gikk den ut til kunde ned "bare" ~10.000kr. Men LR og SR gikk jo mye mer ned i pris.
Mistenker sånn sett at LR og SR vil krasje mer i bruktpriser enn P, men akuratt nå er det jo "totalt krakk". Men det var krakk på bruktmarkedet før nyttår også, siden alle skulle ha seg Y før moms.

Kontinuerlige forbedringer må du nesten bare forvente, men mitt råd til deg er å ikke bytte bil hvert år. Prøv å hold den 3-4 år sånn ca tenker jeg. Da er det fremdeles garanti og da vil du merke forskjell på neste bilen. SKifter du bil med en gang det kommer en liten endring, så må du skifte tesla flere ganger i året :P Og på forumet her så er folk nok mer enn gjennomsnittlig opptatt av smådetaljer som folk flest kanskje ikke vet om en gang.

Sandvika

Sitat fra: Andreas84 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46
Slik situasjonen er akkurat nå har jeg kun tapt ca 10 000,- på å bestille MYP før nyåret.
RWD model Y har 100 000,- prisreduksjon
MYP har "bare" 65 000,- prisreduksjon. Jeg frykter at MYP vil settes ned ytterligere.

Hvis jeg selger Performance og kjøper RWD vil jeg spare ca 180 000,-
Jeg sliter litt med å rettferdigjøre at 4WD, ekstra hestekrefter, topphastighet(og rattvarme?) er verdt 180k.
I tillegg har jeg hørt at det nye batteriet i RWD ikke tar skade av lading til 100%.
Hvis jeg slipper å bekymre meg over 20-80 regelen vil det si at hverdags-rekkevidden egentlig blir bedre, da jeg utnytter batteriet 40% mer.
tror jeg kan betrygge deg om at regnestykket ditt er feil. Når du tar med alle kostnader koster billigste MYP 592'. Det er vel knappe 20k eller noe slik under prisen før jul.

Electroelectro

Sitat fra: Andreas84 på onsdag 18. januar 2023, klokken 19:15
Takk for mange gode inspill for og imot salg.

Jeg mener (selvfølgelig) at P er best. Det er gøy med hestekrefter og AWD, men om det rettferdigjorde ca 180k var spørsmålet i utgangspunktet. Da jeg kjøpte bilen var det 100k forskjell på de to, og da var spørsmålet enkelt for meg. Det virker nå, utifra hva jeg kan regne med å få solgt min P brukt, som at ca 150k er mer realistisk prisforskjell.

Det er mye som er likt på RWD og P, men noen av de viktigste punktene, i min mening er: Plass, lydsystem, infotainment og rekkevidde*

* Hvis det er riktig slik jeg har hørt at den nye batteri teknologien tar mindre skade av å lades til 100% kan jeg jo oftere lade til 100%. Det er sant nok at man sjelden trenger fullt batteri til hverdags-kjøring, men jeg liker å ha full tank/max rekkevidde om noe uforutsett skulle skje. Hvis man kan se bort fra 20-80% regelen kan man også ankomme målet med under 20% og stå over natten, uten at en må stresse med å sette bilen til lading en sen kveld ved ankomst. Nå har vel Tesla sagt 90% men jevnt over anbefales 20-80 for batteriets levetid.

Jeg kommer nok til å beholde min P, men jeg er bekymret hva som kommer. Tesla driver hele tiden å trekker fra/legger til deler på bilene. Kanskje helst fjerner deler, som sensorer. Hvis de ikke ordner camera-recognition slik de lovet da de fjernet sensorene blir jeg alvorlig skuffet. Det er irriterende at en "premium" bil som Tesla ikke klarer å ha 360 view som biler til halve prisen har. Hvis jeg har forstått det rett så skal de fjerne noen kameraer og legge til noen bedre. Da lurer jeg på om kameraene min MYP er utstyrt med vil bli gode nok til en eventuell oppdatering med kamera basert ryggesensor.




Er også spent på den berømte oppdateringen de har lovet.
Siden det er fjernet på X og S også så må de jo ha en plan.
Men ingen hos Tesla vet noe.jeg tror det er nok 5-6 måneder til det skjer.om det skjer.
Ville bare forholdt meg rolig når det gjelder kjøp og salg.
Har nettopp fått bilen selv og den skal jeg ha i mange år.
At det vil komme nye ting hos Tesla er ikke noe nytt.
De er som Apple og oppgradere sine modeller ikke alltid til det bedre.
Om det rettferdiggjør å bytte bil er opptil hver enkel.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Grenadier på tirsdag 17. januar 2023, klokken 22:52
Til valget mellom MYP eller Y RWD:

Jeg har kjørt RWD BMW i «alle» år, og ledd litt av dem som bare må ha firehjulstrekk. Men etter å ha kjøpt MYP og kjørt den på de glatte forholdene som har vært på Østlandet siste ukene, så skjønner jeg greia. Bare å koble inn terreng assistent, og bilen går som en tanks opp glatte veier og bakker. Tror jeg ville savnet AWD nå. Så hvis du planlegger å bevege deg på glatta, så er det i hvert fall noe å tenke på. Og AWD har vel kanskje heller ikke terreng assistent med tanke på bedre fordeling av regen på glatta heller? Den har sikkert snow mode, men den merker i hvert fall ikke jeg stort til i min MYP. Og med hard regen på kun bakhjul synes i hvert fall jeg det blir i overkant spennende av og til (typ holke på landevei inn i sving)

Jo, AWD har og Terrengassistent og er gull på regen ned glatte veier.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Det må nevnes at Y har blitt mer fremhjulstrekk etter en oppdatering en gang i fjor synes jeg. Vet det var mye syting over at folk syntes at det var ubehagelig at hekken kom ut først ved pådrag og litt vinkel på rattet. Derfor kan man nå risikere at det bærer rett frem, som fremhjulstrekkere oppfører seg, da det virker som at den favoriserer motoren frem mer når du prøver å fremprovosere en slædd (bevisst eller ubevisst).

Usikker på om det gjelder Performance også, men på vår LR har det blitt slik. Må jage litt på wattpedalen for å få rumpa ut, slik som man må på fremhjulstrekkere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

olavxxx

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:15
Det må nevnes at Y har blitt mer fremhjulstrekk etter en oppdatering en gang i fjor synes jeg. Vet det var mye syting over at folk syntes at det var ubehagelig at hekken kom ut først ved pådrag og litt vinkel på rattet. Derfor kan man nå risikere at det bærer rett frem, som fremhjulstrekkere oppfører seg, da det virker som at den favoriserer motoren frem mer når du prøver å fremprovosere en slædd (bevisst eller ubevisst).

Usikker på om det gjelder Performance også, men på vår LR har det blitt slik. Må jage litt på wattpedalen for å få rumpa ut, slik som man må på fremhjulstrekkere.
YP har annen bakmotor enn YLR, men jeg tror essensen er samme: du kan ikke frikoble bakre motoren helt.
Så Y kan ikke bli forhjulstrekk som S og X er når den "coaster".

Når det er sagt, så er det jo winter mode som slår inn i kulden.
Jeg kommer fra 3P til YP og må si at YP kjører "på skinner". Den overstyrer noe, men 3P var mye mer leken på hekken. Men jeg tror litt av grunnen er at YP har bredere bakdekk enn fordekk (staggered).

Men den er ikke forhjulstrekk, den er bakhjulstrekk hvis det ikke er minusgrader. Er det minus så vil den gjøre seg mer firehjulsdrift. Men den er fremdeles mest bakhjulstrekk :-) (pga motortypen gjør at den bare kan koble ut motoren fremme, ikke bak).

Haggish

Sitat fra: olavxxx på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:09
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:15
Det må nevnes at Y har blitt mer fremhjulstrekk etter en oppdatering en gang i fjor synes jeg. Vet det var mye syting over at folk syntes at det var ubehagelig at hekken kom ut først ved pådrag og litt vinkel på rattet. Derfor kan man nå risikere at det bærer rett frem, som fremhjulstrekkere oppfører seg, da det virker som at den favoriserer motoren frem mer når du prøver å fremprovosere en slædd (bevisst eller ubevisst).

Usikker på om det gjelder Performance også, men på vår LR har det blitt slik. Må jage litt på wattpedalen for å få rumpa ut, slik som man må på fremhjulstrekkere.
YP har annen bakmotor enn YLR, men jeg tror essensen er samme: du kan ikke frikoble bakre motoren helt.
Så Y kan ikke bli forhjulstrekk som S og X er når den "coaster".

Når det er sagt, så er det jo winter mode som slår inn i kulden.
Jeg kommer fra 3P til YP og må si at YP kjører "på skinner". Den overstyrer noe, men 3P var mye mer leken på hekken. Men jeg tror litt av grunnen er at YP har bredere bakdekk enn fordekk (staggered).

Men den er ikke forhjulstrekk, den er bakhjulstrekk hvis det ikke er minusgrader. Er det minus så vil den gjøre seg mer firehjulsdrift. Men den er fremdeles mest bakhjulstrekk :-) (pga motortypen gjør at den bare kan koble ut motoren fremme, ikke bak).

Dette har vel ikke med temperatur og gjøre, men om bilen merker at det er glatt😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Klykken

Sitat fra: olavxxx på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:09
YP har annen bakmotor enn YLR, men jeg tror essensen er samme: du kan ikke frikoble bakre motoren helt.
Så Y kan ikke bli forhjulstrekk som S og X er når den "coaster".

Når det er sagt, så er det jo winter mode som slår inn i kulden.
Jeg kommer fra 3P til YP og må si at YP kjører "på skinner". Den overstyrer noe, men 3P var mye mer leken på hekken. Men jeg tror litt av grunnen er at YP har bredere bakdekk enn fordekk (staggered).

Men den er ikke forhjulstrekk, den er bakhjulstrekk hvis det ikke er minusgrader. Er det minus så vil den gjøre seg mer firehjulsdrift. Men den er fremdeles mest bakhjulstrekk :-) (pga motortypen gjør at den bare kan koble ut motoren fremme, ikke bak).
Ja, er klar over dette. Men poenget var at kraftfordelingen favoriserer fremste motor nå virker det som. Tidligere logret den mer med rumpa når man presset grensene, og man kunne fremprovosere skrens med rumpa ved litt pådrag i sving. Nå tar den mer tak med fremhjula (i snow mode) og understyrer heller fremfor å overstyre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Leifen1980

Bør være mulig å få tak i 21 modell LR for rimelig penge.
Testet innbytte hos Tesla på min nå (jeg skal for øvrig beholde min):
I november var innbytte på 521 000
Nå i januar på samme bil fikk jeg tilbud om 348 000 i innbyttepris.
Heftig prisnedgang. :)
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA