Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av BMW med TWC går ulidelig sakte

Startet av TM3P2021, tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:46

« forrige - neste »

TM3P2021

Dette er sikkert allerede besvart, men kunne ikke finne det i jungelen av poster ...

Jeg har en TWC (2.gen) som jeg kjøpte av Tesla i desember 2020. 230V "vanlig nett", 40ah sikring mener jeg å ha sett. Har brukt den på min Tesla M3 i to år og den er helt super. Jeg får ca 65 km rekkevidde pr time lading.

Jeg kjøpte en BMW i4m50 nå og var redd for at laderen ikke ville fungere på den, men det gjorde den - uten at jeg trengte å gjøre noe med dip-switsj#2-bryteren. Problemet er at det går så innmari sakte ... Tipper jeg får 15 km rekkevidde pr time lading. PS! Jeg har fortsatt Teslaen og lading av den går fortsatt som før.

- Skal det være slik? Noe åpenbart jeg ikke har forstått? Vil det hjelpe å sette dip-svitsj#2 bryteren ned? Vil det hjelpe å bytte den ut med en Easee-lader e.l?

Klykken

Måleenheten for lading er ikke kilometer, men kW. Fåtallet aner hvor mye 15km i timen er på en BMW (eller Tesla for den del). Men, kanskje ombordladeren i BMW er dårlig? Kanskje den ikke takler kvasi-3fas som TWC har? Kan være mange årsaker her. Test på en annen lader og se om du får riktig effekt ut, så kan du i det minste si om det er bilen eller laderen som feiler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TM3P2021

Takk for svar,
poenget med km/t var å få frem hvor stor forskjellen er. Teslaen lader omtrentlig fire ganger så raskt som BMW-en og da er forutsetningene de samme, batteristørrelse, temperatur, lader, kabel, tilgang på strøm mv.

Tester den på en annen lader, så får jeg nærmet meg problemet :-)

Orbit

Det høres ut som du har 230 V, 40A, 1-fas tilkoblet laderen. Er også TWC satt opp til 40A?

i4 skal klare å trekke 32 A på 1-fas, dvs 7,4 kW, eller ca 8%-poeng opplading av batteriet per time. Stemmer det med hva du erfarer?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

olavxxx

Kan det være at du har 3 fas IT nettverk?
Det er nesten ingen elbiler som støtter det skikkelig, bare 3 og Y støtter det 100% tror jeg.

Så støtter S og X det "kvasi", så S/X på 32A 230 3 FAS IT kan makse 7,4 hvis jeg husker rett, mens 3/Y klarer 11:
https://www.elbilgrossisten.no/products/tesla-model-3

turfsurf

3-fas IT er nok noe av svaret. Men forskjellen blir ikke 3-4 gangen av det. Må være satt ned ladefart i i4en i tillegg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TM3P2021

Takk for svar og forslag.
Jeg vet ikke hva slags strøm jeg har - 3x80Ah inntakssikring om det sier noe? Fikk det installert for tre år siden.

Teslaen drar opp mot 11kwh mener jeg å huske fra da jeg hadde Tibber med Stormtrooper, men byttet leverandør og har mistet den muligheten. Skal prøve å teste den hos noen med hjemmelader og god kapasitet.

Hjortefot

Du kan se på skjermen i Teslaen og i Tesla-appen hvor mange kW den lader med.

Et eller annet sted håper jeg BMWen også viser det. Et slags nerdemodus i en undermeny et sted eller noe. Forstår at det kan være enklere å forholde seg til km. Skal man finne forklaringen til merkelige elektriske feil, så må man nesten innom fysikkens verden.  8)
Model 3 LR - 2019

jlan

På de fleste strømmålere kan en trykke fram visning av kW og strøm per faseleder. Så kan en se hvor mye verdiene  øker når bilen kobles til. Tibber pulse kan også brukes uten å være Tibber strømkunde.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA