Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?

Startet av vinterdekk, mandag 16. januar 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

Speeder

Fra 460k for ID3? Det er i såfall galskap. Skulle ikke dette være golf arvtakeren? Rundt 300k hadde vært passe
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Truls Antonsen

Sitat fra: Speeder på lørdag 21. januar 2023, klokken 23:26
Fra 460k for ID3? Det er i såfall galskap. Skulle ikke dette være golf arvtakeren? Rundt 300k hadde vært passe
Da vi kjøpte, vurderte vi e-golf også, men 2018/19 modeller til 220-230' syntes vi var mye...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


TJV

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. januar 2023, klokken 10:36
Sitat fra: vinterdekk på fredag 20. januar 2023, klokken 07:01
Modellen med importør som forhandler med produsent og er investert i leasing og bruktbilsalg virker som en propp i systemet. Tesla er tydeligvis i stand til å holde prisene lave i Europa inntil de er fornøyde med salgstallene.

Så, du forventer økt pris på Tesla i dag? Siden de nå er utsolgt?

Kan se ut som Tesla øker prisen igjen ja. Ble du overrasket no?
https://dinside.dagbladet.no/motor/varsler-prisokning/78333940
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

vinterdekk

Ser ut som at det er snakk om en mindre prisjustering hos Tesla (ift. det vi så for ett par uker side) slik jeg leser saken.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (2023).

vinterdekk

Ford har satt ned prisene på Ford Mustang Mach-e, i USA riktignok. Den norske importøren er foreløpig avventende. Men dette vil øke prispresset på VW/Møller dersom Ford Norge følger etter.

https://www.tv2.no/broom/svarer-tesla-kutter-prisene-inntil-60000-kroner/15468385/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (2023).

vinterdekk

NotebookCheck erfarer at VW ikke ønsker å delta på en priskrig og stoler på at produktene/merkene [i VAG gruppen] vil selge likevel.

Oliver Blume CEO VW sitat:

SitatWe have a clear pricing strategy and rely on reliability. We trust in the strength of our products and brands. The goal is not size at any price. For me, our ambitions are about meaning and added value, about profitable growth.

https://www.notebookcheck.net/VW-will-sit-out-Tesla-s-EV-price-war.688198.0.html

Jeg antar noe av forklaringen kan ligge i at VW/VAG stadig får tilskudd av nye modeller på MEB plattformen, mens Tesla reduserer produksjonskostnadene aggressivt på to volum-modeller. ID.3/4/5 er supplementert av ID.Buzz sist, og snart også ID.7. Volkswagen vil lansere minst en elbil hvert år de neste årene. I tillegg selges søskenmodeller på andre merker som vil bidra til å redusere produksjonskostnadene på MEB biler. VW tenker sikkert de er litt uanfektet fordi de er så store og elbiler fortsatt behøver noen år på å få skikkelig fart på volumet.

Litt vemodig at vi antagelig ikke får se noe svar på priskrigen fra VW sin side, slik det ser ut akkurat nå iaf.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (2023).

vinterdekk

#36
Ford har satt ned prisen på Ford Mustang Mach-e*, og MG kommer med en rimeligere utgave av MG4**. ID.4/5 og ID.3 salget vil ikke bare slite med prisene til Tesla, også Ford og MG gjør pris stunt i Norge. Fords talsperson i Frankrike sa tidligere at prisnedsettingen 30 januar ikke ville skje i Europa, så det tyder på at de tradisjonelle produsentene (Ford, Volkswagen) kan endre strategi fort om de bare vil.

* https://www.motor.no/aktuelt/ford-kutter-prisene-pa-mustang-mach-e/241986
** https://www.motor.no/bil/mg4-kommer-i-rimeligere-utgave/241965

Om ikke Volkswagen vil svare konkurransen fra Tesla, hva med Ford, Tesla og MG?  ???

Oppdatering: Nå har Xpeng P7 fått oppdatering og svært gode priser i Norge, AWD Performance til 512K inkl. avgifter og levering. Priskrigen har begynt her også. https://www.elbil24.no/nyheter/ny-og-billigere-versjon-gir-deg-lengre-rekkevidde-og-raskere-lading/78394907
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (2023).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: vinterdekk på fredag 03. februar 2023, klokken 18:30
... og MG kommer med en rimeligere utgave av MG4**....
Men MG 4 Luxury gikk opp ca 10 500 samtidig som mindre utstyrt utgave ble introdusert, denne standard utgaven  har vært tilgjengelig ellers i Europa. Dermed kvalifiserer ikke MG til prispresser ;)

StaticApnea

Nå betaler Nissan vekttillegget og moms for de som har bestilt før 01.01.2023. Tror vi VW kommer til å respondere på dette?

https://www.elbil24.no/nyheter/kommer-med-gladnyhet-til-alle-som-venter-pa-elbilen/78419219

vinterdekk

Står her at VW har ordrer nok til å støtte salget til midten av året. Så det kan hende de prioriterer å hanskes med logistikkproblemer og halvledermangel mens de har ett lite vindu med mange ordrer.

https://europe.autonews.com/automakers/vw-misses-cash-target-amid-supply-chain-woes

Men lang ordreliste betyr også at kunder har ventet lenge, så det hadde ikke vært galt om de gjorde som Nissan å kuttet prisene for de som bestilte bil før ny engangsavgift..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (2023).

vinterdekk

Innsiktsfulle intervjuer med folk i bilbransjen, i Sverige.

"Vi frågar experterna: Vad händer med bilmarknaden efter Teslas prissänkningar?" https://youtu.be/XJi-8nx6fao

Uten å røpe for mye, men det er lite optimisme på at Europeiske konkurrenter som Volkswagen senker prisene. Det kan skyldes hensyn til partnere innen ettermarked, til annenhåndsverdi, leasing. Produsenter med lang backlogg trenger å kutte ventetiden, Tesla konkurrerer ikke bare på pris men også på leveringstid. Lars Calstrom forteller i siste intervju at kinesiske produsenter er minst påvirket av konkurransebildet ettersom markedet ikke fungerer likt for de. Den kinesiske stat vil alltid støtte kinesiske produsenter. Stellantis, Volkswagen gruppen og Mercedes tjener penger i dag men vil slite med omstillingen i årene mot 2035, og man kan forvente sammenslåinger. Det er noe man kan tenke over når man vurderer kinesisk eller europeisk bil.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (2023).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. februar 2023, klokken 15:35
Innsiktsfulle intervjuer med folk i bilbransjen, i Sverige.

"Vi frågar experterna: Vad händer med bilmarknaden efter Teslas prissänkningar?" https://youtu.be/XJi-8nx6fao

Uten å røpe for mye, men det er lite optimisme på at Europeiske konkurrenter som Volkswagen senker prisene. Det kan skyldes hensyn til partnere innen ettermarked, til annenhåndsverdi, leasing. Produsenter med lang backlogg trenger å kutte ventetiden, Tesla konkurrerer ikke bare på pris men også på leveringstid. Lars Calstrom forteller i siste intervju at kinesiske produsenter er minst påvirket av konkurransebildet ettersom markedet ikke fungerer likt for de. Den kinesiske stat vil alltid støtte kinesiske produsenter. Stellantis, Volkswagen gruppen og Mercedes tjener penger i dag men vil slite med omstillingen i årene mot 2035, og man kan forvente sammenslåinger. Det er noe man kan tenke over når man vurderer kinesisk eller europeisk bil.

Så kjøper man europeisk kan man risikere å sitte med et bilmerke som ikke finnes lenger og ikke kan repareres osv?

Høres jo ut som kina biler plutselig er de trygge merkene å handle? De og kanskje Tesla?

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på fredag 10. februar 2023, klokken 15:48
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. februar 2023, klokken 15:35
Innsiktsfulle intervjuer med folk i bilbransjen, i Sverige.

"Vi frågar experterna: Vad händer med bilmarknaden efter Teslas prissänkningar?" https://youtu.be/XJi-8nx6fao

Uten å røpe for mye, men det er lite optimisme på at Europeiske konkurrenter som Volkswagen senker prisene. Det kan skyldes hensyn til partnere innen ettermarked, til annenhåndsverdi, leasing. Produsenter med lang backlogg trenger å kutte ventetiden, Tesla konkurrerer ikke bare på pris men også på leveringstid. Lars Calstrom forteller i siste intervju at kinesiske produsenter er minst påvirket av konkurransebildet ettersom markedet ikke fungerer likt for de. Den kinesiske stat vil alltid støtte kinesiske produsenter. Stellantis, Volkswagen gruppen og Mercedes tjener penger i dag men vil slite med omstillingen i årene mot 2035, og man kan forvente sammenslåinger. Det er noe man kan tenke over når man vurderer kinesisk eller europeisk bil.

Så kjøper man europeisk kan man risikere å sitte med et bilmerke som ikke finnes lenger og ikke kan repareres osv?

Høres jo ut som kina biler plutselig er de trygge merkene å handle? De og kanskje Tesla?

Volkswagen, Stellantis og Mercedes får mindre markedsandel men blir ikke borte fra Europa. Kineserene har omlag 25-30% av markedet om ti år sies det i  det siste intervjuet. De som er minst forberedt på elbilskiftet er de japanske produsentene, europeiske og koreanske produsenter har kommet mye lengere.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (2023).

vinterdekk

#43
Volkswagen har igjen blitt «billigst» blant familiefrakterne i Danmark ved å reintrodusere ID.4 Pure. Samt introdusere Pure Active, hvor sistnevnte er en kampanjemodell med en god del ekstrautstyr til lav pris. Batteriet er 52 kWh netto, 55 kWh brutto. Ladekapasitet er 110 kW, rekkevidde 360 km (WLTP).

https://blog.bilbasen.dk/vw-i-front-paa-prisen-id-4-nu-fra-339-995-kr-439372/
https://prislister.volkswagen.dk/id.4
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (2023).

hELgenen

Prisene på den nye id.3 er vel nesten å regne som korona på folk flest.

Helt bak mål å ta over 500k på høyeste utstyrsnivå før ekstra utstyr og vinterdekk på en 2wd..
Hvilken planet befinner VW seg?


© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA