Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model Y standard range eller long range?

Startet av OleBrum2, søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

« forrige - neste »

OleBrum2

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:45
Sitat fra: OleBrum2 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 15:45
Sitat fra: OleBrum2 på mandag 16. januar 2023, klokken 15:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:09
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

Usikker på om Model Y Long range er verdt 70 000 over model U standard nå. Forskjell er 78 km rekkevidde og 2wd fremfor 4wd. Bilen skal helst klare vintertur ca 230 km til fjells uten lading på veien, og bor i Sør-Norge der det er lite snø/is mesteparten av tiden. Svært sjelden kjøring på ugreie vinterveier.

Noen som vil våge seg på råd?

En kan jo og se på det på en annen måte:

- Hvis du skal kjøre 23 mil en vei (oppover) så kan det vel være godt med 5 minutter strekk på beinene, som sørger for at du har mer enn nok strøm (hvis du passerer en Tesla-superlader...minuttprisen blir god)

- Med LR får du 4WD...er det sånn at du ikke trenger det på de veiene opp mot hytta? (Teslaen med 2WD er og veldig god på glatt føre)

- Som påpekt av andre - det er jo litt ekstra dillete om du må passe på å ha 100% på batteriet hver gang du skal på hytta...er jo forskjellige teorier på hvor bra det er for batteriet....sånn i praksis må du jo lade opp natten før, sånn at den står hele arbeidsdagen med 100% før du får kjørt opp...om du har dagjobb...men kan jo og løses med en stopp på en superlader og strekk på beinet.

Takk for råd. Ikke dillete å ha den i kontakt, og siden der er LFP batteri er det nesten bare bra å lade til 100 minst en gang ukentlig. 5-10 min strekk er nok fint uansett på vei opp, bør nok ha god buffer fjellovergang slik at det kunne blitt stopp m LR og.

Ja, det er et godt poeng med LFP-batterier. Kom ikke på det. Det å stå i kø med elbil bruker overraskende lite strøm. Tesla-Bjørn har testet en del med Camp-mode, og han kan sove ganske lenge....

Har egentlig mest lyst på LFP med tanke på å kunne ha kapasitet på batteri i mange år uten å stresse med maks 80-90 grensen...

Men fortsatt ikke helt bestemt meg. Når man mest sykler, og kjører 1-2 ganger i uken maks 20 min til/fra sentrum eller kjøpesenter, så følte jeg det var litt dumt å blåse mer peng på en bil som stort sett blir stående i innkjørsel. Bortsett fra den ene sommerruten på 370 km m barn (må ha en stans), og tur på fjellet 230 km 3-4 ganger i året kunne vi fint klart oss med 150 km daglig rekkevidde. Herre, lader jo slik det er nå ca en gang i uken på en gammel Nissan leaf.

Men, så er det liksom dette med 4wd og 565 km med 19 tommere som bare frister...moms blir det vel mer av siden også. Virker som alle mener en MÅ ha 4wd også, skjønt jeg aldri har kjørt en faktisk. Stort sett alltid kommet fint frem allikevel. (Dog kjører jeg jo ikke utenom sentrale strøk da)

Med det bruket der så holder jo SR i lange baner. Jeg har kjørt 37.000km med mange langturer på 1,5 år med min LR, så da blir det jo litt annerledes. Hadde for øvrig Model S med kun bakhjulsdrift og kom meg frem til skitrekk osv uten problem med den og. Er verre om du skal på hytter opp bratte bakker osv, men finnes jo billige kjettinger for sånne sjeldne tilfeller....eller parkere nedenfor... Så da er det mer hva du har lyst på, ja. Og om akselerasjonen betyr mye for deg.

Wow, da er du vant med bil. Klokker vel 8000 km snart over 3 år selv 💪 Kjettinger høres lurt ut, sikkert bra å ha i bilen når man skal til fjells. Aksen betyr vel nær 0, synes aksen på Leaf er mer enn nok.

turfsurf

Sitat fra: OleBrum2 på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:37
Kjører jo lite, og stort sett bare by, men på 3 år nå med bil har jeg vel ikke kommet meg opp en bakke med klink is 2-3 ganger. Selvsagt, ville vært kjekt å ikke måtte rygge opp eller parkere nedenfor de gangene det var issue...men etter at jeg fikk nye vinterdekk har jeg faktisk aldri hatt et problem mer RWD.
Nytteverdien av LR virker å være tilnærmet 0 for ditt bruk, om ikke bilbruken din endres vesentlig.

Om du er villig til å betale de ekstra pengene fordi du har lyst på LR er en annen sak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. januar 2023, klokken 07:52
Sitat fra: OleBrum2 på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:37
Kjører jo lite, og stort sett bare by, men på 3 år nå med bil har jeg vel ikke kommet meg opp en bakke med klink is 2-3 ganger. Selvsagt, ville vært kjekt å ikke måtte rygge opp eller parkere nedenfor de gangene det var issue...men etter at jeg fikk nye vinterdekk har jeg faktisk aldri hatt et problem mer RWD.
Nytteverdien av LR virker å være tilnærmet 0 for ditt bruk, om ikke bilbruken din endres vesentlig.

Om du er villig til å betale de ekstra pengene fordi du har lyst på LR er en annen sak.

Ja, eneste er om en om to år plutselig har fått 20% mer inntekt finner ut at en har lyst å kjøpe en hytte oppi skauen på et upopulært sted og 4WD gjør at en slipper kjettinger...
Tesla Model Y                         2021-

Moas

I noen av scenarioene awd gjengen beskriver så spørs det om en Tesla 4x4 har noe der å gjøre:

https://m.youtube.com/watch?v=ie79Jk9Ob2s
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Svk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 08:46
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. januar 2023, klokken 07:52
Sitat fra: OleBrum2 på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:37
Kjører jo lite, og stort sett bare by, men på 3 år nå med bil har jeg vel ikke kommet meg opp en bakke med klink is 2-3 ganger. Selvsagt, ville vært kjekt å ikke måtte rygge opp eller parkere nedenfor de gangene det var issue...men etter at jeg fikk nye vinterdekk har jeg faktisk aldri hatt et problem mer RWD.
Nytteverdien av LR virker å være tilnærmet 0 for ditt bruk, om ikke bilbruken din endres vesentlig.

Om du er villig til å betale de ekstra pengene fordi du har lyst på LR er en annen sak.

Ja, eneste er om en om to år plutselig har fått 20% mer inntekt finner ut at en har lyst å kjøpe en hytte oppi skauen på et upopulært sted og 4WD gjør at en slipper kjettinger...

om den skulle øke med 40%, så kan en kjøpe ei hytte som ligger mer sentralt. da kan en beholde RWD og den bilen en har :-)

vondt å spå fremtiden....

ToWalkOrDrive

#20
Sitat fra: Svk på torsdag 19. januar 2023, klokken 09:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 08:46
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. januar 2023, klokken 07:52
Sitat fra: OleBrum2 på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:37
Kjører jo lite, og stort sett bare by, men på 3 år nå med bil har jeg vel ikke kommet meg opp en bakke med klink is 2-3 ganger. Selvsagt, ville vært kjekt å ikke måtte rygge opp eller parkere nedenfor de gangene det var issue...men etter at jeg fikk nye vinterdekk har jeg faktisk aldri hatt et problem mer RWD.
Nytteverdien av LR virker å være tilnærmet 0 for ditt bruk, om ikke bilbruken din endres vesentlig.

Om du er villig til å betale de ekstra pengene fordi du har lyst på LR er en annen sak.

Ja, eneste er om en om to år plutselig har fått 20% mer inntekt finner ut at en har lyst å kjøpe en hytte oppi skauen på et upopulært sted og 4WD gjør at en slipper kjettinger...

om den skulle øke med 40%, så kan en kjøpe ei hytte som ligger mer sentralt. da kan en beholde RWD og den bilen en har :-)

vondt å spå fremtiden....

Ja, det er jo nettopp fordi det er vondt å spå fremtiden at noen velger å kjøpe biler de ikke akkurat nå trenger, men som vil dekke behovet om det skulle oppstå. Men om å betale 70.000 ekstra (om det er beløpet) ekstra for eventualiteter er verdt det spørs vel. Merket bare selv at jeg plutselig kjøpte en hytte jeg ikke hadde tenkt....og ser at snøen laver ned og setter rekorder på østlandet....tenk OVER 1 METER....????....i Røldal kan det ofte være metervis....
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:01
Ja, det er jo nettopp fordi det er vondt å spå fremtiden at noen velger å kjøpe biler de ikke akkurat nå trenger, men som vil dekke behovet om det skulle oppstå. Men om å betale 70.000 ekstra (om det er beløpet) ekstra for eventualiteter er verdt det spørs vel. Merket bare selv at jeg plutselig kjøpte en hytte jeg ikke hadde tenkt....og ser at snøen laver ned og setter rekorder på østlandet....tenk OVER 1 METER....????....i Røldal kan det ofte være metervis....
De slutter jo ikke å selge biler med 4x4 i morgen, eller biler med lengre rekkevidde. Det smarteste er vel å kjøpe bil ut fra behov i dag, og det som man anser som behovet den næreste tiden. Om behovet skulle endre seg om to år så er det jo ikke noe verre enn å bytte bil når det er aktuelt/nødvendig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:01
Ja, det er jo nettopp fordi det er vondt å spå fremtiden at noen velger å kjøpe biler de ikke akkurat nå trenger, men som vil dekke behovet om det skulle oppstå. Men om å betale 70.000 ekstra (om det er beløpet) ekstra for eventualiteter er verdt det spørs vel. Merket bare selv at jeg plutselig kjøpte en hytte jeg ikke hadde tenkt....og ser at snøen laver ned og setter rekorder på østlandet....tenk OVER 1 METER....????....i Røldal kan det ofte være metervis....
De slutter jo ikke å selge biler med 4x4 i morgen, eller biler med lengre rekkevidde. Det smarteste er vel å kjøpe bil ut fra behov i dag, og det som man anser som behovet den næreste tiden. Om behovet skulle endre seg om to år så er det jo ikke noe verre enn å bytte bil når det er aktuelt/nødvendig.

Nei, det er ganske lett, men kan og fort være litt "transaksjonskostnader", som at du kjenner historien på den du kjøpte ny, men for å kjøpe tilsvarende 4WD brukt så kjenner du ikke til historien til den, uten at det gjerne betyr like mye for en Model Y / elbil. Er heller ikke sikkert at du får en 4WD Tesla Y til 502.000 med tanke på at Tesla nå snart må betale mye mer for Litium osv, som og påvirker bruktpriser. Så av og til kan det være lurt å ikke bare tenke på akkurat i dag, men tenke litt fremover.
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:45
Sitat fra: THE på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:01
Ja, det er jo nettopp fordi det er vondt å spå fremtiden at noen velger å kjøpe biler de ikke akkurat nå trenger, men som vil dekke behovet om det skulle oppstå. Men om å betale 70.000 ekstra (om det er beløpet) ekstra for eventualiteter er verdt det spørs vel. Merket bare selv at jeg plutselig kjøpte en hytte jeg ikke hadde tenkt....og ser at snøen laver ned og setter rekorder på østlandet....tenk OVER 1 METER....????....i Røldal kan det ofte være metervis....
De slutter jo ikke å selge biler med 4x4 i morgen, eller biler med lengre rekkevidde. Det smarteste er vel å kjøpe bil ut fra behov i dag, og det som man anser som behovet den næreste tiden. Om behovet skulle endre seg om to år så er det jo ikke noe verre enn å bytte bil når det er aktuelt/nødvendig.

Nei, det er ganske lett, men kan og fort være litt "transaksjonskostnader", som at du kjenner historien på den du kjøpte ny, men for å kjøpe tilsvarende 4WD brukt så kjenner du ikke til historien til den, uten at det gjerne betyr like mye for en Model Y / elbil. Er heller ikke sikkert at du får en 4WD Tesla Y til 502.000 med tanke på at Tesla nå snart må betale mye mer for Litium osv, som og påvirker bruktpriser. Så av og til kan det være lurt å ikke bare tenke på akkurat i dag, men tenke litt fremover.
Det var derfor jeg sa at man bør kjøpe bil for behovet i dag, OG det som man anser som behov den nærmeste tiden. Hvis man planlegger å få barn om et år eller to så kan jo det være greit å ta med i vurdering ved velg av bil. Hvis jeg ikke har planer om hyttekjøp de nærmeste to årene, så ville jeg nok aldri ta med i vurderingen at vi kanskje kan få lyst på hytte om noen år, og at det kan være lurt med 4x4.

Pris er det vanskelig å si noe om framover da det er veldig mange faktorer som spiller inn, men at 502000,- pluss vinterhjul for en TMY LR er veldig mye bil for pengene i dag er det i alle fall ikke noen tvil om. Personlig ville jeg ikke vurdert noe annet alternativ enn en LR heller som bil nr.1, men jeg ser jo at andre kan ha helt andre behov enn meg selv. Økonomi er jo også noe å tenke på, men hvis man har behov for en TM3 SR til 420k inkl. vinterhjul, så blir det jo ca. 110k dyrere å velge en TMY LR til 530k. Penger man enten kan bruke på andre ting, eller som man må ta opp ekstra lån for å finansiere. Eller om man har pengene så er det kanskje lurere å investere de 110k kronene til man evt. har behov for større bil, lengre rekkevidde eller 4x4. Verdien på bilen vil bare gå ned, men verdien på investerte penger har i alle fall en stor sannsynlighet for å gå opp. Om valget står mellom TMY SR og LR så er det fremdeles et pristillegg på neste 75000 kroner, og det også kan jo være ei dyr forsikring for å slippe å bytte bil om to-tre år.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

N00b

Y std range har på kilometeren like lang rekkevidde som den S90D jeg akkurat solgte... og Y vil nok ha lengre vinterrekkevidde for lavere forbruk til oppvarming.

Og hastighet på superlader? Den er 50% bedre :-)

Ja selvsagt er det bedre med lengre rekkevidde men til prisforskjellen så var ikke verdt det for meg.

Vil ikke 80% på en LR være omtrent 100% på STD range?

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. januar 2023, klokken 06:24
Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 09:57
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 16:13Vi har 25 mil og 850hm til hytta. Med TMY P med 20" går det akkurat på skikkelig kalde vinterdager.
What.. hvordan i all verden klarer du å bruke rundt 300 Wh/km på en Y uten henger? Må være alt negativt samtidig, motbakke, høy fart, motvind, kulde og takboks?
Som jeg skrev, det er ikke alltid vi får startet med fullt batteri (typisk rundt 90%). Kommer da frem med i fem til ti prosent, etter en stopp på butikken på vei opp de værste dagene (slapseføre, styrtregn og kaldt eller sprengkulde).

Hadde vi startet med fullt batteri og kjørt opp uten stopp hadde det selvfølgelig vært mye bedre marginer. Varme sommerdager med pen kjøring kan vi greie T/R.
Har du skiboks og motorvei?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA