Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?

Startet av vinterdekk, mandag 16. januar 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

Moas

#15
Sitat fra: Trond.m på torsdag 19. januar 2023, klokken 17:37
Sitat fra: Moas på torsdag 19. januar 2023, klokken 13:02
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 12:42
ID.Buzz selger nok bra uansett da det ikke er noen andre som har lyktes med å lage "ungdommelige" flerbruksbiler/varebiler ennå.
Ingen Buzz under 500k? Prisen virker da ikke så "ungdommelig". De priser seg vel da ut og blir en marginal volum modell for lønnseliten.
Det synes jeg var et merkelig argument. Det var vel ikke prisen som ble omtalt som «ungdommelig» Multivan var også en kostbar bil, og id.buzz er attraktivt priset i Norge.  En ny flerbruksbil er vel ikke ment som et alternativ for ungdom uten fast inntekt heller ? 😉
Hvis dette er en "multivan" så mangler den vel noen seter?
Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Trond.m

Det har vel lite med saken å gjøre. Mange ønsker en stor familiebil for 5 personer, men det betyr ikke at den passer alle. Du får Multivan med 5 seter også.

vinterdekk

#17
Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:55
Nå leverer de ut ID4 og eTron i USA uten varmepumpe feks.

Det er nå kommet fram om at det i øyeblikket ikke er planer om å fjerne varmepumpe som standardutstyr på ID.4 for svenskenes del i alle fall, iflg. Volkswagen Sverige. Mer i lenken under.

http://www.vibilagare.se/nyheter/varmepumpen-fortfarande-kvar-i-audi-och-volkswagen
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Trond.m

Varmepumpe har vel alltid vært en opsjon i andre markeder, men standard i Norge. Å ta den bort vil nok ikke påvirke rekkevidden så mye, men markedsprisen for biler med varmepumpe øker nok mer enn det det koster fabrikk/importør å ta det med

vinterdekk

Vel verdt å lese kommentaren på bransjenettstedet bilnytt: https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11301

Her er ett utdrag. Det ser ut som at det har oppstått en spenning mellom forhandlere som ikke tiltrekker seg nybilkunder og importør som har en ordrereserve med høyere priser.

SitatFlere bilimportører kjenner nå et press fra forhandlerne om å reagere tidlig. Teslas angrep kommer etter at prisene er økt med mellom 5 -10 % etter forhandlinger med produsent, i en tid med svak krone.

Det snakkes på bakrommet om at Norge ikke kan lukke øynene for hva som skjer på bilmarkedet i Kina, og i USA der markedet er kraftig ned. Der blir prisnedjustering snakket om som eneste måte å opprettholde markedsandeler på.

Barberte restverdier har vært tema hos bilforhandlere, importører og bank- og finanseringsselskaper siden fredag.

Alle bruktbilpriser og restverdier vil bli påvirket, ifølge flere aktører BilNytt.no har snakket med.

Mens det fortsatt er «helt stille» i salgshallene for nybil, melder andre  at bruktbilsalget fortsatt går godt. Og ettersom Tesla fortsatt har en forholdsvis lav andel av bruktbilsalget, så er flere segmenter i bruktbilmarkedet foreløpig ikke påvirket av lavere Tesla-priser, hevdes det fra enkelte.

Flere mener imidlertid at det er for tidlig å evaluere det norske markedet.

Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss – som også er eier i bruktbilforretningen Ecocar – var på fredag ganske klar og høylytt i Bergens Tidene: «Alle nybilpriser og bruktbilpriser skal ned».

Gjennom helgen mente Næss via TV2 at grunnen til at konkurrentene vil avvente å sette ned nybilprisene, og svare Tesla, er at de har store ordrereserver til høye priser.

Vi tror nok det er vanskeligere enn som så å sette ned prisene for å matche Tesla.

I mellomtiden må norske merkeforhandlere håndtere kunder som ikke lenger er like interessert i overta bilen de lenge har stått på venteliste for å få utlevert.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

#20
Dette kommer kanskje til medføre systemendringer i hele salgsledet hos VAG. Ut med flotte salgsbygg og reklamebudsjetter og inn med kjøp på nett og service via app. Hvorfor trenger kundene å betale for unødvendig fyring og byråkrati?
Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

#21
Ett annet avsnitt fra kommentaren i bilnytt, ref. https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11301

SitatHvis man mener at Teslas prisdumping først og fremst er leit for de som kjøpte og betalte for en Model Y i desember – så har man ikke sett hele bildet og hva som egentlig er i ferd med å skje.

Det som skjedde på fredag ser ut til å være mye mer dramatisk for norske bruktbilforhandlere, merkeforhandlere, bilimportører, bilprodusenter og finansieringsselskaper, enn det er dramatisk for privatkunden som glad og fornøyd fikk sin nye bil utlevert i romjulen 2022.

Misforstå meg rett: Det er udiskutabelt at det var uheldig timing for de som kjøpte bilen rett før prisnedgangen. Men om disse privatkundene gjorde et dårligere kjøp enn de som de neste ukene og månedene skal hente og betale for sin Model Y- eller Model 3-konkurrent – ja, det får vi først svaret på når disse bilene skal selges igjen om tre-fire år.

Jeg har lest dette avsnittet ett par ganger. Jeg tolker det til at noen produsenter av Model Y eller 3 konkurrenter faktisk kan være i store vansker på det norske markedet om tre-fire år.

Klarer ikke å forestille meg at VAG er truet da de er blant de tradisjonelle produsentene som har satset noen år på elbiler og er en stor bilprodusent. Europa og dermed Norge er også hjemmemarkedet til VAG. Men på den andre siden har du produsenter som ligger lengre bak på elbilfronten. Hvem ønsker å kjøpe en bruktbil der produsenten i verste fall har trukket seg ut?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. januar 2023, klokken 23:51
Ett annet avsnitt fra kommentaren i bilnytt, ref. https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11301

SitatHvis man mener at Teslas prisdumping først og fremst er leit for de som kjøpte og betalte for en Model Y i desember – så har man ikke sett hele bildet og hva som egentlig er i ferd med å skje.

Det som skjedde på fredag ser ut til å være mye mer dramatisk for norske bruktbilforhandlere, merkeforhandlere, bilimportører, bilprodusenter og finansieringsselskaper, enn det er dramatisk for privatkunden som glad og fornøyd fikk sin nye bil utlevert i romjulen 2022.

Misforstå meg rett: Det er udiskutabelt at det var uheldig timing for de som kjøpte bilen rett før prisnedgangen. Men om disse privatkundene gjorde et dårligere kjøp enn de som de neste ukene og månedene skal hente og betale for sin Model Y- eller Model 3-konkurrent – ja, det får vi først svaret på når disse bilene skal selges igjen om tre-fire år.

Jeg har lest dette avsnittet ett par ganger. Jeg tolker det til at noen produsenter av Model Y eller 3 konkurrenter faktisk kan være i store vansker på det norske markedet om tre-fire år.

Klarer ikke å forestille meg at VAG er truet da de er blant de tradisjonelle produsentene som har satset noen år på elbiler og er en stor bilprodusent. Europa og dermed Norge er også hjemmemarkedet til VAG. Men på den andre siden har du produsenter som ligger lengre bak på elbilfronten. Hvem ønsker å kjøpe en bruktbil der produsenten i verste fall har trukket seg ut?
Modellen med at importører må kjøpe biler av produsenten, betyr jo at prisene fra produsenten allerede er avtalt.  Må prisene settes ned, er det i første omgang importørene som får svi for, og tildels leasingselskapene på allerede bestilte biler, og tenk når de skal selges videre om 3-4 år.

Om ikke importørene får reforhandlet prisene, så må de i første omgang selge med tap eller ihvertfall liten margin. Men når man skal diskutere prisene for bilene som skal kjøpes inn til 2024, så må garantert VW AG gi kraftige avslag for at importørene skal se det som fornuftig å kjøpe biler. De vil jo ikke inngå leveranser de vet de taper på.

Flere av leasingselskapene er vel i realiteten eid av importørene, og har samarbeidsavtaler med kjedenes bruktbilforhandlere. Man har hatt en forventning om gjenkjøpspris og pris ved bruktsalg, som det nå vil røres kraftig i. Også på biler som er leaset ut nå, og skal på bruktmarkedet allerede i år og neste år.

Ja, med mindre Tesla må justere opp prisene igjen, så vil det gå sjokkbølger gjennom mange ledd som skulle tjene penger her. Men til syvende og sist, vil det selvsagt merkes hos produsentene.

Og har de allerede lave marginer, så vil det kunne bli problematisk på sikt. Dette er jo i realiteten slik disrupsjon i markeder skjer. De nye og små klarer raskt å omstille seg, om de ikke allerede er forberedt på nye tider med sine produkter og salgskanaler. De store har muskler til å selge med tap i en periode, men ikke en lengre periode.

Og om signalene fra markedet stemmer, og de ikke allerede har svekket seg nok med covid og chipmangel og deleprismangel og Ukraina-krigen og utslippsbegrensninger, så er det begrenset hvor lenge de klarer å holde ut mens de forsøker å snu seg rundt.

VW har vel allerede sett at de må få ned produksjonskost og produksjonspris, samt må redusere arbeidsmengden og delemengden ved å innføre megapress/casting og gigapress/casting. Volvo har innsett dette og har vel startet forberedingene, og dermed er det vel tilsvarende for Polestar.

BYD er vel relativt godt forberedt som en av de som tjener godt på sine elbiler, men hvordan er det med de andre kinesiske selskapene? De har riktignok bedre muligheter med lavkost ved produksjon, men er det nok?

Kort og godt, nå er vi vel ved ganske turbulente tiders start. Eller jeg kan ta helt feil av situasjonen. Det er også en mulighet.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Modellen med importør som forhandler med produsent og er investert i leasing og bruktbilsalg virker som en propp i systemet. Tesla er tydeligvis i stand til å holde prisene lave i Europa inntil de er fornøyde med salgstallene.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 20. januar 2023, klokken 07:01
Modellen med importør som forhandler med produsent og er investert i leasing og bruktbilsalg virker som en propp i systemet. Tesla er tydeligvis i stand til å holde prisene lave i Europa inntil de er fornøyde med salgstallene.

Så, du forventer økt pris på Tesla i dag? Siden de nå er utsolgt?
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. januar 2023, klokken 10:36
Sitat fra: vinterdekk på fredag 20. januar 2023, klokken 07:01
Modellen med importør som forhandler med produsent og er investert i leasing og bruktbilsalg virker som en propp i systemet. Tesla er tydeligvis i stand til å holde prisene lave i Europa inntil de er fornøyde med salgstallene.

Så, du forventer økt pris på Tesla i dag? Siden de nå er utsolgt?

Om Tesla har satt ned prisene for å møte salgsmål for hele året og de merker konkurranse fra kinesiske merker (pris på BYD Seal vs Tesla Model 3), så tror jeg at de kan holde prisene lave en god stund.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Importøren for VW i Danmark sitter stille i båten å endrer ikke prisene.

https://blog.bilbasen.dk/audi-skoda-vw-vi-saetter-ikke-priserne-ned-438443/

Det er dog langt lavere elbilandel i Danmark men interresant likevel fordi da kan Tesla vokse innenfor ~1/3 av markedet.

https://tjeklader.dk/hvor-mange-elbiler-er-der-i-danmark/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Fra Autonews lenger opp i tråden solgte VAG samlet 391.000 MEB-biler i 2022, med massive forsinkelser. Taycan og etron utenom.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på lørdag 21. januar 2023, klokken 00:16
Fra Autonews lenger opp i tråden solgte VAG samlet 391.000 MEB-biler i 2022, med massive forsinkelser. Taycan og etron utenom.

Finner andre tall her (sitater klippet inn litt vilkårlig). https://bil24.no/volkswagen-leverte-ut-330-000-elbiler-i-2022/

SitatID-modellene blir altså svært viktig, og etterspørselen i 2022 viser at de er på rett vei. For utleveringene av elbiler økte med 23,6 prosent, og totalt endte de opp på 330.000 elbiler.

SitatKina er det soleklart største markedet for ID-bilene, og Volkswagen leverte ut hele 143.000 ID.3, ID.4 og ID.6 der. Det er mer enn en dobling av biler i denne familien i det som er verdens aller største bilmarked.

SitatTotalt ble det i 2022 leverte ut hele 580.000 nye elbiler basert på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, en plattform også Audi Q4 e-tron er satt sammen på. Vi kommer snart til den.

SitatHer hjemme ble det registrert rett i overkant av 20.000 nye Volkswagen-biler i 2022, og merket ble kun slått av Tesla med i overkant av 21.000 nyregistrerte biler i fjor.

ID.4 sto for rett over halvparten av alle de nye bilene det tyske merket fikk registrert i Norge i fjor, og over i Sverige ble denne modellen også den mest registrerte nye elbilen. Det var den også i 2021, mens ID.3 var den mest populære elbilen i Sverige i 2020.

Og om halvlederutfordringene:

SitatVolkswagen forventer at 2023 blir nok et utfordrende år på grunn av flaskehalsene som fortsatt skaper trøbbel for halvlederforsyningen som er viktige for databrikkene som alle moderne biler har. Men det er bedring på dette området, og de forventer at produksjonen stabiliserer seg utover året.

‒ Vi gjør vårt ytterste for å redusere leveringstiden for kundene våre ytterligere, og redusere den høye ordrereserven så raskt som mulig, sier Labbé.

På oppsiden så ligger VW godt an mot å ha MEB biler i alle segmenter, med ett nytt tilskudd i år og mål om å dekke alle segmenter i 2026. Det er nok en fordel å ha godt utvalg for å feks lokke eksisterende VW eiere til nybilhallene.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Truls Antonsen

Da vi kjøpte id3 i 2021, kostet den fra 275' med 45kwh batteri (Pure), eller ca 50' ekstra med 58kwh batteri.
Dagens frapris for sistnevnte er vel ca 460'.

Om oppgangen skyldes etterspørsel, dyrere råvarer eller "markedstilpasning" skal jeg ikke ha noe mening om. Men gitt normale forsyningslinjer, er det fler som har mulighet til å redusere prisen 20%...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA