Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla bryter forbrukerkjøpsloven

Startet av Trond.m, mandag 16. januar 2023, klokken 19:25

« forrige - neste »

Trond.m

#45
Det er med glede jeg kan medele at jeg faktisk fikk tilbake pengene i løpet av 7 dager 👏👏👏.  Det skjedde uten at jeg måtte sende inn bankdetaljer. Det er sånn der skal gjøres, så hvorfor informerer det ikke bare kundene om at ordregebyret er refunderbart ? Uansett, da set vi at de kan når de vil...dvs. når man informerer om sin rett 👍

k1

Tenke seg til at det måtte 4 sider med støy til for noe som ordnet seg så "enkelt"  :laugh:

Trond.m

Sitat fra: k1 på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:57
Tenke seg til at det måtte 4 sider med støy til for noe som ordnet seg så "enkelt"  :laugh:
Ja, det er jo ikke enkelt når de kaller det "ikke refunderbart». Gjør man som Tesla sier, så får man jo ikke penger tilbake. Velfortjent omtale 👍

hELgenen

Sitat fra: k1 på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:57
Tenke seg til at det måtte 4 sider med støy til for noe som ordnet seg så "enkelt"  :laugh:

Lurer på hvor mange som har gitt opp og ikke fått refundert...
Hvorfor gjør Tesla seg så vanskelig?
Alt dette burde være så enkelt at de bare informerte i klare ordelag på hjemmesiden om hele prosessen fra bestilling til levering...og hvordan man skal forholde seg ved bruk.av angrerett underveis og helt til 14 dager etter levering..F.eks angrer du etter 10 dager etter bestilling gjelder dette og du gjør slik. Angrer du etter 100.dager fra bestilling men før bil er levert er det slik og slik...osv..Hvor vanskelig er det?


sjokomelk

Alt står tydelig beskrevet i kontrakten/kjøpsavtalen du signerer når du kjøper bilen. Og du får spørsmål om du faktisk har lest den før du signerer/bestiller bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

k1

Alt i alt, hva er realiteten i dette det nå lages storm i vannglass av?
Trond spurte - Trond fikk. Ikke vanskeligere enn det...

RubberDucky

#51
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 25. januar 2023, klokken 07:02
Alt står tydelig beskrevet i kontrakten/kjøpsavtalen du signerer når du kjøper bilen. Og du får spørsmål om du faktisk har lest den før du signerer/bestiller bilen.

I Norge har vi noe som kalles angrerettloven. Den gir oss som forbrukere klare rettigheter i forhold til kjøp av varer på nett. 14 dagers angrefrist etter at varen er mottatt. Uansett grunn. Tesla kan ikke fraskrive seg ansvar som gir forbruker dårligere vilkår. Slike vilkår er ugyldige, uansett om du signerer eller ei.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/angrerettloven

2019 Mobilex Impala rullator

k1

Sitat fra: RubberDucky på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:00
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 25. januar 2023, klokken 07:02
Alt står tydelig beskrevet i kontrakten/kjøpsavtalen du signerer når du kjøper bilen. Og du får spørsmål om du faktisk har lest den før du signerer/bestiller bilen.

I Norge har vi noe som kalles angrerettloven. Den gir oss som forbrukere klare rettigheter i forhold til kjøp av varer på nett. 14 dagers angrefrist etter at varen er mottatt. Uansett grunn. Tesla kan ikke fraskrive seg ansvar som gir forbruker dårligere vilkår. Slike vilkår er ugyldige, uansett om du signerer eller ei.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/angrerettloven
Men i alle dager da - sett deg inn i tråden før du svarer med det samme for andre gang. Det er ingenting av det du skriver som Tesla bryter. Enkelt og greit. Det står også godt beskrevet i kontrakten/kjøpsavtalen du får ved bestilling.
ETTER at du har mottatt varen har du 14 dager hvor du kan levere bilen tilbake (dog innenfor en max km, rimelig nok). "Problemet" til Trond var at han ikke ville vente til han fikk varen før han ombestemte seg. Og der har Tesla satt et gebyr pr dags dato på 2500,- for å kanselere varen FØR du mottar den.
MEN, de som bare spør Tesla får jo også dette refundert FØR de har mottatt varen - de må bare spørre. Og her ligger uenigheten her inne.
Igjen, saken er jo løst: Trond spurte om refusjon på tross av informasjon om gebyret ved bestilling - Trond fikk refusjon.

hELgenen

Spørsmålet er hvorfor Tesla virrer rundt med et varsel om gebyr før bilen i det hele tatt har fått VIN.NR..Når de i praksis ikke har det. Eller er det ulike regler fra gang til gang? Jeg mener de ikke kan holde dette gebyret tilbake. Om noen har angret og ikke fått refundert gitt lignende seanse som denne tråden viser til så bør de ha en god sak mot Tesla.

Lucifer-

Skjønner godt hensynet til lovverket og alt der der.

Men, kan dere være så snille og fortelle meg om det finnes noen andre bilmerker/forhandlere som lar oss kansellere avtalen (tilnærmet kostnadsfritt), få nye priser hvis lavere, få gammel pris hvis høyere?

Jeg mener.. Det er ganske tydelig at det er et "ikke-refunderbart gebyr" i det man bestiller bilen? Så kan jeg skjønne at parkeringssensorer gjør at man ikke velger og ta ut bilen, og at 2500kr da er sure penger.

Alternativet er jo at Tesla hadde gått over til kontraktsfestede biler, en mindre smidig kjøpsprosess og gebyrer i flere tituseners-klassen ved kansellering av avtale?

Hvis nok av disse sakene blir kjørt mot de er det kanskje grunn for å se på alternativet?

Man har lovverket på sin side, men det er ikke alltid smart å komme med Norges grunnlover i hånda og kreve..

RJK

Nå er det nesten bare Tesla som tilbyr kjøp over nett, de fleste andre bilmerker krever at du signerer kontrakt med lokal forhandler. Dermed er tilnærmet bare Tesla som ikke kan sette et slikt gebyr for å "angre seg", og kreve at du forholder deg til det, siden dette ikke går som tilvirkningskjøp.

Volvo og Seat/Cupra har vel og fjernsalg, og da faller under samme regelverket ved forbrukerkjøp. Mulig BYD og noen andre merker og forholder seg til fjernsalg, men det har jeg ikke oversikten over.

Dermed må Tesla ettergi beløpet, mens f.eks. VW kan kreve et slikt, eller et høyere beløp, som de faktisk gjør (hørt flere har 8 %). For kjøper du gjennom forhandler, og du ikke signerer kontrakt på f.eks. en bilmesse eller annet sted enn i forhandlers lokaler, har du heller ikke angrerett etter forbrukerkjøpsloven sine regler om fjernsalg.

PS! Hadde @Trond.M identifisert seg som firmakunde ved bestillingen, gjelder dog ikke forbrukerkjøpsloven, og Tesla hadde ikke behøvd å tilby angrerett heller. Da er det nemlig Kjøpsloven og Avtaleloven som regulerer dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ville heller hatt en angrerett og noen tusenlapper i gebyr enn de 8% avbestillingsgebyr som VW selgeren har rett på dersom jeg avbestiller. Forhandlere agerer ikke nødvendigvis på den retten om f.eks. bilen er lett å selge til noen andre virker det som, men det er ett stressmoment for oss kjøpere.

Tesla og Toyota har ikke angregebyr iflg. denne artikkelen.

https://www.motor.no/audi-bilbransjen-bilkjop/enorme-forskjeller-i-angregebyr-pa-nybilkjop/120428
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

THE

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. januar 2023, klokken 16:12
Spørsmålet er hvorfor Tesla virrer rundt med et varsel om gebyr før bilen i det hele tatt har fått VIN.NR..Når de i praksis ikke har det. Eller er det ulike regler fra gang til gang? Jeg mener de ikke kan holde dette gebyret tilbake. Om noen har angret og ikke fått refundert gitt lignende seanse som denne tråden viser til så bør de ha en god sak mot Tesla.
Jeg forstår heller ikke hvorfor Tesla oppfordrer kunder til å ta levering på en bil, og deretter levere den inn på angrerett i stedet for å angre kjøpet før bilen blir tildelt kunde. Tesla produserer et veldig lite utvalg av forskjellige spesifikasjoner, så det er ikke slik som hos MB, BMW osv. at det bare produseres noen få biler med en kundespesifikk kombinasjon av farger, utstyr og tilvalg. Tesla har jo i realiteten ingen papirarbeid med bilen før den skal tildeles en spesifikk kunde, og da må det være mye mer lønnsomt for Tesla å heve kontrakten så tidlig som mulig i stedet for å bruke ressurser på å registrere, levere ut, ta inn igjen bilen og klargjøre den for nytt salg?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på torsdag 26. januar 2023, klokken 07:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. januar 2023, klokken 16:12
Spørsmålet er hvorfor Tesla virrer rundt med et varsel om gebyr før bilen i det hele tatt har fått VIN.NR..Når de i praksis ikke har det. Eller er det ulike regler fra gang til gang? Jeg mener de ikke kan holde dette gebyret tilbake. Om noen har angret og ikke fått refundert gitt lignende seanse som denne tråden viser til så bør de ha en god sak mot Tesla.
Jeg forstår heller ikke hvorfor Tesla oppfordrer kunder til å ta levering på en bil, og deretter levere den inn på angrerett i stedet for å angre kjøpet før bilen blir tildelt kunde. Tesla produserer et veldig lite utvalg av forskjellige spesifikasjoner, så det er ikke slik som hos MB, BMW osv. at det bare produseres noen få biler med en kundespesifikk kombinasjon av farger, utstyr og tilvalg. Tesla har jo i realiteten ingen papirarbeid med bilen før den skal tildeles en spesifikk kunde, og da må det være mye mer lønnsomt for Tesla å heve kontrakten så tidlig som mulig i stedet for å bruke ressurser på å registrere, levere ut, ta inn igjen bilen og klargjøre den for nytt salg?

Denne saken viser jo at dersom kunden faktisk vil få refundert dette bestillingsgebyret lenge før bilen er levert - vel så får kunden det.
Og alle andre kunder i lignende situasjon skal selvfølgelig da kunne få pengene sine tilbake også.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor Tesla tilsynelatende gjør seg så kostbar - og når man så får igjen pengene sine (som alle andre har fått som har bedt om det i lignende situasjoner) - så skal man liksom stå i en slags takknemmlighetsgjeld til Tesla? Nei - dette er rot fra A til Å som selvfølgelig Tesla bare burde rydde opp i ved å tydeliggjøre hele prosessen. Nå har vi en tråd her - som viser praksisen - og som alle andre i samme situasjon kan bruke mot Tesla skulle det være behov for det.....

snakkesalig

Sitat fra: THE på torsdag 26. januar 2023, klokken 07:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. januar 2023, klokken 16:12
Spørsmålet er hvorfor Tesla virrer rundt med et varsel om gebyr før bilen i det hele tatt har fått VIN.NR..Når de i praksis ikke har det. Eller er det ulike regler fra gang til gang? Jeg mener de ikke kan holde dette gebyret tilbake. Om noen har angret og ikke fått refundert gitt lignende seanse som denne tråden viser til så bør de ha en god sak mot Tesla.
Jeg forstår heller ikke hvorfor Tesla oppfordrer kunder til å ta levering på en bil, og deretter levere den inn på angrerett i stedet for å angre kjøpet før bilen blir tildelt kunde.

Fordi da får de registrert enda et salg.
Tesla ser ut til å være mer opptatt av å tilfredsstille aksjonærene sine enn kundene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA