Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

turfsurf

#135
Sitat fra: Ed_Eng87 på lørdag 11. februar 2023, klokken 10:24
Model Y 2022/2023 har nå 75kWh brutto batteri.
Kilde? Trodde det var 78kWh brutto på NMCA batteriene fra LG, og 82kWh på Panasonic i USA.

EDIT: sjekket litt, ser ut som om de nye (f.o.m. 2022 model) batteriene er 78.8kWh brutto.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MyMuffin

Vi har både Y og 3 og er fornøyd med begge.

Med Model 3 som "gubbebil" så har jeg siklet på en litt mer raffinert kjøreopplevelse med fokus på komfor.

I fjor prøvekjørte jeg Xpeng P7, den ga en vesentlig bedre kjøreopplevelse enn min 21 model 3 LR.
Jeg konkluderte allikevel med at mangler som varmepumpe, rattvarme, lav hurtiglade hastighet etc. gjorde at den ikke ble en aktuell arvtager.

Men nylig ble det annonsert (dog er ikke konfiguratoren deres ennå up-to-date) at alle manglene er korrigert opp, samt litt større batteri og litt annet snacks i 2023 utgaven. Så nå må jeg ærlig si at Xpeng P7 begynner å få overtaket på model 3 på svært mange punkter.
Pris på 512k før fargevalg og vinterhjul.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Ed_Eng87

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. februar 2023, klokken 13:09
Sitat fra: Ed_Eng87 på lørdag 11. februar 2023, klokken 10:24
Model Y 2022/2023 har nå 75kWh brutto batteri.
Kilde? Trodde det var 78kWh brutto på NMCA batteriene fra LG, og 82kWh på Panasonic i USA.

EDIT: sjekket litt, ser ut som om de nye (f.o.m. 2022 model) batteriene er 78.8kWh brutto.

Beklager, mente netto. 75kWh, 78.8kWh er vel brutto ja. Hadde det vært 82kWh, hadde vi hatt 77kWh slik som på model 3.

Hvem vet kanskje en kommer 100kWh til Model Y, isåfall må det være lettere batterier som gir så mye kapasitet
2023 Tesla MYP Quicksilver

Øyvind.h

Den høye strømprisen har medført at jeg forvarmer mindre enn jeg gjorde før. Dermed må bilen alltid fungere problemfritt å åpne uavhengig av forvarming. Kjenner det er veldig greit at Yen endte med avbestilling nå på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ed_Eng87

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2023, klokken 18:53
Den høye strømprisen har medført at jeg forvarmer mindre enn jeg gjorde før. Dermed må bilen alltid fungere problemfritt å åpne uavhengig av forvarming. Kjenner det er veldig greit at Yen endte med avbestilling nå på vinteren.

Ja det er virkelig synd det med høye strømpriser og det kunne ha vært helt unødvendig hadde vi hatt kompetente politikere. Jeg har heldigvis fastpris avtale og med strømstøtte må strømselskapet betale meg penger, det er vanvittig! .

Men jeg sparer mye strøm likevel og laster nettet minst mulig. Fordi jeg lærer meg å ikke bruke for mye strøm når denne avtalen tar slutt i desember 2024.

Har du garasje, er dette mer anbefalt enn forvarming. Har du ikke garasje kan du kjøpe presenning som du tar over hele bilen som forhindrer frossen bil og bilen vil da bruke mindre energi for å varme kupeen f.eks
2023 Tesla MYP Quicksilver

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA