Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla bryter forbrukerkjøpsloven

Startet av Trond.m, mandag 16. januar 2023, klokken 19:25

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 17. januar 2023, klokken 17:29
Siden også næringsdrivende bestiller samme sted, er dette en god nok formulering.

Nei - siden siden også brukes for private så trumfer faktisk de reglene.....
Men hvorfor krangle om dette? Tesla må forholde seg til lovverket akkurat som alle andre.
Synes det er merkelig at noen her inne synes å antyde at vi skal gi fra oss forbruker rettigheter og stiller seg på Tesla sin noe uavklarte "lotto" holdning til dette. Alle bilkjøpere, uansett merke, burde ha interesse av at de som selger en bil enkelt og greit forholder seg gjeldende lovverk.   

k1

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. januar 2023, klokken 17:42
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 17. januar 2023, klokken 17:29
Siden også næringsdrivende bestiller samme sted, er dette en god nok formulering.

Nei - siden siden også brukes for private så trumfer faktisk de reglene.....
Men hvorfor krangle om dette? Tesla må forholde seg til lovverket akkurat som alle andre.
Synes det er merkelig at noen her inne synes å antyde at vi skal gi fra oss forbruker rettigheter og stiller seg på Tesla sin noe uavklarte "lotto" holdning til dette. Alle bilkjøpere, uansett merke, burde ha interesse av at de som selger en bil enkelt og greit forholder seg gjeldende lovverk.

Jeg tenderer til å være enig med deg i dette, men problemet er hvordan trådstarter utbasunerer det ene bombastiske påstanden etter den andre spedd i uttrykk som "hvor sterk tobakk Musk røyker", "Tesla er xxx", osv, uten at Tesla beviselig bryter fkl. Jeg er ingen jusekspert og tviler på at trådstarter heller er det, men at de bryter noe som helst her tviler jeg på da de har sine eksperter som jobber med dette (altså ikke Elon selv).
At Tesla kan bli bedre på veldig mange ting, være seg formuleringer, inklusiv eller utdypende info, kommunikasjon, osv er det ingen tvil om. Er de dermed et drittselskap i forhold til de andre i bransjen; Nei.

hELgenen

Sitat fra: k1 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 18:04
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. januar 2023, klokken 17:42
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 17. januar 2023, klokken 17:29
Siden også næringsdrivende bestiller samme sted, er dette en god nok formulering.

Nei - siden siden også brukes for private så trumfer faktisk de reglene.....
Men hvorfor krangle om dette? Tesla må forholde seg til lovverket akkurat som alle andre.
Synes det er merkelig at noen her inne synes å antyde at vi skal gi fra oss forbruker rettigheter og stiller seg på Tesla sin noe uavklarte "lotto" holdning til dette. Alle bilkjøpere, uansett merke, burde ha interesse av at de som selger en bil enkelt og greit forholder seg gjeldende lovverk.

Jeg tenderer til å være enig med deg i dette, men problemet er hvordan trådstarter utbasunerer det ene bombastiske påstanden etter den andre spedd i uttrykk som "hvor sterk tobakk Musk røyker", "Tesla er xxx", osv, uten at Tesla beviselig bryter fkl. Jeg er ingen jusekspert og tviler på at trådstarter heller er det, men at de bryter noe som helst her tviler jeg på da de har sine eksperter som jobber med dette (altså ikke Elon selv).
At Tesla kan bli bedre på veldig mange ting, være seg formuleringer, inklusiv eller utdypende info, kommunikasjon, osv er det ingen tvil om. Er de dermed et drittselskap i forhold til de andre i bransjen; Nei.

Ordet drittselskap vil jeg ikke bruke, men at de er mer "uklare" enn mange andre...det er de definitivt. Jeg har handlet hos bruktbilselgere som "prøvd" seg - og det er jo noe lignende inntrykk en får her.  Når jeg skal handle nytt hos en merkeforhandler så forventer jeg ekstrem ryddighet - hverken mer eller mindre...Ekstrem ryddighet er en fordel for begge parter i det lange løp....

Trond.m

@gear sitat: Her har jo Tesla spesifisert 2500,- i ikke refunderbart gebyr, og allikevel tilbyr de altså kostnadsfri retur etter levering iht. Forbrukerkjøpsloven. Du har startet en tråd som selv i overskriften hevder at de bryter FKL. Står du fortsatt for det? Hva bryter de i så fall?

Hva med å forsøke å kansellere bestillingen hos BMW? Hadde vært interessant å høre om det aksepteres kostnadsfritt»

De tilbyr ikke noe som de ikke må etter norsk lov. Og de nekter i utgangspunktet konsekvent å tilbakebetale depositum slik loven krever med mindre man er tydelig på at man vet hvilke rettigheter man har. Da må de få «godkjent» tilbakebetaling  i henhold norsk forbrukerlov av ledelsen. Jeg kjenner flere som ikke har fått tilbakebetalt, og mange gir opp fordi det er så tungvint og tar mange uker.

BMW tilbyr ikke netthandel, så da er det klare regler for alle selskaper, med mindre man gjør individuelle avtaler.

Trond.m

#34
@k sitat: «Jeg tenderer til å være enig med deg i dette, men problemet er hvordan trådstarter utbasunerer det ene bombastiske påstanden etter den andre spedd i uttrykk som "hvor sterk tobakk Musk røyker", "Tesla er xxx", osv, uten at Tesla beviselig bryter fkl. Jeg er ingen jusekspert og tviler på at trådstarter heller er det, men at de bryter noe som helst her tviler jeg på da de har sine eksperter som jobber med dette (altså ikke Elon selv).
At Tesla kan bli bedre på veldig mange ting, være seg formuleringer, inklusiv eller utdypende info, kommunikasjon, osv er det ingen tvil om. Er de dermed et drittselskap i forhold til de andre i bransjen; Nei»

Du kan gjerne være litt mer konkret og hvilke uttalelser du blir krenket av. Brukte jeg ordet drittselskap ? Har en liten mistanke om at du jobber for Tesla ?

Tesla bryter definitivt norsk lov når de ikke gir de opplysninger som angrerettloven krever av selskapet før avtaler inngås, og deretter yter stor motstand mot å tilbakebetale penger kunder har krav på. Men nå har jeg brukt nok tid på å sette fokus på Tesla og kunderettigheter knyttet til annulering av kontrakter. Nå kan andre fortsette uten meg.

Vaduz

Det er helt fint å påpeke problemer med det juridiske og det er oppklarende det du skriver i forhold til kjøpsloven, det var bare alt det andre rare du skrev som mange reagerte på.

k1

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 17. januar 2023, klokken 18:38
@k sitat: «Jeg tenderer til å være enig med deg i dette, men problemet er hvordan trådstarter utbasunerer det ene bombastiske påstanden etter den andre spedd i uttrykk som "hvor sterk tobakk Musk røyker", "Tesla er xxx", osv, uten at Tesla beviselig bryter fkl. Jeg er ingen jusekspert og tviler på at trådstarter heller er det, men at de bryter noe som helst her tviler jeg på da de har sine eksperter som jobber med dette (altså ikke Elon selv).
At Tesla kan bli bedre på veldig mange ting, være seg formuleringer, inklusiv eller utdypende info, kommunikasjon, osv er det ingen tvil om. Er de dermed et drittselskap i forhold til de andre i bransjen; Nei»

Du kan gjerne være litt mer konkret og hvilke uttalelser du blir krenket av. Brukte jeg ordet drittselskap ? Har en liten mistanke om at du jobber for Tesla ?

Tesla bryter definitivt norsk lov når de ikke gir de opplysninger som angrerettloven krever av selskapet før avtaler inngås, og deretter yter stor motstand mot å tilbakebetale penger kunder har krav på. Men nå har jeg brukt nok tid på å sette fokus på Tesla og kunderettigheter knyttet til annulering av kontrakter. Nå kan andre fortsette uten meg.

Neida, det er jeg som brukte det konkrete ordet drittselskap, da jeg synes det var passende oppsummering av dine påstander og ord som:"bryter norsk lov", "useriøse, men kanskje noe man kan forvente av Tesla", "driver tvilsom praksis", "tåkeleggere", alle som ikke er enige med deg er "100 % Tesla fanboys", osv.
I tillegg når du slenger ut din tro om at dette grunnes i stor grad "hvor sterk tobakk Musk røyker", i den tro han trekker direkte i trådene her...

Jeg kan berolige deg om at jeg ikke jobber i Tesla, selv om jeg tidligere også her inne fikk det spørsmålet av en som ikke var enig med meg. Trodde jeg jobbet på K100 (Karihaugen 100) siden jeg har nicket K1 her. Neida, jeg i en helt anne bransje, har hatt en TMX fra 2017 og venter nå på en TMYP.
Skjønner mye av frustrasjonen rundt Tesla, da jeg har hatt mitt med dem denne tiden, men ting ordner seg, og jeg påpeker overfor deg bare at man kanskje ikke skal være så bombastisk i alle sine utsagn.
Lykke til med din nye bil - jeg håper du blir storfornøyd  :+1:

geear

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 17. januar 2023, klokken 18:29
@gear sitat: Her har jo Tesla spesifisert 2500,- i ikke refunderbart gebyr, og allikevel tilbyr de altså kostnadsfri retur etter levering iht. Forbrukerkjøpsloven. Du har startet en tråd som selv i overskriften hevder at de bryter FKL. Står du fortsatt for det? Hva bryter de i så fall?

Hva med å forsøke å kansellere bestillingen hos BMW? Hadde vært interessant å høre om det aksepteres kostnadsfritt»

De tilbyr ikke noe som de ikke må etter norsk lov. Og de nekter i utgangspunktet konsekvent å tilbakebetale depositum slik loven krever med mindre man er tydelig på at man vet hvilke rettigheter man har. Da må de få «godkjent» tilbakebetaling  i henhold norsk forbrukerlov av ledelsen. Jeg kjenner flere som ikke har fått tilbakebetalt, og mange gir opp fordi det er så tungvint og tar mange uker.

BMW tilbyr ikke netthandel, så da er det klare regler for alle selskaper, med mindre man gjør individuelle avtaler.
Angrerettskjema ligger som siste side i kontrakten/bestillingsavtalen, og dermed har Tesla informert om angreretten, som gjelder i 14 dager etter varen er mottatt.

Avbestilling (før utlevering) tillates mot et ikke-refunderbart gebyr på 2500,- som du har blitt opplyst om på bestillingstidspunktet. Du kan umulig ha unngått å se at det står ikke-refunderbart. Dette er også iht. FKL, og er kostnaden Tesla mener de har med å kansellere/omrokkere osv.

Ser ikke hva som bryter FKL her. Tvert i mot oppøever jeg det som at set er Tesla som er desidert mest fleksible av samtlige bilforhandlere i Norge.

Trond.m

Det er ikke lov å la være å tilbake et depositum uansett hva Tesla velger å skrive. De betaler også tilbake, men bare til de kundene som står på sin lovbestemte rettighet.

Siste beskjed fra Tesla 18.1,2023


«Har nå kansellert bestillingen og startet refund prosessen til Tesla»

Så til de som er i samme situasjon. Stå på rettighetene ! Så skal jeg oppdatere med veien videre, for det hevdes at det er noen omstendelige skjemaer som må fylles ut.
De som synes Tesla fortjener 2500 kr kan bare overse dette og betale gebyret med glede.

advale

#39
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 17. januar 2023, klokken 19:27
Det er helt fint å påpeke problemer med det juridiske og det er oppklarende det du skriver i forhold til kjøpsloven, det var bare alt det andre rare du skrev som mange reagerte på.

Du glemte å legge til:
".....det var bare alt det andre rare du skrev som mange Teslafan reagerte på."

Polestar

Sitat fra: Trond.m på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:40
Så skal jeg oppdatere med veien videre, for det hevdes at det er noen omstendelige skjemaer som må fylles ut.
Omstendelige skjemaer? Hvem hevder det? Utbetaling tar inntil 3 uker fikk jeg oppgitt.

For å kunne refundere deg bestillingsbeløpet så trenger vi din bankinformasjon:

Bank:
Kontoinnehaver:
IBAN:
BIC/SWIFT:
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

RubberDucky

#41
Hvis du som privatperson kjøper en vare på nett og ombestemmer deg i løpet av 14 dager, skal du få ALLE penger tilbake forutsatt at du leverer den tilbake i samme stand som den var da du fikk den.

Tesla kan ikke lage egne regler eller klausuler som fratar deg som forbruker din angrefristrett. Ei heller om du signerer slike klausuler.

Prøv forbrukerrådet hvis du ikke kommer noen vei med kundebehandler hos Tesla.

PS: husk å dokumenere all korrespondanse med Tesla. Send mail. Ikke ring.
2019 Mobilex Impala rullator

DagfinnN

Sitat fra: advale på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:55
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 17. januar 2023, klokken 19:27
Det er helt fint å påpeke problemer med det juridiske og det er oppklarende det du skriver i forhold til kjøpsloven, det var bare alt det andre rare du skrev som mange reagerte på.

Du glemte å legge til:
".....det var bare alt det andre rare du skrev som mange Teslafan reagerte på."
Du forventer vil ikke at alle Tesla-negativistene her som konsekvent skriver, eller linker til alt det negative man kan oppdrive med Tesla, vil korrigere noe til fordel for Tesla?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

advale

Tesla-negativistene ?

For et tulle-argument. Trådstarter tar opp et reelt problem. Har man ikke peiling på jussen så bør man heller holde munn. Vær glad for at noen faktisk gidder å ta opp "kampen". Vær svært takknemlig neste gang du er innom SC (eller andre henvendelser) og alt går bra - for det er garantert noen andre før deg som har faktisk brukt masse tid og krefter på å dra Tesla oppover ørene..

https://www.dn.no/jus/bil/tesla/forbrukerklageutvalget/tesla-kunde-krevde-pengene-tilbake-da-forersetet-pa-toppmodellen-losnet-elbilselskapet-svarte-med-soksmal/2-1-1379787

"Nergård mener Tesla strategisk spekulerer i å gjøre saken kostbar i tid og penger for ham.

– For oss forbrukere handler dette om rettssikkerhet. Det er ikke bare Tesla som oppfører seg sånn. Men når bilprodusentene stiller med dyre advokater og kanskje innleide eksperter, så skal det være avskrekkende. Det er aldri noen garantier i en rettssak, så man risikerer å bli idømt motpartens sakskostnader, sier den saksøkte kunden."

Trond.m

Sitat fra: RubberDucky på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:23
Hvis du som privatperson kjøper en vare på nett og ombestemmer deg i løpet av 14 dager, skal du få ALLE penger tilbake forutsatt at du leverer den tilbake i samme stand som den var da du fikk den.

Tesla kan ikke lage egne regler eller klausuler som fratar deg som forbruker din angrefristrett. Ei heller om du signerer slike klausuler.

Prøv forbrukerrådet hvis du ikke kommer noen vei med kundebehandler hos Tesla.

PS: husk å dokumenere all korrespondanse med Tesla. Send mail. Ikke ring.
Blir interessant å se om jeg får tilbake depositum'et og eventuelt når. Jeg har fått bekreftet fra en senior Tesla Advisor at han har fått godkjent refusjon av sin Supervisor. Sånn sett har jeg tydeligvis fått et løfte om at Tesla i mitt tilfelle og etter grundig vurdering har valgt å godkjenne norsk forbrukerlovgivning. Da er første hinder på veien til tilbakebetaling overstått. Kommer det et nytt positivt gjennombrudd skal jeg informere om det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA